• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0e Port Miejski Wrocław Wąskotorowy

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#1
Od samego początku, kiedy zacząłem się interesować wrocławskim portem dochodziły do mnie słuchy że w porcie kiedyś była wąskotorówka.
Dlatego od samego początku planowałem żeby tą kolej też odtworzyć chociaż nie miałem pojęcia gdzie dokładnie była oraz jaką pełniła funkcję.

Ostatnio przy okazji chorowania, nie bardzo miałem siły na coś więcej jak siedzenie przed komputerem. Dlatego obejrzałem sporo filmów i im lepiej się czułem tym więcej myślałem jak rozplanować na dwóch segmentach Kolej Wąskotorową w Porcie.

Dodatkowo niedawno okazało się że książce Wrocławska Kolej Wąskotorowa jest część poświęcona właśnie na Port Miejski. Na co zwrócił mi uwagę kolega @sheriff i prawie w tym samym czasie kolega @Mafia

Poniżej mapa. Zaznaczyłem mniej więcej fragment mojej makiety portu. Ciekawa jest linia przerywana, która idzie przed Magazyn nr 3. To były plany rozbudowy wąskotorówki w porcie. U mnie na makiecie ten tor przecinałby tory na wysokości kapitanatu i kierował się w stronę nabrzeża.

Wąski1.jpg


Jak widać na zdjęciu w porcie była rampa na Rollbocki a nie na transportery. Ja mimo to jednak postanowiłem zrobić rampę pod transportery. Postaram się też żeby rampa miała pewien zakres wysokości główki szyny, tak żeby pasowała do 3 dostępnych typów transporterów jakie można spotkać na naszych makietach. Chociaż możliwe że ten zabieg nie będzie konieczny przy bardzo małych prędkościach wtaczania wagonów.

Poniżej schemat układu torów. Tor na samej górze po lewej jest to tor prowadzący właśnie to portu w okolice nastawni i kapitanatu.
Tor do załadunku na transportery pozwoli na zestawienie 2x Gags na transporterach plus lokomotywa.
Tory na całym schemacie posiadają skrajnię jak dla wagonów normalnotorowych dlatego po załadunku wagonów na transportery dłuższy skład można będzie zestawić na dowolnym torze. Chociaż nie oszukujmy się, po przejrzeniu kilkunastu godzin filmów z udziałem transporterów to zestaw 2x Eanos + 1x Gags załadowane to już było pewne wyzwanie dla Lxd2 czy Px48.

Jest tor do odstawiania, magazynowania pustych transporterów oraz innych wagonów. Dodatkowo jest miejsce na prace załadunkowo-rozładunkowe przy placu oraz obsługę podróżnych, którzy to będą mogli udać się zarówno do portu jak i przystanków PKS. Przystanki będą przy drodze po prawej stronie.

Na segmencie będzie też znajdowała się szopa dwustanowiskowa. Szopa ta będzie wzorowana na budynku, który znajdował się w Cukrowni Michałów.

Wąski schemat.jpg


Szopa Cukrowni Michałów, której plany posiadam z nr 1-2/2011 Stalowych Szlaków. Miejsce mi o tyle bliskie że kolejka do cukrowni miała punkt styczny z linią PKP w Błoniu.

WhatsApp Image 2022-03-27 at 13.32.55 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-03-27 at 13.32.49 (1).jpeg


Na dziś brakuje mi jednego rozjazdu prawego i 4-5 flexów. Co się okazuje może być obecnie pewnym problem żeby je zdobyć.
Budeynek dworca i zaplecza zamierzam zrobić z płytek Auhagena i chyba na niczym nie będe go wzorował. Ale że do czasu powstania tego budynku jeszcze długa droga, to kto wie.

Czyli słowem wstępu to chyba tyle.

Teraz czas na krytykę z waszej strony oraz opinie co sądzicie o samym schemacie. Pamiętajcie że ja to zbuduję głównie po to żeby wykorzystywać ten fragment podczas FREMO.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#4
Trochę liczyłem na wasze opinie odnośnie układu, który wydawał mi się sensowny :p.

Doszła obawa że przez sporych rozmiarów skrzynki będę miał problem z obsługą części torów. Dlatego zacząłem szukać nowego rozwiązania.

Po staremu byłoby tak:
1653339739631.png


Dlatego postanowiłem sprawdzić co będzie jakbym jednak część wąskotorową ustawił pod kątem 45st. Będzie też bardziej zgodne z oryginałem oraz daje dostęp do każdej części makiety.
1653339830595.png


Teraz przedstawia się to tak:
1653339932793.png


Specyfikacja:
Tor H0 przy placu ładunkowym 150cm
Tor H0e przy placu ładunkowym 80cm
Oba tory są tak usytuowane że można też robić przeładunek między wagonami np.: krytymi
Tor do rampy H0e na H0 65 cm
Tor do rampy H0 na H0e 90 cm
Tor na transportery 125 cm
Tor do przyjmowania składów towarowych 130cm
Tor komunikacyjny do oblotu między rozjazdami 80cm
Tor między budynkiem stacji a rozjazdem po lewej 95cm
Peron 1 krawędź 80 cm

Główne założenie to obrót towarami oraz lokalny ruch osobowy, dostarczający pracowników do portu oraz pobliskiego miasta. Długość toru pozwoli obsłużyć lokalny skład Lxd2/Px48 + 3Aw + 3Aw + brankard.
W okolicy będzie znajdował się też przystanek PKS

Może się wydawać że będzie za mało miejsca przy operacjach przeładunkowych ale obejrzałem sporo filmów z naszych wąskotorówek i na podstawie proporcji oszacowałem odległości między skrajnymi sąsiednimi szynami. Niestety dalej nie byłem przekonany czy koncepcja jest słuszna. Dlatego ustawił fragment makiety w odpowiednich odległościach i wychodzi na to że jest całkiem przyzwoicie.

Podgląd projektu:
283265089_333276455544953_3596168705317047034_n (1).png


Tak wygląda po ułożeniu:
282279812_1491966414552003_1914246788217879262_n.jpg


Całość jest wzorowana na Środzie oraz odrobinę na Opatówku. W całym procesie wspierał mnie @Mafia dostarczając źródeł informacji różnej postaci ;)

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#5
Dodam że poszukuję zdjęć transportowanego tabory wąskotorowego na wagonach normalnotorowych, Jestem ciekawy czy może na takich platformach były ułożone szyny? Jak taki załadunek się odbywał skoro była do tego budowana rampa.
Tak więc jeżeli ktoś wie gdzie mogę podpatrzeć takie rozwiązanie to prosiłbym o namiary lub wrzucenie tutaj do wątku :)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#7
Tory normalny i wąski przy placu ładunkowym raczej powinny być w splocie albo po jednym po dwóch stronach placu.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#8
Proszę Ciebie bardzo :) Tylko tutaj za wagon-platformę robi sam transporter. Myślę, że ciekawy temat…
Jak coś mi się uda znaleźć, podeśle…
To jednak nie jest przerobienie transporterów do transportu wagonów wąskotorowych tylko transport szyn i podkładów. Ale faktycznie film fajny ;)
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#9
Tory normalny i wąski przy placu ładunkowym raczej powinny być w splocie albo po jednym po dwóch stronach placu.
Wersje ze splotem też miałem rozrysowaną. Ale tutaj głównym założeniem będzie przeładowywanie towarów między wagonami. Podobnie funkcjonowała Środa Wąskotorowa.

Niestety będzie ciężko a wręcz nie możliwe żeby zrobić po dwóch stronach placu tory. Plac jest za wąski. Ale pomyślę jeszcze nad tym.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#10
Dodam że poszukuję zdjęć transportowanego tabory wąskotorowego na wagonach normalnotorowych, Jestem ciekawy czy może na takich platformach były ułożone szyny? Jak taki załadunek się odbywał skoro była do tego budowana rampa.
Niemcy mieli (mają) specjalne platformy do tego celu. U nas kojarzę przybijane do podłogi dechy robiące za tory ;)
A potrzebna Ci ta rampa? Zrób tor odstawczy dla transporterów zamiast tego.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#11
Tak, mieli, nawet specjalne samochody z przyczepami to transportu taboru.


To prawda że na drewnianych legarach się robi transport. Takie zdjęcia znalazłem tylko że podczas transportu drogowego. Ale takie rozwiązanie zadziała tylko w przypadku wagonów. Jakbym chciał przetransportować Lxd2 to już nie wjedzie. Dlatego myślę o szynach, które będą miały zasilanie i będą na platformach.

O ile wagony wąskotorowe są dość lekkie i w zasadzie na każdą platformę wejdą to już lokomotywy to będzie kwestia podczołgówek albo Res.

Rampa jest potrzebna bo jest to element, który występował w kilku miejscach w rzeczywistości i którego nie ma prawie na makietach. Na zdjęciach widziałem że @Marcin Wojda ma u siebie na makiecie ale nie wiem jak jest z jej funkcjonalnością. Pamiętajcie że dla mnie istotne jest Fremo i taka rampa daje dodatkowe możliwości zabawy.

Dodatkowo można ułożyć na makiecie dwie osobne nitki H0e i robić transport taboru między tymi nitkami po torze normalnym co będzie też ciekawym widokiem. Albo wysłać taki tabor do ZNTK. Wiem że przynajmniej jedna makieta ZNTK powstaje.

Co do toru na transportery to jest już przewidziany i opisany na schemacie ;)

Ciągle liczę że ktoś może będzie kojarzył zdjęcia takiego transportu.

@Marcin Wojda czy Twoja rampa działa? masz do niej jakieś wagony przerobione normalnotorowe?
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#12
Rampa czołowa do załadunku oczywiście musi być! ;-) W stosunku do pierwowzoru warto przewidzieć w rampie otwór na sprzęg modelarski, tak aby platforma mogła podjechać pod samą rampę. Moja rampa działa teoretycznie - nie mam przerobionej żadnej platformy normalnotorowej na którą mógłbym wjechać.

Na wszystkich znanych mi zdjęciach z transportem taboru wąskotorowego na wagonach normalnotorowych były przybijane deski. Nawet Lxd2 był w stanie sam z platformy zjechać po takich drewnianych "szynach". W modelu deski te mogą udawać mosiężne płaskowniki, co pozwoli na doprowadzenie zasilania. W załączeniu kilka zdjęć z Nowego Dworu Gdańskiego. Poza tymi zdjęciami kojarzę jeszcze dwa trzy zdjęcia zdjęcia innych osób więc próbka statystycznie jest niewielka, więc być może odbywało się to też inaczej.

Co do samego planu, to wygląda dobrze. W przypadku rampy na transporty warto mieć do niej dostęp z dwóch stron, jeżeli obie rampy są obok siebie, to nasyp dla wąskiego toru może utrudniać obsługę transporterów. Może warto ją przesunąć jej czoło w lewą lub w prawą stronę.

020527013.jpg
020527024.jpg
020527044.jpg
020527069.jpg
020527119.jpg
020701041.jpg
020701094.jpg
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#13
Zrobiłem dwie próby. Wygląda mi na to że stopka szyny powinna być na wysokości 20mm od podłoża. Tutaj trochę mi się to rozjechało ale zrobione na szybko. Dla wagonów można dać listewki drewniane 2x2 mm wtedy wysokość będzie taka sama jak szyny od Bemo. Ale jak widać na zdjęciu różnica obecnie między szyną a belką jest spora i mimo to zarówno 2 osiowy jak i 4 osiowy wagon przejdzie o ile będzie jechał wolno.

Szyny na platformie można dać bez podkładów tylko z listewek zrobić podkłady. Taka listewka 2x1mm 1.5x1mm i na to przykleić szyny :) zasilenie do szyn wezmę z osi platformy co pozwoli na wjazd lokomotywy.

Rampa h0e - h0 6.jpeg
Rampa h0e - h0 5.jpeg
Rampa h0e - h0 4.jpeg
Rampa h0e - h0 3.jpeg
Rampa h0e - h0 2.jpeg
Rampa h0e - h0 1.jpeg
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#14
Dzięki za fotki. Tak podejrzewałem. Pomysł z płaskownikiem jest bardzo dobry zamiast szyn. Plus opcja zrobienie końcówek ruchomych i opuszczanych na platformy jak na fotkach pozwoli przeładunek zrobić na dowolną platformę!
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#15
To przesunięcie też jest dobrym pomysłem w zależności od kierunku załadunku tory ładunkowe zrobiłem dłuższe.

1653419407883.png
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#16
Zmieścisz tam nasypy? Tor na rampę załadunkową taboru powinien być mocno w górze, transporterowy dla odmiany mocno w dole.

Na poniższym zdjęciu co prawda nie widać dokładnie na czym stoi 271, ale nie są to szyny:
90178716_2848073928614745_6672115498290774016_o.jpg


Natomiast tutaj jest jakieś lekkie przęsło transportowe:
L3.jpg

L17.jpg


Zdjęcia nie są moje, źródeł nie pomnę. Wybaczcie.
 

Załączniki

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
Reakcje
164 0 0
#17
To przesunięcie też jest dobrym pomysłem w zależności od kierunku załadunku tory ładunkowe zrobiłem dłuższe.
Ale teraz tor na którym będzie skład normalnotorowy jest bardzo krótki, czyli długi skład napychany na transportery będzie blokował pozostałe tory. Może lepiej zrobić odwrotnie? Załadunek na transportery może odbywać się na raty - tak było na stacji Ostrowy Cukrownia, gdzie wąski tor przy rampie był stosunkowo krótki i składy były dzielone do załadunku.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#18
Zmieścisz tam nasypy? Tor na rampę załadunkową taboru powinien być mocno w górze, transporterowy dla odmiany mocno w dole.
Z tej próby na macie do cięcia wychodzi mi że powinno się udać. Tam jest po 480cm między osiami torów. Jak już złożę skrzynki to jeszcze całość posprawdzam. Myślałem też żeby na rampie h0e do h0 tor wąski opuścić w podstawę co obniży wysokość rampy i jednocześnie tabor nie będzie uciekał w przeciwnym kierunku.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#19
Kwadrat to jest 10x10cm
Żeby zestawić 2 Gagsy na 4 transporterach potrzeba około 50cm
Rampa najazdowa H0e na H0 ma około 40-45cm. Teraz najazd na rampę zacznie się na wysokości toru normalnego rampy H0 na H0e

1653422011019.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 10
Wąskotorówka 43

Podobne wątki