• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Plan makiety owal z pustym środkiem

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#1
Witam serdecznie! Planuję zabrać się za realizację marzeń z dzieciństwa, przy okazji wciągając syna w budowę makiety domowej.
Sam plan powstał w SCARM, w sumie to mam ich kilka - ale chyba ten który prezentuję poniżej będzie dla nas wystarczający. Bardzo proszę o rady, co zmienić, poprawić, gdzie psotawić semafory (ilu komorowe?), tarcze manewrowe itp - nie jestem biegły w projektowaniu szlaków, rozjazdów, stacji - wszystko na poniższym planie to moje fantazje. Chciałbym żeby makieta dawała możliwość jazdy kilkoma składami, a zarazem była do pewnego stopnia odzwierciedleniem prawdziwej kolei.
Makieta będzie się mieściła w wymiarach 7250mm x 2800mm z wolną przestrzenią w środku. Szare płaszczyzny między torami, to planowane perony stacji, zaś pomarańczowe odnogi to łączniki z poziomem technicznym pod makietą, gdzie stać będą składy nie używane w danej chwili na makiecie. Całość ma się składać z modułów, ale takich wg moich norm :) - mocowanych do ściany, z możliwością demontażu.

 

mudol

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 4 1
#2
Witam, chyba na początek przeprojektowałbym tak układ, w górnym segmencie bym przeniósł perony pod tory odstawcze, natomiast w torach odstawczych dodałbym możliwość wjazdu z lewej strony. Nie wiem gdzie planujesz dworce umieścić. W dolnym segmencie dodałbym możliwość wjazdu na perony również z ostatniego toru a usunąłbym rozjazdy po lewej i prawej stronie. Masz 7 metrów szerokości (wow) można to bardziej zagospodarować. Napisz też jakie właśnie budynki planujesz mieć na makiecie?
 
OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#5
Witam, chyba na początek przeprojektowałbym tak układ, w górnym segmencie bym przeniósł perony pod tory odstawcze, natomiast w torach odstawczych dodałbym możliwość wjazdu z lewej strony. Nie wiem gdzie planujesz dworce umieścić. W dolnym segmencie dodałbym możliwość wjazdu na perony również z ostatniego toru a usunąłbym rozjazdy po lewej i prawej stronie. Masz 7 metrów szerokości (wow) można to bardziej zagospodarować. Napisz też jakie właśnie budynki planujesz mieć na makiecie?
Nie myślałem jeszcze o budynkach, oglądam różne makiety, staram się coś podejrzeć i jak mi się podoba to zachowuję na później. Na pewno będą dworce, nastawnie. Jakieś domki wiejskie, ten klimat mi się bardzo podoba. Nie chcę jej mocno zabudowywać, będą łąki i lasy. Zależy mi też na użyciu zwrotnic jak najbardziej zbliżonych geometrią do prawdziwych - stąd w założeniu na planie większość rozjazdów to Tillig EW5, angliki Roco DKW10.
Wezmę pod uwagę przeniesienie peronów w górnym segmencie niżej, będzie miejsce na budynki dworcowe itp. Dodam wjazd na peron w dolnym segmencie z ostatniego toru.
 
OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#6
Podejście nr 2 -budynek dworca, nastawnie i hala dla lokomotyw.
Będę bardzo wdzięczny za wszystkie wskazówki i uwagi.
projekt1.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#7
No proszę bardzo: jeżeli ma to choć trochę być wzorowane na rzeczywistości, to konieczne są poprawki. Przede wszystkim brak jest połączeń między torami szlakowymi po obu stronach górnej stacji. Tak, jak jest, pociąg jadący zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara nie ma szansy wjechać na tory towarowe. Możliwość przejazdu na lewy tor na dolnej stacji nie załatwia sprawy, a założenie, że w jedną stronę będą jeździły tylko pociągi pasażerskie, a w drugą tylko towarowe, jest całkowicie nierealistyczne. Połączenie torów głównych po prawej stronie w obecnym kształcie, z użyciem rozjazdu krzyżowego, jest trochę bez sensu, bo pociąg wjeżdżający od prawej strony, gdy zjedzie na drugi od dołu tor (nr 3 na rysunku niżej), nie będzie potem (po lewej stronie) miał szansy na powrót na prawy tor szlakowy.

Na stacji należy wyznaczyć tory główne zasadnicze (przedłużenie torów szlakowych), po których, w miarę możliwości, powinno dać się przejechać z maksymalną prędkością, choć przy stosowaniu rozjazdów łukowych jest to czasem trudne. Na poniższym rysunku zaznaczyłem konieczne moim zdaniem poprawki. Na czerwono zaznaczone nowe tory, na żółto odcinki do usunięcia. Ponumerowałem też tory, tory główne zasadnicze mają numery 1 i 2. Można też spróbować całkowitej przebudowy lewej strony stacji tak, żeby trochę wyprostować drogi zwrotnicowe, ale wiąże się to ze skróceniem torów stacyjnych.

projekt1.jpeg
 
OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#8
Dziękuję serdecznie za uwagi, jako że ruch pasażerski i towarowy są dla mnie istotne, zmodyfikowałem pierwszy plan. Jest miejsce na dworzec, są tory zasadnicze biegnące przez stację, są też bocznice towarowe. Dodałem strefę przemysłową.
09.02.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#9
Dalej jest źle z lewej strony. Proszę się zastanowić, jak można wyjechać z torów towarowych (teraz na dole stacji) w lewo na prawy tor szlakowy? I które tory są torami głównymi zasadniczymi? Żadnym nie można przejechać bez zmniejszenia prędkości.
 
OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#10
Ciężko się pomieścić z EW5, zastąpiłem część zwrotnic mniejszymi EW3 i usunąłem zwrotnice łukowe. Jeżeli dobrze zrozumiałem Pana wskazówki, to teraz przejazd bez zmniejszania prędkości jest chyba możliwy. Wyjazd z torów towarowych na szlak we właściwym kierunku również poprawiony.

plan.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#11
Strasznie to wszystko skomplikowane. Ja bym nie ruszał prawej strony (w poprzedniej wersji było OK), a tylko poprawił lewą. Może tak, jak niżej? Po prawej stronie liniami przerywanymi zaznaczyłem dwie możliwości: czerwoną albo żółtą.

projekt2.jpeg


Z rozjazdami łukowymi zawsze jest kłopot, ale ja uważam, że można przyjąć, iż nawet przy jeździe po mniejszym łuku można jechać z pełną prędkością, jeżeli ten mniejszy łuk wynika z całego łuku toru, w którym ten rozjazd jest - bo przecież gdyby nie było rozjazdu, to promień łuku byłby taki sam. Trochę to może naciągane, ale dla mnie do przyjęcia. I jeszcze pytanie: w jakim celu jest to krótkie żeberko po prawej stroni grupy towarowej między torami?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
#12
Tak sobie patrzę na ten wątek i widzę.........tylko ten wątek.....i PRAWIE mogę się założyć, że z tego nic nie będzie....(obym się mylił).

Mam inną radę. Niech kolega pociąg kupi kilka zestawów torów i zacznie od ułożenia prostego układu na podłodze....
W tak zwanym międzyczasie ogarnie sobie kilka skrzynek, żeby było na taki mniejszy owal (od zakładanego w tym wątku).
W tak zwanym międzyczasie - kiedy będzie czekał na owe skrzynki - wykombinuje w 50% "ostateczny wzór PIERWSZEJ stacji i ją ułoży z dostępnych torów (ewentualnie sobie dokupi brakujące).
Następnie pokaże na forum i okaże się, że jednak może (na pewno) trzeba coś zmienić. Ale tory już będą, skrzynki też.
Kosmetyczne zmiany w planie pierwszej stacji.... i DO DZIEŁA....

Kiedy pierwsza stacja będzie gotowa (w sensie przejezdna), przyjdzie czas na "dekoracje" a ich realne położenie też się zmieni względem planu....

Kiedy już będziemy mieli pierwszą stację i owal, żeby to jeździło dookoła, a nie tam i z powrotem, weźmiemy się za resztę.
Jeśli motywacji starczy.....

Zawsze można zrobić średniej wielkości tort (z opcją rozbudowy) i też będzie git (bo mniej, bo taniej, bo szybciej).....
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#14
Zmiany cofnięte - lewa strona poprawiona.
No nie całkiem. Zmiany cofnięte, ale moim zdaniem poprawki nie są wystarczające. Dlaczego moja propozycja Koledze nie odpowiada? Proszę porównać możliwości jazd w obu wersjach, mojej i ostatniej Kolegi. Mogę jeszcze spróbować poprawić tę ostatnią wersję, ale musiałbym wiedzieć, czy na czymś w tej wersji Koledze specjalnie zależy, że nie zaakceptował mojej propozycji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#16
Generalnie na żółto zaznaczyłem elementy do usunięcia, a na czerwono elementy nowe. Inne odcinki, nie pokolorowane, zostają jak są. Wybór między żółtym a czerwonym dotyczy tylko prawej strony, dlatego tam kreski są przerywane. Po prawej (ale tylko po prawej) stronie swoją propozycję zmiany zaznaczyłem tak samo, ale kreską przerywaną. Jeżeli moja propozycja będzie przyjęta, należy usunąć odcinki na żółto przerywane, a dodać odcinki na czerwono przerywane. Jeżeli ma zostać bez zmian, to zostaję to, co jest na żółto przerywane i nie robi się tego, co jest na czerwono przerywaną linią. Proszę zwrócić uwagę, że te dwie możliwości po prawej różnią się wyłącznie geometrią, ale nie zmieniają funkcjonalności układu. Może już jutro narysuję wersję końcową swojej propozycji, usuwając wszystko, co zbędne, żeby nie zaciemniało rysunku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#18
Jeszcze naprawdę drobne poprawki. Moim zdaniem potrzebne jest jeszcze jedno połączenie torów po lewej stronie, w przeciwną stronę, bo jest tylko w jedną (po prawej stronie są w obie strony). Poza tym przybliżyłem zewnętrzny łuk do wewnętrznego, bo jakoś dziwnie to wyglądało. Proponuję też przybliżenie istniejącego już połączenia torów w górę, do stacji, z wykorzystaniem rozjazdu krzyżowego podwójnego - nie jest to bezwzględnie konieczne, ale choć trochę wydłuży szlak do następnej stacji na dole. Po prawej stronie w tym samym celu (wydłużenie szlaku) proponuję przeniesienie jednego połączenia torów bliżej peronów, też z użyciem rozjazdu krzyżowego podwójnego. Tym razem dla jasności już nie używałem żółtego koloru do zaznaczenia odcinków do usunięcia tylko po prostu je wymazałem, a po prawej stronie wskazałem połączenie do usunięcia w razie wprowadzenia innego, bliżej peronów.

projekt3.jpeg
 
OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#19
Chyba wszystko jasne - proszę ocenić. Dokonałem tylko jednej zmiany w stosunku do propozycji łączenia z lewej strony na łuku - zrobiłem w pewnym sensie lustrzane odbicie łączenia torów po prawej stronie rozjazdem DKW i oba zbliżyłem w stronę peronów. Wpasowanie zwrotnic na łuku szło dosyć topornie.


123.jpeg
 

Załączniki

OP
OP
pociąg

pociąg

Aktywny użytkownik
Reakcje
124 1 0
#20
Zaczynam powoli budowę podstawy makiety, w międzyczasie stworzyłem kolejny plan do rozważenia. Prośba o ocenę i sugestie odnośnie poprawek.
Od góry patrząc mamy dwa tory szlakowe, następnie część przemysłową wraz z pętlą i na samym dole stacja. Zdecydowanie bardziej wolę taki podział, niż pierwotnie zakładany, czyli dwie stacje i bocznice towarowe upychane trochę na siłę. Zastanawiam się również nad "wpuszczeniem" górnych torów szlakowych pod makietę w swego rodzaju tunel, żeby uzyskać jeszcze więcej miejsca na stworzenie jakiejś fajnej strefy przeładunku, wyładunku towarów z pociągów towarowych.
alt1 (1).jpg
 

Podobne wątki