• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pociągi towarowo - osobowe potocznie "Towos"

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
#21
A taki skład to Ty2 plus dwa ryfla ki i wagony towarowe jak węglarki czy Gags lub podobne?
Nie powiem, nie mam chyba rozkładów służbowych z tej linii :( Pod koniec lat 80-tych pamiętam na relacjach ze Strzelina tylko Ty2 MD Nysa z jednym "ryflakiem". Jak przez mgłę - z lat wcześniejszych - wagony Bi. Zaś wagony towarowe, to najpewniej wszystko co mogło być przesyłane z "reszty kraju" do Strzelina: próżne węglarki, węgiel, nawozy w różnej postaci, masa wagonów krytych pod wyładunek na ładowni w Strzelinie. Kiedyś różnorodność była ogromna, wystarczy spojrzeć na zdjęcia z lat 70 i 80-tych :)
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
#24
Rozkład ważny od maja 1989 (a więc chyba ostatni obowiązujący) przewiduje pociąg towarowo-osobowy z Brzegu do Przeworna, dalej - po zmianie nr - do Strzelina jako osobowy i powrotny, na podobnych zasadach (od Przeworna towarowo-osobowy). Zestawienie, to Ty2 MD Nysa plus 1B stacja Brzeg. Pamiętam ten widok, niestety tylko ze stacji w Strzelinie.
 
K
#35
Jest sobie rok 1952 r.
Między o 12.12 wyjeżdża z Kraśnika pociąg Os 22245 do Rozwadowa (przyjazd 13:50).
Skład pociągu TKt48 z Rozwadowa + 9 wagonów Kdl również z Rozwadowa.
Skład powyższy jeszcze sobie jeździł w innych relacjach.
Kdl - to jak sądzę "umeblowane wagony kryte", ale mogę się mylić.
Ostatnie takie cuda, znaczy się "umeblowane wagony kryte" jeździły w pociągach służbowych, o ile dobrze pamiętam to po LHS-ie, gdzieś na początku istnienia tegoż LHS-u.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.396 58 3
#36
https://farm3.staticflickr.com/2920/14731770321_e936e3e243_h.jpg

https://www.facebook.com/Z-krawędzi...FQdyFrA2Z5DpDN8uyxZgR-3a5syLrc83NPe5A&fref=nf cytat z facebooka:
Wczoraj o tej porze opublikowałem fragment mapy sieci kolejowej Polski wydanej przez "Polres"* w 1966. Znalazłem ją po wielu latach w jednej z książek w domowej biblioteczce.

Pod zdjęciem pojawiła się prośba o publikację zdjęcie z "Pogorzelki" - lokalnej linii kolejowej, łączącej Piaski Wielkopolskie z Koźminem. Do końca lat 80. można było na niej spotkać jarocińskie parowozy Ol49 ciągnące jeden wagon osobowy i kilka wagonów towarowych. Proponuję zatem podróż w czasie. Jest jesień 1989 roku. Helmut Birke fotografuje Ol49-95... Kto wie, może Kriegslok Teigrekdwa odwiedził kiedyś te tereny?
14731770321_e936e3e243_h.jpg
 
K

KNG

Gość
#40
Systematyka towosów by ja sam osobiście.

Pociągi mieszane osobowo-towarowe istniały chyba od zawsze. Ponieważ przewozy pasażerskie, wyłączając ruch aglomeracyjny były niedochodowe i kolej jako taka mogła się bez nich obejść (z wyjątkiem prawdopodobnie tylko linii Chabówka – Zakopane gdzie ruch pasażerski stanowił 50 % przychodów). Pociągi pasażerskie bez wagonów towarowych prawdopodobnie pojawiły się dopiero w latach 70-tych XIX w., natomiast przewozy mieszane osobowo-towarowe zakończyły się wraz z końcem XX w.

Pierwszym rodzajem przewozów mieszanych były pociągi towarowe z dołączanym wagonem pasażerskim. Ten rodzaj towosów sporadycznie stosowany był zaraz po wojnie i pod koniec lat 40-tych już występował.
tow01.jpg

Drugim rodzajem były pociągi mieszane osobowo-towarowe. Skład takiego pociągu to kilka wagonów osobowych oraz kilka wagonów towarowych dołączanych na stałe. Były to wagony kryte lub chłodnie służące jako wagony kursowe.
tow02.jpg

tow02a.jpg

Trzecim rodzajem były pociągi mieszane towarowo-osobowe. Różnicą między pociągiem osobowo-towarowym a towarowo-osobowym było, że do tych ostatnich były dołączane wagony towarowe (od jednego do parunastu w granicach obciążenia lokomotywy), które nie były wagonami kursowymi i były one prowadzone do stacji końcowej i tamże dalej prowadzone do stacji przeznaczenia jako pociąg towarowy. Ostatnie (o ile mi wiadomo) planowe pociągi mieszane towarowo-osobowe w Polsce kursowały po linii Łuków – Lublin do 3 kwietnia 2000 r.
Parę zdjęć takich pociągów jest w mojej, umówmy się książce.
Czwartym rodzajem były pociągi osobowe złożone z wagonów krytych „umeblowanych” (Kdl). Tego rodzaju pociągi zniknęły z polskich torów na początku lat 50-tych XX w. Jednym wyjątkiem był wczesny LHS gdy na początku jego funkcjonowania jako pociąg służbowy do przewozu pracowników służył właśnie wagon kryty. Odbywało się dość krótki i było spowodowane brakiem taboru pasażerskiego na tor szeroki.
tow03.jpg
tow04.jpg

Piątym rodzajem były tak zwane pociągi „pocztowe” lub „bagażowo-pocztowe”. Składały się z samych wagonów pocztowych lub pocztowych i bagażowych, z tym zastrzeżeniem, że większość wagonów były to wagony kryte przerobione na pocztowe lub bagażowe. Klasyfikowane były jako pociągi pasażerskie.
tow05.jpg

Szóstym rodzajem były tak zwane wagony kursowe dołączane do wszelkich możliwych pociągów osobowych, z wyjątkiem być może pośpiesznych i ekspresowych. Kursowanie tychże wagonów było ujęte w IV części dodatku do RJ, natomiast nie było ujęte w planie zestawiania składów. Były to wagony kryte lub chłodnie służące jako wagony kursowe.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Podobne wątki