• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Prawidłowe ułożenie wózków w wagonach Bmnopux

Bagnet

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Cześć

Mam pytanko, jak powinny być ułożone wózki w wagonach PIKO? Posłużę się zdjęciami z GBB....
Z podtrzymaniem dyszla (1) ale z oporami przy skręcie.
Ze swobodnym dyszlem (2) bez oporów.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#2
"Dyszel", jak nazywa ten element kolega Bagnet, powinien znajdować się na swoim miejscu niezależnie od wózka. Nawet, gdy wózek jest zdemontowany, elementy mechanizmu sprzęgu nie powinny wypadać, więc podtrzymanie "dyszla" przez ramę wózka jest zbędne. Wózek powinien być zamontowany jak na rysunku 2. To wgłębienie w ramie wózka jest specjalnie zrobione, by zapewnić swobodne wychylenie się mechanizmu sprzęgu na łukach.
 

moshe

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#3
Ten "dyszel" odlany jest z wózkiem? Jeśli tak, w moim rozumieniu, nie powinien wchodzić w rowek mechanizmu kinematyki. Pudło ma ten rowek na wypadek bogatszej wersji wagonu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#4
moshe napisał(a):
Ten "dyszel" odlany jest z wózkiem?
Skąd takie przypuszczenie? Przecież gdyby "dyszel" był częścią wózka, nie dałoby się wózka zamontować odwrotnie. Nie znam tego konkretnego modelu (sam mam wagon piętrowy Piko w "pełnej" wersji, z normalnym mechanizmem kinematyki), ale nie sądzę, by Piko nawet w uproszczonej wersji modelu stosowało takie rozwiązanie - wymagałoby to dwóch różnych form na wózki.
 

darekgol

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
416 4 1
#6
Bagnet napisał(a):
Panowie sorki, ale nie znając konstrukcji nie wiecie nawet o co mi chodzi. Może mi odpowiedzieć ktoś kto WIE?
Poprawne położenie wskazuje zdjęcie numer 2
ps
sztuka zadawania pytań, to tez sztuka
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#7
Bagnet napisał(a):
Panowie sorki, ale nie znając konstrukcji nie wiecie nawet o co mi chodzi. Może mi odpowiedzieć ktoś kto WIE?
Wydaje mi się, że jednak WIEM. Konstrukcja jest typowa, a moja jedyna wątpliwość dotyczyła prawdopodobieństwa zaistnienia sytuacji opisanej przez kolegę moshe. A prawidłowej odpowiedzi udzieliłem już w swoim pierwszym poście, co zresztą potwierdził kolega darekgol.
 
OP
OP
B

Bagnet

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
moshe, to zupełnie inna konstrukcja

Andrzeju, gdybyś znał tą konstrukcję, to wiedziałbyś, że obie możliwości są prawdopodobne i nawet napisałem dlaczego. Ale mimo wszystko dziękuję za dobre chęci.

Darku, dziękuję za odpowiedź (choć bez argumentów, ale wierzę w Twoje doświadczenie) z jednej strony, choć nie rozumiem zastrzeżenia do pytania z drugiej strony.
Jest ilustracja pokazująca opcje A i B
Jest wymienienie podstawowych zalet i wad opcji A i B
Jest zadane pytanie A czy B?
Trudno mi sobie wymyślić bardziej precyzyjne pytanie.
Słownictwo Ci nie odpowiada? To już trochę czepialstwo... Siedzę w tym dość krótko, ale intensywnie. Może mam braki w wiedzy i terminologii modelarskiej, ale logika, retoryka i język polski są mi jak najbardziej znane.

Mimo wszystko dziękuję za odpowiedź, następnym razem 4 razy się zastanowię, zanim o coś zapytam.
 

moshe

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#9
Jako, że sam sie zgubiłem zapytam: czy dyszel jest odlany z wózkiem?

Przepraszam już widzę jak to zrobione. Na telefonie słabo widać było;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#10
Bagnet napisał(a):
Andrzeju, gdybyś znał tą konstrukcję, to wiedziałbyś, że obie możliwości są prawdopodobne i nawet napisałem dlaczego.
Ależ moja wątpliwość dotyczyła sugestii kolegi moshe, że "dyszel" jest odlany z wózkiem! Wtedy nie dałoby się założyć wózka odwrotnie. To, że w Twoim modelu można założyć wózek w obu położeniach wiem doskonale. Jeżeli "dyszel" nie trzyma się we właściwym położeniu przy wózku założonym wg fot 2. oznacza to, że coś jest uszkodzone. Powtarzam, nie powinno być potrzeby podpierania "dyszla" przez ramę wózka. Wózek musi mieć swobodę ruchu, podobnie, jak i sprzęg musi mieć możliwość swobodnego wychylania się na boki (w zakresie, na jaki pozwala wycięcie w podłodze wagonu). Sam przecież zauważyłeś, że w wersji z fot. 1 powstają opory. I to jest właśnie argument potwierdzający prawidłowość rozwiązania 2.
 
OP
OP
B

Bagnet

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Opory nie oznaczają, że się nie rusza, po prostu w pozycji (1) ruch wózka wywołuje delikatny ruch dyszla (wypychanie i skręcanie w kierunku zgodnym z wózkiem), nie wiem, czy jest to pożądane, czy nie. Dodatkowo w poz (1) dyszel jest delikatnie podparty o wózek, co też może być korzystne ze względu na zwiększoną wytrzymałość dyszla zapobiegającą nadmiernemu ruchowi góra-dół.
Wcale nie jest to jednoznaczne, jestem inżynierem i oba rozwiązania wydają mi się podobnie racjonalne. Mają wady i zalety.
 

darekgol

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
416 4 1
#12
Bagnet napisał(a):
moshe, to zupełnie inna konstrukcja

Andrzeju, gdybyś znał tą konstrukcję, to wiedziałbyś, że obie możliwości są prawdopodobne i nawet napisałem dlaczego. Ale mimo wszystko dziękuję za dobre chęci.

Darku, dziękuję za odpowiedź (choć bez argumentów, ale wierzę w Twoje doświadczenie) z jednej strony, choć nie rozumiem zastrzeżenia do pytania z drugiej strony.
Jest ilustracja pokazująca opcje A i B
Jest wymienienie podstawowych zalet i wad opcji A i B
Jest zadane pytanie A czy B?
Trudno mi sobie wymyślić bardziej precyzyjne pytanie.
Słownictwo Ci nie odpowiada? To już trochę czepialstwo... Siedzę w tym dość krótko, ale intensywnie. Może mam braki w wiedzy i terminologii modelarskiej, ale logika, retoryka i język polski są mi jak najbardziej znane.

Mimo wszystko dziękuję za odpowiedź, następnym razem 4 razy się zastanowię, zanim o coś zapytam.
Nie ma wad opcji A i B. Jest tylko poprawny rysunek numer 2. W wersji "prof" sa dodatkowe lementy do montaz rozwiewające watpliowsci. Mój wpis nie wynikał z "doświadczenia" tylko mam pare takich wagoów ;). Jakich argumentów oczekiwałes? Pytanie dla mnie było proste: co jest poprawne rys.1, rys.2 czy też obe opcje sa dopuszczane.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.916 32 2
#13
Bagnet napisał(a):
Andrzeju, gdybyś znał tą konstrukcję, to wiedziałbyś, że obie możliwości są prawdopodobne i nawet napisałem dlaczego. Ale mimo wszystko dziękuję za dobre chęci.
Konstrukcja jest jaknajbardziej typowa, wózek musi obracac sie swobodnie bez żadnych. oporów. Dyszel nie musi byc podpierany czymkolwiek, ma pracowac niezależnie od wózka. Zdecydowanie fot. 2.
 
OP
OP
B

Bagnet

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
darekgol napisał(a):
W wersji "prof" sa dodatkowe lementy do montaz rozwiewające watpliowsci.

Mój wpis nie wynikał z "doświadczenia" tylko mam pare takich wagoów ;).
To są właśnie argumenty i to dwa. :)

Dziękuję.

Gdybyś był jeszcze tak miły i pokazał, co tam się montuje w wersji profi, byłbym bardzo wdzięczny.

Grzegorz
 

BYDŁO

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#16
W celu zakończenia dyskusji wstawiam dwie fotki, które jak myślę wyjaśnią sprawę.
Dodam że walcowaty element na wózku jest to zbiornik powietrza, którego brak w modelach w wersji "HOBBY". Niestety od wielu lat Firma PIKO wypuszcza tylko uproszczone modele tych pięknych wagonów z ubogim wyposażeniem i oznakowaniem, i żadna siła (polski importer) nie może ich zmusić żeby zaprzestali tego niecnego procederu. A może nikomu na tym nie zależy bo ciemny lud i tak wszystko kupi?
 

Załączniki

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.814 15 0
#17
A skąd kolego wziąłeś taki zbiornik?
Bo z tego co widzę u siebie, są nawet odpowiednie otwory żeby takowy wpiąć.
 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
Zbiorniki powietrza i prądnice są tylko w pełnych wersjach modeli ze wszystkimi napisami i modelach po konwersji (moich). Czyli brak tego w wagonach z zestawów startowych i obecnej produkcji PIKO.