• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Podziemna wąskotorowa kolej forteczna Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#1
Szanowne Koleżeństwo,

Od dłuższego czasu zastanawiam się nad wykonaniem niewielkiej dioramy w skali H0 - zawierającej torowisko kolei "przemysłowej", jednakże do odtworzenia "oryginału" niezbędne są szyny rowkowe ("tramwajowe"). Kolejka kursowała na torowisku o rozstawie 600mm, stąd też zapytanie o szyny H0f.

W "oryginale" są to szyny niewielkich gabarytów, jak będę mieć znów okazję, to będę w stanie je dokładnie wymierzyć. Nie są to w każdym razie typowe szyny "tramwajowe".

Torowisko jest osadzone w posadzce betonowej, tak więc zastanawiałem się nad frezowaniem mosiężnego kształtownika w celu uzyskania pożądanego efektu wizualnego. Ale może są dużo prostsze rozwiązania, a ja tylko komplikuję sobie życie?

Drugą sprawą jest wykonanie zwrotnic (koniecznie - działających) w takim torowisku, ale to plan na bardzo daleką przyszłość.

Krótka dygresja:
Torowisko to w "oryginale" znam bardzo dobrze, wiele lat uruchamiałem kolejne zwrotnice (m.in. dorabiałem brakujące elementy), miałem plany we współpracy z zarządcami terenu uruchomić kolej turystyczną. Ale (jak to często bywa) zderzyłem się wtedy z realiami, które spowodowały, że (działając wyłącznie charytatywnie) raczej nie miałem czego szukać. A do "chwalenia się" efektami moich działań było zawsze bardzo dużo chętnych.

W efekcie pomyślałem, że może po prostu spróbuję odtworzyć w dioramie to, czego nie udało mi się nigdy osiągnąć w rzeczywistości.

Z poważaniem,
Maxxc

PS. Ciekawe kto wie, o jakiej to kolejce piszę? :)
 
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#3
Dzień dobry,

Dziękuję za odpowiedź.
Też myślałem nad profilem, ale nie obędzie się bez frezowania, bo główka szyny i osłona rowka mają zdecydowanie różne szerokości.
Może komuś coś "gotowego" przyjdzie do głowy?

Załączam zdjęcia, które obrazują nieco temat.

Szyna na zwrotnicy - z sygnaturą:
6.JPG

Kawałek torowiska - nie zabetonowany:
9.JPG

Widok torowiska w betonie:
8.JPG

Z poważaniem,
Maxxc
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
#5
No tak, OWB vel MRU...
W Pniewie bylem przelotem ze swą Lepsiejszą Połową w drodze z Kostrzyna...( PolandRock ex WoodStock), a do Boryszyna nie dotarłem...
Jakieś tam foty nawet wkleiłem na forum...

Pozdr,...

ps. zdjecia skąd dokładniej są ??
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#6
Dzień dobry,

Koledze WM-MODEL dziękuję za trafną podpowiedź. Bardzo inspirująca - i wydaje się prosta do realizacji.

Kolego Harry Potter - w temacie lokalizacji zdjęć:
- szyna - na zwrotnicy "odejściowej" do nie wybudowanego Pz.W. 718 (czyli odcinek torów Pz.W. 717 (Pniewo) - dworzec "H" (Heinrich) na GDR)
- nie zabetonowane torowisko - dworzec "N" (Nordpol) - północna część systemu
- Szyny w betonie - dworzec "Nord" - południowa część systemu (Boryszyn) - zdjęcie bardzo stare (2009-2010?), bo przed czyszczeniem torowiska i nie wiszą jeszcze lampy. Człowiek był wtedy młody i trochę odważniejszy, więc takie głupoty robił jak praca na pojedynczej drabinie (ułożonej na stosie desek - bo za krótka była) w celu zamocowania kabli i oświetlenia na suficie. Ale czego BHP nie widzi, to się nie wydarzyło. :)

Załączam jeszcze szkic artykułu mojego (współ)autorstwa, gdzie są opisane te zdjęcia i jest trochę innych - być może ciekawych - informacji na ten temat.
Artykuł (po późniejszej niezbędnej obróbce redakcyjnej) ukazał się w zeszycie z materiałami konferencyjnymi - "II Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Międzyrzecki Rejon Umocniony – 80 lat zabytku architektury obronnej", konferencja odbywała się 22 marca 2013 roku w Pniewie.

Później nieco zarzuciłem temat MRU z przyczyn opisanych na wstępie...

Z poważaniem,
Maxxc

PS. W Pniewie na dworcu Heinrich stała Ldag05 i wagoniki? Załatwiałem je osobiście z Kompanii Węglowej... Potem muzeum je wyremontowało/odmalowało i postawiło pod ziemią jako "pomnik". :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
#7
Przewodnik (imienia nie pamiętam, ale z tego co kojarzę jego towarzysz wspomniał, że sie na MRU dorobił doktoratu z historii czy jakoś tak...) wspominał o tych trudnościach, ale niezbyt szczegółowo, a za materiał dzięki :D
A tabor wjechał pewnie przez A62 jesli nazwy nie mylę...
Sam myślałem o jakiej dioramie ale raczej 0f i na razie "pass" ze wzgledu na tabor (jego wykonanie w formie jeżdżącej)

Pozdr,...
 
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#8
Dzień dobry,

Na samym MRU to, o ile dobrze wiem, kilka osób doktoraty zrobiło. :)
Kolejka "wjechała" przez A64, bo A62 jest nie skończone i nie ma "wyjścia na zewnątrz". Miałem brać w tym udział, ale akurat się rozchorowałem...

Z dioramą pokombinuję - mam kilka pomysłów, ale będę chciał się chwalić dopiero wtedy, jak coś zrobię. Nie chcę roztaczać wielkich wizji, które później nie zostaną zrealizowane. :)

Z poważaniem,
Maxxc
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
#9
Dzień dobry,

Na samym MRU to, o ile dobrze wiem, kilka osób doktoraty zrobiło. :)
Kolejka "wjechała" przez A64, bo A62 jest nie skończone i nie ma "wyjścia na zewnątrz". Miałem brać w tym udział, ale akurat się rozchorowałem...

Z dioramą pokombinuję - mam kilka pomysłów, ale będę chciał się chwalić dopiero wtedy, jak coś zrobię. Nie chcę roztaczać wielkich wizji, które później nie zostaną zrealizowane. :)

Z poważaniem,
Maxxc
Co do wjazdu, faktycznie tylko 64 zrealizowano ( i chyba nawet go widać na sowieckiej kronice, która lata po YT)...
A opracowanko ciekawe, nawet kilka szczegółów dość ciekawych z kolejowego punktu widzenia sie trafiło...

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#10
Dzień dobry,

Zbudowano pod ziemią trzy dworce "wyjazdowe" (A62, A63, A64), ale pozostałych nie dokończono i nie było wykonanych wyjazdów na powierzchnię. Sam wyjazd A64 wysadzono, więc obecnie wygląda nieco inaczej (rozebrano wysadzoną część), niż w tej kronice z YT. :)

Dziękuję za pozytywną ocenę opracowania.
Patrząc z perspektywy czasu, teraz bym to napisał zupełnie inaczej. Trudno pisać artykuł na konferencję historyczną, będąc elektronikiem pracującym w branży kolejowej. :) A i materiałów mam obecnie nieco więcej na ten temat.
Planuję zrobić kolejne opracowanie, ale muszę jeszcze trochę szczegółów rozpoznać "na miejscu".

Ale - trochę odbiegamy od tematu wątku. Proszę moderację o wybaczenie. :)

Chyba najlepiej będzie, że jak będę mieć jakieś nowe opracowania/informacje na temat kolejki podziemnej MRU - założę poświęcony temu nowy wątek w innym dziale forum (Prawdziwa kolej wąskotorowa).

Z poważaniem,
Maxxc
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
#11
Dzień dobry,

Zbudowano pod ziemią trzy dworce "wyjazdowe" (A62, A63, A64), ale pozostałych nie dokończono i nie było wykonanych wyjazdów na powierzchnię. Sam wyjazd A64 wysadzono, więc obecnie wygląda nieco inaczej (rozebrano wysadzoną część), niż w tej kronice z YT. :)

Dziękuję za pozytywną ocenę opracowania.
Patrząc z perspektywy czasu, teraz bym to napisał zupełnie inaczej. Trudno pisać artykuł na konferencję historyczną, będąc elektronikiem pracującym w branży kolejowej. :) A i materiałów mam obecnie nieco więcej na ten temat.
Planuję zrobić kolejne opracowanie, ale muszę jeszcze trochę szczegółów rozpoznać "na miejscu".

Ale - trochę odbiegamy od tematu wątku. Proszę moderację o wybaczenie. :)

Chyba najlepiej będzie, że jak będę mieć jakieś nowe opracowania/informacje na temat kolejki podziemnej MRU - założę poświęcony temu nowy wątek w innym dziale forum (Prawdziwa kolej wąskotorowa).

Z poważaniem,
Maxxc
To faktycznie, załóż nowy wątek, bo temat wymaga "zgłębienia" sam przez się ;)

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#12
Szanowni Forumowicze,

Zmotywowany sugestią jednego z Forumowiczów, postanowiłem co nieco przedstawić w temacie podziemnej kolejki na MRU.

Rys historyczny:
Wiele lat się pasjonowałem fortyfikacjami (zwłaszcza pruskimi / niemieckimi). Wielokrotnie bywałem na Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym, jednakże kwestie militarne (mimo, że niezmiernie ciekawe - ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne) szybko spowszedniały. Zacząłem się bliżej interesować torowiskiem kolejki zabetonowanym w kilometrach posadzki podziemnych tuneli oraz resztkami okablowania (a raczej pozostałościami mocowań po kablach energetycznych i teletechnicznych). I na tym pierwszym zainteresowaniu teraz się skupię.

W roku (chyba) 2007 - wraz z grupą znajomych - wpadliśmy na pomysł wyczyszczenia torowiska na południu systemu podziemnego, na tzw. "Pętli Boryszyńskiej". Później zaczęliśmy naprawiać i dorabiać elementy zwrotnic, aby była teoretyczna możliwość przejazdu jakąś drezyną "w kółko" po torowisku. To, co najpierw było chwilową "zajawką" trwało potem latami. "Dogadywaliśmy się" z zarządcami (który się zmieniali, więc ciągle od nowa się musieliśmy porozumieć, żeby nas wpuszczali do "pracy", która trwała nocami).
Niestety - z przyczyn, których nie chcę tu bliżej opisywać - z czasem grupa się rozpadła, jeszcze próbowałem działać na innym obszarze w ramach MRU, ale temat na dobre się zakończył z mojej strony około roku 2014.
Nie spełniłem marzenia, żeby przez cały system podziemny przejechać lokomotywką akumulatorową. :)

Z czasem zacząłem zgłębiać także kwestie historyczne dotyczące tej kolejki - i okazało się, że tak naprawdę nie ma dużej liczby informacji na jej temat. Próbowałem przy okazji zdobyć dokumentację techniczną elementów torowiska od producenta (który istnieje do tej pory), ale ignorował moje listy.
Dzięki uprzejmości kilku osób zyskałem dostęp do danych historycznych - z archiwów, co w połączeniu z "wizjami lokalnymi" dało mi pewien pogląd na założenia, plan i realizację tej kolejki.

Obecnie próbuję "wrócić do tematu", "odkurzę" swoje zasoby archiwalne i - jeżeli będą zainteresowani - będę próbował przedstawiać różne "ciekawostki" z tego tematu.

Trudno mi się jednoznacznie ukierunkować - więc proszę Forumowiczów o zadawanie pytań w wątku, to będę się starał udzielić odpowiedzi we wskazanych tematach.

Załączam szkic opracowania w tym temacie sprzed 9 lat :) , którego byłem (współ)autorem. Opis skopiowałem z wątku:
http://forum.modelarstwo.info/threads/szyny-h0f-rowkowe-skąd-zdobyć-jak-wykonać.56046/

"
Artykuł (po późniejszej niezbędnej obróbce redakcyjnej) ukazał się w zeszycie z materiałami konferencyjnymi - "II Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Międzyrzecki Rejon Umocniony – 80 lat zabytku architektury obronnej", konferencja odbywała się 22 marca 2013 roku w Pniewie.
"

Miłej lektury życzę.
Można krytykować - z perspektywy lat patrząc, napisałbym to teraz zupełnie inaczej. :)

Z poważaniem,
Maxxc
 

Załączniki

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
#13
Fajnie, że w sumie wydzielony został ten temat jako osobny wątek.
A co do taboru Festungsfront Oder Warthe Bogen, z tego co kojarzę to, w zasadzie chyba tylko AEG lub Siemens byli brani pod uwagę (ze wzgledu na doświadczenie w produkcji)??

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#14
Dobry wieczór,

Otrzymałem niedawno zdjęcie lokomotywki, która była eksploatowana na MRU przed rokiem 1945, jednakże nie mogę poprawnie zidentyfikować typu. Może ktoś z Forumowiczów będzie w stanie mi pomóc?
Jest to dwuosiowa lokomotywa kopalniana na tor 600mm, z wymienną skrzynią bateryjną.

kolejka_x.jpg

Może była to któraś z "Kriegslokomotive", lecz nie odnalazłem rysunków lokomotyw kopalnianych tego wykonania (KEL 7, KEL 8, KEL 9).

Z poważaniem,
Maxxc

Edit: Znalazłem to zdjęcie na Facebook-u (FFOWB) w nieco lepszej jakości oraz drugie zdjęcie, ukazujące wagoniki:

135179538_2824864177771491_8395034206539661716_n.jpg 135063915_2824864164438159_2572479819036385883_n.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
#15
Może napisz z zapytaniem do Pniewa lub Boryszyna...Moze będą coś wiedzieć, bo na moje pytanie w trakcie zwiedzania o producenta potencjalnego taboru ( lokomotyw ) padla sugestia, że pewnie Siemens lub AEG... Fakt, ze było to w sierpniu 2018, a jeden z przewodników się doktoryzował na podstawie MRU...

Pozdr,...

ps. fajne foty, choć na moje oko, to ta osobówka jest kapkę zadluga, by poruszać się w tunelach ( skrajnia taboru)...
 
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#16
Dobry wieczór,

Ech, właśnie Pniewo i Boryszyn liczą na mnie, że to określę. W sobotę i niedzielę m. in. ten temat poruszałem w rozmowie z dyrektorem muzeum z Pniewa i zarządczynią Boryszyna. :) Przeszukałem zasoby swoje i internetu, nie znalazłem takiej lokomotywy.
W kwestii skrajni "osobówek", to dłuższa historia. Ale nie wypowiadam się, dopóki tego nie przeliczę.

Z poważaniem,
Maxxc

Edit: Zastanawiam się też, czy te wagony osobowe były "samoróbkami", czy jakimś typem znormalizowanym. Zbudowane są na podwoziach dwóch lekkich wagonów Heeresfelbahn - jednym bez hamulca, drugim hamowanym. Widać wyraźnie korbę hamulca po prawej stronie wagonu osobowego i po jednym klocku hamulcowym na jeden zestaw kołowy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Maxxc

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
100 0 0
#20
Dzień dobry,

Dziękuję Kolegom za pomoc.
Na razie zdjęcia dokładnie takiej lokomotywy nie odnalazłem, ale nie poddaję się.

A co Koledzy sądzą o samych wagonikach - bo z jednej strony wyglądają na "samoróbki", ale widać na zdjęciach, że przynajmniej częściowo były nitowane (a pod koniec lat 30. XX wieku, kiedy to Międzyrzecki Rejon Umocniony powstawał, już powszechne było spawanie). Chyba, że to są łby śrub zamkowych lub czegoś podobnego...

Załączam rysunki wagonów ("Leichter Feldbahnwagen (alte form)" ze strony hfwagen.de), które mogły być "dawcami" podwozi dla tych wagonów osobowych.

abg_207_75c.jpg abg_208a_75.jpg

Edit: Dokładam jeszcze moją prezentację z zeszłej soboty. Treści mało, bo przede wszystkim omawiałem obrazki. Ale mogą być dla Forumowiczów w pewnym sensie ciekawe, w części prezentacja stanowi kontynuację mojego referatu dołączonego na początku niniejszego wątku i częściowo koryguje jego tezy. Z góry przepraszam też, że musiałem nieco obniżyć jakość prezentacji, żeby się "zmieściła" (maksymalny rozmiar załącznika 2MB).

Edit2: W tzw. międzyczasie skorygowałem kilkukrotnie trochę literówek w tekście niniejszego wpisu. :)

Z poważaniem,
Maxxc
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Podobne wątki