• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Plan

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.672 520 30
#2
Jak najbardziej takie semafory są do dziś stosowane na PKP, to jest przecież typowy semafor kształtowy jednoramienny. Dziwi mnie trochę pytanie, czy jest to choć troche podobne do urządzeń stosowanych na PKP. Taki semafor może wskazywać jedynie sygnał "Stój" i "Jazda ze zmniejszoną prędkością".

W podanym przez Kolegę Bipa przykładzie może on stać przy wyjeździe z górnego toru w lewo, w kierunku mostu (jazda przez rozjazd po prostej), a w wypadku, gdyby wjazd z lewej strony (sprzed mostu) w prawo mógł się odbywać wyłącznie na ten górny tor (np. ten dolny tor jest tylko torem bocznym, bez jazd pociągowych), taki semafor mógłby również tam być ustawiony.

Przy jeździe na i z toru dolnego obowiązuje prędkość zmniejszona do 40 km/h, więc semafor musi mieć dwa ramiona. Semafor wjazdowy (po lewej stronie, przed mostem) powinien być wtedy dwuramienny z ramionami niesprzężonymi (oprócz sygnału "Stój" pokazuje sygnał zezwalający na jazdę z największa prędkością - jedno ramie uniesione - jazda na wprost, lub z prędkością zmniejszoną - dwa ramiona uniesione - jazda na bok po rozjeździe). Semafor wyjazdowy z toru dolnego musi mieć dwa ramiona sprzężone, ponieważ może pokazać tylko sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością.

Semafor wjazdowy (po lewej stronie) powinien stać przed mostem, semafory wyjazdowe - w okolicy granicy modułów, obok siebie. Przy sygnalizacji kształtowej z reguły nie stosowano dróg ochronnych.

Uwaga! Ponieważ model przedstawia semafor na maszcie kratowym, może on stać między torami jeżeli szerokość międzytorza jest odpowiednia. W rzeczywistości w takim miejscu najczęściej stosuje się semafory na masztach płaskich - była już o tym niedawno dyskusja na forum.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.672 520 30
#4
O rany, ale zaćmienie! :oops:

Oczywiście powinno być:

Taki semafor może wskazywać jedynie sygnał "Stój" (Sr 1) i "Wolna droga" (Sr 2, jazda z największą dozwolona prędkością).

Wszystkich Kolegów przepraszam, a Koledze tkarkady dziękuję za czujność.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.672 520 30
#6
Dokładnie tak, z tym, że semafor wyjazdowy z dolnego toru ma ramiona sprzężone. Poza tym, semafory rysuje się w stanie wskazującym sygnał "Stój".
 
P

Paweł Piotr

Gość
#7
Powinno wyglądać tak:
Semafor A1/2 dwuramienny z ramionami rozprzężonymi, podający sygnały Sr1, Sr2 (jazda na wprost) i Sr3 (jazda na krzywo).
Semafor B2 dwuramienny z ramionami sprzężonymi, podający sygnały Sr1, Sr3 (jazda z krzywego).
Semafor C jednoramienny, podający sygnały Sr1 i Sr2 (jazda z prostego).
Semafory A1/2 i C mogą stać na słupach kratowych (stoją na zewnątrz toru, nie ma ograniczenia skrajni taboru), semafor B2 musi stać na słupie wąskim z uwagi na szerokość międzytorza, przy której postawienie semafora na słupie kratowym mogłoby wchodzić w skrajnię taboru.
 

Załączniki

OP
OP
Bipa1966

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#10
Dzieki Panie Andrzeju...dzieki Panie Piotrze !
Tak wiec gdyby przyjac ze semafor A1 wyglada tak.....a semafor C tak.....to jak powinien wygladac semafor C ???
Czy roznica polega tylko na zasadzie dzialania ??? Czy semafory A1 i B2 sa takie same (wizualnie )??
4.9 m w realu odpowiada naszemu wymiarowi....46mm??? Jesli tak wlasnie mam .....to znaczy ze mozna smialo montowac ??
 

Załączniki

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.941 143 0
#17
Nadal piszę o eNkowych...
Części może kilkanaście, trzeba trochę polutować (kabelki do płytki z diodami SMD) - to jest najbardziej upierdliwa robota, włącznie z osadzeniem tej płytki w latarni (i tak zapewne przeskalowanej) i to tak, żeby nie urwać przewodów.
Jest troszeczkę klejenia, ale troszeczkę ;)
Ogólnie, robota na jeden wieczór + dwa piwa ;)

Te są składaki, prawie skończone
http://www.norma.fremo.pl/download.php?id=5797
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#19
A ja bezczelnie się podłączę ;) z pytaniem:

Czy jeśli taka sama sytuacja, jeśli chodzi o rozjazd, występuje na torze prowadzącym na przykład na nadbrzeże, gdzie oba tory rozwidlone z jednego się kończą, to też stawiamy takie semafory, czy jakieś manewrowe (bo to bocznica do portu) ?
Pytam, ponieważ po wielu rozmowach na Hobby bezwzględnie będę robić moduły, u mnie będzie podobna sytuacja, ale na bocznicy do portu.
Za radą kolegów pierwszy będzie moduł szlakowy, ale chcę go przygotować pod ewentualny semafor (świetlny), dlatego pytam.
Z góry dzięki za odpowiedź.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.530 34 1
#20
Cześć Bipa! Zapowiada się piękny kawałek modułu. Semafory Conrada/Viessmanna są do "łyknięcia" nawet dla takich jak ja, choć przyznaję, że przez złe pomalowanie spowodowałem ich "nieświecenie" :D
Cześć Kris! :D . Jeżeli to bocznica zakończona kozłem oporowym to wjazdowych semaforów się nie stawia. Wyjazdowe to raczej tarcze manewrowe ( swietlne lub kształtowe) lub w starszych epokach zaporowe kształtowe. I to raczej już po ich połączeniu i dojeździe do torów stacyjnych.
Cześć Misiek! :D Piękne te semafory!!
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 10
Planuję 70
Planuję 18
Planuję 8
Planuję 52

Podobne wątki