Po wnikliwym obejrzeniu wagonów Parowozika, kalek Allegratki oraz "charakterystyk wagonów normalnotorowych PKP" z roku 1960 dochodzę do następujących wniosków.
1.Kalki allegratki dla epoki IIIc są tożsame z opisem z platform Parowozika. Z tym zastrzeżeniem że dodatkowo są kalki na oznakowanie kłonic, czego Parowozik nie ma. Zakres numeryczny się zgadza (choć nie mam pojęcia czy numer jest historyczny). Również przynależność do ZNTK w Gdańsku należy uznać za prawidłową.
2. Co ciekawe, wagony Parowozika posiadają jeden błąd. W 3 na 4 wagony jakie posiadam (każdy z innym numerem) zamiast znaku granicy obciążeń jest powielony znak ciężaru własnego.
3. Wagon 48W wspomniany na wstępie wątku różni się od wagonu budowy niemieckiej następującymi elementami (w nawiasach wartości dla niemieckiego):
- rozstaw sworzni wózków 8,2 (7,2)
- hamulec W(Lu V-1) (Hikg 1)
- obciążenie na 1mb toru 7 (8)
- ciężar własny 25200 (23200)
- granice obciążeń A-70,BC-70 (A-73, BC-82)
Dlatego kalki Allegratki nie nadaja się do opisu wagonu 48W a do opisu platform Marklina jak najbardziej...
4.w/w książka podaje długość wagonu niemieckiego jako 13,14 a polskiego 13,2....a na Parowozikach i u allegratki jest jednak 13,2...ciekawa rozbieżność.
5. Wszystkie wymiary wskazują że w platformie 48W zostały zmienione wózki na inne niż pierwotnie niemcy produkowali, a sama platforma pozostała bez zmian.
P.S. Absolutnie nie jestem znawcą wagonów, w/w uwagi są tylko moimi spostrzeżeniami na podstawie dostępnych mi źródeł. Jeśli gdzieś palnąłem głupstwo to mnie nie kamienujcie.