• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Piko ICE 3 NS 97929 - Analogowy zestaw startowy

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
555 13 0
#1
Piko 97929 - Analogowy zestaw startowy z pociągiem ICE 3 NS
Zakres modernizacji - pozostaje analog:
1. Zapalanie świateł kierunkowych na postoju,
2. Zapalanie świateł w wagonach na postoju,
3. Ożywienie wagonu sterowniczego kl. 2 pasażerami,
4. Ograniczenie maksymalnej prędkości na makiecie.
5. Inwentaryzacja pięcio - stykowych sprzęgów między - wagonowych.
6. Już oba człony sterownicze mają oświetlenie.
Bartuś z zapałem przystąpił do selekcji pasażerów.
20230217_145334 r.jpg

Grubasy nie miały szans.
20230218_130559 r.jpg

Maszynista jedynie w kapeluszu pasował.
20230218_130308 r.jpg

Wagony sterownicze zostały wyposażone w przetwornice obniżające napięcie zasilające diody świecące do napięcia 3,0V.
Start przetwornicy przy napięciu DC ok. 4,0 V w szynach. Przy tym napięciu silnik zasilany przez opornik mocy 30 ohm jeszcze stoi.
Pozwala to na zapalenie i utrzymanie świateł na postoju.
Przewodami oryginalnymi białym i żółtym napięcia z szyn docierają do każdego członu.
Niebieski przewód dołączony jest przez odpowiednio spolaryzowane dwie diody do przewodów od szyn (czarny i czerwony)
i zawiera informację o wybranym kierunku. Niebieski przewód pozostał z oryginalnym podłączeniem.
W segmentach 2 kl. zewnętrzne styki na złączach miedzy - wagonowych są wolne i będą wykorzystane do oświetlenia członów
środkowych z przetwornicy członu sterowniczego 2 kl.
Taśma z diodami świecącymi została przystosowana do zasilania napięciem 3,0 V zamiast oryginalnego 12,0 V.
20230219_084447 r.jpg

20230218_125506 r.jpg
Wykaz części zamiennych i rysunki eksplodujące pasują od wersji PIKO 97930.
Screenshot 2022-11-25 at 20-24-06 Layout 1 - 9616_et_96720-90-7020.pdf r.png
 

Januszki

Użytkownik
Reakcje
25 1 0
#2
Piko 97929 - Analogowy zestaw startowy z pociągiem ICE 3 NS
Zakres modernizacji - pozostaje analog:
1. Zapalanie świateł kierunkowych na postoju,
2. Zapalanie świateł w wagonach na postoju,
3. Ożywienie wagonu sterowniczego kl. 2 pasażerami,
4. Ograniczenie maksymalnej prędkości na makiecie.
5. Inwentaryzacja pięcio - stykowych sprzęgów między - wagonowych.
6. Już oba człony sterownicze mają oświetlenie.
Bartuś z zapałem przystąpił do selekcji pasażerów.
Zobacz załącznik 954420
Grubasy nie miały szans.
Zobacz załącznik 954422
Maszynista jedynie w kapeluszu pasował.
Zobacz załącznik 954421
Wagony sterownicze zostały wyposażone w przetwornice obniżające napięcie zasilające diody świecące do napięcia 3,0V.
Start przetwornicy przy napięciu DC ok. 4,0 V w szynach. Przy tym napięciu silnik zasilany przez opornik mocy 30 ohm jeszcze stoi.
Pozwala to na zapalenie i utrzymanie świateł na postoju.
Przewodami oryginalnymi białym i żółtym napięcia z szyn docierają do każdego członu.
Niebieski przewód dołączony jest przez odpowiednio spolaryzowane dwie diody do przewodów od szyn (czarny i czerwony)
i zawiera informację o wybranym kierunku. Niebieski przewód pozostał z oryginalnym podłączeniem.
W segmentach 2 kl. zewnętrzne styki na złączach miedzy - wagonowych są wolne i będą wykorzystane do oświetlenia członów
środkowych z przetwornicy członu sterowniczego 2 kl.
Taśma z diodami świecącymi została przystosowana do zasilania napięciem 3,0 V zamiast oryginalnego 12,0 V.
Zobacz załącznik 954423
Zobacz załącznik 954418
Wykaz części zamiennych i rysunki eksplodujące pasują od wersji PIKO 97930.
Zobacz załącznik 954419
Czy możesz opisać bardziej łopatologicznie jak to przerobiłeś. Chodzi mi po co i jaka przetwornica. Gdzie kupić. Jak przystosowałeś taśmę LED na 3 volty. Schemat podłączenia.
 
OP
OP
jezyzie

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
555 13 0
#4

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.853 525 30
#5
Dzięki za informację. Przyznam, że pierwszy raz słyszę takie określenie. Wydaje się co najmniej dziwne i chyba nie jest zbyt często stosowane, o czym chyba też świadczy użycie cudzysłowu w tym materiale, ale przyjmuję je do wiadomości - jednak sam nie zamierzam go używać.
 
OP
OP
jezyzie

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
555 13 0
#6
Czy możesz opisać bardziej łopatologicznie jak to przerobiłeś. Chodzi mi po co i jaka przetwornica. Gdzie kupić. Jak przystosowałeś taśmę LED na 3 volty. Schemat podłączenia.
Cały układ ma zapalić, względnie podtrzymać oświetlenie przy jak najniższym napięciu w szynach, napięciu przy którym silnik jeszcze
nie rusza.
Części składowe:
1. Mostek prostowniczy - cztery diody Schottky'ego prostujące i polaryzujące napięcie DC z szyn
https://www.piekarz.pl/?q=SS14
(Dlaczego taka ?: typowe napięcie przewodzenia dla diody Schottky'ego wynosi od 0.15 do 0.45 V.) - lepiej. Cały układ
pracuje od możliwie najniższego napięcia.
Uwaga! Napięcie dopuszczalne wsteczne diody 40V. W tym zastosowaniu DC nie ma zagrożenia.
2. Przetwornica DC-DC ustawiamy napięcie wyjściowe 3,0 V
o mniejszym napięciu minimalnym na wejściu - lepiej. Przetwornica startuje przy możliwie najniższym napięciu.
https://pl.aliexpress.com/item/4000...st_main.9.761a1c24NRGAVs&gatewayAdapt=glo2pol
lub o większym napięciu minimalnym na wejściu.
https://www.piekarz.pl/33268-modul-rozszerzeniowy-przetwornica-step-down-4-5-28v-0-8-18v/
3. Taśma LED 12V wymagana przeróbka
https://www.piekarz.pl/41719-tasma-led-led12v5m/
Przeróbka taśmy LED z 12V dwóch połączeń szeregowo równoległych na 3,0 voltowe równoległe.

20230219_084447 r.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
jezyzie

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
555 13 0
#7
Dzisiaj już trzy wagony oświetlone. Wagony kl.2 z jednej przetwornicy. Wagon kl.1 sterowniczy z drugiej przetwornicy.
Kolejność wagonów zgodna z danymi producenta i musi być przestrzegana. W zwykłym wagonie 2kl., niewykorzystane przewody czarny
i czerwony, przewodzą napięcia 3,0V z tylnego wagonu sterowniczego, bez potrzeby stosowania kolejnej przetwornicy.
Ryzyko: Przestawienie wagonu 2kl. przed wagon barowy spowoduje przepalenie diod świecących. Przewody czarny i czerwony dostaną
napięcie z szyn !!!
Do przodu:
20230220_173130 r.jpg

Do tyłu:
20230220_173102 r.jpg
 

Januszki

Użytkownik
Reakcje
25 1 0
#8
Rysunek eksplodujący (tak bywa nazywany) jest często stosowany w instrukcjach serwisowych. Ułatwia znakomicie
orientację we wzajemnych położeniach (usytuowaniach) i funkcjonowaniach elementów mechanicznych konstrukcji.
Bardzo często służy też do identyfikacji i rozpoznania numerów katalogowych konstrukcji.
https://home.agh.edu.pl/~kmtmipa/dydaktyka/automatyka/1/rzutyakso.pdf
Zobacz załącznik 954763
Ale to nie na temat mojego pytania.
Rysunek eksplodujący (tak bywa nazywany) jest często stosowany w instrukcjach serwisowych. Ułatwia znakomicie
orientację we wzajemnych położeniach (usytuowaniach) i funkcjonowaniach elementów mechanicznych konstrukcji.
Bardzo często służy też do identyfikacji i rozpoznania numerów katalogowych konstrukcji.
https://home.agh.edu.pl/~kmtmipa/dydaktyka/automatyka/1/rzutyakso.pdf
Zobacz załącznik 954763
Cały układ ma zapalić, względnie podtrzymać oświetlenie przy jak najniższym napięciu w szynach, napięciu przy którym silnik jeszcze
nie rusza.
Części składowe:
1. Mostek prostowniczy - cztery diody Schottky'ego prostujące i polaryzujące napięcie DC z szyn
https://www.piekarz.pl/?q=SS14
(Dlaczego taka ?: typowe napięcie przewodzenia dla diody Schottky'ego wynosi od 0.15 do 0.45 V.) - lepiej. Cały układ
pracuje od możliwie najniższego napięcia.
Uwaga! Napięcie dopuszczalne wsteczne diody 40V. W tym zastosowaniu DC nie ma zagrożenia.
2. Przetwornica DC-DC ustawiamy napięcie wyjściowe 3,0 V
o mniejszym napięciu minimalnym na wejściu - lepiej. Przetwornica startuje przy możliwie najniższym napięciu.
https://pl.aliexpress.com/item/4000...st_main.9.761a1c24NRGAVs&gatewayAdapt=glo2pol
lub o większym napięciu minimalnym na wejściu.
https://www.piekarz.pl/33268-modul-rozszerzeniowy-przetwornica-step-down-4-5-28v-0-8-18v/
3. Taśma LED 12V wymagana przeróbka
https://www.piekarz.pl/41719-tasma-led-led12v5m/
Przeróbka taśmy LED z 12V dwóch połączeń szeregowo równoległych na 3,0 voltowe równoległe.

Zobacz załącznik 954772
Dziękuję za dodatkowy opis.
 
OP
OP
jezyzie

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
555 13 0
#11
Silniczki PIKO nagminnie chorują na covid. Jadą szybciej lub wolniej według własnego widzimisię.
Przyczyną jest zwarcie na komutatorze, powodowane intensywnym pyłem ze szczotek, szczególnie intensywnie powstającym w fazie docierania.
Powodem jest dziwny profil nowych szczotek.
Dzisiaj wymiana na sześciopolowy MABUCHI SF-266SA-1G160 ze szczotkami metalowymi:
MABUCHI SF-266SA-1G160.jpg

20230324_130531 r.jpg

Wymiana silniczka wymaga następujących przeróbek (operacji):
0. Dokładne zwymiarowanie położenia kół zamachowych w silniczku Piko,
1. Demontaż kół zamachowych z silniczka Piko,
2. Otwarcie i demontaż osi z silniczka Piko,
----------------------------------------------------
3. Usunięcie radełkowania z ośki Mabuchi,
4. Otwarcie nowego silniczka Mabuchi bez uszkodzenia szczotek,
5. Wyciśniecie fabrycznej jednostronnej ośki z wirnika Mabuchi,
6. Usunięcie płytki oporowej w łożyskowaniu przy komutatorze - przygotowanie do montażu wirnika z dwustronną ośką,
7. Skrócenie nowej ośki do wymiaru oryginalnej (ośka od silniczka PIKO, chociaż mogłaby zostać użyta, okazała się krzywa)
8. Montaż nowej ośki w wirniku silniczka Mabuchi,
9. Montaż wirnika w korpusie Mabuchi,
10. Montaż kół zamachowych,
11. Smarowanie złożonego silniczka.
-------------------------------------------------------
Po wymianie silniczka czas jednego okrążenia zmniejszył się z 17 sek do 10sek.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 270
Tabor 18
Tabor 33
Tabor 7
Tabor 4

Podobne wątki