• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozownie wachlarzowe - podwójne

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#1
-imponujące przedsięwzięcie modelarskie ! - mega parowozownia (dwa wachlarze!) pruska , -wybudowana na początku u.w. na północnym głównym szlaku wschód -zachód(HauptNordbahn) jako Bw Friderikstadt dla zapewnienia wystarczającego zabezpieczenia trakcyjnego tranzytu wielkich bogactw naturalnych ze wschodu na zachód i technologii z zachodu na wschód ,- parowozownia w póżniejszym czasie miała być główną parowozownią zwrotną dla obsługi trakcyjnej korytarza eksterytorialnego i była ale jako główne zabezpieczenie przede wszystkim obsługi wojennej do czasu spektakularnego zbombardowania alianckiego - dziś rekonstruoawana przez prywatne konsorcjum historyczne -dlaczego nic nie było wiadome o jej istnieniu -ba ! o osiedlu kolejarskim w czasach powojennych aż do niedawna- otóż ta parowozownia PKP jak jest w tytule tego wątku należała pod komendanturę armii czerwonej na naszym terytorium dla zapewnienia obsługi transportowej poligonów atomowych białoruskiej grupy uderzeniowej -posiadała dwie szerokości torów ,stację mazutową ,gigantyczny zasiek węgla trakcyjnego(tam nie było bunkra do nawęglania tylko zasobnik z kilkoma lejami zsypowymi ) własne studnie głębinowe,- wszystko w lasach całe osiedle wraz z niezbędną infrastrukturą rodzin kolejarzy, na lokomotywach jechał zawsze nasz i ich mechanik , nasi kolejarze i ich rodziny byli zoobowiązani przestrzegania tajemnicy wojskowej najwyszego stopnia -osobnym rozdziałem są serie lokomotyw , które przewinęły się przez te szopy
- do dziś parowozownia jak i osiedle nie mają nazwy własnej - nieprawdopodobna historia
-H:)art
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#3
-skoro taki wątek znalazł się w tym dziale (zaznaczam ,że nie za moją inicjatywą i jest to wydzielono od wątku Kolegi Konrada 0 pt ."
0 (1:43) Parowozownia PKP w skali 0 - realizacja

) -to trzeba by w tym wątku wprowadzić pierwiastek prawdziwej kolei PKP a dokładnie prawdziwości o dużych parowozowniach na sieci naszych kolei -dużych podwójnych wachlarzy, - na początek gdzie takowe się znajdują do tej pory nieważne czy w pełni użytkowane do dziś w swoim pierwotnym przeznaczeniu czy nie -ale liczą się podwójne, - na myśl przychodzą mi miasta w których takie budowle powstały i przetrwały -mianowicie Katowice,Gdynia, Inowrocław..i to wszystko
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#6
No cóż, spróbuję - Friderikstadt to nic innego jak Miasto Fryderyka a to mi się tylko kojarzy z Żelazową Wolą ......;)

- do dziś parowozownia jak i osiedle nie mają nazwy własnej - nieprawdopodobna historia-H:)art
Faktycznie nieprawdopodobna - jak do nich dochodzi tradycyjna korespondencja? A może znasz kod pocztowy ? ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.542 556 30
#7
Przecież na pytanie kolegi Konrada Gdzie to jest na mapie..? (drugi post w tym wątku), jeszcze wczoraj kolega Hoart odpowiedział "W wyobraźni..." Nie wiem czemu, ale ten wpis zniknął po wydzieleniu tej dyskusji z wątku Konrada.

Dwie obrotnice (ale nie jedna podwójna) były też kiedyś w Malborku.
 

poziomek72

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
NAMR
Reakcje
78 3 0
#8
Dokładnie w Krakowie-Płaszowie. Niestety lokomotywownia to tylko ten wachlarz po lewej z obrotnicą natomiast kolejny budynek mieścił Kolejową Straż Pożarną ,tzw Warsztat Oddziałowy dawnej Sekcji energetycznej oraz pomieszczenia dawnego Pociągu Ratunkowego. Obecnie wytwórnia lakierów do paznokci,warsztat samochodowy i firma zajmująca się hamulcami torowymi. Z ciekawostek na klombie w krzakach stoi Tkt-48 (za ucznia sam osobiście go malowałem w ramach praktyk).:(
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#9
-to doszedł Kraków - nie wiedziałem , - z takim układem jak w Kluczborku czy w Poznaniu Gł - a więc wachlarze trochę od siebie oddalone jak i różne warianty parowozowni np. wachlarze i prostokątne to ciekawa myślę kontynuacja tego wątku ..
-
No cóż, spróbuję - Friderikstadt to nic innego jak Miasto Fryderyka a to mi się tylko kojarzy z Żelazową Wolą ......;)
-nie nie Szanowny Jarząbku -to od Fryderyka II w podzięce ponoć za przyłączenie Prus Królewskich w wyniku rozbiorów- ta opowiastka to żart powstały we mnie jak zobaczyłem tą makietę parowozowni Konrada 0 -makietę mocno fikcyjną - czasami bardzo z dodatkiem skrótu PKP - więc po takim zestawie uruchomiła się we mnie chęć czegoś więcej przeżycia i powstał krótki opis z wyobrażni , - nie wiedziałem tylko gdzie to ,- niewątpliwie pruski charakter architektury i niemiecki charakter infrastruktury tej makiety Konrada 0 pomógł mi osadzić regionalnie - w grę wchodziła północ a więc Warmia i Mazury czy któryś ze Śląsków - pomógł mi w tym sam Konrad 0 , który to po przez wklejenie między fotografie znakomitej swojej makiety parowozowni w dawnym pruskim Fryderykowie wkleił prawdziwe ujęcie mostów -wiaduktów w Stańczykach - acha pomyślałem sobie -autor owej makiety oscyluje w "północy"-więc ta opowiastka z mojej wyobrażni o fikcyjnym Friderikstadt i jego potężnej parowozowni będzie się działa w dawnych Prusach- dziś Mazurach ,
-
jak do nich dochodzi tradycyjna korespondencja? A może znasz kod pocztowy ? ;)

- o to trzeba zapytać autora miejsca akcji- po to Kolego Jarząbku ,żeby jak skończą tą makietę zobaczyć na" żywo" to dzieło i posłuchać kogoś innego jakiejś innej opowiastki - po to robi przecież i pokazuje Konrad 0

Dwie obrotnice (ale nie jedna podwójna) były też kiedyś w Malborku
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#11
Dwie obrotnice (ale nie jedna podwójna) były też kiedyś w Malborku.[/quote]
-jak były dwie obrotnice to były dwa wachlarze- ale obok siebie czy dalej ?
- to ,że żart to okej gorzej jak by to było na prawdę ;)
- a więc do listy dołączam/y Malbork i Dęblin
 

14D40

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
362 10 1
#16
Dwa wachlarze i dwie obrotnice można również podziwiać w Gnieźnie. A z nietypowych przykładów można podać Pilski Okrąglak w towarzystwie wachlarzu, oraz parowozownię Bydgoszcz, gdzie mieści się również mały wachlarz obok "okrągłej" parowozowni z obrotnicą wewnątrz. Poniżej zdjęcia z Piły znalezione w sieci.

2a1a80430240a1c1.jpg
img5010vu0.jpg
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#18
-okrąglaki i wachlarze w Pile i Bydgoszczy to na deser - ale jasne ,że jeszcze Gniezno !!! - dzięki Panowie!:)
- o Rzeszowie również nie wiedziałem - ha ale jazda...dzięki Kolego SOSNAMA!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.542 556 30
#19
Dwie obrotnice (ale nie jedna podwójna) były też kiedyś w Malborku.
-jak były dwie obrotnice to były dwa wachlarze- ale obok siebie czy dalej ?[/quote]

Obrotnice były w dwóch różnych miejscach: jedna przy wyjeździe w kierunku Warszawy po prawej stronie, druga w widłach linii warszawskiej i linii w kierunku Elbląga i Braniewa (obok odchodzą jeszcze linie do Małdyt przez Myślice - nieczynna i do Grudziądza i Torunia (zdjęcie z google maps).

Malbork.jpg
 

Podobne wątki