• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Paryska stacja RER i metra Châtelet–Les Halles

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#1
Mam pytanie do znawców. W czasie przebudowy stacji RER i metra Châtelet–Les Halles oraz pobliskiego centrum handlowego odsłonięte były kolumny podtrzymujące ulice i okoliczne budynki mieszkalne. Wyglądały niesamowicie, niemal jak wyjęte ze starożytnych budowli. Chciałbym dowiedzieć się, co to za system kolumn, względnie czy to jakieś opatentowane rozwiązanie budowlane występujące tylko we Francji? Z którego roku mogły pochodzić te kolumny? Dodam, że renowacja tej stacji zakończyła się w 2018 r., ale mam wrażenie, że po raz pierwszy widziałem w Paryżu odsłonięte podobne kolumny w 2001 r. i 2004 r. Z innych źródeł wynika, że te kolumny istniały w okolicy Châtelet–Les Halles już w 1973 r.

les-halles-paris-histoire-3-e1420629715151.jpg


Zeszyt Historail nr 44 miał nawet artykuł o powyższym, ale niestety nie posiadam tego wydawnictwa.

HR44.jpg
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.927 45 3
#2
Bardzo ciekawe. Albo katakumby, albo coś tędy jechało przed (roz)budową kompleksu Cha-LH.

Artykulik masz tutaj, nie mam czasu czytać dokładnie całości, ale przejrzałem i nic nie znalazłem wprost o tych kolumnach czy o zabezpieczaniu okolicznych budynków (jest tylko wzmianka o budowie ścian oporowych). Jakbyś coś znalazł, zapodaj tutaj OK?
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#3
Dziękuję bardzo za link. Przejrzałem tekst, ale też nie znalazłem w nim informacji o tych ścianach z kolumnami chyba, że są to właśnie murs d’octroi. Nie wiem, czy to się na polski tłumaczy jako "ściana oporowa".

Natomiast na fotografii z artykułu widać katakumby albo stare tunele metra.



Jeśli ktoś posiada więcej informacji nt. ww. ścian z kolumnami wokół stacji Châtelet–Les Halles, prośba o podzielenie się nimi.
 
Reakcje
40 0 2
#4
Postaram się wnieść nieco wiedzy do tej sprawy. Mur d'octroi do mur miejski ale o charakterze raczej fiskalnym niż obronnym. Według opisu znalezionego we francuskim internecie jest to mur okalający miasto z przejściami na których pobierano opłaty na wjeździe i wyjeździe z miasta. W tekście oryginalny użyto słowa "cło" (douane) ale wydaje mi się, że lepszym polskim odpowiednikiem byłoby "rogatkowe" W Paryżu mury te zlikwidowano w latach 60-tych XIX wieku. Raczej wykluczyłbym na tym zdjęciu katakumby bo to trochę za płytko, poza tym kolumny z reguły tam nie występują, zwłaszcza, że katakumby to wyrobiska, ale to temat na oddzielny artykuł.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.927 45 3
#5
Miałem się już nie odzywać myśląc, że temat umarł. Pomimo, że sam napisałem o tych katakumbach, to jednak coś mi tam nie pasowało; przecież one są ogólnie w rejonie Montparnasse. No i powstały na bazie wyrobiska, które nie mogło przekraczać Sekwany.

Na tym ostatnim zdjęciu to raczej nie ma nic szczególnego: wydrążone tunele metra/komunikacyjne i ściana oporowa, być może zbudowana metodą szczelinową. Natomiast te filary na pierwszym zdjęciu są zagadką.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.230 216 0
#6
Nie jestem ekspertem, ale betonowe kolumny z pierwszego zdjęcia to nic innego jak wzmocnienie fundamentów, tak zwane palowanie. Stosowane na grząskich terenach.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#7
Dzięki za cenną informację!

Znalazłem przez wujka googla poniższą fotografię z 1973 r. ukazującą budowę stacji Châtelet–Les Halles. Palowanie jest lepiej ujęte. Z prawej strony na rusztowaniu stoi zabezpieczona Fontaine des Innocents.

1521110590166147793.jpg
 
Reakcje
1.658 19 9
#9
Będąc w Paryżu wiele lat temu miałem sporo okazji, żeby poszwędać się po przejściach i tunelach łączących stacje RER i metra w centrum miasta.
W kilku miejscach takie kolumny lub pale, jak te widoczne na zdjęciach, wystawały ze... stropu tuneli dla pieszych. ;)
Pale te wyglądały jak "nagwintowane", były więc wiercone w gruncie jakimiś świdrami, a następnie uzbrojone i zalane betonem. Najwyraźniej projekt stacji i tuneli nie przewidział, że te pale będą takie długie. Końce niektórych z nich wystawały na tyle nisko ze stropu, że musiały być pomalowane w żółto-czarne pasy, aby nie zaczepić o nie głową.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje innych krajów 15
Koleje innych krajów 0
Koleje innych krajów 5
Koleje innych krajów 13

Podobne wątki