Dobry wieczór,
Ten zestaw 1:72 przywołany przez Kolegę @WrocT nie jest aż takim grubym błędem. Wedle znawców fortyfikacji - zakładany był w podziemiach transport wymiennych luf do wież artyleryjskich. "Wagoniki pod rakietę" jak najbardziej mogą symulować transportery dla lufy działa. Przy czym nie usiadłem porządnie do tej pory do obliczeń skrajni, żeby sprawdzić, czy rzeczywiście było to możliwe.
Sądzę, że lokomotywki Diesla były eksploatowane w ramach budowy MRU, sieć kolei wąskotorowej (jak i normalnotorowej zresztą) była rozwinięta i poza podziemiami. Rosjanie lokomotywą Diesla wywozili po wojnie maszyny z fabryki, umieszczonej na "głównej drodze ruchu" (GDR) i części "dworców" podziemnych i komór przy GDR. Był dostępny na Youtube film, gdzie było widać, gdy głównym wjazdem do podziemi (A64) wyjeżdża załadowany pociąg, prowadzony właśnie lokomotywą spalinową.
Busch 12020 - taki zestaw jak najbardziej pasuje. Akumulatorowe lokomotywy kopalniane nie zmieniły znacząco formy od początku ich istnienia.
Przy czym trudno mówić o placu budowy, gdy podziemia były wykonywane metodą górniczą. Być może stosowano torowisko składane (złożone z przęseł "patentowych") np. do transportu szalunków. Ale to tylko hipoteza.
Duży problem stwarza fakt nie dokończenia budowy systemu podziemnego, znaczący demontaż wyposażenia po roku 1939 i umiejscowienie w podziemiach fabryki (czy też fabryk) oraz magazynów. Wynikające z tego przebudowy w podziemiach znacznie zatarły obraz, jakie części torowiska zostały rzeczywiście wykonane - i w jakim okresie czasu. Według mnie zresztą, część torowiska została zdemontowana. I znów - przez Niemców, czy po wojnie - przez Rosjan?
Tutaj odniosę się do pewnej ciekawostki. W jednym rosyjskim raporcie i planie podziemi pojawiła się komora, opisana jako "Lokomotivbahnhof". Wydaje się, że wszystko jest jasne - Rosjanie trafili na komorę, gdzie bazowały lokomotywy obsługujące system podziemny. I nazwali to dworcem dla lokomotyw (albo przepisali napis ze ściany?). Tylko - w komorze tej nie ma torowiska (ewentualnie jest zabetonowany ślad po pojedynczym torze). Nie ma to sensu, a odniesienie historyczne jest. Może tam było tylko torowisko tymczasowe, które zostało rozebrane? A może podczas budowy fabryki podziemnej zepchnięto tam po prostu niepotrzebny tabor?
I takich "kwiatków" jest bardzo dużo. Tak naprawdę trzebaby miesiącami przebywać pod ziemią i szukać najdrobniejszych śladów po kolejce. Temat jest bardzo niszowy, bo MRU to są przede wszystkim (i dla większości osób zainteresowanych) fortyfikacje. Po kolejce zostało niewiele, nic spektakularnego - trochę torowiska w posadzce.
Ale wiele kawałków w tej układance się nie zgadza. Numery wybite na zwrotnicach, miejsca na dźwignie zwrotnic, gdzie nigdy nie powstało torowisko, ślady po zdemontowanych torach.
EDIT: Załączam plany zabudowy torowiska w posadzce. Ciekawostka - podane są nawet wymiary płytek chodnikowych, przykrywających części podłogi, tworzące swoiste "kanały techniczne" zasypane piaskiem, w których prowadzone były instalacje (np. telekomunikacyjne w obrębie "dworców"). Źródło rysunku - jak poprzednie.
Z poważaniem,
Maxxc
Ten zestaw 1:72 przywołany przez Kolegę @WrocT nie jest aż takim grubym błędem. Wedle znawców fortyfikacji - zakładany był w podziemiach transport wymiennych luf do wież artyleryjskich. "Wagoniki pod rakietę" jak najbardziej mogą symulować transportery dla lufy działa. Przy czym nie usiadłem porządnie do tej pory do obliczeń skrajni, żeby sprawdzić, czy rzeczywiście było to możliwe.
Sądzę, że lokomotywki Diesla były eksploatowane w ramach budowy MRU, sieć kolei wąskotorowej (jak i normalnotorowej zresztą) była rozwinięta i poza podziemiami. Rosjanie lokomotywą Diesla wywozili po wojnie maszyny z fabryki, umieszczonej na "głównej drodze ruchu" (GDR) i części "dworców" podziemnych i komór przy GDR. Był dostępny na Youtube film, gdzie było widać, gdy głównym wjazdem do podziemi (A64) wyjeżdża załadowany pociąg, prowadzony właśnie lokomotywą spalinową.
Busch 12020 - taki zestaw jak najbardziej pasuje. Akumulatorowe lokomotywy kopalniane nie zmieniły znacząco formy od początku ich istnienia.
Przy czym trudno mówić o placu budowy, gdy podziemia były wykonywane metodą górniczą. Być może stosowano torowisko składane (złożone z przęseł "patentowych") np. do transportu szalunków. Ale to tylko hipoteza.
Duży problem stwarza fakt nie dokończenia budowy systemu podziemnego, znaczący demontaż wyposażenia po roku 1939 i umiejscowienie w podziemiach fabryki (czy też fabryk) oraz magazynów. Wynikające z tego przebudowy w podziemiach znacznie zatarły obraz, jakie części torowiska zostały rzeczywiście wykonane - i w jakim okresie czasu. Według mnie zresztą, część torowiska została zdemontowana. I znów - przez Niemców, czy po wojnie - przez Rosjan?
Tutaj odniosę się do pewnej ciekawostki. W jednym rosyjskim raporcie i planie podziemi pojawiła się komora, opisana jako "Lokomotivbahnhof". Wydaje się, że wszystko jest jasne - Rosjanie trafili na komorę, gdzie bazowały lokomotywy obsługujące system podziemny. I nazwali to dworcem dla lokomotyw (albo przepisali napis ze ściany?). Tylko - w komorze tej nie ma torowiska (ewentualnie jest zabetonowany ślad po pojedynczym torze). Nie ma to sensu, a odniesienie historyczne jest. Może tam było tylko torowisko tymczasowe, które zostało rozebrane? A może podczas budowy fabryki podziemnej zepchnięto tam po prostu niepotrzebny tabor?
I takich "kwiatków" jest bardzo dużo. Tak naprawdę trzebaby miesiącami przebywać pod ziemią i szukać najdrobniejszych śladów po kolejce. Temat jest bardzo niszowy, bo MRU to są przede wszystkim (i dla większości osób zainteresowanych) fortyfikacje. Po kolejce zostało niewiele, nic spektakularnego - trochę torowiska w posadzce.
Ale wiele kawałków w tej układance się nie zgadza. Numery wybite na zwrotnicach, miejsca na dźwignie zwrotnic, gdzie nigdy nie powstało torowisko, ślady po zdemontowanych torach.
EDIT: Załączam plany zabudowy torowiska w posadzce. Ciekawostka - podane są nawet wymiary płytek chodnikowych, przykrywających części podłogi, tworzące swoiste "kanały techniczne" zasypane piaskiem, w których prowadzone były instalacje (np. telekomunikacyjne w obrębie "dworców"). Źródło rysunku - jak poprzednie.
Z poważaniem,
Maxxc
Załączniki
-
487,4 KB Wyświetleń: 37
Ostatnio edytowane:
- 4
- 1
- Pokaż wszystkie