Witam,
W tym temacie chciałbym dokonać porównania obu modeli, które są na chwilę obecną jedynymi najlepszymi na rynku modelarskim modelami Görlitz'owskich "Bohunów" w naszym rodzimym malowaniu (pomijam oczywiście wszechobecne teraz Bdhpuny PIKO Hobby).
Plusy modelu PIKO (chodzi oczywiście o tę starszą edycję) w porównaniu z BRAMOSem:
- wykonany jest z lepszego tworzywa,
- detale są bardziej filigranowe, co widać min. na wózkach oraz drzwiach wejściowych czy oknach,
- kalkomanie są odrobinę drobniejsze i bardziej wyraźne, jednak niekompletne (nie wiem czy we wszystkich egzemplarzach, ale w moim brakuje ich na ścianach czołowych, co oczywiście wymaga uzupełnienia),
- wózki są bardziej dopracowane, jednak myślę, że trzeba jeszcze je „dopieścić” we własnym zakresie,
- pomalowane krawędzie okien, klamki itp. detale.
Minusy:
- czoła wagonu mają drobne błędy,
- brak kalkomanii na ścianach czołowych,
- nieprawidłowy układ siedzeń na dolnym poziomie,
- światła końcowe - wymagają rozwiercenia jeśli chcemy wstawić tam np. diody,
- model w tej edycji nie jest już fabrycznie produkowany, co skłania do poszukiwań na aukcjach itp.
Przejdźmy teraz do modelu wagonu firmy BRAMOS:
Plusy:
- poprawnie odtworzony układ siedzeń na obu poziomach,
- kompletne kalkomanie, również na ścianach czołowych,
- poprawnie odtworzone ściany czołowe,
- imitacje uszczelek przy drzwiach i oknach,
- światła końcowe – przeszklone, wystarczy wstawić od środka czerwone diody,
- stacja macierzysta Racibórz (dla mnie to bardzo duży plus)
Minusy:
- tworzywo, z którego wykonane jest pudło nie jest najwyższych lotów,
- troszkę brak filigranowości niektórych detali, np. drzwi wejściowych, ogólnie pudła,
- brak malowania krawędzi okien na górnym poziomie, klamek i innych drobnostek,
- model nie jest już fabrycznie produkowany w naszym malowaniu, a co za tym idzie, dostać go można jedynie na aukcjach bądź po ludziach, w wysokiej cenie (ok. 300-350 zł.) za sztukę.
Podsumowując: w skali 1-6 oceniam model PIKO na 5. Kilka przeróbek (poprawki w układzie siedzeń, dodatkowe przewody na wózkach, poprawki na ścianach czołowych tj. brakujące oznaczenia oraz światła końcowe) i powinno być ok. Model BRAMOSa oceniam również na 5. Myślę, że aby go „dopieścić” należałoby pomalować klamki, pomalować siedzenia na żądany kolor, dopracować wózki, dodając węże, przewody.
Mam nadzieję, że komuś przyda się te kilka informacji o tych modelach. Zapewne nie wymieniłem wszystkich zalet/wad i jeśli ma ktoś jakieś sugestie, własne spostrzeżenia, to jak najbardziej proszę o podzielenie się nimi w tym wątku, ponieważ mogą okazać się bardzo przydatnymi. Pomimo wad wyżej opisanych modeli gorąco polecam oba, ponieważ myślę, że są godne uwagi i polecenia, i po drobnych przeróbkach bardzo dobrze będą prezentować się na makiecie
.
"Wszystko ma swoje priorytety, wszystko ma swoje wady, zalety..." 8)
pozdrawiam,
Kamil K.
Zdjęcia oryginałów dla porównania:
http://swr.podkarpackakolej.net/wagony/img/bdhpumn.jpg
http://klf.lubelskakolej.net/bohun3.jpg
http://media.photobucket.com/image/Bdhp ... G_9885.jpg
http://www.kw.rail.pl/data/media/44/Bdhpumn.JPG (nowsze malowanie)
W tym temacie chciałbym dokonać porównania obu modeli, które są na chwilę obecną jedynymi najlepszymi na rynku modelarskim modelami Görlitz'owskich "Bohunów" w naszym rodzimym malowaniu (pomijam oczywiście wszechobecne teraz Bdhpuny PIKO Hobby).
Plusy modelu PIKO (chodzi oczywiście o tę starszą edycję) w porównaniu z BRAMOSem:
- wykonany jest z lepszego tworzywa,
- detale są bardziej filigranowe, co widać min. na wózkach oraz drzwiach wejściowych czy oknach,
- kalkomanie są odrobinę drobniejsze i bardziej wyraźne, jednak niekompletne (nie wiem czy we wszystkich egzemplarzach, ale w moim brakuje ich na ścianach czołowych, co oczywiście wymaga uzupełnienia),
- wózki są bardziej dopracowane, jednak myślę, że trzeba jeszcze je „dopieścić” we własnym zakresie,
- pomalowane krawędzie okien, klamki itp. detale.
Minusy:
- czoła wagonu mają drobne błędy,
- brak kalkomanii na ścianach czołowych,
- nieprawidłowy układ siedzeń na dolnym poziomie,
- światła końcowe - wymagają rozwiercenia jeśli chcemy wstawić tam np. diody,
- model w tej edycji nie jest już fabrycznie produkowany, co skłania do poszukiwań na aukcjach itp.
Przejdźmy teraz do modelu wagonu firmy BRAMOS:
Plusy:
- poprawnie odtworzony układ siedzeń na obu poziomach,
- kompletne kalkomanie, również na ścianach czołowych,
- poprawnie odtworzone ściany czołowe,
- imitacje uszczelek przy drzwiach i oknach,
- światła końcowe – przeszklone, wystarczy wstawić od środka czerwone diody,
- stacja macierzysta Racibórz (dla mnie to bardzo duży plus)
Minusy:
- tworzywo, z którego wykonane jest pudło nie jest najwyższych lotów,
- troszkę brak filigranowości niektórych detali, np. drzwi wejściowych, ogólnie pudła,
- brak malowania krawędzi okien na górnym poziomie, klamek i innych drobnostek,
- model nie jest już fabrycznie produkowany w naszym malowaniu, a co za tym idzie, dostać go można jedynie na aukcjach bądź po ludziach, w wysokiej cenie (ok. 300-350 zł.) za sztukę.
Podsumowując: w skali 1-6 oceniam model PIKO na 5. Kilka przeróbek (poprawki w układzie siedzeń, dodatkowe przewody na wózkach, poprawki na ścianach czołowych tj. brakujące oznaczenia oraz światła końcowe) i powinno być ok. Model BRAMOSa oceniam również na 5. Myślę, że aby go „dopieścić” należałoby pomalować klamki, pomalować siedzenia na żądany kolor, dopracować wózki, dodając węże, przewody.
Mam nadzieję, że komuś przyda się te kilka informacji o tych modelach. Zapewne nie wymieniłem wszystkich zalet/wad i jeśli ma ktoś jakieś sugestie, własne spostrzeżenia, to jak najbardziej proszę o podzielenie się nimi w tym wątku, ponieważ mogą okazać się bardzo przydatnymi. Pomimo wad wyżej opisanych modeli gorąco polecam oba, ponieważ myślę, że są godne uwagi i polecenia, i po drobnych przeróbkach bardzo dobrze będą prezentować się na makiecie
"Wszystko ma swoje priorytety, wszystko ma swoje wady, zalety..." 8)
pozdrawiam,
Kamil K.
Zdjęcia oryginałów dla porównania:
http://swr.podkarpackakolej.net/wagony/img/bdhpumn.jpg
http://klf.lubelskakolej.net/bohun3.jpg
http://media.photobucket.com/image/Bdhp ... G_9885.jpg
http://www.kw.rail.pl/data/media/44/Bdhpumn.JPG (nowsze malowanie)
Załączniki
-
56 KB Wyświetleń: 1.941
-
55,2 KB Wyświetleń: 1.948
-
79,3 KB Wyświetleń: 1.951
-
57,6 KB Wyświetleń: 1.945
-
58,4 KB Wyświetleń: 1.951
-
81,9 KB Wyświetleń: 1.935