Systematyka towosów by ja sam osobiście.
Pociągi mieszane osobowo-towarowe istniały chyba od zawsze. Ponieważ przewozy pasażerskie, wyłączając ruch aglomeracyjny były niedochodowe i kolej jako taka mogła się bez nich obejść (z wyjątkiem prawdopodobnie tylko linii Chabówka – Zakopane gdzie ruch pasażerski stanowił 50 % przychodów). Pociągi pasażerskie bez wagonów towarowych prawdopodobnie pojawiły się dopiero w latach 70-tych XIX w., natomiast przewozy mieszane osobowo-towarowe zakończyły się wraz z końcem XX w.
Pierwszym rodzajem przewozów mieszanych były pociągi towarowe z dołączanym wagonem pasażerskim. Ten rodzaj towosów sporadycznie stosowany był zaraz po wojnie i pod koniec lat 40-tych już występował.
Drugim rodzajem były pociągi mieszane osobowo-towarowe. Skład takiego pociągu to kilka wagonów osobowych oraz kilka wagonów towarowych dołączanych na stałe. Były to wagony kryte lub chłodnie służące jako wagony kursowe.
Trzecim rodzajem były pociągi mieszane towarowo-osobowe. Różnicą między pociągiem osobowo-towarowym a towarowo-osobowym było, że do tych ostatnich były dołączane wagony towarowe (od jednego do parunastu w granicach obciążenia lokomotywy), które nie były wagonami kursowymi i były one prowadzone do stacji końcowej i tamże dalej prowadzone do stacji przeznaczenia jako pociąg towarowy. Ostatnie (o ile mi wiadomo) planowe pociągi mieszane towarowo-osobowe w Polsce kursowały po linii Łuków – Lublin do 3 kwietnia 2000 r.
Parę zdjęć takich pociągów jest w mojej, umówmy się książce.
Czwartym rodzajem były pociągi osobowe złożone z wagonów krytych „umeblowanych” (Kdl). Tego rodzaju pociągi zniknęły z polskich torów na początku lat 50-tych XX w. Jednym wyjątkiem był wczesny LHS gdy na początku jego funkcjonowania jako pociąg służbowy do przewozu pracowników służył właśnie wagon kryty. Odbywało się dość krótki i było spowodowane brakiem taboru pasażerskiego na tor szeroki.
Piątym rodzajem były tak zwane pociągi „pocztowe” lub „bagażowo-pocztowe”. Składały się z samych wagonów pocztowych lub pocztowych i bagażowych, z tym zastrzeżeniem, że większość wagonów były to wagony kryte przerobione na pocztowe lub bagażowe. Klasyfikowane były jako pociągi pasażerskie.
Szóstym rodzajem były tak zwane wagony kursowe dołączane do wszelkich możliwych pociągów osobowych, z wyjątkiem być może pośpiesznych i ekspresowych. Kursowanie tychże wagonów było ujęte w IV części dodatku do RJ, natomiast nie było ujęte w planie zestawiania składów. Były to wagony kryte lub chłodnie służące jako wagony kursowe.
Bądźcie zdrowi.
Jarek