• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Oznaczenia wagonów pasażerskich przez poszczególne spółki

  • Inicjator wątku Łukasz K
  • Data rozpoczęcia
Ł

Łukasz K

Gość
#1
Cześć
W długi weekend sobie pobuszowałem po dworcu, by sprawdzić jak szybko postępuje metamorfoza malowań taboru ( PKP Cargo > PKP Intercity). Moją uwagę przykuło oznaczenie jednego z wagonów wczorajszego P13505 "Żeromski" rel. Warszawa Wschodnia - Zakopane.
Co oznacza (zdjęcie) to B 10 O ? :neutral: czyżby się komuś nudziło i oznaczenia typu Bd, Bdu, Bdru, Bdnu (i inne) przechodziły do historii ?
IC-ki jednego "śpiocha" ze składu 38202 oznaczyły Bcdu 1251....co oznaczają te cyfry ?

Nie lepsze były dotychczasowe oznaczenia składów ?
 

Załączniki

OP
OP
Ł

Łukasz K

Gość
#2
Powrót Tetmajera

Podam trochę opóźnioną informację (bo nowy rozkład ma już kilka miesięcy), ale po kilku latach nie obecności PKP-IC uruchomiło z powrotem "Tetmajera". Tym razem jako dzienny ekspres z Zakopanego przez CMK do Gdyni Głównej. Pociąg ten kursuje z Zakopca do Gdyni w niedziele, oraz 12.06. W przeciwnym kierunku w soboty, oraz 11.06.
Oczywiście po poprzednim, nocnym pociągu hotelowym, pozostał obecnie "pogrobowiec" oznaczony jako TLK 53702, 35702. Oprócz śpiochów ma wagony klasy pierwszej robiące za klasę drugą, oraz ochronę (wszystkie TLK nocne mają ochronę ?? ).
Wczorajszy Ex35400 do Gdynii miał zestawienie: 2x1kl+Barowy+5x2kl. Skład z Zakopanego do Krakowa Płaszowa przyprowadziła EU06-17 należąca do PKP-Cargo CM w Krakowie, będąca w delegacji w PKP-Intercity Zakład Południowy (jedyny anglik będący obecnie w ruchu pasażerskim, reszta stoi na Prokocimiu, bądź prowadzi towarowe w kierunku Zakopanego i inne tego typu składy). Następnie skład od Krakowa Płaszowa do Warszawy Wschodniej poprowadziła EP09-045 należąca do PKP-IC Zakł. Południowego. Lok świeżo po rewizji (data ukończenia 22.04.09), a posiadający jeszcze stare barwy IC > "dykta". To mi trochę namieszało, bo w podobnym terminie Gliwice wypuściły po rewizji EP09-007, lecz ta posiada już nowe barwy zastosowane już w EP09-024, której zdjęcie znajduje się w tym forum, w innym temacie.
 

Załączniki

Krzysiek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Łukasz K napisał(a):
Co oznacza (zdjęcie) to B 10 O
Druga klasa, 10 przedziałów, zdalne sterowanie (zamykanie drzwi etc.)
Łukasz K napisał(a):
czyżby się komuś nudziło i oznaczenia typu Bd, Bdu, Bdru, Bdnu (i inne) przechodziły do historii ?
Owszem.
Łukasz K napisał(a):
Druga klasa z miejscami rozkładanymi, przewóz rowerów, zdalne zamykanie drzwi

Btw, ktoś wie, czym się różni litera "o" od "u" w opisie wagonu?
 
OP
OP
Ł

Łukasz K

Gość
#4
Krzysiek napisał(a):
Bcdu 1251

Druga klasa z miejscami rozkładanymi, przewóz rowerów, zdalne zamykanie drzwi
a jak rozszyfrować cyfrowe oznaczenie 1251 pisane za literowym oznaczeniem serii ?
 

Krzysiek

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Nie mam pojęcia, ale wydaje mi się, że to może być jakiś kod przewoźnika (na wagonach IC nie spotkałem się z inym oznaczeniem niż 1251, z kolei na PR jest 1151, ale to że ja się nie spotkałem, to nie znaczy, że nie występuje ;) więc ktoś powinien zweryfikować to, co teraz piszę ;) )
 

Larry

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Re: Powrót Tetmajera

Łukasz K napisał(a):
Podam trochę opóźnioną informację (bo nowy rozkład ma już kilka miesięcy), ale po kilku latach nie obecności PKP-IC uruchomiło z powrotem "Tetmajera". Tym razem jako dzienny ekspres z Zakopanego przez CMK do Gdyni Głównej. Pociąg ten kursuje z Zakopca do Gdyni w niedziele, oraz 12.06. W przeciwnym kierunku w soboty, oraz 11.06.
Oczywiście po poprzednim, nocnym pociągu hotelowym, pozostał obecnie "pogrobowiec" oznaczony jako TLK 53702, 35702. Oprócz śpiochów ma wagony klasy pierwszej robiące za klasę drugą, oraz ochronę (wszystkie TLK nocne mają ochronę ?? ).
Wczorajszy Ex35400 do Gdynii miał zestawienie: 2x1kl+Barowy+5x2kl. Skład z Zakopanego do Krakowa Płaszowa przyprowadziła EU06-17 należąca do PKP-Cargo CM w Krakowie, będąca w delegacji w PKP-Intercity Zakład Południowy (jedyny anglik będący obecnie w ruchu pasażerskim, reszta stoi na Prokocimiu, bądź prowadzi towarowe w kierunku Zakopanego i inne tego typu składy). Następnie skład od Krakowa Płaszowa do Warszawy Wschodniej poprowadziła EP09-045 należąca do PKP-IC Zakł. Południowego. Lok świeżo po rewizji (data ukończenia 22.04.09), a posiadający jeszcze stare barwy IC > "dykta". To mi trochę namieszało, bo w podobnym terminie Gliwice wypuściły po rewizji EP09-007, lecz ta posiada już nowe barwy zastosowane już w EP09-024, której zdjęcie znajduje się w tym forum, w innym temacie.
Ten nocny TLK o którym piszesz, już nie jest TLK. Jest to pośpiech "Mocniak-Krupówki" bez rezerwacji miejsc, bez ochrony i z wagonami 2 klasy, jako 2 klasy
 
OP
OP
Ł

Łukasz K

Gość
#7
Larry napisał(a):
Ten nocny TLK o którym piszesz, już nie jest TLK. Jest to pośpiech "Mocniak-Krupówki" bez rezerwacji miejsc, bez ochrony i z wagonami 2 klasy, jako 2 klasy
Szkoda. Pamiętam jak nim wracałem z Warszawy Centralnej do Krakowa Głównego w 2007 to był jeszcze TLK. Ochrona była jak wsiadłem na Centralnym. Wysiedli dopiero rano w Częstochowie. Pociąg ten miał wtedy jakąś "pokopaną" trasę. z Warszawy Zachodniej jechał do Koluszek, dalej spałem i obudziłem się na zmianie czoła....w Częstochowie. Myliłem się, że pojedzie na Kraków, bo pojechał do Katowic gdzie nastąpiła kolejna zmiana czoła. Potem walił prosto na Kraków p. Mysłowice i Szczakową. Jak potem policzyłem: skład ten od Gdyni do Zakopanego zmieniał czoło ....5 razy: w Częstochowie, Katowicach, Krakowie-Płaszowie, Suchej Beskidzkiej, Chabówce. Ciekawe jaką teraz trasą jedzie (mam nadzieję, że w drodze z Gdyni do Zakopca nie zahacza o Ostrów Wlkp :LOL: ).
 

Załączniki

TKi3-120

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
.

Łukasz K napisał(a):
... Ciekawe jaką teraz trasą jedzie (mam nadzieję, że w drodze z Gdyni do Zakopca nie zahacza o Ostrów Wlkp :LOL: ).
Możesz poczuć ulgę: Przez Ostrów jeszcze nie jeżdźi :twisted:
 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Re: Oznaczenia wagonów pasażerskich przez poszczególne spółk

Łukasz K napisał(a):
Cześć
W długi weekend sobie pobuszowałem po dworcu, by sprawdzić jak szybko postępuje metamorfoza malowań taboru ( PKP Cargo > PKP Intercity). Moją uwagę przykuło oznaczenie jednego z wagonów wczorajszego P13505 "Żeromski" rel. Warszawa Wschodnia - Zakopane.
Co oznacza (zdjęcie) to B 10 O ? :neutral: czyżby się komuś nudziło i oznaczenia typu Bd, Bdu, Bdru, Bdnu (i inne) przechodziły do historii ?
IC-ki jednego "śpiocha" ze składu 38202 oznaczyły Bcdu 1251....co oznaczają te cyfry ?

Nie lepsze były dotychczasowe oznaczenia składów ?
No to się teraz obudziłeś! Już rok funkconują. Czy są lepsze? Pewnie dla kogoś zawierają wiecej informacji przydatnych natomiast MK woleliby stare bo już sie do nich przyzwyczaili i uważają, że były wystarczające. Ot postęp.


Oznaczenia od 2008r.
Rodzaj wagonu:
A - wag. z miejscami do siedzenia klasy I
B - wag. z miejscami do siedzenia klasy II
AB - wag. z miejscami do siedzenia I i II klasy
BR - wag. II klasy z przedziałem barowym
BD - wag. II klasy z przedziałem bagażowym
D - wagon bagażowy
P - wagon pocztowy
S - wag. specjalny np. salonka
WL - wag. sypialny
WR - wagon restauracyjny
Z - wagon grzewczy
Dodatkowo po dużej literze określona jest liczba przedziałów, onzaczona indeksem górnym np. A9; B10; A4B5

Litery i cyfry par. techniczno - eksploatacyjne
a - wag. salonowy
b - wag. przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
c - wag. z miejscami do leżenia
e - wagon menedżerski
k - wag. socjalny
m - wag. o długości powyżej 24,5m
n - ogrzewanie nawiewne
o - wag z przewodem zdalnego sterownia
p - wag. bezprzedziałowy
s - korytarz boczny w wagonie bagażowym
u - wag. wyposażony w mechanizm zdalnego zamykania drzwi
v - wag. przyst. do przewozu rowerów i sprzętu sportowego
z - wagon wyposażony w centralne zasilanie
y - wagon zdeklasowany np. z I klasy na II klasę

 

rocketman

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Ponadto co napisałem powyżej obowiązują europejskie zunifikowane identyfikatory pojazdów, z którymi jednak przewoźnicy mają bardzo duże problemy aby właściwie je zastosować. Głónie mam na myśli kod kraju, przewoźnika i przeznaczenie namalowane na lokomotywach i zespołach trakcyjnych.

Mnie ciekawi jak według nowych oznaczeń będą wyróżniane wagony piętrowe. Mamy u nas dwa typy. Dawna Bipa/Bhp oraz Bdhpumn.

Strzelam że byłoby to Bp oraz Bopmnu. Z tym że serię Bp mają już wagony "bonanzy" typu 120A może więc wszystkie Bipy/Bhp skasuja i nie będzie problemu?
Teraz puszczają rózne klitki przez pół Polski więc co dyrekcji Przewozów Regionalnych za różnica czy pasażerowie gnieżdzą się w wagonie piętrowym czy jednopokładowym.
 

elektryk33

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#12
Nie chciałem tworzyć nowego tematu więc zapytam tutaj.
Chodzi mi o dokładne daty wprowadzania zmian w oznaczeniach wagonów pasażerskich oraz pojazdów trakcyjnych. Pierwsza część mojego postu to będą stwierdzenia i tu bym prosił o potwierdzenie lub zaprzeczenie wraz z uzasadnieniem, natomiast w drugiej części będą klasyczne pytania. Z góry dziękuję za pomoc. Zaczynam:

1. 12 cyfrowy numer wagonu został wprowadzony w Polsce w 1968 roku.
2. Nowe oznaczenia literowe dla wagonów pasażerskich nastąpiły w 1985 roku.
3. W 2008 roku dokonana została zmiana znaczenia niektórych liter oraz dodano w indeksie górnym liczbę przedziałów.

Część druga:

1. Od kiedy obowiązuje podawanie identyfikatora literowego państwa rejestracji pojazdu kolejowego oraz posiadacza pojazdu kolejowego (VKM), przykład "PL-PKPIC". Czy zmiana ta nastąpiła na podstawie tego samego dokumentu co zmiana opisana w pkt. 3 powyżej czy może innego i w innym czasie ?
2. Od kiedy obowiązuje (na podstawie jakiego dokumentu) nanoszenie na pojazdy trakcyjne (bo chyba tylko ich to dotyczy) numeru EVN?
 

elektryk33

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#14
Część druga:

1. Od kiedy obowiązuje podawanie identyfikatora literowego państwa rejestracji pojazdu kolejowego oraz posiadacza pojazdu kolejowego (VKM), przykład "PL-PKPIC". Czy zmiana ta nastąpiła na podstawie tego samego dokumentu co zmiana opisana w pkt. 3 powyżej czy może innego i w innym czasie ?
2. Od kiedy obowiązuje (na podstawie jakiego dokumentu) nanoszenie na pojazdy trakcyjne (bo chyba tylko ich to dotyczy) numeru EVN?

Jeszcze raz bardzo proszę :)
 

Podobne wątki