• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pługi SDPM

Marek Sz

Użytkownik
Reakcje
45 0 0
#1
Kolejne pytanie statystyczne. Ile było na PKP pługów SDPM? Wiem tylko że "kilkanaście + 2 na LHS" .Jaki był schemat ich numerowania? Dostawały numery fabryczne czy PKP przydzielało im numery wg swojego klucza?
 
Reakcje
3.602 30 0
#9
Kolejne pytanie statystyczne. Ile było na PKP pługów SDPM? Wiem tylko że "kilkanaście + 2 na LHS" .Jaki był schemat ich numerowania? Dostawały numery fabryczne czy PKP przydzielało im numery wg swojego klucza?
Wg artykułu: Pługi odśnieżne, cz. 1, Świat Kolei nr 1/2004, str. 14-21, którego autorem jest Michał Jerczyński, współpraca: Krzysztof Zintel, Paweł Terczyński i Marek Malczewski, pługi SDP-M kupowano w ZSRR jako uzupełnienie parku pługów typu 411S budowanych w Polsce. Sprowadzano je od początku lat 70-tych, ostatnie dostarczono w 1980 r. W artykule (który ukazał się w styczniu 2004, a więc można założyć, że wg stanu na 2002/2003 r.) podane jest, że, cytuję: "Na PKP pozostało ich już tylko kilkanaście, w tym trzy szerokotorowe na LHS". Można więc założyć, że kilkanaście szt. (czyli ponad 10), było na początku XXI w., a sprowadzono ich więcej, zapewne kilkadziesiąt (30 - 50 ???).

Co do numeracji, jest np. rosyjska strona kolejowa, z zestawieniem pługów tej rodziny (SDP, SDP-M, SDP-M2), ale tam ujęte są prawdopodobnie tylko dwie szt. (nie przejrzałem całości) z Polski, w tym jeden będący na stanie Zakładu PLK w Białymstoku. Podane są ich nazwy SDPM-2089 i SDPM-2097, gdzie numer wynika z numeracji pługów w ZSRR. Czy podobnie było przed 2001 r. - nie wiem.

https://railgallery.ru/model/331/
https://railgallery.ru/railcar/192151/#n315079
https://railgallery.ru/railcar/257728/#n415294

W spisie do jakiego podałem link, jest dużo luk, w ciągłości numeracji, trudno więc powiedzieć, jaki zakres przypisany był egzemplarzom dostarczanym na PKP. Z powodu niemal 10-letniego okresu dostaw, musiały to być różne numery, z różnych zakresów. Powiększyłem też zdjęcie niebieskiego pługa, którego fotografię zamieścił wicy. Na bocznej ścianie pudła widać numer co najmniej trzycyfrowy, tak więc albo dostawy objęły ponad 100 szt., albo numer, jest oryginalnym numerem z zakresu numeracji radzieckiej.

Analiza 1.png


Natomiast analiza kolejnej fotografii, zamieszczonej przez Adrian.P niewiele daje, nie licząc tego, że malatura pługu jest wydaje się radziecka / rosyjska (podobnie malowane były pługi służące za wschodnią granicą, ale nie wiem, czy schemat ten sięga lat 60-, 70-tych ?). Także "zarys" oznaczenia może świadczyć, że napisane tam mogło być SDPM (widoczne tylko M, reszta zatarta ?) + jakiś numer (trzycyfrowy ? cztero ?), czyli coś w stylu SDPM- XXXX, przypominające również oznaczenia pługów na kolejach radzieckich / rosyjskich.

Analiza 2.png


Poniżej fragment fotografii pługa SDPM kolei rosyjskich.

Analiza 3.jpg


Jaką kolorystykę nosiły pługi SDP i SDPM w latach 60- i 70-tych, na kolejach ZSRR, trudno powiedzieć, bo na rosyjskich stronach internetowych o tematyce kolejowej dostępne są tylko czarno-białe fotografie, np. taka jak poniżej. Pług SDP nr 762. Wydaje się jednak (po tym co widać na zdjęciu), że mogła to być malatura jak powyżej.

Pług SDP nr 762 kolei radzieckich, lata 60-, 70-te.jpg


Szczegóły.jpg
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.480 27 2
#10
Natomiast analiza kolejnej fotografii, zamieszczonej przez @Adrian.P niewiele daje, nie licząc tego, że malatura pługu jest wydaje się radziecka / rosyjska (podobnie malowane były pługi służące za wschodnią granicą, ale nie wiem, czy schemat ten sięga lat 60-, 70-tych ?). Także "zarys" oznaczenia może świadczyć, że napisane tam mogło być SDPM (widoczne tylko M, reszta zatarta ?) + jakiś numer (trzycyfrowy ? cztero ?), czyli coś w stylu SDPM- XXXX, przypominające również oznaczenia pługów na kolejach radzieckich / rosyjskich.
Zdjęcia @Adrian.P pochodzą z eBay i są podpisane rokiem 1979.
Ponadto... ;)

Wykolejony pług odśnieżny na linii kolejowej Kutno-Płock-Brodnica (odcinek Strzelce-Sierakówek) podczas tzw. "zimy stulecia". Zdjęcie pochodzi z albumu "Linie kolejowe w miesiącu lutym 1979 r. na CDOKP", s. 13.
https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/


plug_odsniezny_strzelce_sierakowek_1441.jpg
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
658 1 3
#11
Sporo cennych informacji. Czytając to widzę, że pługów SDP/SDPM wcale nie było na PKP mało.
Interesują mnie oznaczenia z początku ich funkcjonowania na PKP, czyli IV epoka. Model już się robi, czas by pomyśleć o kalkach a tu... czarna dziura :(
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
#12
A tu kilka wykonanych przeze mnie zdjęć pługa SDPM o numerze 1991. Stacja Chełm Gł. 06 marca 2002 r.
 

Załączniki

Reakcje
3.602 30 0
#13
Zdjęcia @Adrian.P pochodzą z eBay i są podpisane rokiem 1979.
Wykolejony pług odśnieżny na linii kolejowej Kutno-Płock-Brodnica (odcinek Strzelce-Sierakówek) podczas tzw. "zimy stulecia". Zdjęcie pochodzi z albumu "Linie kolejowe w miesiącu lutym 1979 r. na CDOKP", s. 13.
Na podstawie datowania obu fotografii i ich malatury (na zdjęciu czarno-białym widać, że wykolejony pług ma taki sam schemat malowania jak na zdjęciu kolorowym z eBay-a), myślę, że można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że w latach 70-tych pługi SDPM na PKP (czy wszystkie ?) nosiły malaturę taką, jak w ZSRR (zapewne fabryczną), a barwy niebieskie dostawały dopiero w latach późniejszych.

Poniżej przykłady malowania pługów na kolejach rosyjskich, nawiązujące zapewne do fabrycznej malatury.

Analiza 3.jpg


Nie wiem czy to w czymś pomoże Koledze wicy, ale może ktoś, coś "wyłapie", z poniższych fotografii, powiększonych i wyostrzonych napisów, jakie widnieją na boku wykolejonego pługa podczas zimy stulecia 1979, którego zdjęcie zamieścił Patryk PingwinRico.

Analiza 1979 - 1.jpg


Analiza 1979 - 2.jpg


A tu kilka wykonanych przeze mnie zdjęć pługa SDPM o numerze 1991. Stacja Chełm Gł. 06 marca 2002 r.
Piękna seria zdjęć. Może napisy jakie widać na pudle, odzwierciedlają w jakimś stopniu to, jak oznakowane były pługi SDPM w latach 70-tych ? Mam wrażenie, że na zdjęcu z 1979 widać u góry napis PKP (naniesiony mniejszymi literami), oraz pod nim, 6-cio cyfrowy nr z serią na końcu :niepewny:

Analiza 4.jpg


Co do barw niebieskich, można dodać, że pługi typu 411S dostawały ją prawdopodobnie fabrycznie. Może o tym świadczyć poniższe zdjęcie z 1976 r., przedstawiające pług 411S-10 w Bydgoszczy (fotografię ściągnąłem z jakiegoś angielskojęzycznego forum kolejowego, EddieB był podany jako autor). Wprawdzie fotografia czarno-biała, ale widać, że 411S nie ma trzech pasów o odmiennej kolorystyce jak SDPM. Pług 411S ma też dość "skąpe" oznakowanie w porównaniu do wykolejonego pługa produkcji radzieckiej, ze zdjęcia z 1979.

411S-10 w Bydgoszczy, 1976, autor EddieB.jpg
 
Reakcje
3.602 30 0
#15
Rzecz jest o pługach SDPM, a tu wkracza... konkurencja 411S w niebieskim malowaniu...
Kolejne piękne zdjęcia, dziś już historyczne :cool:. Do niebieskiego malowania nawiązałem m.in. dlatego, bo jeżeli w latach 70-tych pługi 411S miały taką malaturę, kto wie, czy wybrane SDPM, po np. naprawach rewizyjnych, nie otrzymywały barw niebieskich już pod koniec tej dekady :niepewny:. Wprawdzie zamieszczone w temacie fotografie z 1979 sugerują, że miały one barwy złożone z trzech, różnokolorowych pasów + wąskie, białe pasy ozdobne, ale nie jest to "reprezentatywna próba", na jakiej można się oprzeć, i przełożyć tego typu malaturę na wszystkie egzemplarze będące na stanie PKP pod koniec lat 70-tych. To tak a propos modelu, jaki buduje Kolega wicy (y)
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
658 1 3
#16
Osobiście bardzo dziękuję za w/w zdjęcia. Dużo mi pomogły. Kolekcja pługów polskich urosła już do 6 sztuk :D Jest jeszcze jeden - 414S, ale to temat nie na ten wątek.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 27

Podobne wątki