• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Owocarka włoskiej budowy So w IV ep. - czy były?

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#1
Czy ktoś z dobrze poinformowanych forumowiczów może mnie oświecić, czy owocarka włoskiej budowy So, ta ze skośnym dachem dwuspadowym, występowała na PKP w IV epoce? Jeśli tak, czy znane są przykładowe numery i przydziały oraz malowanie (białe czy brąz PKPowski)?
 

By1

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Czy ktoś z dobrze poinformowanych forumowiczów może mnie oświecić, czy owocarka włoskiej budowy So, ta ze skośnym dachem dwuspadowym, występowała na PKP w IV epoce? Jeśli tak, czy znane są przykładowe numery i przydziały oraz malowanie (białe czy brąz PKPowski)?
Wedlug p. K.K. (a info mam z drugiej reki) to nie dotrwaly nawet do IIIc.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#4
Wedlug p. K.K. (a info mam z drugiej reki) to nie dotrwaly nawet do IIIc.
By1 -- dziękuję serdecznie za odpowiedź. Zatem rozumiem, że te owocarki pojawiły się na stanie PKP dopiero po 1945 r., i zakończyły służbę do końca lat 50. XX w. Czy dobrze?
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
136 13 0
#5
Nie. Wagony te funkcjonowały do lat 70. Niestety mniej więcej dekadę wcześniej ich stalowe nadwozia zostały przebudowane na drewniane - zdecydowanie tańsze w utrzymaniu.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#6
Nie. Wagony te funkcjonowały do lat 70. Niestety mniej więcej dekadę wcześniej ich stalowe nadwozia zostały przebudowane na drewniane - zdecydowanie tańsze w utrzymaniu.
gemol -- dziękuję za odpowiedź. A czy coś koledze wiadomo, czy wygląd zewnętrzny tych wagonów znacząco się zmienił względem wersji ze stalowym poszyciem? Czy drzwiczki pozostały metalowe? Zapewne oznaczenia przynależności państwowej też uległy zmianie poprzez usunięcie orłów PKP?
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
#7
Witam
Szukałem na forum ale nie znalazłem więc zapytam bo tez odnosi się to owocarek o, które pyta kolega yahya.
Powstało kilka modeli wykonanych przez Draculę i K Koja i dokładnie mam pytanie odnośnie stopni przy narożnikach wagonu tzw. manewrowych czy one być powinny czy to tylko podebrane podwozie z innego wagonu przez Roco( umiejscowienie tych stopni też jest dziwne nie są na końcu ramy). Nie ma poręczy więc te stopnie chyba zbędne są? Oglądałem zdjęcia tych wagonów w zarządzie FS i stopni oraz poręczy nie widać.
Yahya pewnie ma więcej wiadomości o wagonach FS tego typu lub podobnych więc też może pomożesz czy faktycznie te wagony nie miały stopni. Włosi chyba ogólnie wtedy nie specjalnie te stopni i poręcze montowali na swoich konstrukcja z tamtych lat.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 24 0
#8
O ile to jest ten model który pamiętam, to podwozie jest od "jakiegoś Niemca" (chyba Oppeln) i to w dodatku skrócone (na długość model jest w stali 1/100 żeby wchodził w łuki R1). Ostoja od oryginalnej owocarki wyglądała zupełnie inaczej i miała bardzo charakterystyczne potrójne resorowanie osi.
Ze strony ddc24.
https://www.dcc24.eu/node/874/226
i przebudowana owocarka ze strony PSMK
1522616841602.png


Natomiast ja osobiście byłbym wdzięczny gdyby ktoś był w stanie powiedzieć jaką malaturę miały te owocarki po przebudowie i czy zachowały te same numery co przed przebudową, bo tak się składa, że chciałbym ją sobie zbudować :p

P.S. włoską owocarkę robił PMR Modele, Drakula robił na bazie dokumentacji p. Koja tą.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
#9
Dziękuję. Ja zastanawiałem się dlaczego inni zostawiali te stopnie, wagony tego typu w zarządzie FS ich nie miały.
Ja akurat mam dwie takie ex Italia owocarki i tylko te stopnie mnie zastanawiały ale wyjaśnione. Planuję jedną odsprzedać i te stopnie zniweluję.
Owocarki Draculi miałem na warsztacie ......... niestety nie były moje ale marzę o tym wagonie. Ten model jak dla mnie jest doskonały.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 35 0
#13
Nie raz na taka opcję zerkałem. Tylko nie wiem czy ktoś trawi te dodatkowe klapy do wentylacji wagonu. Mam ten wagon i aż prosi się o owocarkę bo ma klapy boczne opuszczone ale jednak te detale.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.185 8 0
#17
Niestety, fotki włoskiej owocarki nie posiadam. Być może wagon z fotografii (sklasyfikowany jako wagon serii Kdn), był kiedyś owocarką - sugerują to suwane klapy na otworach wentylacyjnych w ścianach szczytowych i bocznych.
Ale ja nie o tym. Chciałem pokazać stopnie i uchwyty dla manewrowych zamontowane na szczytach wagonu (tu po przekątnej, na innej fotce z jednego szczytu) - były. Charakterystyczne resory piórowe - tu 3 x 4, na tej drugiej fotce 2 x 6 (choć w tym drugim obniżono nośność wagonu z 18,5 t do 17,5 t). No i ostoja - bez podciągu, bo wagon zdecydowanie krótszy (długość podwozia 7900 mm, rozstaw osi 6000 mm) niż pierwowzór owocarki Krzyśka Koja.
 

Załączniki

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 24 0
#18
Fantastyczne zdjęcie! I kolejny pomysł na model... ech :( Orientujesz się jaki to rok i rejon?

Swoją szosą wygląda jakby to były obicia do białej farby, te plamy na pudle wagonu.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
#19
Model firmy Roco wagonu włoskiego to tylko umowna inspiracja wagonem eksploatowanym przez FS. To jest jeden z najstarszych wagonów europejskich Roco i tutaj zgodność z oryginałem jest tylko przybliżona a podwozie było jeszcze wykorzystane w drewnianych chłodniach i platformach. Oryginał wygląda tak. Niestety mam tylko miniaturkę zdjęcia.
v142521[1].png