• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pomoc w zakupie lokomotywy

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
281 1 0
#1
Witam i pozdrawiam szanownych Forumowiczów.
Potrzebuję pomocy w zakupie nowej lokomotywy.

Moje doświadczenie z zabawą kolejkami, zaczęło się jakieś 35lat temu, gdy dostałem zestaw PIKO 5/0591 z niezniszczalną Ludmiłą. Potem dochodziły do tego różne dodatkowe tory i akcesoria. W późniejszym czasie jeszcze jakiś zestaw TT, ale to była krótka zabawa.
Jako, że z wszystkiego się wyrasta - i ja przestałem się bawić wspomnianym zestawem. Wylądował w piwnicy skąd pod koniec zeszłego roku został przeze mnie wykopany, odkurzony i uruchomiony. I działa bez zarzutu po gruntownym przeczyszczeniu
Od dziecka jestem jednak fanem kolei parowej, a to z racji tego, że bocznicę kopalni przy której mieszkałem obsługiwał parowóz - wszystkim mniej lub bardziej znany model Tkh "Ferrum" (przynajmniej tak mi się wydaje patrząc na zdjęcia tego modelu).
Tak więc do Ludmiły dokupiłem dwa modele – używane BR55 i BR89.
Wszystko się skomplikowało jednak, gdy odwiedziłem znajomego, który posiada zestaw cyfrowy z kontrolerem PIKO Smartcontrol Light i dwie lokomotywy (Ice i Husarz).
Tak mnie wciągnęło sterowanie cyfrowe, że postanowiłem zakupić coś również dla siebie, bo ile można jeździć w kółko w prawo i lewo. Niestety wszystkie "gotowce" nie są w moim guście - nie zawierają parowozu :(:mad:
I tu moi drodzy Forumowicze prośba do Was o pomoc w zakupie.
Co potrzeba?
  • Sterowanie cyfrowe (PIKO czy ROCO – bawiłem się PIKO i jest ok)
  • lokomotywa (koniecznie parowa). No i Nasze rodzime PKP.
  • Nie obędzie się bez dekodera z wgranym dźwiękiem oraz najlepiej generatora dymu.
Znalazłem 4 interesujące modele i liczę na Waszą opinię. Ewentualnie wskazanie innego interesującego modelu PKP.
  • Parowóz Oko1-12 z dźwiękiem (Piko 50612)
  • Parowóz Tp4-300 z dźwiękiem (Modelmania 32004S)
  • Parowóz Oi2 z dźwiękiem (Roco 72061)
  • Parowóz Ty4-40 z dźwiękiem (Roco 70671)
Niestety z racji małego mieszkania nie przewiduję budowy makiety - chyba że jakaś wersja "mobilna" rozkładana na weekend. jeśli chodzi o tory, to posiadam zestaw „A” PIKO A-gleis na podsypce, rozszerzony o 6 prostych odcinków (czyli dużo większy owal). Zamierzam dodać jakąś 1 lub 2 bocznice, ale to w późniejszym terminie.
No i jeszcze wagony – czy te będą pasować do wskazanych lokomotyw? Chodzi o epokę i użytkowanie. Chcę by wszystko było „na cacy” :). Jeśli nie te, to wskażcie proszę odpowiednie modele.
  • Zestaw 3 wagonów osobowych boczniaków 1 i 2 klasy (Roco 74019)
Nie ma dla mnie znaczenia producent. Na loko z dekoderem mam 2000zł. Sterowanie osobno.
Macie może jakiś pomysł na loko stacjonujące w Katowicach?
No i pytanie nie związane z tematem – Da się gdzieś kupić SM31 (moja ulubiona spalinówka)?

Jeśli wątek umieściłem w niewłaściwym miejscu, to przepraszam i proszę o przeniesienie.
 

Rumcajs-wrocek

Znany użytkownik
Reakcje
221 0 0
#2
Witaj prezesedi.
Odpowiem po krotce i na szybko.
Przeczytaj forum, znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania. W wyszukiwarce wpisz co Cię interesuje! Znajdziesz bez problemu!
Na szybko i nie po kolei:
Większość z nas używa sterowania Roco.
SM31 "produkują" tylko manufaktury! ( Mam nadzieję, że to się niedługo zmieni)
Parowozy na teraz to Oko1, i Oi2.
Pozdrawiam Rumcajs
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.026 23 2
#3
Macie może jakiś pomysł na loko stacjonujące w Katowicach?
W Kato może nie, ale pewniakiem nowość od Piko - TKt1-63 PKP z epoki III będzie miała regionalny przydział :) MD Racibórz być może MD Gliwice, tak by pasowała pod ostatnio wydane boczniaki.
http://www.swiatmodeli.com/tkt1-63-pkp-50661-epiii-p-11177.html

Obydwa wagony mają katowicki przydział:
http://www.swiatmodeli.com/wagon-osobowy-boczniak-2kl-pkp-53331-epiii-p-10298.html
http://www.swiatmodeli.com/wagon-osobowy-boczniak-3kl-pkp-53330-epiii-p-10297.html

No chyba, że sam sobie zrobisz katowicki parowóz, to zupełnie inny temat i pole do popisu ;)
Ja kiedyś katowicką Ty2 zrobiłem, ale poszła na handel :p
P1080161fb.jpg



Da się gdzieś kupić SM31 (moja ulubiona spalinówka)?
Najłatwiej kartonową wydawnictwa Zetka do samodzielniego montażu, ale jest też z blach:
https://ostbahn-mk.pl/index.php/produkt/sm31-h0/

Była jeszcze funkcjonalna z http://www.efc-loko.pl/ ale model ciężko dostać.

Pozdro ze Śląskiej DOKP :p
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
#4
Witamy na forum!

Widzę, że koledzy już coś podpowiedzieli. Ale najpierw dobrze byłoby, gdyby kolega @prezesedi powiedział nam coś więcej o swoich preferencjach i ew. umiejętnościach (jeśli mamy podpowiadać coś do samodzielnego działania, np. składanie modelu z blaszek). Jeżeli
Chodzi o epokę i użytkowanie. Chcę by wszystko było „na cacy”
to chcielibyśmy wiedzieć, jakie czasy (która epoka modelarska) nowego kolegę interesują, bo wymienione przez niego modele odzwierciedlają oryginały z różnych epok, od wczesnych lat 50. do mniej więcej połowy lat 70. XX wieku. Od odpowiedzi na to pytanie zależy wybór modeli. Jeśli chodzi o parowozy, to (niestety dla mnie) największy wybór modeli w oznaczeniach PKP jest z epoki III i to raczej wczesnej (lata 50. XX wieku), ale i tu trzeba rozróżnić wczesną epokę III, w której wagony miały jeszcze orzełka oraz koniec lat 50. i prawie cały okres lat 60., kiedy orzełków już nie było. A epoka IV, która zaczęła się w końcu lat 60. to już zupełnie inna numeracja wagonów, oczywiście też bez orzełka. Rzecz jasna w okresie przejściowym jeździł tabor z oznaczeniami według różnych wzorów, ale już np. połączenie w jednym składzie wagonów z orzełkiem i z nowymi 12-cyfrowymi numerami nie wchodzi w rachubę, jeżeli ma być "na cay" (chyba, że chodzi o skład "retro" z dzisiejszych czasów).

Również wygląd parowozów zmieniał się w ciągu tych lat. Co do czterech wymienionych przez kolegę @prezesedi modeli parowozów, to nie znam Tp4-300 - to jest jakaś przeróbka sklepu, a nie oryginalny model fabryczny, więc nie mam o nim zdania. Z pozostałych trzech, Ty4 przedstawia oryginał z III epoki, lata 50. XX wieku, OKo1 i Oi2 to już przełom lat 60. i 70. (nie znam dokładnych dat rewizji tych modeli). O wszystkich tych produktach jest dyskusja na forum, więc można tu znaleźć więcej szczegółowych informacji.

Model SM31 był wypuszczony tylko przez znaną manufakturę Efc, ale nie wiem, czy jest obecnie dostępny (pomijając już cenę).

PS.
"Kato" to znany japoński producent modeli, miasto na południu Polski nazywa się Katowice. :p
 

leszek-rzeszów

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
281 1 1
#5
  • Sterowanie cyfrowe (PIKO czy ROCO – bawiłem się PIKO i jest ok)
  • lokomotywa (koniecznie parowa). No i Nasze rodzime PKP.
  • Nie obędzie się bez dekodera z wgranym dźwiękiem oraz najlepiej generatora dymu.
Sterowanie można zakupić osobno
ja mam centralkę DR5000 i do niej podpinam zależnie od potrzeb:
1) piko smartcontrol light - można kupić przez allegro lub olx - osobno sam pilot za ok. 500 zł, z centralką troszkę drożej
2) roco multimaus czerwony - można kupić za 400-500 zł
3) roco multimaus WiFi czarny - można kupić za 500-600 zł
4) używam też pilotów fredi - 140 zł - pytać @Grzes

ad 1) (kablowy)pilot piko najbardziej rozbudowane menu i dość duże możliwości sterowania zwrotnicami, dużą ilością lokomotyw - w jednym pilocie filmik o tym sterowaniu
ad 2) (kablowy)całkiem fajny pilot, fajnie się nim programuje - łatwiej niż piko, lokomotywy, ale piko jest pod loconeta i to jego atut
ad 3) (wifi) możliwości jak czerwona mysza, ale bez kabla, fajne, ale przy intensywnej zabawie to dużo baterii albo akumulatorki z ładowarką
ad 3) (kablowy) sterowanie jednej konkretnej lokomotywy (centralka musi obsługiwać loconet), czyli do każdej lokomotywy oddzielny pilot, ograniczenie funkcji na pilocie do 8-u lub 12 -tu zależnie od wersji pilota

Znalazłem 4 interesujące modele i liczę na Waszą opinię. Ewentualnie wskazanie innego interesującego modelu PKP.
  • Parowóz Oko1-12 z dźwiękiem (Piko 50612)
  • Parowóz Tp4-300 z dźwiękiem (Modelmania 32004S)
  • Parowóz Oi2 z dźwiękiem (Roco 72061)
  • Parowóz Ty4-40 z dźwiękiem (Roco 70671)
Najpierw wybierz sobie okres z którego chcesz parowóz tzw. epoki modelarskie podział epoki modelarskie
dobierz lokomotywę - każda z powyższych jest fajna, wybierz tą która Ci najbardziej pasuje - na początek zacznij od nowych,

Niestety z racji małego mieszkania nie przewiduję budowy makiety - chyba że jakaś wersja "mobilna" rozkładana na weekend. jeśli chodzi o tory, to posiadam zestaw „A” PIKO A-gleis na podsypce, rozszerzony o 6 prostych odcinków (czyli dużo większy owal). Zamierzam dodać jakąś 1 lub 2 bocznice, ale to w późniejszym terminie.
zbierz tory i rozjazdy abyś sobie złożył odcinek jednotorowy i z każdej strony stacja z bocznicą lub bocznica na dwa lub 3 tory - abyś mógł manewrować
No i jeszcze wagony – czy te będą pasować do wskazanych lokomotyw? Chodzi o epokę i użytkowanie. Chcę by wszystko było „na cacy” :). Jeśli nie te, to wskażcie proszę odpowiednie modele.
  • Zestaw 3 wagonów osobowych boczniaków 1 i 2 klasy (Roco 74019)
jak masz epokę dobieraj wagony do epoki na podstawie tzw. rewizji, na ogół podają ją przy opisach lub szukać trzeba na wagonie - zdjęciach modelu
zestaw powyżej ciekawy - ale to jeszcze zapowiedz
warto sprawdzać tu na forum czy wagony nawet te z zapowiedzi to wagony które jeździły w Polsce czy to jest tylko przemalowanka

No i pytanie nie związane z tematem – Da się gdzieś kupić SM31 (moja ulubiona spalinówka)?
Są tylko w manufakturze - ceny gotowych to 3-4 tyś
Na ten moment odpuść ją sobie - za delikatne na zabawy podłogowe - wiem coś o tym
może kiedyś wyda któryś z producentów np.: piko
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
281 1 0
#6
Dziękuję za zainteresowanie i odpowiedzi.
Zacznę od uzupełnienia tego, czego nie opisałem:
  • Epoka (III, IV)? – myślę, że dla poczatkującego, epoka IV będzie łatwiejsza. Większa dostępność taboru również z IV epoki (jeśli się mylę to przepraszam). Przyznać jednak muszę, że epoka III z orzełkiem robi wrażenie.
Tak więc postawiłbym na Oi2 plus zestaw wagonów wskazany przeze mnie.
Bardzo podobają mi się wagony dwuosiowe (bardziej niż czteroosiowe). Chyba że ten zestaw „nie pasuje do siebie”? Dodatkowym czynnikiem jest ilość miejsca na tory – 3 lub 4 wagony czteroosiowe mogą się nie zmieścić na mojej prostej :). Z kolei 2 wagony hmmm tak jakoś ubogo.

A jeśli wagony z orzełkiem to jakieś propozycje mogę prosić? Plus Ty4?
  • Sterowanie – znam już podstawy obsługi sterowania PIKO. Jak dla mnie ok. przeszedłem już nawet kurs programowania lokomotywy wraz z ustawieniem dekodera (światła, sygnał …). Minusem jest dla mnie długość kabla. Niby „na sprężynce” ale jeśli wszystko leży na podłodze, to centralka potrafi zawisnąć na kablu z pilota jak się mocniej pociągnie. A z centralki odchodzą już mniej delikatne kabelki do torów i robi się niebezpiecznie. Mam nadzieję, że kabel można wymienić na dłuższy (niekoniecznie firmowy)?
  • Absolutnie nie znam sterowania ROCO – muszę się dziś zaznajomić z nim oglądając jakieś filmiki udostępnione dla użytkowników.
  • Pilot FREDI – może na początek odpuszczę, zestaw docelowo będzie mieć 2 loko.

  • Za manufakturkę też podziękuję – no niestety nie moja bajka finansowa. Jak któryś producent wypuści SM31 to chętnie kupię.
  • Składanie z blaszek również. Niby jestem z epoki, kiedy to zajęcia techniczne były obowiązkowe i żadnej pracy się nie boję, jednak cierpliwość nie jest moim drugim imieniem. Proszę jednak od razu nie uważać że mam dwie lewe ręce :)
No i dochodzi jeszcze kwestia dostępności – wiem, że zarówno Oi2 jak i zestaw wagonów mają dopiero się ukazać, jednak chcę zacząć od zaplanowania wszystkiego, rozliczenia, wprowadzenia ewentualnych poprawek, a nie zakupu pierwszej lepszej loko, bo akurat jest na sprzedaż. A potem kombinowania co z czym zgrać by było „na cacy” lub też „na zicher” jak godojom hanysy :cool:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
#7
  • myślę, że dla poczatkującego, epoka IV będzie łatwiejsza. Większa dostępność taboru również z IV epoki (jeśli się mylę to przepraszam). Przyznać jednak muszę, że epoka III z orzełkiem robi wrażenie.
Tak więc postawiłbym na Oi2 plus zestaw wagonów wskazany przeze mnie.
Bardzo podobają mi się wagony dwuosiowe (bardziej niż czteroosiowe).
No to tu mamy "konflikt interesów". Prawie wszystkie wagony 2- i 3-osiowe są z epoki III, trochę więcej jest z IIIc bez orzełka, podobnie, jak starszego typu (przedwojenne) wagony 4-osiowe. Z kolei nowocześniejsze wagony 4-osiowe to wyłącznie epoka IV. W wagonach towarowych jest mniej więcej równowaga. Parowozy to głównie (choć nie wyłącznie) epoka III i to, niestety, raczej wczesna, ale od biedy można ich używać z wagonami z późniejszej epoki III. Tak więc ja bym proponował nastawić się na późną epokę trzecią (IIIc), z wagonami bez orzełków. Jeżeli ktoś nie jest dogmatykiem, to do tego można dołączyć wagony z wczesnej epoki IV, bo przecież nie zmieniono oznakowania w ciągu ani jednego dnia, ani jednego miesiąca, więc w dość długim okresie przejściowym jeździły i takie, i takie.
A co do
Zestaw 3 wagonów osobowych boczniaków 1 i 2 klasy (Roco 74019)
to chyba jest jakieś nieporozumienie, bo nie są to boczniaki: Roco 74019
 
OP
OP
prezesedi

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
281 1 0
#8
Czy mógłbym w takim razie prosić o dopasowanie przykładowego jednego wagonu do każdej z epok dostępnego do kupienia? Oczywiście o ile to robi zbyt dużego problemu
epoka III wczesna (IIIa) -
epoka III późna (IIIb) -
epoka IV -
Przestała już dla mnie mieć znaczenie ilość osi wagonu

Przyznam, że się gubię a dodatkowo sprzedawca piszę boczniaki, a tu wychodzi, że nimi nie są. W sumie muszę doczytać co oznacza ten termin bo kojarzy mi się jedynie z grzybem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.368 463 29
#9
epoka III wczesna (IIIa) -
epoka III późna (IIIb)
Epoka III dzieli się na trzy okresy: IIIa i IIIb - wagony z orzełkami oraz IIIc - wagony zasadniczo już bez orzełków. Mogę podać przykłady, ale nie w tej chwili, bo jednak wymaga to poszperania w materiałach, a co do dostępności, to już trzeba sobie samemu poszukać po sklepach.
To są "boczniaki" (na południu znane też jako "bokówki") - ale najnowsza zapowiedź Roco to modele w epoce IIIc.
 

Podobne wątki