• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Ol49 w ruchu

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
49 0 0
#4
H0 to na pewno nie jest.
Rozmawiałem pod koniec maja z dyspozytorem wolsztyńskiej parowozowni i mówił mi, że Niemcy są zachwyceni naszymi Ol49. Bardzo podoba się im zamknięta budka maszynisty, co DE nie jest powszechne.
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
49 0 0
#6
Nie byłbym tego taki pewien :roll: Chodzi tu głównie o parowozy pasażerskie (osiągające większe szybkości), większość zdecydowana ma jednak otwartą, np.większość serii BR01, BR02, BR03 (prócz 03.10), BR18, BR38, BR39 i inne, dodamy także towarowe: BR41, BR50, BR56, BR58 i inne.
Pewnie że mieli i zamknięte budki, ale większość parowozów miała budkę otwartą.
Pozatym chodzi głównie o parowozy które obecnie/niedawno były w ruchu.
 
OP
OP
qwertas

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.786 53 2
#7
krzychu12231
prawda jest to co napisales. Jednak zauwaz, ze wszystkie lokomotywy ktore wymieniles sa niemieckimi konstrukcjami przedwojennymi, a niektore to nawet pruskimi, badenskimi czy bawarskimi. Nasze konstrukcje z tamtych lat sa w tym wzgledzie podobne.
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
49 0 0
#8
Tyle że Niemce potem już raczej zbyt wiele serii parowozów nie budowali... BR12, BR10, BR05, BR35, BR42 BR52 i parę tendrzaków. A u nas: Ol49, Pt47, Ty51, Ty45, TKt48, Pm36, OKz32, Ty2, Ty42, Ty3, Ty43 (produkcja niemiecka/z części niemieckich te 4 ostatnie, ale jeździły przecież u nas). I teraz porównać trzeba jaki procent danych parowozów zostało zachowanych w Polsce i w Niemczech.

Tak czy tak Niemcy byli bardzo zachwyceni Ol49.
 
OP
OP
qwertas

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.786 53 2
#9
No wlasnie nie budowali, bo szli do przodu i nie inwestowali juz zbytnio w przestarzala technologie parowozow...
No i jeszcze chcialbym zauwazyc, ze Pt47 to tak naprawde tylko ulepszona konstrukcja przedwojenna, Pm36 to prototyp a wszelkiej masci Ty to tez konstrukcje scisle niemieckie (poza Ty51).

A co do zachowanych parowozow, naturalnym bylo ze w latach 60-tych kiedy na zachodzie budzilo sie zainteresowanie zachowywaniem dawnych parowozow, nie chciano ratowac Br52, Br35 bo to byly powszechne jeszcze wtedy masowo maszyny, ktore nie przedstawialy zbytnich walorow historycznych. Multum maszyn to wlasnie stare konstrukcje jeszcze z czasow pruskich, bawarskich czy badenskich. A u nas w tym czasie parowozy ciagle stanowily podstawe komunikacji i nikt nie myslal zbytnio o zachowywaniu czegokolwiek dla potomnosci... Dopiero ostanie lata komuny to zmienily - ale wtedy jedyne co bylo jeszcze do zachowania to te kilka Ol'ek, tekatek, Ty'ków czy Pt'uch.

A ja jestem bardzo ciekawy kto zrobil ten model z filmu, bo jest bardzo ladny a do tego nawet ma generator dymu.
 

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
251 4 0
#11
krzychu12231 napisał(a):
No zgadzam się, ale mówimy o stanie obecnym, czyli doszliśmy do porozumienia ;)
A ta Oelka na prawdę ładna.
Ładna i nie zdziwiłbym się, gdyby była o napędzie parowym, bo mamy w Polsce, a konkretnie w zachodniopomorskim fachowca, który buduje repliki parowozów w tej skali i deko większe, oczywiście o napędzie ... parowym.
Jak przypomne sobie namiary, to podam adres stronki, wiem że gość robił modele przeważnie dla niemców, sam też posiada niewielki park maszyn i kolej ogrodową, taką którą można pojeździć, a nie tylko popodziwiać :D
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 0
Tabor 63
Tabor 124
Tabor 6
Tabor 63

Podobne wątki