• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Podziemna wąskotorowa kolej forteczna Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego

OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#41
Dobry wieczór,

Ten zestaw 1:72 przywołany przez Kolegę @WrocT nie jest aż takim grubym błędem. Wedle znawców fortyfikacji - zakładany był w podziemiach transport wymiennych luf do wież artyleryjskich. "Wagoniki pod rakietę" jak najbardziej mogą symulować transportery dla lufy działa. Przy czym nie usiadłem porządnie do tej pory do obliczeń skrajni, żeby sprawdzić, czy rzeczywiście było to możliwe.
Sądzę, że lokomotywki Diesla były eksploatowane w ramach budowy MRU, sieć kolei wąskotorowej (jak i normalnotorowej zresztą) była rozwinięta i poza podziemiami. Rosjanie lokomotywą Diesla wywozili po wojnie maszyny z fabryki, umieszczonej na "głównej drodze ruchu" (GDR) i części "dworców" podziemnych i komór przy GDR. Był dostępny na Youtube film, gdzie było widać, gdy głównym wjazdem do podziemi (A64) wyjeżdża załadowany pociąg, prowadzony właśnie lokomotywą spalinową.

Busch 12020 - taki zestaw jak najbardziej pasuje. Akumulatorowe lokomotywy kopalniane nie zmieniły znacząco formy od początku ich istnienia. :)
Przy czym trudno mówić o placu budowy, gdy podziemia były wykonywane metodą górniczą. Być może stosowano torowisko składane (złożone z przęseł "patentowych") np. do transportu szalunków. Ale to tylko hipoteza.
Duży problem stwarza fakt nie dokończenia budowy systemu podziemnego, znaczący demontaż wyposażenia po roku 1939 i umiejscowienie w podziemiach fabryki (czy też fabryk) oraz magazynów. Wynikające z tego przebudowy w podziemiach znacznie zatarły obraz, jakie części torowiska zostały rzeczywiście wykonane - i w jakim okresie czasu. Według mnie zresztą, część torowiska została zdemontowana. I znów - przez Niemców, czy po wojnie - przez Rosjan?

Tutaj odniosę się do pewnej ciekawostki. W jednym rosyjskim raporcie i planie podziemi pojawiła się komora, opisana jako "Lokomotivbahnhof". Wydaje się, że wszystko jest jasne - Rosjanie trafili na komorę, gdzie bazowały lokomotywy obsługujące system podziemny. I nazwali to dworcem dla lokomotyw (albo przepisali napis ze ściany?). Tylko - w komorze tej nie ma torowiska (ewentualnie jest zabetonowany ślad po pojedynczym torze). Nie ma to sensu, a odniesienie historyczne jest. Może tam było tylko torowisko tymczasowe, które zostało rozebrane? A może podczas budowy fabryki podziemnej zepchnięto tam po prostu niepotrzebny tabor?

I takich "kwiatków" jest bardzo dużo. Tak naprawdę trzebaby miesiącami przebywać pod ziemią i szukać najdrobniejszych śladów po kolejce. Temat jest bardzo niszowy, bo MRU to są przede wszystkim (i dla większości osób zainteresowanych) fortyfikacje. Po kolejce zostało niewiele, nic spektakularnego - trochę torowiska w posadzce.
Ale wiele kawałków w tej układance się nie zgadza. Numery wybite na zwrotnicach, miejsca na dźwignie zwrotnic, gdzie nigdy nie powstało torowisko, ślady po zdemontowanych torach.

EDIT: Załączam plany zabudowy torowiska w posadzce. Ciekawostka - podane są nawet wymiary płytek chodnikowych, przykrywających części podłogi, tworzące swoiste "kanały techniczne" zasypane piaskiem, w których prowadzone były instalacje (np. telekomunikacyjne w obrębie "dworców"). Źródło rysunku - jak poprzednie.

Z poważaniem,
Maxxc
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#43
Dzień dobry,

Ponad 20 lat temu zakupiłem pierwsze wydanie książki przywołanej przez Kol. @Harry Potter . Polecam, bardzo dużo skondensowanej wiedzy.
Widzę zresztą na okładce obecnego wydania ślad mojej działalności - czyli instalacja oświetleniowa na "dworcu" Nord i w korytarzu od strony niedokończonego obiektu "Nord". :)

Z poważaniem,
Maxxc
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
213 33 1
#44
Źródło rysunku - jak poprzednie.
To ja poproszę o link do tego rysunku plus przekrojów tuneli. Wszedłem na te archiwum, ale nie mogłem nic znaleźć. Dziwne jest to, że na rysunku z torowiskiem brak odwodnienia a chodnik to deski na piasku. Makieta ma być ja na tym zdjęciu z okładki książki?
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.446 72 3
#45
To ja poproszę o link do tego rysunku plus przekrojów tuneli. Wszedłem na te archiwum, ale nie mogłem nic znaleźć. Dziwne jest to, że na rysunku z torowiskiem brak odwodnienia a chodnik to deski na piasku. Makieta ma być ja na tym zdjęciu z okładki książki?
...jak chcesz trochę zdjęć z dołu z kolejkowymi akcentami, to je tu znajdziesz
https://forum.modelarstwo.info/threads/wieści-z-hogwartu.42262/


Pozdr,...

ps. wystarczyło cofnąć się do tego wpisu i byś miał przekroje w prezentacji:p
Dzień dobry,

Dziękuję Kolegom za pomoc.
Na razie zdjęcia dokładnie takiej lokomotywy nie odnalazłem, ale nie poddaję się.

A co Koledzy sądzą o samych wagonikach - bo z jednej strony wyglądają na "samoróbki", ale widać na zdjęciach, że przynajmniej częściowo były nitowane (a pod koniec lat 30. XX wieku, kiedy to Międzyrzecki Rejon Umocniony powstawał, już powszechne było spawanie). Chyba, że to są łby śrub zamkowych lub czegoś podobnego...

Załączam rysunki wagonów ("Leichter Feldbahnwagen (alte form)" ze strony hfwagen.de), które mogły być "dawcami" podwozi dla tych wagonów osobowych.

Zobacz załącznik 978841 Zobacz załącznik 978842

Edit: Dokładam jeszcze moją prezentację z zeszłej soboty. Treści mało, bo przede wszystkim omawiałem obrazki. Ale mogą być dla Forumowiczów w pewnym sensie ciekawe, w części prezentacja stanowi kontynuację mojego referatu dołączonego na początku niniejszego wątku i częściowo koryguje jego tezy. Z góry przepraszam też, że musiałem nieco obniżyć jakość prezentacji, żeby się "zmieściła" (maksymalny rozmiar załącznika 2MB).

Edit2: W tzw. międzyczasie skorygowałem kilkukrotnie trochę literówek w tekście niniejszego wpisu. :)

Z poważaniem,
Maxxc
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#46
Dobry wieczór,

Kolego @WrocT - w kwestii wyjaśnienia. Dokument, który przywołuję, znajduje się we wskazanym w źródle archiwum. Czy został zdigitalizowany do postaci cyfrowej - nie wiem. Wiele lat temu jeden ze znawców fortyfikacji udał się tam i przywiózł do Polski jego kopię. Stąd też jestem w posiadaniu takiej kopii, którą tutaj udostępniam w zakresie dotyczącym kolejki wąskotorowej.

Ten dokument ma tytuł "Richtlinien fuer Hohlgangsgestaltung", czyli "wytyczne dla projektowania systemów podziemnych" i jest datowany na rok 1939. Nie omawia on bezpośrednio Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, ale wszystko, co weryfikowałem "na gruncie" zgadza się z tym dokumentem. Tak więc opieram się w znacznej części na nim, ze względu na brak innych, tak szczegółowych, źródeł historycznych. Zakładam, że powstał on na bazie doświadczeń związanych z budową MRU (a może jego jakaś wcześniejsza wersja stanowiła wytyczne dla budowy MRU).

Przy okazji - słusznie Kolega zauważył, że w podanym przekroju nie ma odwodnienia. Fizycznie ono zostało wykonane, jednakże przywołany przeze mnie rysunek ma tytuł, który można przetłumaczyć jako "położenie szyn w systemie podziemnym", więc istotne na nim są odległości poziome szyn od ścian, a nie szczegóły budowy samych instalacji w tunelu. Dlatego też zapewne tych instalacji tam nie ma.

Dla doprecyzowania - według rysunku na piasku nie leżą deski, ale płytki chodnikowe o wymiarach 37 cm x 37 cm i grubości 5 cm. I leżały także w rzeczywistości. Setki takich płytek jeszcze można spotkać w systemie podziemnym. Kiedyś zdarzało się, że bywalcy podziemi wydobywali je z posadzki, a następnie bawili się nimi w "upadające domino", układając je na wąskiej krawędzi w szeregu, następnie przewracając pierwszą płytkę. Takie kilkusetmetrowe rzędy przewróconych płytek, położonych centralnie w osi korytarzy, można jeszcze napotkać - na odejściach do niewybudowanych obiektów o odporności "A" od "dworca" "I" i na odejściu do obiektu 783 od tego samego "dworca".

Ale do rzeczy - tak, diorama ma przedstawiać jeden z "dworców", ale w założeniach zamiast betonu chciałbym zastosować szkło akrylowe (pleksi), aby można było obejrzeć taki "dworzec" z zewnątrz, widząc całą jego "zawartość".

Zdjęcia Kolegi @Harry Potter , zamieszczone w poście https://forum.modelarstwo.info/threads/wieści-z-hogwartu.42262/#post-738377 , oddają "klimat" podziemi i ukazują nieco szczegółów wykonania całego systemu podziemnego.

Z poważaniem,
Maxxc
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
213 33 1
#48
Dla doprecyzowania - według rysunku na piasku nie leżą deski,
Faktycznie w MRU nie ma desek, ale ten styl kreskowy podobny jest do tego oznaczonego jako 11 na pod tym linkiem https://www.obliczeniowo.com.pl/316 Obejrzałem sobie film "MRU - PODZIEMNY DWORZEC -sieć tuneli łączących Panzerwerki w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym #iiwś ". Jedyne jakie podziemia ostatnio widziałem to kompleks „Riese”. Co do budowy dioramy polecę taki film "An underground gold mine – Realistic Scenery Volume 9" na kanale Luke Towan
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.446 72 3
#49
Może się przyda pod kątem "jak to zostało zrobione"...

Trochę blablania, ale kadry przydatne dla poglądu...

Pozdr,...
ps. generalnie koleś podzielił na sporo "odcinków" swoje spacery...
 

Podobne wątki