• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Plan Stacji

Reakcje
47 0 0
#1
Witam!
Od jakiegoś czasu zajmuję się małymi projektami w H0.
Chce zrobić stację kolejową mieszczącą się na 6 modułach o długości 60/90 cm .
W załączniku przesyłam poglądowy rysunek torowiska i usytuowania budynków.
Zależy mi stworzeniu możliwie realnego układu stąd moje pytanie czy jest poprawnie?
 

Załączniki

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
925 79 5
#2
Będziesz kroił rozjazdy na łączeniu skrzynek 1 i 2 od lewej?
Jeszcze jedna rada, którą uparcie będę forsował. Rozrysuj sobie to na kartonie w skali 1:1, ja sobie zrobiłem skrzynkę 1000mm i musiałem zrobić nową 1005mm, bo bym nie przykręcił jednego napedu od rozjazdu- za blisko czoła skrzynki. Takie planowanie na papierze ma krótkie nogi niestety.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#4
Magazyn powinien być na oddzielnym torze - np. przedłużenie toru z rampą (a właściwie placem ładunkowym), przy okazji byłoby to zabezpieczenie przed stoczeniem się wagonów na szlak.

Lokomotywownia to absurd na takiej mijance.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#7
Jeżeli jest jedna nastawnia z lewej strony, to powinna być też druga, w prawym końcu stacji. Alternatywnym rozwiązaniem byłoby umieszczenie budynku stacyjnego bliżej jednego końca stacji (wtedy nastawnia dysponująca byłaby w budynku stacji), a w drugim końcu postawienie nastawni wykonawczej. Przy urządzeniach mechanicznych ześrodkowanych (zwrotnice i semafory nastawiane z odległości za pomocą pędni), nastawnie muszą być blisko zwrotnic - wtedy może to wyglądać tak, jak opisałem wyżej. W rzeczywistości na takiej stacyjce budowano często urządzenia sterowania ruchem mechaniczne kluczowe, z nastawianiem zwrotnic lokalnie, tzn. przy samej zwrotnicy (dźwignią z przeciwwagą). Wtedy nastawnia zwykle była jedna, na środku, a do obsługi zwrotnic nastawniczy lub dyżurny ruchu wykorzystywał często rower (!). Semafory nastawiane były pędniami z nastawni.

Oczywiście w ramach modernizacji linii kolejowej, urządzenia wymienia się nieraz na nowsze - w tym wypadku byłyby to urządzenia przekaźnikowe, lub nawet komputerowe (jeżeli modernizacja była dokonana w ostatnich latach). Wtedy wystarcza jedna nastawnia (w budynku stacji), ale trzeba jeszcze urządzić posterunki stwierdzania końca pociągu (stosuje się też do tego kamery) - chyba, że na szlaku jest samoczynna blokada liniowa. Ale to raczej na linii dwutorowej...

Ten tor na samym dole, to raczej tor ładunkowy stacji. Bocznica do tartaku powinna być trochę dalej od torów głównych, a sam tartak jakoś oddzielony od terenu stacji.

To gospodarstwo z prawej jest chyba za blisko toru. Poza tym, na takiej małej stacji raczej nie spotyka się wieży ciśnień.
 
OP
OP
MichałZ
Reakcje
47 0 0
#9
Dziękuje bardzo za wszystkie porady:)
Już poprawiam, jak zdarzę to zamieszczę poprawioną wersję jeszcze dzisiaj.
Co do rady Zbyszka 1:1 będzie obowiązkowo (musi być - za poważny projekt).
Nastawnie będą 2 jak pisał Andrzej na dwóch końcach stacji.(dziękuję za rzeczowy opis)
Skorzystam z pomysłu Stare Tory - podoba mi się taki układ budynków.
Wieżę ciśnień chcę zrobić taką jak w mojej miejscowości - już pomierzona i namalowana:)
(No chyba ze faktycznie nie powinna się znajdować na takiej stacji :( )
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#10
Miło mi, że porady się przydały.
MichałZ napisał(a):
Wieżę ciśnień chcę zrobić taką jak w mojej miejscowości - już pomierzona i namalowana:)
(No chyba ze faktycznie nie powinna się znajdować na takiej stacji )
Spoko, może być, w końcu to model i pewne kompromisy są niezbędne. Nie znam stacji wymienionych przez Zbyszka, ale czy faktycznie są to tylko mijanki z jednym lub dwoma torami ładunkowymi, czy jednak trochę większe stacje?
 
OP
OP
MichałZ
Reakcje
47 0 0
#11
Wrzucam poprawioną wersję. Koncepcja trochę się zmieniała - nabrała przemysłowego charakteru:)
Szerokość segmentów zwiększyła się o około 5 cm.
Dokładny wymiar będę znał jak dostanę tory.
Na dole przerobiłem całkowicie bocznice - dodałem budynki przemysłowe.
Czy tak może zostać?
 

Załączniki

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.010 84 11
#12
Wszystko ok z wyjatkiem lokomotywowni na jednym torze z magazynem i placem ładunkowym .
Tak nie może być bo stojące tam wagony blokowałyby dojazd do lokomotywowni. Jeżeli już musi być lokomotywownia(a widzę że musi :) ) to może niech będzie mała ,na lokomotywę przeznaczoną do przestawiania wagonów na torach przemysłowych,tak jak na rysunku
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#15
Tak na szybko:

W odległości drogi hamowania przed semaforami stoją tarcze ostrzegawcze. W modelu ustawiłbym je ok. 1,5-2 m przed semaforami. Dokładniejsze ustawienie, a przede wszystkim decyzja jaki semafor gdzie (1- lub 2-ramienny) zależy od zastosowanych rozjazdów. Potrzebny byłby bardziej precyzyjny rysunek, najlepiej w skali. Na tak małej stacji nie stosowałbym tarcz manewrowych ani zaporowych.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.541 34 1
#16
Witam :D . A czy skoro jest to III epoka nie wystarczą same semafory wjazdowe? A także czy trzeci semafor od lewej nie powinien stać jednak w jednej linii z drugim? Wszak wjazd do magazynu zapewne odbywać się będzie sporadycznie, a przy przesunięciu semafora zwiększy się długość użytkowa torów stacyjnych?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#17
Epoka III nie ma tu nic do rzeczy. Semaforów wyjazdowych można nie stosować tylko na liniach znaczenia miejscowego. Na liniach wyższych kategorii także w III epoce semafory wyjazdowe ustawiano. W epoce IV zresztą nie budowano już sygnalizacji kształtowej.

Jak wcześniej napisałem, do dokładnego ustawienia semaforów potrzebny byłby dokładniejszy plan. Semafory wyjazdowe mogą, ale nie muszą stać w jednej linii prostopadłej do osi torów (dwa semafory zawsze bedą w jednej linii, ale niekoniecznie prostopadle do torów). W tym wypadku uzależniłbym to od umiejscowienia rozjazdu prowadzącego na tor ładunkowy. Często takie odgałęzienie jest mniej więcej w środku długosci toru - wtedy faktycznie rozsądne byłoby umieszczenie semafora przy końcu toru.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#18
Z zamieszczonego rysunku widać, że rozjazd nr 1 i nr 2 jest lewy, rozjazd nr 11, nr 12 i nr 13 jest prawy, zatem semafory wjazdowe i wyjazdowe będą wyglądały jak na poniższym rysunku. Z lewej strony wjazd na tor nr 1 odbywa się na wprost, wjazd na tor nr 2 na krzywo. Natomiast z prawej strony wjazdy i wyjazdy pociągów odbywają się zawsze na krzywo (w przypadku innej konstrukcji wymienionych rozjazdów ulegną zmianie rodzaje semaforów). Tory nr 1 i nr 2 są torami przebiegowymi (1 – główny zasadniczy, 2 – główny dodatkowy). Pozostałe tory są torami bocznymi. Tor nr 4 powinien posiadać wykolejnicę dla zabezpieczenia ruchu pociągów w lewej głowicy stacji, w prawej głowicy stacji ruch pociągów jest zabezpieczony sprzężeniem zwrotnic nr 11 i nr 12 (położenie zasadnicze zwrotnic rozjazdów nr 1, nr 2, nr 11, nr 12 i nr 13 oznaczyłem znakiem „+” przy torze, na który kieruje zwrotnica).
Semafory wyjazdowe są ustawione w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać długość torów przebiegowych nr 1 i nr 2 (ponieważ każdy przebieg wjazdowy do stacji uniemożliwia wykonywanie jazd manewrowych w kierunku torów przebiegowych poprzez wymagane położenie zwrotnicy 2+/Wk1 zamkn. oraz 11+/12+, zatem możliwe jest usytuowanie semaforów wyjazdowych jak na poniższym rysunku). Przy torach nr 1 i nr 2 w kierunku lewym powinny zostać umieszczone wskaźniki W4 z powodu znacznego oddalenia semaforów wyjazdowych. Ruch na takiej stacji mógł być obsługiwany przez trzy nastawnie: dysponującą, zlokalizowaną w budynku stacyjnym, gdzie dyżurny ruchu posiadał jedynie aparat blokowy do wydawania nakazów oraz odbierania zgód, i dwóch nastawni wykonawczych, zlokalizowanych w głowicach rozjazdowych. Za takim sposobem przemawia konieczność obecności dyżurnego ruchu w budynku stacyjnym z racji pełnionych przezeń obowiązków związanych, poza ruchem pociągów, z obsługą handlową ruchu towarowego i pasażerskiego.
 

Załączniki

OP
OP
MichałZ
Reakcje
47 0 0
#19
Dziękuję bardzo za waszą bezcenną pomoc :D
Widać ze projekt cały czas idzie ku dobremu :)
Czyli mogę przyjąć ze ostatni rysunek poprawiony przez Pawła Piotra jest najbardziej aktualny (poprawny)?
Co do lokomotywowni, jej obecność będę starał się wytłumaczyć obecnością zakładu przemysłowego w pobliżu (może wymyśle wspólne logo - które sugerowało by przynależność obiektu do np." SpawMet":D)?
Mam pytanie jeszcze w sprawie magazynu i placu ładunkowego na jednym torze - czy takie rozwiązanie jest spotykane w rzeczywistości?
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
2.277 16 2
#20
Mi się najbardziej podobał projekt pierwszy w miarę kombinowania gdzie by tu wszadzić jeszcze jeden tor jest coraz gorzej co nie oznacza, ze źle ale gorzej.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 3
Planuję 18
Planuję 66
Planuję 6
Planuję 74

Podobne wątki