• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Park Pary w Le Bouveret (Szwajcaria)

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.031 45 3
#1
Park Pary w Le Bouveret

Przedstawiam mini fotorelację z wizyty w Szwajcarskim Parku Pary (Swiss Vapeur Parc) mieszczącym się w miejscowości Le Bouveret (czyt. le buwre) nad Jeziorem Genewskim. Jest to kolej ogrodowa (rozstaw szyn 5 oraz 7 1/4 cala w splocie); można jeździć kilkoma miniaturami pociągów prowadzonymi lokomotywami elektrycznymi (napędzanymi silnikami dieslowskimi) i parowymi (działają jak prawdziwe parowozy - na węgiel i wodę). Spacerując alejkami parku ogląda się modele różnych budowli (nie tylko budynków kolejowych - są np. dwa zamki czy kolejka linowa).


Widok na perony głównej stacji - Chablais (czyt. szable)
http://img525.imageshack.us/img525/466/1chablaiszgry.th.jpg

Pociąg prowadzony "krokodylem" odjeżdża ze stacji Chablais. Za lokomotywownią widoczna jest kopuła wieży wodnej
http://img339.imageshack.us/img339/3513/2odjazdzchablais.th.jpg

Nastawnia stacji Chablais Wieś. Po prawej Dom Szwajcarski ze sklepikiem z pamiątkami
http://img527.imageshack.us/img527/9469/3chablaiswie.th.jpg

Pociąg przejeżdża przez Wiadukt Św. Grzegorza
http://img210.imageshack.us/img210/6287/4szlak.th.jpg

Na szlaku
http://img338.imageshack.us/img338/2280/5druty.th.jpg

Spotkanie z Amtrakiem. Po prawej przystań jachtowa nad Jeziorem Genewskim
http://img232.imageshack.us/img232/8853/6rendezvous.th.jpg

Dwunastowieczny zamek Chateau d'Aigle. Zieleń i góry w tle są prawdziwe, reszta to model
http://img55.imageshack.us/img55/9301/7zamek.th.jpg

Prace remontowe w parowozowni
http://img135.imageshack.us/img135/9914/8parowozownia.th.jpg

Nieopodal stacji Yvorne przebiega prawdziwy szlak kolejowy (to zdjęcie usprawiedliwia umieszczenie tego wątku w dziale "Skala 1:1" :smile: )
http://img218.imageshack.us/img218/599/9kolejprawdziwa.th.jpg

Na koniec kilka faktów: park powstał w 1987 roku, zajmuje 17 tysięcy m2, a jego wybudowanie zajęło 90 tysięcy godzin pracy. Zużyto 25 ton stali i 5 km kabli elektrycznych. Długość głównego szlaku wynosi 1,5 km; w czasie jazdy przejeżdża się przez 5 tuneli i 10 mostów. Jazda pociągami gwarantuje niezapomniane wrażenia nie tylko dla dzieci. Polecam odwiedzić to miejsce, jeśli będziecie w pobliżu.
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.031 45 3
#6
spex napisał(a):
wstępu / przejażdżki :p
14 CHF za wstęp, jeździsz do woli do zamknięcia parku. Nie dostaje się biletu tylko pieczątkę na dłoni - więc można nawet wyjść na obiad do restauracji i znowu wrócić do parku.
A kiedy wybierasz się do Szwajcarii?
 

track-and-train

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#7
Jako że na innym wątku (http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=2&t=4140 zostało nadmienione o Swiss Vapuer Parc to ja też się dołączę do opisu umieszczając trochę fotek.
Do wszystkich informacji zapodanych przez Kylogram'a dodam, że odbywa się tam coroczna impreza Fete de la vapeur (święto pary) mająca miejsce na ogół w czerwcu i ponoć jest to jedno z największych zgromadzeń miłośników takiego typu modelarstwa. Na codzień po Parku jeżdża głównie pociągi turystyczne w skali 1:5 do 1:7, gdzie maszynista siedzi bardziej 'w lokomotywie' niż 'na lokomotywie', z tyłu jest kilka wagonów na których siedzą turyści zaś sam pociąg jedzie po torze zewnętrznym, 7 calowym. Podczas święta pary pojawia się tam ponad 100 pojazdów w skali 1:11 / 1:12 (czyli na których siedzi się okrakiem i jedzie po torze wewnętrznym tzn 5 calowym). Jest to podobno niesamowite, gdyż dużo z tych pojazdów to konstrukcje unikatowe. A że okolice są wyjątkowo bukoliczne (jezioro Genewskie, Alpy) to wybierają się tam tacy miłośnicy którzy na imprezach w halach (w Niemczech takich sporo) się nie pokazują.
I jeszcze jedna ciekawa informacja: park został zbudowany przez miłośników / modelarzy ale kilka lat temu kupili go 'szwajcarscy finansiści'. Od wtedy jest taka umowa, że park funkcjonuje jako atrakcja publiczna na którą można wejść kupując bilet. Można wtedy pojeździć na pociągach lokalnych, tych dużych. Jednak miłośnicy - członkowie klubu, mają prawo zawsze tam przyjść ze swoim taborem i sobie pojeździć. Widać ich na fotkach poniżej - to tych 2 panów z brzuszkami... przyjechali z Francji i świetnie się bawili.
I na koniec koszty - z tego co mi powiedzieli, parowóz w częściach kosztuje... no ile?
Trzeba go złóżyć, dużo przy nim popracować, podocierać... więc?
Podobno najtańszy model to około 20 000 euro (90 000 PLN).
Więc nie mówmy sobie że H0 jest drogie :)

teraz fotki (moderatorów proszę o sygnał gdyby było tego zbyt dużo jak na ich gust, zrobię jakąś zewnętrzną stronkę).

http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2090.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2094.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2097.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2104.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2105.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2110.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2117.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2122.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2123.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2130.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2131.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2132.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2142.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2153.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2160.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2165.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2166.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2185.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2214.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2215.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2216.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2217.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2219.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2220.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2221.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2223.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2236.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2237.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2238.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2260.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2263.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2280.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2281.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2305.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2306.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2307.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2308.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2309.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2310.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2311.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2312.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2314.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2322.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2329.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2331.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2359.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2373.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2376.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2377.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2379.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2382.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2384.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2385.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/100_2415.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/000_0015.jpg
http://www.modelarnia-piaseczno.pl/img/forum_modelarskie/swiss_vapeur_parc/000_0017.jpg
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
#9
Taką trasą to mogło by się jeździć bez końca , dopiero teraz zauważyłem że tory mają zrobione z ceownika i chociaż można zakupić profilowe to jednak wybrali tańszą opcje.
Oszczędzają i bogaci i nam się opłaci :LOL:
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.031 45 3
#11
W tym roku ponownie nie mogłem sobie odmówić spędzenia dnia w Szwajcarskim Parku Pary, skoro już dojechałem nad Jezioro Genewskie...
Przesyłam porcję zdjęć, które przedstawiają m.in. infrastrukturę tej miniaturowej kolei czy kilka ciekawostek na temat Parku. Miłego czytania i oglądania.

1. Zmiany

W zasadzie w Parku już się nic nie zmienia, ponieważ nie ma miejsca na jego rozbudowę, a wszystko jak to w Szwajcarii jest "wychuchane".
Z większych rzeczy: ukończono budowę makiety Starych Młynów z Tine w Troistorrents, w wielkości 1:10. Młyny te mają... 1400 lat. W modelu widać wiadukt powyżej; tak, w rzeczywistości tak on wygląda i prowadzi po nim jednotorowa linia kolejowa.

z1.JPG


Dodatkowo dobudowano kilka mniejszych pierdułek - chatki, domki, jakiś nowy strumyczek. To wszystko.

2. Po czym te pociągi jeżdżą

Szyny bynajmniej nie są modelowe; tu skorzystano z rozwiązania ekonomicznego i łatwego w utrzymaniu.

t1.jpg


Rozjazdy mają skomplikowaną budowę, ponieważ w znacznej większości obsługują splot torów (jak widać, mniejszy rozstaw jest wykorzystywany tylko okazjonalnie, przez hobbystów posiadających własny tabor).

t2.JPG


t3.JPG


W jednym z miejsc na szlaku jest taka dziwna "bocznica", niedaleko niej - jedyny zauważony przeze mnie rozjazd obsługiwany ręcznie.

t4.JPG


t5.JPG


Dla ciekawskich załączam zbliżenia detektora obecności pociągu oraz napędu rozjazdu.

t6.JPG


t7.JPG


W Parku są też dwie obrotnice, lecz tylko jedna z nich, przy parowozowni wachlarzowej, jest w miarę dostępna dla publiczności.

t8.JPG


I ostatnia rzecz: ta platforma wykorzystywana jest oczywiście do "komunikacji" taboru ze światem zewnętrznym.

t9.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.031 45 3
#12
3. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego

Zapewnieniem bezpieczeństwa ruchu kolejowego zajmuje się oczywiście komputer. Maszyniści mogą czasami ręcznie zmienić ustawienie rozjazdu za pomocą odpowiedniego przycisku znajdującego się przy torze. Wskaźniki świetlne są umieszczone albo na bramownicach

b1.JPG


albo na masztach.

b2.JPG


b3.JPG


b4.JPG


Po parku można spacerować pieszo (oczywiście tylko po wydzielonych chodnikach) i prawie wszystkie przejazdy kolejowe wyposażone są w automatyczne zapory z sygnalizacją dźwiękową i świetlną.

b5.JPG


Wyjątkiem jest część szlaku zębatego. Pociąg jedzie po nim pod górę tak powoli, że w razie potrzeby zatrzyma się na długości maksymalnie kilkunastu centymetrów. W tym miejscu jest przejazd niestrzeżony (widać, pod kątem, krzyż Sw. Andrzeja).

b6.JPG


4. Mosty

W Parku jest kilka mostów - każdy inny. Metalowe i drewniane. W tle mostu widocznego na pierwszym zdjęciu jest model kościoła - o nim dalej.

m1.JPG

m2.JPG

m3.JPG


m4.JPG

m5.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.031 45 3
#13
5. Ciekawostki

Najfajniejsza jest jazda pociągiem ciągniętym przez parowóz, ponieważ jest on repliką prawdziwego mechanizmu. Sypiemy węgiel, lejemy wodę - i jazda. Na zdjęciu przed obrządzaniem po zakończonym dniu pracy.

c1.JPG


Początek toru zębatego. Pociąg jedzie bardzo powoli, a w momencie "wzębiania" (że się pobawię w słowotwórstwo) następuje głośne uderzenie i szarpnięcie. Nie jest to zatem delikatna operacja.

c2.JPG


A oto i cały pociąg jadący po szlaku z torem zębatym. Jechałem w tym przeszklonym wagonie motorowym z synem - dla dorosłego straszna ciasnota, a mechanik musi jakoś to wytrzymać. Dlatego co jakiś czas następuje przejście na inną lokomotywę, w której można rozprostować kości. Pociąg jest też odpowiednio krótki, ponieważ ze względu na stromiznę zębatki ograniczona jest siła uciągu i nie można przesadzić z liczbą pasażerów. Na głównej stacji Chablais City w ogóle nie zatrzymuje się.

c3.JPG


Wśród roślin można oglądać też piołun. Rośnie daleko poza zasięgiem rąk zwiedzających - a nuż ktoś chciałby sobie zrobić zieloną nalewkę :) W ogóle w Parku jest pięknie: drzewa, krzewy, mnóstwo kwiatów, co widać też na niektórych zdjęciach.

c4.JPG


Wnętrze warsztatów naprawczych (zdjęcie przez otwarte drzwi). Niejeden z nas miałby ochotę coś tu podłubać przy taborze.

c5.JPG


W niektórych miejscach są poprowadzone linie napowietrzne. Czasem zdarzają się tak jakby podłączone do nich latarnie, na słupach których jest ostrzeżenie o wysokim napięciu. Ciekawe, czy to tylko tak dla zabawy, czy też naprawdę są one zasilane z tej linii napowietrznej (oczywiście na jakieś 12V...).

c6.JPG


Wnętrze kościoła, o którym wspominałem wcześniej. Jest to replika XV-wiecznego kościoła w Saanen, w którym, między innymi, corocznie odbywa się jeden z najważniejszych zimowych cykli koncertów muzyki poważnej w Europie "Spotkania Muzyczne w Gstaad". Na tabliczce przed makietą kościoła jest napisane, że "wnętrze zaadoptowano na potrzeby odwiedzających". Ani na prezbiterium, na ambonie, czy witrażach - nigdzie nie ma znaku krzyża (Jest tylko jeden, mały, grecki, słabo widoczny nad wejściem). Zapewne oryginał jest protestancki i dlatego tak jest, ale nie byłem w Saanen zobaczyć jak to tamże wygląda. Mam tylko nadzieję, że nie jest to kwestia poprawności politycznej... Atmosferę miejsca podkreśla na okrągło odtwarzana muzyka, w tym chorał gregoriański i... "Kalinka".

c7.JPG


Na koniec dwa zdjęcia z kategorii "co tu jest prawdziwe?".

c8.JPG

c9.JPG


A gdzie w ogóle jest ten Park Pary? A tu.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.922 577 30
#14
Fajna relacja i fajne miejsce, warto byłoby się tam kiedyś wybrać...

A gwoli ścisłości:
Rozjazdy mają skomplikowaną budowę, ponieważ w znacznej większości obsługują splot torów
To nie jest splot torów, tylko tor trzyszynowy. W splocie oba tory są niezależne i mają swoje szyny (są cztery, nie trzy).
Wskaźniki świetlne są umieszczone albo na bramownicach
Semafory świetlne są umieszczone na bramkach sygnałowych.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.821 13 2
#15
To nie jest splot torów, tylko tor trzyszynowy. W splocie oba tory są niezależne i mają swoje szyny (są cztery, nie trzy).
Pitolicie Panie. Splotem torów nazywa się też tor, po którym mogą się poruszać pojazdy przystosowane do różnej szerokości toru, mający jedną szynę wspólną dla obu systemów. Tor trzyszynowy, to taki w którym każdy pojazd trakcyjny korzysta jednocześnie ze wszystkich 3 szyn. Nie zmienia to też faktu, że splotem też jest zespół 4 szyn, które parami stanowią 2 odrębne tory o różnych szerokościach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.922 577 30
#16
Przykro mi, ale nie zgadzam się z tą opinią (nie mówiąc o sposobie jej wyrażenia). Rzeczywiście, w wikipedii jest taka definicja splotu, o jakiej pisze kolega Meggido, ale uważam, że jest nieprawidłowa. A już tym bardziej nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem, że tor trzyszynowy występuje wyłącznie wtedy, gdy pojazd korzysta jednocześnie ze wszystkich trzech szyn. Niestety, nie mam możliwosci sprawdzenia w źródłach bardziej wiarygodnych, niż wikipedia, jak tylko bedę miał okazję, to zrobię to i albo potwierdzę, albo uznam, że się myliłem.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.821 13 2
#17
Ja także uważam, ze słońce nazywa się nieprawidłowo słońcem. Jednakże uważać tak mogę, ale niczego moje uważanie nie zmieni.
 

Podobne wątki