Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
- producent modelu: Piko
- nr katalogowy modelu: 97036
- długość modelu: 300 mm
- seria: Expert
- typ sprzęgu: standardowy oczkowy, kinematyka krótkiego sprzęgu, wymienny
- typ wagonu: osobowy piętrowy B16mnopux
- ilość osi: 4
- zarząd: Przewozy Regionalne
- przydział: stacja Poznań
- data rewizji pierwowzoru: 20/04/2011r
- nr inwentarzowy pierwowzoru: 5051 26-08 042-1
Ładnie wykonany model. Całkiem nieźle wytłoczone drzwi, dobrze widoczne, wyraźne i nie zlewają się ze ścianą wagonu. Wagon toczy się lekko i bez dziwnych odgłosów.
Napisy ostre i czytelne, nawet te najdrobniejsze. Ale podczas oglądania przez lupę na białych literach pod oknami widoczne są braki farby. Wygląda to tak, jakby pojawiły się pęcherzyki powietrza w farbie a później popękały.
Ogólne wrażenie bardzo dobre. Myślę, że model wart grzechu.
Wagon jest bardzo długi i trudno jest go sfotografować w całości i uniknąć zniekształceń.
Nie jestem pewien wózków i ich poprawności. Mam nadzieję, że ktoś uzupełni informacje odnośnie braków i niezgodności z pierwowzorem.
Napisy ostrzegawcze na żółtych tłach na krańcach/czołach wagonu, te najdrobniejsze już trochę nieczytelne. Czerwone światła końca składu albo malowane albo jakieś czerwone tworzywo. Nie jestem pewien, oglądałem przez lupę i mimo wszystko nie mam pewności.
Pytanie.
Czy ten element:
... w poprzednich wersjach był również malowany?
Bo wydawało mi się, że to był element przestrzenny.
Światła końca wagonu wyglądają trochę tandetnie w porównaniu ze starą wersją z zestawu startowego:
Hmmm brak zbiornika przy jednym z wózków?
Nie podobają mi się za bardzo malowane schowki na akumulatory. Zastanawiam się, czy lepiej jakby w ogóle nie było po nich śladu, ale to kwestia gustu.
Podoba mi się szare wnętrze modelu. Chętnie zamontowałbym takie w swoim starym 137-9.
Okna posiadają imitację uszczelek oraz pomalowane ramki - wygląda to bardzo fajnie.
A prądnice na wózkach są? Bo jakoś ich nie widzę. Ogólnie brawa dla Piko że w końcu pojawił się ten wagon w pełnej wersji. Ja się nie skuszę, bo nie jestem fanem epoki VI, poczekam, może będą kiedyś z epoki V.
A prądnice na wózkach są? Bo jakoś ich nie widzę. Ogólnie brawa dla Piko że w końcu pojawił się ten wagon w pełnej wersji. Ja się nie skuszę, bo nie jestem fanem epoki VI, poczekam, może będą kiedyś z epoki V.
Wózki wydają mi się "proste" ale nie znam konstrukcji na tyle dobrze aby się wypowiedzieć, czego tam brakuje.
A wnętrze podobno poprawione do poziomu zgodności z oryginałem.
a mam pytanie czy model w oryginale nie ma czerwonych drzwi? ja spotkałem się z malowaniem z dużym logo PR właśnie z czerwonymi drzwiami?!?!
a "standardowe" malowanie mają wagony z zamalowanym logo PKP ale bez grafiki PR???
tutaj oryginał: z adamusadam.pl
a tak wyglądają standardowe wagony z naklejonym mini logo PR (źródło www.wgk.cal.pl)
Według strony http://www.wgk.cal.pl/categories.php?cat_id=406 wagon ten miał żółte drzwi. Zresztą można tam obejrzeć pierwowzory prawie wszystkich modeli wagonów B16mnopux z ostatniego wypustu (poza modelem nr kat. 97034).
Witam,
Wszystkie wagony piętrowe typu Görlitz 88, które w latach 1988-1989 trafiły do Polski (160 sztuk) fabrycznie posiadają dwie prądnice zamontowane na wózku znajdującym się pod akumulatorami i dwa zbiorniki, po jednym na każdy wózek, zamontowane od strony środka wagonu. W trakcie napraw rewizyjnych i napraw głównych elementów tych nie demontowano ani nie zastępowano innymi, także wszystkie włączone do eksploatacji wagony posiadają oryginalne alternatory i zbiorniki.
W modelu rzecz jasna elementy te powinny występować. Tak też było w modelach z edycji I i III, czego niestety nie uświadczymy w modelach z najnowszej VII edycji. Powody mogą być dwa. Pierwszy zastępczy, czyli argument aby nie podnosić i tak stosunkowo wysokiej ceny modelu oraz drugi, prawdopodobnie ten, który nie pozostawiał wyboru, czyli brak możliwości wyprodukowania żądanych elementów.
Niestety obecnie firma PIKO wypuszcza modele wagonów piętrowych tylko w segmencie HOBBY (za wyjątkiem naszej aktualnej edycji z serii EXPERT), a w związku z tym nie dodaje ''dodatkowych'' elementów do modelu. Biorąc pod uwagę, że producent ''nie potrzebuje'' tych elementów do wagonów z serii HOBBY i raczej na pewno nie trzyma ich zapasu w magazynie z częściami, w związku z tym ponowne wdrożenie do produkcji (uruchomienie linii produkcyjnej wykorzystującej już istniejące formy) tych elementów specjalnie dla nas, nie miało by większego sensu z ekonomicznego punktu widzenia, zważywszy na fakt, że nakład w jakim zostały wyprodukowane nasze wagony (1000 sztuk wagonów = 2000 prądnic i 2000 zbiorników, może się mylę i produkcja tylu elementów byłaby jednak opłacalna?) mógłby być nie wystarczający aby przekroczyć ''granicę bólu''. Jako, że w elementy te wyposażane były tylko modele z segmentu Classic, w związku z tym, że niczego poza wspomnianymi częściami nie brakuje naszym modelom, zostały one (jako pierwsze!) wypuszczone pod szyldem serii EXPERT.
Możemy niestety tylko dywagować na ten temat. Według dystrybutora (SK Model) wpływ na podjętą decyzję miał pierwszy z przytoczonych argumentów. Czy słusznie? Trzeba by wiedzieć ile modele miałby kosztować, gdyby były wyposażone w brakujące prądnice i zbiorniki, i w związku z tym zostały wypuszczone jako modele z serii Classic.
Zastanawiam się czy opłacalnym byłoby zamówienie w odlewni odlewów prądnic i zbiorników? Wiadomym jest, że musiałaby być to większa ilość aby cena była możliwie najniższa. Każdy wagon to dwie prądnice i dwa zbiorniki. Ja sam, na chwilę obecną potrzebuję tych elementów dokładnie 40 (20 sztuk każdej z części), a wziąłbym pewnie więcej (gdyby cena nie była zbyt wysoka) aby móc uzupełniać kolejne modele, które być może w przyszłości kupię oraz w celu wyposażania w brakujące części modele, które chciałbym kiedyś sam zaprojektować i zbudować. No ale wróćmy do tematu.
Niestety wózek w modelu jest dosyć, jakby to ująć, ogólnym zarysem wózka. Wiadomym jest, że w większości modeli tak właśnie jest, a tylko niektóre współcześnie ukazujące się modele są posiadają wózki wykonane naprawdę na najwyższym poziomie. Jeżeli spojrzeć na wózki, na których mkną po polskich torach nasze Bohuny można bez większego wpatrywania się zobaczyć, czego w ich miniaturach brakuje. Pomijając całe orurowanie i oprzyrządowanie potrzebne do sprawnego funkcjonowania prawdziwego wagonu, w modelu wózka spokojnie mogłyby znaleźć się następujące elementy:
- wzierniki hamulców tarczowych
- rączka przestawcza hamulca (wł. - wył.)
- imitacje szczęk hamulcowych i tarcz hamulców
- oznaczenia rozstawu osi w wózku
- oznaczenia poszczególnych hamulców (tylko w niektórych egzemplarzach)
- tabliczki producenta (tylko na wózkach wagonów o numerach do 26-08 102 włącznie)
Trzeba przyznać, że model pojedynczego wagonu piętrowego produkcji zakładów VEB Wagonnbau Görlitz , wdrożony do produkcji przez firmę PIKO w roku 1996/7/8 jest modelem stosunkowo prostym/ubogim. Myślę, że dużo się z prawdą nie minę, jeśli zaryzykuję stwierdzenie, że model ten jest pierwszym albo jednym z pierwszych modeli wagonów jakie firma PIKO zaprojektowała i wyprodukowała po zjednoczeniu Niemiec. Podobnie zapewne ma się sprawa z pierwszymi modelami lokomotyw zaprojektowanymi i wyprodukowanymi przez firmę PIKO w czasach post-enerdowskich, którymi są modele Škód serii 230 => 180 i 372 => 371.
Zarówno wspomniane modele wagonów jak i lokomotyw mają swoje wady, które wynikają na pewno w pewnym stopniu z tego kiedy zostały one zaprojektowane, a w tym roku obchodzą one już swoje 16 (lub 15, jeżeli się mylę proszę mnie poprawić) urodziny. Dziś widzimy jak wiele zmieniło się w firmie PIKO w ciągu tego czasu i jakie obecnie modele produkuje.
Powiem szczerze, że chciałbym aby oba wcześniej wspomniane modele firma PIKO opracowała raz jeszcze, ale w segmencie EXPERT. Przy obecnej jakości wykonania i cenie w jakiej te modele są sprzedawane, nowe modele były tańsze od tych obecnie produkowanych [!] no i byłby przede wszystkim lepiej wykonane [!], ale to jest pewnego rodzaju paradoks.
Niestety nikt w firmie PIKO nie chce się przyznać do tego, że obecne modele z serii Classic byłyby droższe i gorzej wykonane, od ich tańszych i lepiej wykonanych odpowiedników z serii EXPERT! Trochę to smutne, ale tego nie zmienimy. Nikt nie wyrzuci do kosza starych form i nawet jeśli się zwróciły (pytanie czy się zwróciły?) to i tak nie podejmie się decyzji wdrożenia do produkcji nowych modeli tych samych pojazdów, a rozsądnych alternatyw na rynku modelarskim jak nie było tak nie ma.
Co by wrócić do tematu. Jak wiadomo jeden obraz znaczy więcej niż tysiąc słów, a więc niech przemówią zdjęcia. Powiedzą Wam więcej niż ja . Poniżej kilka zdjęć elementów, o których tu mowa. Ja tymczasem milknę i zaczynam pisać dalszą cześć, którą może pokażę Wam w poniedziałek .
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 31 sierpnia 2013 roku - Toruń Główny - wózek wagonu piętrowego PL - PREG 5051 26-08 068-6 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2004 26.01.2012 (będącego pierwowzorem modelu PIKO 97035)
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 31 sierpnia 2013 roku - Toruń Główny - alternator wagonu piętrowego PL - PREG 5051 26-08 068-6 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2004 26.01.2012 (będącego pierwowzorem modelu PIKO 97035)
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 16 września 2013 roku - Toruń Główny - wózek wagonu piętrowego PL - PREG 5051 26-08 033-0 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2004 24.07.13
- komentarz: zbiornik widoczny z prawej strony wózka
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 8 grudnia 2013 roku - Toruń Główny - zbiornik wagonu piętrowego PL - PREG 5051 26-08 049-6 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2002 01.10.2011
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 8 grudnia 2013 roku - Toruń Główny - sieć instalacji powietrznych i przewodów wagonu piętrowego PL - PREG 5051 26-08 049-6 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2002 01.10.2011
- komentarz: tarcze hamulców zaznaczone w czerwonych prostokątach
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: 8 grudnia 2013 roku - Toruń Główny - hamulec tarczowy wagonu piętrowego PL - PREG 5051 26-08 027-2 B16mnopux 1151 Stacja LESZNO REV 2002 14.02.2012
- komentarz: widoczny fragment szczęk hamulcowych z lewej strony tarczy hamulcowej
To na razie tyle, jeśli chodzi o zbiorniki i prądnice. Kolejny post będzie dotyczył odwzorowania świateł w modelu, a następny po nim, będzie traktował o ''zagadkowym'' wagonie z czerwonymi drzwiami. Póki co musicie uzbroić się w cierpliwość , a ja muszę znaleźć wolną chwilę , by to wszystko napisać.
Dwa wagony i z tego, co mi wiadomo, tylko dwa, posiadały czerwone drzwi. Były to bodaj pierwsze dwa wagony z dużym logo na żółtym pasie, a wszystkie pozostałe miały już żółte drzwi.
Niestety chyba nie ma takich pozycji katalogowych (nie znalazłem), a obecne modele wagonów kolei niemieckich mało mają wspólnego z oryginałem - na przykład wagony w oryginale z hamulcem klockowym odtwarzane w modelu z wersją wózka jak na rynek polski (czyli z tarczowym).
I co ciekawe - w DB AG są wagony po modernizacji z hamulcem tarczowym (inny zakres numeracji - wagony na 140 km/h), a w modelu ich nie ma.....
Nie wiem dlaczego ale już nie robią wózka z hamulcem klockowym i nie robią prądnic osiowych mimo że modele wagonów które to mają w oryginale wciąż produkują.
PIKO nowym podziałem Classic/Hobby całkowicie "rozwaliło" te wagony.
a obecne modele wagonów kolei niemieckich mało mają wspólnego z oryginałem - na przykład wagony w oryginale z hamulcem klockowym odtwarzane w modelu z wersją wózka jak na rynek polski (czyli z tarczowym).
Bo są robione w serii hobby, sam mam takie dwa. Przy czym z tego co wiem ostatnie wagony piętrowe (niektóre żółto-kremowe i sputniki) tego typu dostarczone dla DR na równi z PKP-owskimi akurat miały hamulce tarczowe. Tutaj, co prawda niewyraźnie, ale widać wskaźniki zahamowania na wózku. Niektóre piętrusy zachowały też hamulce klockowe po modernizacji: http://wgk.cal.pl/details.php?image_id=7642