• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Pomiar napięcia w torze

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.222 36 0
#81
Dzięki za wykład - bardzo pouczające. Ale u mnie każda żarówka w lokomotywie i wagonie, przeznaczona do analogu, a użyta z dekoderem DCC, musiała być podłączona jednym biegunem do szyny, nie do wspólnego +. Inaczej była tak gorąca, że bałem się o całość modelu. W modelach do DCC stosuje się inne żarówki, niż do analogu. Albo jeśli są "analogowe" i nie chcemy ich zmieniać, to zasilamy połową przebiegu, czyli j.w.

Jeżeli kolega @Rozjazd używa żarówki przeznaczonej do modeli kolejek na analogu 12 V, to nie zniszczy jej od razu, ale niech nie trzyma za bańkę i podłącza możliwie na krótko.

Jak centralka nie uciągnie, to mysz pokaże zwarcie i nic się nie stanie (poza tym, że pomiar napięcia nie dojdzie do skutku).
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Aktywny użytkownik
Reakcje
547 19 2
#82
Jeżeli kolega @Rozjazd używa żarówki przeznaczonej do modeli kolejek na analogu 12 V, to nie zniszczy jej od razu, ale niech nie trzyma za bańkę i podłącza możliwie na krótko.

Jak centralka nie uciągnie, to mysz pokaże zwarcie i nic się nie stanie (poza tym, że pomiar napięcia nie dojdzie do skutku).
Oczywiscie chodzi o sprawdzenie jak swieci zarowka. U mnie zarowka swieci "mocno". To jest dobry znak, ze napiecie jest ok, czy dobrze rozumuje? Jezeli tak, to przemawia to na korzysc dotychczas podejrzanej centralki, a na niekorzysc miernika ;).
 

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#83
Oczywiscie chodzi o sprawdzenie jak swieci zarowka. U mnie zarowka swieci "mocno". To jest dobry znak, ze napiecie jest ok, czy dobrze rozumuje? Jezeli tak, to przemawia to na korzysc dotychczas podejrzanej centralki, a na niekorzysc miernika ;).
Wnioski są oczywiste.
Wydaje mi się, że temat był poruszany na grupie FB. Jak tak, to walczysz już chyba z miesiąc albo dłużej. Nie prościej było dać do sprawdzenia komuś kto się zna?
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.059 22 1
#85
Może takie głupie pytanie jeszcze, ale czy przy pomiarach miernik na pewno ustawiałeś na zakres prądu przemiennego czyli V~ ?
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
235 10 0
#87
Wiecie co, to jest niesamowite. 5 stron wątku, na temat nad którym normalnie praktyk w ogóle się nie pochyla i nie ma rozwiązania "problemu", za to są multimetry za gruby hajs i oscyloskopy. @Rozjazd kup tory, które jak podejrzewam i tak zamierzasz kupić, postaw na nich jakąś lokomotywę i zobacz czy i jak jeździ. Jeśli będzie normalnie jeździła to jest po sprawie, jeśli nie, to masz niesprawną centralką. I tyle na temat.
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.222 36 0
#88
Może należało zacząć od kawałka teorii i wtedy byłoby wiadomo, że wielkość fizyczna, którą kolega chce zmierzyć, w ogóle nie istnieje :D

A dalsze badania są użyteczne jedynie dla konstruktorów centralek i dekoderów.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Aktywny użytkownik
Reakcje
547 19 2
#89
@Rozjazd kup tory, które jak podejrzewam i tak zamierzasz kupić, postaw na nich jakąś lokomotywę i zobacz czy i jak jeździ.
No to chyba Kolega tych pieciu stron jednak nie przeczytal ;) A niby na czym sprawdzalem, jak nie na torze? Loki tez puszczalem. W pierwszych postach pisalem dokladnie co i jak. Jedyne co, to tor testowy jest bardzo krotki, ale przymierzam sie do montazu torow na stale na makiecie, zakupuje rozne komponenty i robie rozplanowanie okablowania (w tym rozjazdy!) itd, stad tak to wszystko dlugo trwa.

A co do pozostalej tresci, to dosc ciekawa lektura i kto wie, moze jeszcze komus sie przyda?
 
Ostatnio edytowane:

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#91
za to są multimetry za gruby hajs i oscyloskopy.
Lubisz nadinterpretować. Pokazałem, że tanim miernikiem też można w praktyce zmierzyć. Sprzęt za dużą kasę potrzebny tylko, gdy potrzebny precyzyjny pomiar, pytanie po co? Nawet jak jest potrzeba ustawić takie samo napięcie na boosterach to nie ważna jest dokładna wartość bezwzględna napięcia tylko różnice napięć.
 

melonowy

Aktywny użytkownik
Reakcje
355 6 1
#92
Mi jakiś czas temu nawalił wtyczkowy zasilacz Roco 10850 (18v, 36VA) współpracujący z czarną skrzynką 10764.
Później kupiłem odpowiedni zasilacz komputerowy i moje problemy zniknęły.
Podpiąłem prosty miernik bezpośrednio do torów i tak to wyglądało:
Nie twierdzę, że u mnie to samo było co u Kolegi, tylko pokazuje, że tak było...
 
Ostatnio edytowane:

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
249 1 0
#95
No i w końcu wyszło że najprostsze sposoby są najlepsze. Czyli żarówka jako wskaźnik napięcia. To samo twierdzili elektrycy starej daty używający zakazanych próbników - samoróbek (dwie szeregowo połączone żarówki tablicowe 220 V - 15 W) do sprawdzania instalacji. Wchodzące wtedy na rynek próbniki z LEDami potrafiły robić podobne kawały jak miernik kol. Rozjazda i pokazywać napięcie już przy podłączeniu tylko jednego przewodu. Więc poniekąd mieli rację. Obecnie ci elektrycy już na emeryturach a próbniki z LEDami też już są inne i głupot nie pokazują.
W serwisie telewizorów CRT do pomiaru napięcia żarzenia kineskopu też służyły mierniki zawierające żaróweczkę - przebieg tego napięcia był impulsami 15,625 kHz a mierniki RMS były nieprawdopodobnie drogie.

Żarówki oświetlenia modeli w analogu mają napięcie znamionowe 12 V, dla DCC zalecana jest wymiana na 18-19 V. W starym analogowym PIKO były żarówki takie same jak w semaforach czyli 16 V - 50 mA. Żarówka samochodowa 12 V ma tak naprawdę napięcie znamionowe 14,4 V więc z powodzeniem może być używana jako tester napięcia DCC (które przy H0 ma około 15-16 V wartości skutecznej), przy doraźnym podłączeniu nie przepali się od razu. Podłączona na stałe po prostu o wiele krócej pożyje. Ważne tylko by używać żarówek małej mocy, np 1,2 W od podświetlania wskaźników a nie np 21 W od kierunkowskazów. Ta druga najprawdopodobniej uruchomi zabezpieczenie przeciążeniowe w centralce.

W międzyczasie wypróbowałem przy DCC trzy różne pożyczone mierniki "True RMS" & "Auto Range" w cenie do 100 zł. Tylko jeden z producentów podał zakres częstotliwości 40-60 Hz. Chyba wszystkie są na tych samych scalakach bo wszystkie pokazują około 4 V czyli ewidentną głupotę.
Jak już pisałem stary, skądinąd solidny METEX3650 (nie jest "True RMS" ani "Auto Range") pokazuje głupoty, mocno zawyża lub zaniża wskazania zależnie od zakresu.
Najbliższy prawdy jest prymitywny M830 za 15 zł w którym prostownikiem jest dioda 1N4007 włączona ordynarnie szeregowo z posobnikiem który pokazuje bodajże około 17 V.
Dla przypomnienia: miernik AC "nie True RMS" mierzy tak naprawdę wartość średnią za pół okresu a pokazuje wartość skuteczną za okres przy założeniu że przebieg mierzony jest sinusoidą. W przypadku pomiaru przebiegu prostokątnego symetrycznego w którym wartość średnia za półokres, skuteczna i szczytowa wynoszą tyle samo (nieco tu upraszczam kształt przebiegu DCC) - miernik taki pokaże 1,111 razy więcej - i to się z grubsza sprawdza w przypadku M830.
Widziałem parę dni temu w OBI miernik "True RMS" & "Auto Range" w jakiejś niskiej cenie na którego opakowaniu napisano "100 kHz". Nie wiem ile w tym prawdy, ja go nie kupię bo mam mierników tyle ile mi potrzeba. Gdyby ktoś się skusił - prośba o napisanie w tym temacie jak z jego użytecznością przy DCC.

No i dla tych co nie wiedzą: Roco 10764 jest skonstruowane do zasilania ze źródła ok. 16 V AC, przy takim zasilaniu końcówka mocy jest zasilana z ok. 22 V (bez poboru prądu z torów było to nawet i kilka V więcej). Przy zasilaniu ze źródła DC zasilanie końcówki mocy jest o spadek napięcia na mostku zasilającym (ok. 1,4 V) mniejsze. czyli żeby mieć w torach 15-16V DCC potrzebny jest zasilacz ok. 17-18 V. Stąd problemy tych którzy dobierali oporniki do oświetlenia taboru przy zasilaniu z 10764 + transformator. Po postawieniu na makiecie z 16V DCC świecą za słabo.

No i wracając do początku tematu: kol. Rozjazd - czy już teraz Twoje loki jeżdżą, świecą i grają jak powinny czy może jednak masz jakiś problem z zasilaniem torów (inny niż błędy pomiaru) ?
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Aktywny użytkownik
Reakcje
547 19 2
#96
kol. Rozjazd - czy już teraz Twoje loki jeżdżą, świecą i grają jak powinny czy może jednak masz jakiś problem z zasilaniem torów (inny niż błędy pomiaru) ?
Jeszcze nie wiem. Wątek wciąż otwarty, z pewnością poinformuję. W międzyczasie zdecydowałem się na przesiadkę z Roco MM na Digikeijs, także mam ten luksus, że będę miał alternatywną centralkę mogącą brać udział w teście. Zaledwie przygotowałem sobie oprawkę z żarówką 12V i dolutowałem kabelki. Zakup nowej centralki stawia pod znakiem zapytania cały sens testowanie starej centralki, ale chcę wiedzieć dla siebie samego.

Obecnie jednak skupiam się na dokończeniu projektu elektryki podmakietowej, rysunek w CAD abym wiedział gdzie co idzie, na którą schodzi mi cały czas jaki mam do dyspozycji. Niebawem zacznę kłaść tory z elektryką i wreszcie będę mógł wygodnie testować.
 

melonowy

Aktywny użytkownik
Reakcje
355 6 1
#97
Po przeczytaniu 5 stron dyskusji wygląda to tak, że kupujesz mierniki, centralki i budujesz makietę tylko po to, żeby zmierzyć prąd w szynach...:eek:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 7
Elektryka 7
Elektryka 22

Podobne wątki