• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

podłączanie semaforów świetlnych.

modelarz100

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam. Pisałem wątek o makiecie od kuzyna
Na niej jest pulpit (długa listwa i na niej 22 powwiercane przełączniki) każdy ma od spodu 3 wyjścia (przełacznik ustawić można na poz 0 lub 1)i "fabrycznie" przez kuzyna są połączone kablami od spodu styki środkowe.Moje pytanie brzmi : jak można popodłączać tam semafory 2,3,4, i 5 komorowe,aby wszystko działało i na nich można było podać wszystkie sygnały? Pod względem elektryki jestem zielony,więc jak można to prosze o narysowanie od spodu jak i co do czego ma być podłączone. Z góry dziękuje.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.565 3 0
#4
Zadałeś proste pytanie, ale nie podałeś żadnych szczegółów dotyczących tego jak sobie wyobrażasz to sterowanie? Najprościej do każdego przełącznika podłączyć po jednej komorze semafora i wybierać ręcznie które światła mają się świecić, albo np tak jak na rys. Przełącznikami 2 i 3 ustawiasz jaki ma być sygnał (zielone, zielone + pomarańczowe, pomarańczowe), a potem przełącznikiem 1 przełączasz z czerwonego na sygnał zezwalający. Wszystko inne wymaga już zastosowania jakiejś elektroniki.
 

Załączniki

grzegorz kita

Moderator Grupy Fremo Polska
Zespół forum
FREMO Polska
KSK 1:1
KSK Wrocław
Reakcje
691 14 0
#5
ja zrobiłem inaczej i działa
zastosowałem 4 torowy przełącznik stały z 2 wyjściami przeciwstawnymi
odpowiednie połączone logiczne dało efekt
wyświetlają się sygnały podstawowe oraz do wyboru białe manewrowe lub Sz- po dodaniu dodatkowego wejscia prądu przerywanego i przełącznika 1 torowego
zastosowałem także dodatkowy przekaznik i dało to możliwość dawania sygnałów do To
moduł także automatycznie może uzależnić sygnał od ustawienia zwrotnicy po zastosowaniu także przełącznika 4 torowego

zasadniczo moduł działą na każdym semaforze od 5 komorowego do zwykłej tarczy zaporowej
zwrotnice steruje też za pomocą takiego przełącznika i na semaforach 5 komorowych pokazuje sygnał nastepnego semafora po ustawieniu przebiegu
postaram się jutro dac fotki i jakis czytelny schemat
całość jako moduł na płytce i z goldpinami daje łatwość łączenia zarówno do wyjści na semafor i pulpit
z elektryki tez jestem zielony ale na takim założeniu mam cały pulpit
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
132 3 0
#7
Po pierwsze kilka faktów musi być znanych:
1. przełączniki ON-OFF czy ON-ON, tj. 3 wyjścia czy 3 pary wyjść, ew. 2 wyjścia czy 2 pary?
2. ile jest tych przełączników?
3. ile i jakie masz semafory do wysterowania?
 

grzegorz kita

Moderator Grupy Fremo Polska
Zespół forum
FREMO Polska
KSK 1:1
KSK Wrocław
Reakcje
691 14 0
#8
witam
- semafory Kluby
a przełączniki 4 torowe z 3 "nózkami " ------2 wyjscia przeciwstawne i 1 wejscie ( dla każdego toru ) przełącznik 2 stawny on - on
dla sygnałów
oraz przełącznik 1 torowy j.w dla Tm lub Sz ( można to dac łącznie ale nie próbowałem stąd mam albo sygnał manewrowy albo Sz
jest jeszcze przekaźnik ( białe na górze ) do podawania sygnałów na To
wyświetla następujące sygnały
stój
droga wolna
droga wolna ze zmniejszoną V ( automatycznie przy ustawieniu odpowiednim rozjazdu)
jazda manewrowa

sygnał następnego semafora
droga wolna ( zielony
stój ( pomaranczowy)
droga wolna ze zmniejszoną V ( pomarańczwy migający )
Sz - przy kazdym nastawieniu
TM tylko przy stój

sterowanie rozjazdem takim samym przełącznikiem jak na zdjęciu +napedy Conrada i diody - schemat gdzies jest na forum
gdzie tor 1( przełącznika ) --- sterowanie zwrotnicą
tor 2 uzależnienie sygnału na semaforze przed rozjazdem - automatycznie swiatło pomarańczowe jak rozjazd na ukos
tor 3 ,i 4 podanie sygnału na semaforze 5 komorowym gdzie 2 górne lampy to To nastepnego semafora
ogólnie 5 komorowe mam jako wjazdowe i tutaj to stosuję
wyjazdowe sa 4 komorowe , gdzie na torach dodatkowych za pomocą goldpinów odpowiednio na stałe definiuję zawsze sygnał - jazda ze zmniejszoną V potem Vmax
na na torach głównych sygnał uzależniam od ustawienia zwrotnicy

postaram się o jakiś film na komrókę

istnieje możliwość zamiast przełącznika dla semafora wykorzystać przekaźnik 4 torowy i przełącznik tilliga - to umożliwia wygaszanie sygnału do StóJ- ale cena poraża 40 zł za sztukę stąd układ nie ma samoczynnego wygaszania sygnału na S1
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.565 3 0
#9
Panowie zapraszam tu
viewtopic.php?f=3&t=11064

Żeby wygasić automatycznie S1, wystarczy dołożyć jeden tranzystor w kanale dla światła czerwonego (zanegować sygnał), ja stosuję po prostu przełączniki 2 pozycyjne (albo S1, albo droga wolna), reszta sygnałów dla "droga wolna" ustawia się wg zwrotnic i ew następnego semafora. Obrazy sygnałowe dla > jedna komora, koduję diodami 1n4148.
Zapewniam, że prościej i taniej się nie da, a ograniczeniem w ilości sterowanych sygnalizatorów i podawanych sygnałów jest jedynie wyobraźnia...
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
283 2 0
#10
grzegorz kita napisał(a):
istnieje możliwość zamiast przełącznika dla semafora wykorzystać przekaźnik 4 torowy i przełącznik tilliga - to umożliwia wygaszanie sygnału do StóJ- ale cena poraża 40 zł za sztukę stąd układ nie ma samoczynnego wygaszania sygnału na S1
Da się taniej z wykorzystaniem przełączników chwilowych i przekaźników i niewielkich odcinków izolowanych, ale to musisz mnie w cztery litery kopnąć, żebym coś takiego wykonał jak chcesz ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 37

Podobne wątki