• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa parowóz Pt47-13

Alek1

Użytkownik
Reakcje
125 0 0
#1
Po skończeniu "Rocket" Stephensona miał być "Adler" też w skali 1:22,5 jednak Pt47 nie dawała mi spokoju, dlatego też "Adler" będzie musiał trochę poczekać. Jakiś czas temu zacząłem budowę PT47-13 z tendrem 33D48. Na razie mam prawie gotowy przedni półwózek.

001.JPG 002.JPG 003.JPG 004.JPG 005.JPG 006.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#2
wow, ale będzie cudowny model.
Jutro wrzucę fotki z mojego BR50 w skali 1:22,5 składającego się z 5000 części, który stał w muzeum w Wiedniu, a teraz stoi na mojej półce w domu.
 
OP
OP
Alek1

Alek1

Użytkownik
Reakcje
125 0 0
#7
Tak, myślę o napędzie, kupiłem nawet silnik 12 V 0,9 A 3000 obr. Buhler, mam jeszcze jeden 12 V 10000 obr. nie wiem jaki bierze prąd bo na tabliczce nic nie ma. Tylko konkretnej przekładni nie mogę znaleźć.
 

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#8
Myślę, że przekładnię powinieneś zastosować tę samą co Adam czyli Demko DE1078 za ok. 100 € z redukcją 1:5 (szer x dł x wys: 17x34x23 mm) oś 5 mm, a silnik może być Bühlera, choć Faulhaber który my stosujemy to 2237 na 15V bardzo cichy i kosztuje chyba jak pamiętam ok. 70 €, a najważniejsze da się go zasilić z dekodera H0 np 54499 21-pin, co jest bardzo korzystne. Pobiera przy mocy 9W ok 0,6 A przy napięciu DCC 16V. Wydajnóść prądowa dekodera H0 to 1,1A więc idealnie. Silnik Bühlera jest pod tym względem dużo bardziej prądożerny i trzeba będzie zastosować dekoder ESU L, który który jest sporo większy i trudno go umiejscowić w lokomotywie, wtedy trzeba szukać miejsca w tenderze, ale wtedy głośnik w tendrze może nie zmieścić się i złącze miedzy lokomotywą a tendrem musi być co najmniej 10-cio pinowe.

P.S. widok przekładni "do góry nogami"
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#9
Jeśli budujesz z napędem, to musisz pamiętać że taki wózek co zrobiłeś, będzie jeździł tylko po łukach R3500,nawrotnik na dyszlu wózka nie zmieści się miedzy wahaczami,łączącymi pierwszą oś napędową z resorami wózka.By model poruszał się po min R1600 musisz z tego zrezygnować,przy jeździe tak długim parowozem (rozstaw osi przy 1:45 271mm) przedni wózek wychyli się do połowy ostojnicy.
 

Załączniki

OP
OP
Alek1

Alek1

Użytkownik
Reakcje
125 0 0
#10
Mówiąc szczerze to nie myślałem o jeździe po łukach, tylko o zbudowaniu kawałka prostego toru w domu. Doświadczenia w budowaniu jeżdżących lokomotyw w zasadzie nie mam i dlatego półwózek zrobiłem według dokumentacji nie biorąc pod uwagę wychyłu na łukach. Ale wiem już o co chodzi. Wielkie dzięki za te bardzo pomocne uwagi. Teraz będę robił tylni półwózek i pomyślę jaką wersję wybrać.
 

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#11
Z tylnym wózkiem też jest kiepsko, bo z obu stron jest obudowany popielnikiem. Tak że musisz wybrać, albo jeździmy po makietach i idziemy na kompromis, albo budujemy wierną kopie i jeździmy po prostej.:confused:
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Alek1

Alek1

Użytkownik
Reakcje
125 0 0
#12
Przemyślałem temat, jednak jeśli chodzi o tą lokomotywę to bardziej zależy mi na wiernej kopii (bo tak od początku planowałem), pozostają jeszcze cztery koła wiązane też muszą się wpisywać w łuki i na pewno też nie mogą być na sztywno. Muszę zdobyć trochę doświadczenia z budową podwozia, a wtedy następna pójdzie już na makietę.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#14
Z tylnym wózkiem też jest kiepsko, bo z obu stron jest obudowany popielnikiem. Tak że musisz wybrać, albo jeździmy po makietach i idziemy na kompromis, albo budujemy wierną kopie i jeździmy po prostej.:confused:
Nie dramatyzowałbym. Wystarczy przyjrzeć się konstrukcji parowozu, przeanalizować w jaką najciaśniejszą geometrię się wpasuje i taką też przeskalować. Ja robiąc moje modele założyłem, że mają się poruszać tylko po rzeczywistej najciaśniejszej geometrii czyli po łukach o promieniu około 2.5m co daje 75m w rzeczywistosci. Jednocześnie wiem, że po makiecie o łukach tramwajowych mój tabor nie pojedzie.

Przemyślałem temat, jednak jeśli chodzi o tą lokomotywę to bardziej zależy mi na wiernej kopii (bo tak od początku planowałem), pozostają jeszcze cztery koła wiązane też muszą się wpisywać w łuki i na pewno też nie mogą być na sztywno. Muszę zdobyć trochę doświadczenia z budową podwozia, a wtedy następna pójdzie już na makietę.
Sprawdź w DTRce albo w innych źródłach w jaką geometrię Pt47 się wpasuje. Jak zrobisz wierną kopię, to nie powinieneś mieć problemów z jazdą po właśnie takiej przeskalowanej geometrii. :)
 
OP
OP
Alek1

Alek1

Użytkownik
Reakcje
125 0 0
#15
Jak zrobię całe podwozie to zobaczymy jak duże są te wychyły wózków, wtedy jeśli się da spróbuję poprawić by były największe nie zmieniając konstrukcji.
 

spur 1

Znany użytkownik
Reakcje
1.328 2 0
#16
Pt 47 może się poruszać po łuku R=150 m ,co daje w skali 0 około R=3,33 m, jeśli teraz nie ustalisz po jakich łukach ma się poruszać to potem będzie trudno to poprawić.
Będziesz musiał usuwać niektóre elementy przy których się napracowałeś, zmarnowałeś czas i pieniądze.
Pt w skali 0 z dokładnym odwzorowaniem szczegółów zawieszenia ,będziesz miał na przednim wózku 2,6 mm wychylenia +/-, a tylny 2,2 mm,tak że miejsca mało.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Alek1

Alek1

Użytkownik
Reakcje
125 0 0
#17
Dzięki Adamie, bo nie miałem jeszcze czasu szukać tych łuków. Jeszcze pomyślę, ale chyba jednak pozostanę przy pierwotnych założeniach (jazda po prostej). Zanim zrobię tylni wózek to jeszcze się zastanowię, bo przecież w mieszkaniu makiety z takimi łukami nie zrobię.
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
58 0 0
#18
Najgorsza jest ilośc miejsca między przednim kołem a osłona trzona tłoka - tu najmiej da się oszukać. Możesz natomiast zrobić dwa inne praktycznie niewidoczne odstępstwa od pełnej zgodności - pogłębić wycięcia w ostoi oraz zmienić przesuwności osi. Zrób I i IV stałą - w oryginale oś silnikowa musi być stała, w modelu nie ma to znaczenia. Według szybkiego szkicu powinieneś uzyskac tak przejezdność na łuku 2500 i w zasadzie to jest granica dla tego parowozu. Mniejszego łuku bez ingerencji w wymiary ramy już sie nie da.
 
OP
OP
Alek1

Alek1

Użytkownik
Reakcje
125 0 0
#19
Jak już będzie ostoja to pokombinuję i zobaczymy co się uda uzyskać. teraz robię tylni półwózek.
 
OP
OP
Alek1

Alek1

Użytkownik
Reakcje
125 0 0
#20
Tylni wózek prawie gotowy. Tym razem mniej szczegółów, np. nie robiłem pokryw maźnic z tymi prowadnikami. I tak nie było by ich widać, a gdyby przyszło mi do głowy pokombinować z większym wychyłem wózka to by tylko przeszkadzały.

007.JPG 008.JPG 009.JPG 010.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Parowozy 3
Parowozy 5
Parowozy 6
Parowozy 0
Parowozy 0

Podobne wątki