• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Podróże małe i duże

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Fascynujący jest ten bezstykowy tor na przytwierdzeniach hakowych i drewnianych szpałach....
O którym torze mówi kolega @Dobrzyn? Ja na kilkunastu ostatnich zdjęciach nie widzę przytwierdzeń hakowych, a jedynie sprężyste (chyba typu Pandrol), a to nie to samo. I skąd wiadomo, że to tor bezstykowy?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
To się kolega @Dobrzyn cofnął bardzo daleko. Faktycznie, są przytwierdzenia hakowe. Ale ten spaw to jeszcze trochę mało, żeby stwierdzić, czy cały tor jest bezstykowy, czy jednak klasyczny. A tor bezstykowy z takim przytwierdzeniami rzeczywiście byłby ciekawostką.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Dobra, następny wyjazd był w miejsce o którym wspomniał Kolega @Misiek , czyli ta zarośnięta stacja przeładowcza w Mount Union, Pennsylvania. Stacja ta jest północnym końcem kolei wąskotorowej EBT (East Broad Top) i dominuje tu tor normalnotorowy wraz z trzecią szyną wąskotorówki, po angielsku nazywany "dual gauge"-podwójny rozstaw.
20210529_153223.jpg

Przez pozostawiony tabor, w większości wąskotorowy rośnie dosłownie las.
20210529_153527.jpg
20210529_153538.jpg

Wspomniane kilka postów wcześniej konsortium zajęło się także tym terenem i w niektórych miejscach widać wycięty las, oraz odkryty tabor i tory.
20210529_154246.jpg
20210529_154554.jpg

Jedną z najciekwaszych konstrukcji na terenie jest pomost (zsyp) do rozładowywania taboru-zarówno wąskotorowego, jak i standardowego. Konstrukcja w typowo amerykańskin stylu-zimna stal z tym co się ma:
20210529_155045.jpg
20210529_155048.jpg
20210529_155114.jpg
20210529_155212.jpg

Trochę ciężko było ogarnąć tą budowlę jako że wszystko jest nadal zarośnięte:
20210529_155302.jpg
20210529_155635.jpg

Na zdjęciu powyżej doskinale widać trzy szyny, brakuje tylko podkładów które od 1956r. zapewne się rozleciały.
20210529_155654.jpg
20210529_155705.jpg

Idziemy dalej po stacji, rozjazd i przed nami "critter" jakiego jeszcze nie widziałem:
20210529_160635.jpg
20210529_160725.jpg
20210529_160732.jpg

Nawet nie wiedziałem że na EBT takie coś mają.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.992 140 0
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Wygląda najbardziej jak ten ostatni-TM2,
20210529_160808.jpg

Dach tak nie wystaje z przodu (z boku:)).
20210529_160858.jpg
20210529_160908.jpg
Głęboko w chaszczach znalazłem taką cysternę jeszcze nitowaną, ale ciężko było ustalić który to rok:
20210529_161406.jpg
20210529_161425.jpg
20210529_161459.jpg

Ta akurat normalnororowa.
20210529_161822.jpg
20210529_161827.jpg
20210529_161843.jpg
20210529_162037.jpg
20210529_162041(0).jpg

Jeszcze dalej stał rząd cystern normalnotorowych używanych, a zaraz koło nich wąskotorowe węglarki-"hoppers";
20210529_162353.jpg
20210529_162404.jpg

Jednej widać nie udało się ruszyć, za tem wywalono na bok:
20210529_162414.jpg
20210529_162445.jpg
20210529_162507.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Po wdrapaniu się na cysterny był taki widoczek:
20210529_162848.jpg
20210529_162852.jpg
20210529_162922.jpg

Po powrocie do samochodu udaliśmy się jeszcze przy okazji do Orbisonii, aby zobaczyć czy są jakeś zmainy od ostatniej wizyty.
20210529_173237.jpg

Przed wachlarzem tender, ale parowóz nadal w warsztacie.
20210529_173246.jpg
20210529_173427.jpg
20210529_174718.jpg

Dowiedzieliśmy się że na następny dzień będą jeździć tramwajami na części normalnotorowej. Postanowiliśmy za tem spędzić noc w Altoonie i następnego dnia po śniadaniu byliśmy z powrotwm na torach. Za nim dotarliśmy do Orbisonii, zatrzymaliśmy się w miejscowości Spruce Creek na linii głównej Norfolk Southern (była Pennsylvania Railroad).
20210530_103607.jpg

Na następnym zdjęciu widać tunel w Spruce Creek. Obok niego starszy tunel który już kilka dekad nie jest używany. Zaliczyliśmy oba tunele, chociaż ten nieużywany jest częściowo zawalony zaraz przy zachodnjm wlocie.
20210530_103615.jpg
20210530_104835.jpg


Następne zdjęcie to portal zachodni gdzie widać zawalenie.
20210530_104917.jpg
tunel z torami jest mniej więcej z tego samego okresu, ale przebudowany i powiększony aby podwójne kontenerowce się zmieściły.
20210530_105453.jpg
20210530_110048.jpg
20210530_110129(0).jpg
20210530_110301.jpg

20210530_113642.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Po drodze do samochodu złapały się jeszcze puste węglarki jadące na zachód:
20210530_120321.jpg

Jesteśmy z powrotem w Orbisonii i tamtejszym Rockville Trolley Museum, czyli muzeum tramwajów.
20210530_135336.jpg
20210530_135353.jpg

Ten powyżej jeśli dobrze pamiętam jest jedynym istniejącym tramwajem z Johnstown-miasta na zachód z Altoony, gdzie w IXX wieku doszło do powodzi przez zerwanie tamy. Następnie mamy tramwaj z Yorku, także w Pennsylvanii:
20210530_140802.jpg
20210530_140858.jpg
20210530_141725.jpg
20210530_141729.jpg

Po jeździe tramwajem udaliśmy się do szopy gdzie odbywają się przebudowy, dochodzące nie raz do kilkunastu lat, ze względu na trudności związane z częściami. Do tramwaju z Yorku musieli jechać aż do Japonii po wózki. Mamy PCC z Philadelphii, oraz tzw. Brill Bullet-opływowy wagon z kolei dojazdowej także z Philadelphii.
20210530_145959.jpg
20210530_150031.jpg

Bullet (nabój) pobierał prąd z trzeciej szyny i mógł osiągnąć 70 mil na godzinę, zbudowany na początku lat 30-tych.
20210530_150936.jpg

Jeszcze jeden widok na tramwaj z Johnstown i wyjeżdżamy w stronę wschodnią;
20210530_151631.jpg

Z Orbisonii jechaliśmy w stronę Lewistown co było następnym stopem. Na stacji stoi taki klasyk, wagon X29:
20210530_174522.jpg
20210530_174540.jpg

20210530_174557.jpg

Brak jakich kolwieg oznaczeń Penn Central, lub Conrail sugeruje zakończenie normalnej służby jeszcze przed 1969r.
20210530_174631.jpg

Następny stop-Mifflin, także na byłej linii głównej Pennsylvania Railroad, na stacji taki okaz:
20210530_183021.jpg

Tzw. Scale test car, czyli do kalibracji wag. Nie znalazłem na internecie roku produkcji, ale wagon z bardzo bliskim numerem jest z 1919r.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
C.d. w Mifflin:
20210530_183114.jpg
20210530_183128.jpg

Tyle z tej wycieczki.
Dwa tygodnie temu udałem się z wizytą do rodziców w stronę Scranton. Nie był bym sobą gdybym nie zatrzymał się w Steamtown National Park, czyli jedynym parku narodowym o tematyce kolejowej. Niespodzianką jest nowo odnowiony Big Boy. Kiedy ostatnio byliście twarzą w twarz z parowozem przegubowym na łuku? Dla mnie to był pierwszy raz.
20210606_103526.jpg
20210606_103430.jpg
W rozmowie z tamtejszym pracownikiem dowiedziałem się że parowóz był wepchany celowo na łuk aby pokazać jak wygląga praca przegubu. Podoba mi się grafit na palenisku i dymnicy zamiast srebrnego, wszystkie pokrętła pomalowane na czerwono według wzoru parowozów Union Pacific.
20210606_103459.jpg
20210606_103631.jpg
20210606_103713.jpg
20210606_103733.jpg
20210606_103759.jpg
20210606_103825.jpg
20210606_104111.jpg
20210606_104118.jpg
20210606_110709.jpg
20210606_110716.jpg
20210606_110721.jpg
20210606_110732.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Za nim opowiem o następnej wycieczce którą faktyczne rozpocząłem wczoraj (10 lipca, 2021r.), kilka zdjęć ze Strasburga:
20210703_180416.jpg
20210703_180420.jpg

"J" wizytujący obecnie w Strasburgu. Dobra, wczoraj wcześnie rano wypaliłem na zachód i po zrobieniu 1000 mil znalazłem się na noc w centrum Missouri. Dzisiaj po obudzeniu się o 0530, śniadanie i wypalam dalej. Następny stan za Missouri to Kansas, czyli miejsce zamieszkania nie jakiej Dorotki, której to dom porwała trąba powietrzna, aby wysadzić ją w Krajnie Oz. Bajki bajkami, ale ja postanowiłem zatrzymać się w Lawrence aby zobaczyć czy coś będzie na Union Pacific. Moje obawy się potwierdziły i nie było nic. Sama stacyjka jest na dosyć ostrym łuku i w dodatku jest tam ogromny elewator na zboże:
20210711_082446.jpg

Na zdjęciu tory przed elewatorem to bocznice do załadunku, tory główne odchodzą łukiem w lewo. Widok na wschód w stronę Kansas City. Bocznica kończy się unikatowym kozłem z belek;
20210711_083713.jpg
20210711_083729.jpg
20210711_083752.jpg
20210711_083616.jpg

Budynek stacji jest nmiej więcej w połowie łuku i także jedyny w swym rodzaju:
20210711_083919.jpg
20210711_083949.jpg

Jak widać dawno już nie było tu pociągów pasażerskich.
20210711_084103.jpg
20210711_084130.jpg
20210711_084147.jpg

Następny stop to Topeka, czyli stolica stanu Kansas i co ważniejsze, mieszczą się tam warsztaty byłej kompanii Santa Fe-nadal używane przez BNSF. Najpierw zaparkowałem na stacji gdzie zatrzymuje się Amtrak. Samego budynku nie fotografowałem, jako że jest to bardzo nieatrakcyjna betonowa konstrukcja chyba z lat 70-tych kiedy Amtrak był nową kompanią. Miejsce jest tyle tradycyjne że jest to typowa stacja mieszana-towarowo/osobowa, których już bardzo mało w tym kraju.
20210711_091220.jpg

GP39-2, kilka torów dalej stał krótki pociąg towarowy z parą DASH9, ale najpierw obfociłem wspaniały ceglany magazyn zaraz przy budynku stacji.
20210711_091452.jpg
20210711_091850.jpg

Stara bocznica od strony ulicy:
20210711_091612.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Ciąg dalszy i torowisko, byłe Santa Fe:
20210711_092017.jpg
20210711_092132.jpg
20210711_092157.jpg
20210711_092113.jpg
20210711_092843.jpg

W oddali na bocznicy stoi caboose, czyli brankard:
20210711_093046.jpg
20210711_093105.jpg
20210711_093205.jpg

Jakieś cepy nie tylko posprejowały brankarda, ale jeszcze zostawili jakieś szmaty i puszki po farbie na stopniach
20210711_093250.jpg

Jak napisałem wcześniej są tu zakłady naprawcze nadal w użytku, za tem połaziłem także i tam.
20210711_094139.jpg

I pomyśleć że kiedyś przechodziło się obojętnie koło takiego SD40-2, akurat te najciekawsze lokomotywy były trochę trudne do fotografowania.
20210711_094216.jpg
20210711_094246.jpg
20210711_094530.jpg

Dalej wśród pomarańczowo oliwkowych lokomotyw widać Burlington Northern SD40-2, do niego powrócimy później.
20210711_094551.jpg
20210711_094652.jpg
20210711_094813.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Ciąg dalszy, zakłady naprawcze BNSF Topeka:
20210711_095007.jpg
20210711_094935.jpg
20210711_095021.jpg

Niestety nie znam numeru tego "WAR BONNET" diesla jako że kabina była akurat pod mostem.
20210711_095120.jpg
20210711_095139.jpg

Dalej stał taki rodzynek w czasach kiedy bardzo trudno o nowo pomalowany "switcher"-manewrowy;
20210711_095108.jpg
20210711_095146.jpg
20210711_095216.jpg
20210711_095303.jpg

Jeszcze jeden ogólny widok na Santa Fe SD40-2 i idziemy do tego zielonego.
20210711_095707.jpg
20210711_100044.jpg

Nie wiem czy na tych zdjęciach widać, ale BN stoi na "nie swoich" wózkach. One są oliwkowe chyba z innego SD40-2-pomalowanego na kolory BNSF:
20210711_100052.jpg
20210711_100122.jpg

Idziemy do samochodu i jedziemy dalej, następne to autostrada I70 i widok na zachodni Kansas:
20210711_150205.jpg

Piękna pogoda i prerie aż do Colorado. W Colorado zatrzymałem się z ciekawości w miejscowości Burlington. Linia to Union Pacific i typowe zabudowania w tym rejonie-elewatory i opuszczony budynek stacji.
20210711_151911.jpg
20210711_151947.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Część dalsza podróży na zachód i nadal jesteśmy w Burlington, Colorado.
20210711_152132.jpg
20210711_152210.jpg
20210711_152344.jpg

Nie jestem pewien czy ta stalowa wieża wodna należała kiedyś do kompanii kolejowej, ale typowa stalowa konstrukcja jest ciekawa. Podczas wyjazdu z miasteczka zatrzymałem się także aby sfotografować inny ciekawy budynek;
20210711_152411.jpg
20210711_152523.jpg

Biblioteka, zbudowana w 1921r.
20210711_152529.jpg

Po wyjeździe z miasta jechałem praktycznie bez zatrzymania się aż do Denver, największego miasta w Colorado. Miasto położone jest u podnóża gór skalistych i w dobry czysty dzień ciemny zarys gór widać nawet 60 mil przed miastem, czyli pełne 100 km. Zaraz po przejechaniu przez miasto podczas podjazdu w góry, zatrzymałem się w celu napełnienia baku dinozaurem po recyklingu:
20210711_184422.jpg

W pierwszy dzień jazdy zrobiłem 1000 mil, w ten drugi dzień nieco ponad 800 mil i po przejechaniu przełęczy zatrzymałem się na noc już głęboko w górach.
20210711_190912.jpg

Autostrada to nadal I70, najbardziej moim zdaniem sceniczna autostrada w Stanach. Spałem w samochodzie i rano po szybkim śniadaniu kontynuacja jazdy na zachód do celu mojej podróży-Utah. Jeśli kto kolwieg wybierze się do Stanów w celu przejechania kraju, to polecam właśnie tą autostradę. Dalej wjeżdżamy w Glenwood Canyon gdzie autostrada, rzeka Colorado, oraz była linia kolejowa Rio Grande (obecnie Union Pacific) są tak ciasno ze sobą, że autosradę musiano zbudować na dwóch poziomach.
20210712_061247.jpg
20210712_061412.jpg

Po wyjeździe z Glenwood Canyon mała miejscowość Glenwood Springs i niespodzianka. Na stacji pociąg turystyczny z lokomotywami UP na czele:
20210712_062359.jpg
20210712_062339.jpg
20210712_062219.jpg
20210712_062203.jpg
20210712_062525.jpg

SD70M:
20210712_062643.jpg

Z Union Pacific spotkamy się jeszcze kilka razy, ale czas na jazdę, Utah jeszcze ze 100 mil na zachód. Za nim wjechałem do Utah, zatrzymałem się na szybko w miejscowości Fruita w celu uzupełnienia bęzyny, lodu i prowiantu. Po zauważeniu tamtejszego elewatora postanowiłem jednak pobawić się jeszcze w fotografie;
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
20210712_082428.jpg
20210712_082521.jpg

Akurat murał z dinozaurem był od zachodu i trudno było robić zdjęcia pod słońce.
20210712_082644.jpg
20210712_082804.jpg
20210712_082847.jpg
20210712_083044.jpg

Jedziemy dalej i następny stan to Utah (czyt. Juta). Utah to jeden z najbardziej suchych stanów, ale pustynia to nie tylko piach i skały. W tym stanie występują formacje skał, oraz łuki i widoki nie do opisania. Przy wjeździe do stanu jest taka reklama:
20210712_085622.jpg

Jak widać obraz rozcjągający się jest na pozór płaskawy i nudny, a sam znak jest w zasadzie kopią obrazku na tablicach rejestracyjnych tego stanu:
20210712_085544.jpg

Na dole napisane jest "LIFE ELEVATED", co oznacza życie podwyższone, jednak sugeruje pełniejsze życie. Już wyjazd z gór w zachodniej części Colorado towarzyszą wysokie temperatury, ja miałem 41°C w ten dzień. Po zjeździe z autostrady znalazłem się ewentualnie na drodze numer 128 idącej na południowy zachód do miejscowości Moab;
20210712_173656.jpg

Wyglądające z daleka góry przypominają drapacze chmur jakiegoś miasta. Moim celem była cisza i spokój w tym terenie, a jeden z najbardziej niesamowitych krajobrazów to Arches National Park nie daleko Moab'u. Będzie trochę niekolejowo, ale pokażę dla ciekawych kilka widoków tej niezwykłej krainy;
20210712_173707.jpg
20210712_174521.jpg

Następne już piechotą i była to już druga wycieczka tego dnia;
20210712_185708.jpg
do "Delicate Arch"-Delikatnego łuku wybrałem się około 1800 aby zobaczyć przy zachodzie słońca;
20210712_194712.jpg

Jak wielki jest ten łuk widać na następnym zdjęciu, ja siedzę prawie na samym dole;
20210712_204349.jpg

Po powrocie do samochodu i spędzeniu nocy na parkingu, znowu śniadanie i wyjazd z parku. Po drodze jeszcze jeden widok na "Balanced rock"-balansowaną skałę;
20210713_063221.jpg

Następnie wyjazd z Utah z powrotem do Colorado, gdzie moim celem była kolej elektryczna Desert Railroad. Kiedyś nazywana Desert Western Railroad, kolej ma długość 35 mil i jej początek jest w północno zachodniej części stanu koło kopalni węgla Deserado. Węgiel transportowany jest do Utah do elektrowni. Kolej rozpoczęła pracę w 1984r. i jest jedną z niewielu na świecie 50KV instalacją. Po drodze pustynia mieszana z serpentynami ostrych podjazdów przez przełęcze górskie;
20210713_104627.jpg

Z autostrady I70 droga numer 139 zaprowadziła mnie na północ przez Douglass pass (widoczny na zdjęciu), do miejscowości Rangely.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
W Rangely skręciłem w lewo na drogę nr.64, a zaraz za miejscowością stał taki ciekawy "critter":
20210713_113734.jpg
Wytłumaczę szybko skąd ta nazwa "critter" (czyt. Kryter, z typowo niewyraźnym amerykańskim "r"). Amerykanie właśnie tak określają takie małe dziwaczne kolejowe ustrojstwa, jak i zwierzaki. Ci wychowani za PRLu na pewno pamiętają kultowy film pt. "Krytersi"-"Critters".
20210713_113750.jpg
20210713_113820.jpg
20210713_113834.jpg

Zaraz za "parowozem" stał taki fajny dźwig na tor normalny;
20210713_113915.jpg
20210713_113929.jpg
20210713_113941.jpg
20210713_113959.jpg

Jeszcze kilka zdjęć tego "parowozu" dla zainteresowanych. Ciekawe malowanie reprezentuje faktyczne ozdabianie parowozów w XIX wieku, brakuje tylko rogów na dymnicy jakie były czasami zakładane, Hollywood nie wymyślił rogów na Cadillacach;).
20210713_113846.jpg
20210713_113857.jpg
20210713_114016.jpg
20210713_114029.jpg
20210713_114056.jpg

Po dojechaniu do szlaku Desert Railroad zjadłem spokojnie obiad, jednak nic nie jechało. Z tego co wyczytałem pociąg jedzie raz na dzień o 10 rano z kopalni, ja byłem po 11-tej. Myślałem że po rozładowaniu w elektrowni będzie wracał, lecz po spędzeniu ponad godziny przy torach postanowiłem jechać dalej. Wróciłem na drogę nr64 i kontynuowałem jazdę na wschód. Pokażę kilka zdjęć zelektryfikowanego szlaku Desert Railroad:
20210713_115936.jpg
20210713_132841.jpg

Szyny z 1982r., 115 funtów, dosyć lekkie.
20210713_150238.jpg

Po zjechaniu na boczną drogę znalazłem się na drodze US40 i dalej już tędy jechałem na wschód.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Jedziemy dalej i na drodze US40 pierwsza miejscowość gdzie łaziłem po torach, to Craig (czyt. Kreg). W mieście jest kilka elewatorów połączonych ze sobą siecią torów wspaniale nadającą się do odtworzenia na makiecie manewrowej. Co ciekawe wszystkie tory wyglądają na używane. Na początek składnica Texaco;
20210713_180210.jpg

Zaraz za nią elewator patrząc na zachód:
20210713_180230.jpg
20210713_180431.jpg
20210713_180612.jpg

Ta mała szopa jest też na terenie elewatora. Garbus na przyczepce także, ale Corvette już na prywatnej posesji;
20210713_180638.jpg
20210713_180739.jpg
20210713_181019.jpg
20210713_181026.jpg

Szyny z 1929r. walcowane w Colorado, (Pueblo?)
20210713_181119.jpg
20210713_181204.jpg

Podkładki pod szyny także z Colorado, ale ciekawa jest nawet dokładna data-4.13.17. Następnie mechanizm zwrotnicy na rozjeździe wyłączonym z ruchu i odciętym fizycznie od reszty torów:
20210713_181449.jpg
20210713_181510.jpg
20210713_181538.jpg

Jako że jeden Kolaga na forum pytał o zdjęcia starszych elewatorów, będą pojawiały się tu ich zdjęcia podczas podróży;
20210713_181806.jpg

Następnie budynek stacji w mieście.. ugryziony zębem czasu?
20210713_182002.jpg
20210713_182104.jpg
 

Podobne wątki