• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik PacoWagon

Arq

Nowy użytkownik
Reakcje
26 0 0
#1
Witam.

Po dłuższym czasie nieaktywności modelarsko/elektronicznej postanowiłem wykonać projekt wagonu pomiarowego PacoWagon genialnego Paco Cañada
Dział DCC wydał mi się najbardziej odpowiedni, bo wagonik można zrealizować w różnych skalach.

Oryginalny projekt składa się z modułu procesora ESP01, wyświetlacza SSD1306, akumulatora i kontrolera ładowania LiPo. Pomiar prędkości wykonywany jest za pomocą czujnika optycznego lub liniowego czujnika magnetycznego.
Zastosowałem czujnik efektu Halla SS43F, który jest czujnikiem unipolarnym (reaguje tylko na jeden biegun magnetyczny) i ma wyjście cyfrowe OC. Czujnik ten wraz z przyklejonym na ośi wagonu magnesem neodymowym o średnicy 2mm i grubości 1mm sprawdził się idealnie.
Zaprojektowałem płytkę pozwalającą połączyć razem wszystkie elementy unikając pajęczyny kabli.
Dwa złącza I2C na płytce pozwalają podłączyć wyświetlacz LCD i akcelerometr MPU6050 (mierzący przechyły wagonu) jednak gdyby ktoś chciał umieścić akcelerometr inaczej niż poziomo wzdłuż osi wagonu to jego orientacja jest zaszyta w kodzie i jej zmiana wymaga kompilacji programu.

Pewnym problemem okazało się skompilowanie programu na ESP01. Manual na stronie Paco opisuje (w języku hiszpańskim) poszczególne kroki kompilacji, niestety biblioteka SPIFFS i narzędzia do obsługi tego system plików na ESP01 okazały się już niewspierane i musiałem zastąpić ją biblioteką LittleFS a całość skompilować przy pomocy Arduino IDE 1.8.19 wraz z kilkoma innymi poprawkami wizualnymi dotyczącymi wielkości i położenia napisów na ekranie LCD.

Najtrudniejsze dla mnie okazało się umieszczenie elektroniki w wagonie. Wybrałem wagon towarowy dwuosiowy (bez wózków skrętnych) tak aby przez podłogę wagonu dało się przeprowadzić czujnik magnetyczny w pobliże osi kół. W spodzie wagonu umieściłem włącznik zasilania, na tylniej ścianie otwór na gniazdo USBC. Efekt końcowy przedstawiam poniżęj.

PacoWagon_no02-800x600.jpg PacoWagon_DIY_800x600.jpg PacoWagon_no02-Bottom-800x600.jpg PacoWagon_no02-usbc-640x480.jpg
 
OP
OP
Arq

Arq

Nowy użytkownik
Reakcje
26 0 0
#2
Poniżej jeszcze zdjęcia rozmieszczenia elementów wewnątrz wagonu i moja płytka z wlutowanymi niezbędnymi elementami tylko bez czujnika. Jeżeli ktoś byłby zainteresowany samodzielną budową to prosze na priva bo płytek trochę mi zostało, ale ESP01S, wyświetlacze, czujniki i baterie musiałbym zamawiać. Modelowy wagonik też szuka nowego właściciela.
PacoWagomn_pcb_3-800x600.jpg PacoWagon-model_inside-900x400.jpg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
#3
Czyli prędkość jest mierzona czujnikiem magnetycznym, a na kole jest naklejony magnesik?

Jaka jest cena gotowego produktu i ew. kitu do samodzielnego montażu?

Chodzi mi po głowie przerobienie jakiejś mało wartościowej węglarki albo platformy na wielofunkcyjny wagon "techniczny" w tym:
- kamera czołowa do filmowania przejazdu,
- bardzo chętnie właśnie taki kit pomiarowy
- ewentualnie zamontowanie małego odkurzacza (są takie na USB) ściągającego kurz / źdźbła sztucznej trawy z torowiska.

Oczywiście można to wszystko zrobić osobno (odkurzacz mam ręczny, wagon pomiarowy PIKO, kamera na razie w szufladzie). Ale w konstrukcji Kolegi upatruję przynajmniej konkurencji dla wagonu PIKO, który kosztuje jak lokomotywa :D
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Arq

Arq

Nowy użytkownik
Reakcje
26 0 0
#4
Czyli prędkość jest mierzona czujnikiem magnetycznym, a na kole jest naklejony magnesik?

Jaka jest cena gotowego produktu i ew. kitu do samodzielnego montażu?
Cześć. Dokładnie tak, magnesik przyklejony do osi wagonu.
Jeżeli chodzi o cenę zestawu bez wagonika (jak na jednym z obrazków) to myślałem o kwocie 120zł + KW.
Gotowych wagonów to raczej nie będę produkował bo każdy może to zrobić lepiej lub gorzej w zależnosci od poświeconego czasu.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.441 39 7
#5
Ogólnie, użycie esp01 ogranicza wielkością flashu, proponuję esp12 - projekt będzie rozwojowy na przyszłość - szczególnie, że z tego co kojarzę - Paco nie ma loggera danych. Samo dodanie trybu Access point i klienta wifi też pożera zasoby flash.

Wybór wagonu jest kluczowy - szczególnie jeśli chcemy rejestrować profil trasy.

Może zima pokażę autorskie rozwiązanie, le do tego potrzeba jeszcze apke do wizualizacji - bez tego sam hw jest mało warty, bo kto chce obrabiać surowe dane z karty sd
 
OP
OP
Arq

Arq

Nowy użytkownik
Reakcje
26 0 0
#7
Co do wagonu z obrotowymi wózkami, to czunik halla jest tak mały że na upartego można spróbować przykleić go do wózka i połączyć z resztą układu trzema cienutkimi drucikami (kynarem, albo lepiej drutem nawojowym emaliowanym) .
Moduł ESP01S ( literka S ma tu istotne znaczenie) działa zaskakująco stabilnie jako AP i klient WiFi.
Istnieje jeszcze projekt "Paco Wagon Display" może na tej podstawie zbudować logger.
Zauważyłem jednen mankament małej liczby pinów - port do którego podłączony jest czujnik nie może być w stanie niskim podczas włączania zasilania i układ po prostu nie wystartuje kiedy magnesik jest przy czujniku - ale wystarczy patrzeć co się robi i nie ma problemu.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.441 39 7
#8
Co do wagonu z obrotowymi wózkami, to czunik halla jest tak mały że na upartego można spróbować przykleić go do wózka i połączyć z resztą układu trzema cienutkimi drucikami (kynarem, albo lepiej drutem nawojowym emaliowanym) .
Chodzi raczej o rejestracje przechyłu - wagon musi stabilnie rejestrować profil trasy, bez wpływu położenia pudła względem osi wagonu - a tu 4 osiowe mają wózki ruchome z natury rzeczy względem pudła (chodzi o przechyły). Awaryjnie chodzi mi po głowie ciągnięty wózek za wagonem, ale to już gorzej wygląda.
Moduł ESP01S ( literka S ma tu istotne znaczenie) działa zaskakująco stabilnie jako AP i klient WiFi.
Tu chodziło mi o wielkość flash
Zauważyłem jednen mankament małej liczby pinów
To też argument za ESP12
Zauważyłem jednen mankament małej liczby pinów - port do którego podłączony jest czujnik nie może być w stanie niskim podczas włączania zasilania i układ po prostu nie wystartuje kiedy magnesik jest przy czujniku - ale wystarczy patrzeć co się robi i nie ma problemu
NIe zgodzę się - to poważny problem przy próbie monetyzacji - układ powinien działać po postawieniu na tory, a nie kombinowaniu w jakim położeniu osi go ustawiać.

Oczywiście powyższe to nie czepianie się, a jedynie dyskusja - życzę powodzenia z realizacją.
Jedynie dodam (patrząc na inne jego projekty) z Paco trzeba ostrożnie, potrafi być problematyczne.