• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

OKi2-27 - przeróbka modelu

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#1
1. Chciałbym prosić o poradę forumowych ekspertów, czy tanim materiałem na przeróbkę gotowego modelu na jaworzyńską OKi2-27 może być lokomotywka Trixa serii hobby T12, nr kat. 22853? W odróżnieniu od modelu BR74 nr kat. 22854, ta ma tylko jeden zbiornik przed przednią osią. Czy z poważniejszych prac wystarczy usunąć w tym modelu zbiornik nad kotłem, dorobić turbogenerator za lewym przednim reflektorem, ew. pobawić się z armaturą i poręczami, by niewielkim nakładem kosztów osiągnąć efekt w miarę zbliżony do oryginału?

2. Czy może ktoś z Państwa ma rysunki generatora stosowanego w OKi2?
 

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
967 1 0
#2
A więc ad. 1 Zależy co chcesz osiągnąć, bo model jest cały odlany ;) (cena robi swoje) i jakbyś chciał mieć naprawdę dobry model PKP, to cały kocioł miałbyś do szlifowania - co chyba nie jest najlepszym pomysłem - już lepiej Rokulca kupić, jak chcesz taką przeróbkę robić. A jak chcesz po prostu sobie przemalować, to szczerze polecam, i wtedy zrób wersję z lat 50-tych jeszcze z podgrzewaczem i orginalną Niemiecką armaturą. Oczywiście tabliczki z drzwi dymnicy i z skrzyni węglowej do usunięcia, warto też zrobić poręcze prestrzenne o czym wspomniałeś i może reflektory zmienić oraz co ważne zmienić kolor ich świeceniea - najlepiej mikrożarówki, bo kolor światła tego modelu odpowiada raczej latarnią z Iep. czyli gazowym i tu plus Trix'a bo zrobił to tak,odpowiada epoce. A i jeszcze myśle, że warto zmienić zawory na przestrzenne i by tyle tego było jakbyś chciał mieć OKi2 z lat 50-tych, a jak z późniejszych to napewno warmiszel (podgrzewacz) do usunięcia, ale nie ręczę jak będzie ten model bez niego wyglądać ;) ( bez szlifowania kotła i robienia wszystkiego od nowa) i jak się zapewne domyślasz w latach 60 to juz dany parowóz wygladał zapewne inaczej niż Niemiecka wersja.

P.S. Sam przymierzam sie do takiej przebróbki i jestem troszkę w temacie zorientowany, wiec w razie pytań chętnie pomogę.

Tu masz przykad przeróbki tego modelu, wiec musisz sam zadecydować, czy Cię to satysfakcjonuje, czy chesz czegoś więcej - czego przy tym modelu nie polecam;):
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.ph ... &start=740
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#3
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Ciekawe informacje. Modelu Trixa T12 jeszcze w rękach nie miałem; tudzież okazji, by sprawdzić czy odlew jest aż tak oporny w obróbce. BR 74 Roco wygląda imponująco, ale cenę ma zbyt wysoką jak na moje możliwości.

Trix, poza BR74 DB, produkuje jeszcze inną odmianę ww. modelu w barwach bodaj austriackich, nr kat. 22856. W tejże wersji nie ma zbiornika nad kotłem (nie wiem, czy to był właśnie podgrzewacz pary). Tego modelu jednak nigdzie nie widziałem w polskich "outletach". Wydaje mi się, że ta wersja może być bardziej stosowna na przeróbkę OKi2 z ep. IIIc.
 

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
967 1 0
#4
Tak to racja, a i może jakoś to wygląda, ale ja modelu bez podgrzewacza (tego zbiornika na górze) nie miałem w rękach, ale jak już koniecznie chcesz wersję z lat późniejszych to da sie to usunąć, bezproblemowo, a plastik fantastic, nawet nie najgorzej powinien sie obrabiać - to nie stare Piko 8) A więc jak chcesz ja zostawić z taką armaturą jak dał producent to naprawdę model polecam; :LOL:

A w tajemnicy powiem, Ci, że w Książce Jana Piwowońskiego jest zdjęcie, OKi2 które powinno Ci się bardzo spodobać :LOL: :LOL: :LOL:

P.S. A włąśnie co do modelu to nie koniecznie radzi sobie z odbiorem prądu, więc USP, albo tak
jak ja, czyli wymiana odbieraków na inne - u mnie te ze starych modeli Piko 8).

Takie tam na szybko znalazłem foty modelu, ale jak chcesz to jutro mogę cyknąć takie na poziomie:
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.123 503 30
#5
A to jest właśnie to zdjęcie, które znalazło się w książce Piwowońskiego. Jest to fotka z kolekcji ówczesnego COBiRTK, wykorzystywana w wielu publikacjach. Nie wiem, kiedy było to zdjęcie zrobione, ale na pewno w latach sześćdziesiątych: wagon ma oznaczenia z epoki IIIc, a parowóz ma duże reflektory tzw. wiadra. Myślę, że niektóre maszyny do końca jeździły z podgrzewaczem, a z innych były zdemontowane wcześniej.
 

Załączniki

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
967 1 0
#6
Andrzej Harassek napisał(a):
A to jest właśnie to zdjęcie, które znalazło się w książce Piwowońskiego. Jest to fotka z kolekcji ówczesnego COBiRTK, wykorzystywana w wielu publikacjach. Nie wiem, kiedy było to zdjęcie zrobione, ale na pewno w latach sześćdziesiątych: wagon ma oznaczenia z epoki IIIc, a parowóz ma duże reflektory tzw. wiadra. Myślę, że niektóre maszyny do końca jeździły z podgrzewaczem, a z innych były zdemontowane wcześniej.
Tak o tym zdjęciu mówiłem; no kurcze myślałem, że go jeszcze w sieci nie ma ;) a tu nawet widzę jest obrobione i więcej tu widać 8)
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#7
Dziękuję obu Panom za zamieszczone zdjęcia. Widać, że podgrzewacza nie trzeba koniecznie odpiłowywać. :) Jeśli dobrze zrozumiałem, to Trix T12 ma plastikową obudowę, więc raczej nie powinno być problemów z obróbką i montażem armatury itp.
 

Kuba

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Zdjęcie tej samej lokomotywy Oki2-36 z roku 1958 można znaleźć w książce Poznański Węzeł Kolejowy wczoraj i dziś - R. Kroma, J. Sosiński, na stronie 168.
 

christophp

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Trochę pozwolę sobie odświeżyć temat - w związku z chęcią przeróbki modelu trixa na Oki2 będę wdzięczny za wszelkie zdjęcia tego parowozu (w służbie lub jeszcze przed kasacją) - oczywiście poza tymi ogólnie dostępnymi w necie - koledze EVB420 12 niestety fotki gdzieś wsiąkły, tak więc liczę na pomoc :)
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
#11
A więc ad. 1 Zależy co chcesz osiągnąć, bo model jest cały odlany ;) (cena robi swoje) i jakbyś chciał mieć naprawdę dobry model PKP, to cały kocioł miałbyś do szlifowania...
Czyli, jeśli dobrze zrozumiałem, "naprawdę dobry model PKP", to model parowozu (ale zapewne także i wagonu ?) musi być z lat 60-tych lub 70-tych, nie wcześniej...
Czy tak ?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 23
M
Tabor 1
Tabor 5
Tabor 10
Tabor 6

Podobne wątki