• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Plan dioramy HO

maverus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Dobry wieczór. Chciałem przedstawić Wam plan dioramy. Miałem wiele wątpliwości w jego tworzeniu szczególnie po przeczytaniu paru wątków forum dotyczącego długości peronów i torów w stacji, ponieważ wyszło to dość dużo modułów i po skręceniu wszystkich długość sięgała by nawet do 10 metrów. Starałem się trochę skrócić. Peron ma około 2 metrów. Myślałem o tym, aby skrócić peron np do 1 metra, jednak nie jestem do końca przekonany, czy skracać i czy ja się z tym gdzieś pomieszczę, czy trochę to jak "z motyką na księżyc" :). To wszystko etapy przemyśleń i projektowania, na pewno musiałbym zacząć od szlaku, aby nauczyć się robić skrzynki. Plan stacji wymyślony. Możliwy inny wariant zaznaczony kolorem toru 7, ciągle coś do głowy przychodzi. Tory Tillig Elite. Podział na moduły także na oko nie wiem jak wygodnie ciąć tor, na pewno według mnie nie można kończyć modułu rozjazdem, długości modułów do dopracowania. Prosił bym o opinię co do podziału na moduły i samej wielkości. Całkowicie początkujący ze mnie osobnik. Diorama którą kiedyś robiłem zajmuje prawie pół pokoju i jest to całkiem amatorka. Przydało by się rozebrać i stworzyć moduły. Jakieś doświadczenie jest, ale nie ma się czym chwalić. Co sądzicie o planie?
 

Załączniki

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#3
1. Długość modułów - flexy mają długość od 890 do 940mm długości w zależności od producenta. Sugerowałbym długość modułu taką abyś nie musiał sztukować torów.

2. Zanim zaczniesz budować skrzynki upewnij się że masz układ torowy, sygnalizację, infrastrukturę oraz inne elementy zaplanowane w szczegółach

3. Zakładam że planujesz przyłączyć się do organizowanych imprez i wystaw. Więc zewnętrzne skrzynki muszą mieć standardowe profile. FREMO to standard europejski, PMM nasz rodzimy stosowany przez niektóre grupy i kluby. Widzę że jesteś z Jarosławia, czyli południe Polski gdzie większość stosuje profile FREMO. Profile FREMO wycinane laserem możesz zamówić u kolegi Kpt.Nemo

4. Linia Transwersalna daje Ci wiele możliwość podpatrzenia i pomysłów co możesz zbudować. Jednocześnie jest dla Ciebie lokalna. Dla przykładu Pisarzowa lub Męcina mają prawie identyczny układ do Twojego lecz są na łuku, co jest ciekawsze i łatwiejsze do wkomponowania w układ na imprezie. Stacje w rzeczywistości mają po ok 400metrów w skali HO to mniej niż 5metrów.

5. Rzeczywiście lepiej jest zacząć od prostego modułu. To mogą być np. dwa moduły wjazdowe na stację wraz z sygnałem wjazdowym. Jak będziesz miał plan modułów to w Castoramie przytną Ci poszczególne elementy. Możesz je też rozrysować w CAD i wyciąć laserowo. Sklejka 10mm na ściany boczne i wręgi jest ok, na czoła i ławę torową minimum 12mm a idealnie to 18mm. Nie używaj MDF lub płyt paździerzowych duże ryzyko wypatrzenia. Zastanów się też nad transportem oraz nogami do modułów. Imprezy krajowe dla publiczności są na wysokości 110cm ale zamknięte FREMO już na 130cm.

6. Zanim zaczniesz budować proponuję wizytę na jednej z licznych imprez i przegadanie szczegółów. Będziesz mógł też podpatrzyć w rzeczywistości jakie stosowane są rozwiązania do budowy skrzynek, a jest ich parę. Zapraszam też do Krakowa do KKMK gdzie spotykamy się co poniedziałek o 18.00 i budujemy nasze klubowe moduły. W marcu jest wystawa w Sosnowcu (sobota - niedziela 18 i 19) tam również będziesz miał okazję spotkać wiele osób z forum i zobaczyć moduły.

Ostatnia uwaga to proszę przeglądnij dobrze forum, tu jest cała masa informacji i odpowiedzi na Twoje pytania. Nie jesteś pierwszą osobą która zaczyna budować i napotyka na te problemy.
 
OP
OP
maverus

maverus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Po przeglądnięciu tego tematu za który Ci bardzo dziękuje, muszę zejść na ziemie. Takie wykonanie modułów wiąże się z niezłym fachem w rękach i pracy kilku osób. Nie mam możliwości zrobić czegoś takiego w domu, nawet nie wiedział bym jak się za to zabrać np wycięcie laserem itp. Najpierw jak mówisz dobre projekty i przemyślenia, żeby wszystko dograć, chodź na pewno będzie to odbiegać o ideału, ale da niesamowitą radość, której nikt nie dozna nie bawiąc się w modelarstwo. Nad imprezami się nie zastanawiałem, ponieważ jak na razie sądzę to za wysoki próg. Tak miałem zamiar zamówić własnie profile. Masz rację, zrobieniu wjazdu i wyjazdu do stacji na łuku oszczędziło by miejsce w pomieszczeniu, którego zawsze mało. Będę dalej przeglądał forum i uczył się. Pozdrawiam i dziękuję.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#6
Widzę zdrowy (nie hura) optymizm i zdrowe podejście.
Kiedy kolega będzie przeglądał forum, niech ogarnie po drodze różnicę między dioramą, a makietą i makietą modułową.
Zanim zabierzesz się za moduły, zrób sobie właśnie dioramkę, dla poćwiczenia różnych technik.

Koledze @Marek Klimczyk dziękuję za pozytywne podejście do początkującego. (y)

Będę obserwował i kibicował. (y)
 

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#7
maverus, powiem ci jako nowy makieciarz, zaczynający swoją pierwszą makietę
Plan który pokazałeś to przy moim możliwym nakładzie pracy jakieś 4-7 lat.
Dwukrotne pomalowanie odcinka toru to 2x15 minut, zaszutrowanie tego samego to ok 1h, a ja nie przejmuję się żadnymi normami, planami czy zasadami. Warto wiedzieć na co się porywamy.
Może to co ja robię pomoże ci w Twojej pracy. U mnie makieta będzie złożona z części i położona na szafkach z IKEA. Robie po kolei moduł po module, i przyznam idzie wolniej niż myślałem, bałagan jest dość znaczny.
Mam podobnej długości plan jak ty i założyłem że pociąg ma jeździć w 2 strony, więc i zawrotka.
 

Załączniki

OP
OP
maverus

maverus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Witaj Mrozek20. Zdaje sobie sprawę i zawsze zdawałem ile to zajmuje czasu. Jednak mnie to nie zniechęca. Makietę w kształcie stołu już mam, nawet z pulpitem. Jednak to jest bardziej makieta zabawka. Czas teraz na coś poważniejszego. Wiesz nie musi się od razu kończyć wszystkiego w 100%. Rozbijasz na etapy. Najpierw mam zamiar układ torowy, plus sterowanie rozjazdami, semaforami itp. Później ukształtowanie terenu itp. Mam już upatrzą stację, która jest mi w miarę bliska, a jak na początek i prosta. Stacją jest Bobrówka, na bardzo malowniczej linii 101 Munina - Hrebenne czyli granica Państwa. Jest to bardziej przystanek. Pozbierałem papiery, tzn cosik z regulaminu stacji, profilu linii itp. Jednak w moim założeniu będzie to stacja po rewitalizacji, tzn tor główny 1 po remoncie na strunobetonowych podkładach, rozjazdy o większych promieniach, bo teraz to głownie R190 i myślę o jednej nastawni i elektrycznych napędach a nie jak aktualnie urządzenia kluczowe. W stacji jest przejazd, jest przepust więc do nauki jest super, rampa itd, więc coś można wyładowywać i ładować. Przyjmować mam zamiar szynobusy jak jest aktualnie, długość peronu to w rzeczywistości to 120m więc też super jak na miejsce w pokój. Muszę tylko ładnie wszystko zaplanować. Także wjazd do stacji mam ochotę zrobić na łuku. Ja jednak będę starał trzymał się istniejących norm. Pozdrawiam i życzę Ci powodzenia.
 

Załączniki

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#9
Witaj ziomalu na pokładzie!
Działaj, działaj - niech i w tej stronie kraju coś się dzieje w modelarstwie.
Pochodzę z Przemyśla, mieszkam w Krakowie i razem z Markiem działamy w KKMK.
Po stacjach na linii "na Bałaje" włóczyłem się jako młody łącznościowiec kolejowy, zdarzało się że i w budce parowozu. Surochów, Oleszyce, Nowa Grobla, obie Basznie... - większość z nich to kiedyś były stacje. A w Kapliszach wojskowa przeładownia.
Byłem na niej w czasach DRKP Przemyśl z siedzibą w Żurawicy na pokazie szybkiego rozburtowywania Eamos-ów. Stamtąd miały na nich startować na Danię sowieckie czołgi...
Gdybyś kiedyś wybierał się do Krakowa, odezwij się. Moduły KKMK mógłbyś wtedy obejrzeć i poza godzinami spotkań w KKMK. A może i któraś stacja byłaby wtedy w magazynie.
I nie bój się próbować coś tworzyć i pokazać. Niejedna stacja miała premierę na imprezie modelarskiej będąc deską z torami. Takie np Jaśminowo naszego klubowicza Krzycha (pogooglaj). Taka właśnie mała stacyjka jak w Twoich marzeniach.
 
OP
OP
maverus

maverus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Oj po długiej przerwie :). Czy znacie może osobę, firmę w miarę z Podkarpacia, która wykonuje skrzynki modułowe? Chodzi to o wykonanie z 4 może 6 skrzynek, pod stację na linii 1 torowej, stacja posiadała by trzy tory. Zastawiam się nad zleceniem w sklepie KOTEBI, jednak może jest ktoś bliżej co ułatwiło by sprawę z transportem. Pozdrawiam
 
OP
OP
maverus

maverus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Witam kolegę,
Widzę, że kolega też z Podkarpacia - fajnie. Zawsze to więcej nas tutaj. Ja z okolic Rzeszów-Głogów.
Co do skrzynek z Podkarpacia to chyba nie ma nikogo, ale można kupić skrzynki do złożenia od kolegi @maramamare (kolega z okolic Tarnowa) dostępne na olx https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/2mhwh/
Dziękuje.
Tak widziałem tego Pana na OLX, miałem do niego napisać czy wykonał by. Wzorem nadal była by stacja Bobrówka tylko skrócona na cele pokojowe.
 

Podobne wątki