Kolejne pytanie statystyczne. Ile było na PKP pługów SDPM? Wiem tylko że "kilkanaście + 2 na LHS" .Jaki był schemat ich numerowania? Dostawały numery fabryczne czy PKP przydzielało im numery wg swojego klucza?
Wg artykułu:
Pługi odśnieżne, cz. 1,
Świat Kolei nr 1/2004, str. 14-21, którego autorem jest Michał Jerczyński, współpraca: Krzysztof Zintel, Paweł Terczyński i Marek Malczewski, pługi SDP-M kupowano w ZSRR jako uzupełnienie parku pługów typu 411S budowanych w Polsce. Sprowadzano je od początku lat 70-tych, ostatnie dostarczono w 1980 r. W artykule (który ukazał się w styczniu 2004, a więc można założyć, że wg stanu na 2002/2003 r.) podane jest, że, cytuję:
"Na PKP pozostało ich już tylko kilkanaście, w tym trzy szerokotorowe na LHS". Można więc założyć, że kilkanaście szt. (czyli ponad 10), było na początku XXI w., a sprowadzono ich więcej, zapewne kilkadziesiąt (30 - 50 ???).
Co do numeracji, jest np. rosyjska strona kolejowa, z zestawieniem pługów tej rodziny (SDP, SDP-M, SDP-M2), ale tam ujęte są prawdopodobnie tylko dwie szt. (nie przejrzałem całości) z Polski, w tym jeden będący na stanie Zakładu PLK w Białymstoku. Podane są ich nazwy
SDPM-2089 i
SDPM-2097, gdzie numer wynika z numeracji pługów w ZSRR. Czy podobnie było przed 2001 r. - nie wiem.
https://railgallery.ru/model/331/
https://railgallery.ru/railcar/192151/#n315079
https://railgallery.ru/railcar/257728/#n415294
W spisie do jakiego podałem link, jest dużo luk, w ciągłości numeracji, trudno więc powiedzieć, jaki zakres przypisany był egzemplarzom dostarczanym na PKP. Z powodu niemal 10-letniego okresu dostaw, musiały to być różne numery, z różnych zakresów. Powiększyłem też zdjęcie niebieskiego pługa, którego fotografię zamieścił
wicy. Na bocznej ścianie pudła widać numer co najmniej trzycyfrowy, tak więc albo dostawy objęły ponad 100 szt., albo numer, jest oryginalnym numerem z zakresu numeracji radzieckiej.
Natomiast analiza kolejnej fotografii, zamieszczonej przez
Adrian.P niewiele daje, nie licząc tego, że malatura pługu jest wydaje się radziecka / rosyjska (podobnie malowane były pługi służące za wschodnią granicą, ale nie wiem, czy schemat ten sięga lat 60-, 70-tych ?). Także "zarys" oznaczenia może świadczyć, że napisane tam mogło być SDPM (widoczne tylko M, reszta zatarta ?) + jakiś numer (trzycyfrowy ? cztero ?), czyli coś w stylu
SDPM- XXXX, przypominające również oznaczenia pługów na kolejach radzieckich / rosyjskich.
Poniżej fragment fotografii pługa SDPM kolei rosyjskich.
Jaką kolorystykę nosiły pługi SDP i SDPM w latach 60- i 70-tych, na kolejach ZSRR, trudno powiedzieć, bo na rosyjskich stronach internetowych o tematyce kolejowej dostępne są tylko czarno-białe fotografie, np. taka jak poniżej. Pług SDP nr 762. Wydaje się jednak (po tym co widać na zdjęciu), że mogła to być malatura jak powyżej.