Na wstępie umówmy się, że dyskutujemy o konkretnym przykładzie oznaczeń wagonu z przełomu lat 50/60 (epoka III) - w epoce II było ciut weselej (hamulce próżniowe!), a teraz smutniej o tyle, że konkrety jeszcze trudniej znaleść...
jeśli jest możliwość zaciągnięcia hamulca ręcznego to na wagonie powinny znajdować się "sierżanty" tzn zamiast paska powinny być dwa trapezy tworzące pięciokąt ze skierowaną w dół "kształtem".
Żaden z opisów (źródło poniżej) wykorzystujących "sierżanta" (a można na 3 sposoby) tego nie potwierdza
Natomiast tutaj mamy oznaczenie wyłącznie takie jak na wagonach ze jakichkolwiek klocków hamulcowych. Dodatkowo chciałbym się zapytać co oznaczają trzy pasy na krawędziach, czyżby wagon "półhamowny" gdyż na moim wagonie Kdn widać klocki tylko po zewnętrznej stronie osi.
Rakowski, Żmijewski "Charakterystyki normalnotorowych wagonów PKP" Warszawa 1960: "hamulec powietrzny towarowy niedopuszczony do ruchu międzynarodowego"
Przydalo by sie azeby ktos obeznany z tematem sprobowal opisac w miare zrozumiale wszystkie napisy jakie wystepowaly na wagonach jak i na ramach wagonow
Ktoś to już zrobił:
Przepisy o znakowaniu i numeracji wagonów PKP Mw 37
Tylko gdzie takiego białego kruka szukać?
Świta mi, że obrazki z kreskami i trapezami wraz z opisem widziałem temat w
Świcie Kleju, ale głowy nie podstawię.
Od razu wybiegnę do przodu: cały ambaras z kreskowaniem wynika z zasad bezpieczeństwa zawartych w 'biblii' R1, wersety o zestawianiu pociągów. Wujek Google ma kiepską biblioteczkę, najbliższe co mi wypluł to
Antykwariat Covalusa (z księgi "Kieszonkowy podręcznik do Przepisów Ruchu Nr.R1 (1935).") w której stoi:
P. Ile powinno być w pociągu wagonów z hamulcami czynnemi i jak należy je rozmieszczać?
O. W każdym pociągu powinno być tyle wagonów z czynnemi hamulcami, ile potrzeba do obsadzenia wymaganego ciężaru hamowanego, przyczem wagony te powinny być rozmieszczone w pociągu możliwie równomiernie.
P. W pociągu na hamulcach zespolonych, ile powinno się znajdować wagonów zaopatrzonych w przyrządy do ręcznego hamowania?
O. W każdym pociągu na hamulcach zespolonych powinno się znajdować tyle wagonów zaopatrzonych w przyrządy do ręcznego hamowania, aby w razie uszkodzenia hamulca zespolonego, pociąg mógł iść dalej z szybkością najmniej 20 km/g.
P. Co powinien posiadać wagon końcowy każdego pociągu?
O. Wagon końcowy każdego pociągu powinien posiadać hamulec czynny i wsporniki do umocowania końcowych sygnałów.
Dzięki kresce/kreskom temu nawet 'wczorajszy' ustawiacz nie byłby się sugerował obecnością klocków przy hamulcu i nie wstwawił takiego włoskiego oryginału na koniec składu, bo jakby się on urwał na wzniesieniu, to wszystko się zatrzyma - tylko nie on...