• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Planowanie - Pierwszy Moduł

k0k0z

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam

Planuję pierwszy moduł w skali H0, 90x60cm.

Wg. wizji ma to być zakładowy końcowy odcinek toru z rampą załadunkową.

W zabudowie planuję ogrodzenie, przyzakładowy przejazd i bramy kolejową i główną plac załadunkowy oraz mały budynek z przyległą wagą dla samochodów ciężarowych.

Widziałem podobne rozwiązanie w zakładach w pobliżu mojego miejsca zamieszkania. Był to prosty odcinek toru zakończony kozłem oporowym który po obu stronach toru posiadał betonowe podjazdy załadunkowe. Niestety jako, że zakład jest dalej czynny ale nie korzysta z kolei nie mam jak wejsc i zrobic zdjec albo sprawdzic jak dokladnie wyglada teren.

Jako, że chce wyść ze środka czoła modułu a zostawić więcej miejsca na plac czy moge użyć torów o mniejszym promieniu skrętu niż na szlaku? W końcu jest to prywatny odcinek kolejowy na którym nie odbywa się regularny ruch.

Drugie pytanie czy potrzebuję specjalnego oznakowania na odcinkach prywatnych?

I trzecie pytanie czy ma to ręce i nogi po całości, wiem, że takie miejsca istnieją ale nie chcę nawalić za dużo na jeden element.

I prosze o wybaczenie umiejętności painta :p
 

Załączniki

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
#2
Cześć,

Super pomysł na, jak podejrzewam, rozpoczęcie przygody z modułami.
Czy planujesz dodawać do tego modułu jakieś inne w przyszłości, czy też będzie on modułem-dioramką "samotnikiem"? Jeśli miałby się łączyć z kolejnym modułem, to tory nie muszą wcale rozpoczynać się na jego środku albo wychodzić z krawędzi pod kątem prostym (wiem, wiem to już nie jest takie łatwe do zaplanowania jak nie ma się sąsiedniego modułu). Wtedy możesz pokombinować z większym promieniem. Bo w proponowanym przez ciebie układzie, gdzie chcesz aby tor przecinał drogę pod kątem prostym, będzie dość ciężko wyrysować sensowny (czytaj: odpowiadający rzeczywistości) pod względem promienia łuk, nie tracąc przy tym długości prostego odcinka toru wzdłuż rampy załadunkowej.

Jeśli chodzi robienie szkicu projektu układu torowego to spróbuj zainstalować SCARMA, który jest darmowy, i się w nim pobawić. W nim możesz sobie wyginać dowolne łuki (wybierając tory typu "flex", bo do zrobienia tej makiety jeden powinien wystarczyć) i od razu będziesz widział wartości promienia łuku, długości odcinków.
 
OP
OP
K

k0k0z

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
W pracy nie mam mozliwosci nic poinstalowac niestety, IT czuwa :D

Moduł ma być częścią większej całości którą planuję robić z kolegą wspólnie, wiem, że można planować odrazu całą makietę (a pewnie i się powinno) ale mamy bardzo limitowany czas i budowa 6 czy więcej modułów była by dla nas w tym momencie zabójcza :) stąd plan wyjścia na środku z możliwością zmiany konfiguracji, no i fajnie by moc gdzieś się podczepić nawet mając jedno pudło :p

Planowalem użyć właśnie flexów. Będę musiał zobaczyć jak to wyjdzie w porgramie.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
236 2 0
#4
Witam

Planuję pierwszy moduł w skali H0, 90x60cm.
Napisałeś też, że chcesz z modułem się podłączać do innych ludków. Tu propozycja byłaby taka, żebyś użył jakiegoś standardowego profilu (np. któregoś FREMO albo LL500), wtedy szerokość modułu powinna wynosić 50cm. Ewentualnie możesz zrobić własny profil na bazie jednego z wymienionych tylko wydłużając go (część płaską) w którąś stronę (albo w obydwie). Wadą takiego rozwiązania będzie wygląd (taki skok szerokości lekko z d***).

Drugie pytanie czy potrzebuję specjalnego oznakowania na odcinkach prywatnych?
Co rozumiesz przez specjalne oznakowanie?
Jak jest przejazd kolejowy to dajesz krzyż św. Andrzeja, a na koźle oporowym wypadałoby umieścić tarczę zaporową z sygnałem Z1. Należy też na bramie zakładowej zamykającej wjazd dla kolei umieścić podobną tarczę z Z1, albo tarczę z D1. Czasem sygnały te maluje się na bramach, a czasem są w postaci zawieszonych tabliczek.
 
OP
OP
K

k0k0z

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Napisałeś też, że chcesz z modułem się podłączać do innych ludków. Tu propozycja byłaby taka, żebyś użył jakiegoś standardowego profilu (np. któregoś FREMO albo LL500), wtedy szerokość modułu powinna wynosić 50cm. Ewentualnie możesz zrobić własny profil na bazie jednego z wymienionych tylko wydłużając go (część płaską) w którąś stronę (albo w obydwie). Wadą takiego rozwiązania będzie wygląd (taki skok szerokości lekko z d***).
Stosując się do standardowych profili mogę zrobić czoło LL500 i rozszerzyc go na "teren zakładowy" do 60cm? Wyjdzie trapez prostokątny, takie rozwiązanie mi pasuje bardziej w celu rozbudowy infrastruktury, strona łącząca może zostać spokojnie na 50cm, tam i tak tylko droga.

Co do oznakowania krzyże na przejezdzie i Z1 na koźle oporowym, czy powinienem umieścić oznakowanie o dozwolonej predkosci na terenie zakladu jesli tak to jakie? D6? Rownież przy wyjeździe powinna byc informacja o powrocie do normalnej predkosci czy nie?
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
236 2 0
#7
W takich przypadkach mamy do czynienia praktycznie wyłącznie z jazdą manewrową. Prędkość maksymalna jest wtedy zapisana w regulaminie stacji, tudzież obsługi punktu. Nie trzeba do tego jakichś znaków.
[DOUBLEPOST=1434021977,1434020411][/DOUBLEPOST]Co do rozszerzenia czoła na 60 cm to nie ma problemu, jest zresztą powszechnie stosowany patent w przypadku jakichś większych modułów (np. stacji). Tak przykładowo wygląda pociąg na module przejściowym z profilu FREMO na nasz klubowy - pętlowy KSK1 (25cm).
KatyWr_2015_98.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 10
Planuję 11
Planuję 52
Planuję 28
Planuję 43

Podobne wątki