• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Oświetlenie zmienne do kierunku jazdy

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Na jakiej zasadzie działa oświetlenie zmienne do kierunku jazdy???
Czy aby to działało jest potrzebny do tego jakiś dekoder,układ na płytce czy po prostu odpowiednie połączenie kabli w lokomotywie????
Proszę o pomoc ponieważ chciałbym coś w końcu zrobić ze swoją BR218.
 

drlukasz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
W cyfrze - dekoder ma kabelki przeznaczone osobno do oświetlenia przedniego i tylnego. Cały dowcip polega na tym, że czerwone światło "z tyłu" musi być podpięte do tego samego kabla z dekodera co białe światło "z przodu"... I odwrotnie białe "z tyłu" i czerwone "z przodu".

Żółty kabel - masa oświetlenia "do przodu"
Biały kabel - masa oświetlenie "do tyłu"
Niebieski kabel - wspólny +
I teraz, zakładając, że lok ma kabinę A i B, białe światło z kabiny A i czerwone z kabiny B podpinasz do niebieskiego i żółtego kabla, białe z B i czerwone z A - do niebieskiego i białego kabla.

W analogu do wymuszenia świecenia się zgodnie z kierunkiem jazdy wykorzystujesz diody prostownicze włączone szeregowo z oświetleniem, przy czym zasada jest taka sama - białe światło czołowe i czerwone tylne są podłączone do jednego obwodu.
 
OP
OP
K

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#3
Konkretnie chodzi mi o analog
kiedy zdejmuje budę mojej Br-ki w środku widzę 2 żarówki[po jednej na każdym końcu loka].
mimo iż są 2 żarówki zawsze w czasie jazdy świeci się tylko jedna,bez względu w jakim kierunku lokomotywa jedzie.Dlatego interesuje mnie ten temat,chciałbym się dowiedzieć dlaczego światła w moim loku nie działają zmiennie do kierunku jazdy.Dodatkowo chciałbym też zamontować tylne,czerwone oświetlenie.
 

drlukasz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Krzychu 126 napisał(a):
Konkretnie chodzi mi o analog
kiedy zdejmuje budę mojej Br-ki w środku widzę 2 żarówki[po jednej na każdym końcu loka].
mimo iż są 2 żarówki zawsze w czasie jazdy świeci się tylko jedna,bez względu w jakim kierunku lokomotywa jedzie.Dlatego interesuje mnie ten temat,chciałbym się dowiedzieć dlaczego światła w moim loku nie działają zmiennie do kierunku jazdy.Dodatkowo chciałbym też zamontować tylne,czerwone oświetlenie.
Jeśli świeci tylko jedna, niezależnie od kierunku, to walnięte są diody prostownicze odpowiedzialne za "zmiennokierunkowość" oświetlenia (albo ich po prostu nie ma, i jedna żarówa jest wpięta bezpośrednio do odbieraków napięcia, a druga robi za atrapę, ewentualnie też była podpięta, ale poległa na polu chwały).

Czerwone oświetlenie nie będzie problemem - w najprostszej wersji dokładasz po 1 czerwonej żarówce na każdą stronę i łączysz je z białą żarówką po przeciwnej stronie loka - pod warunkiem działania zmiennokierunkowści.
 

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#5
Krzychu 126, zacznij od umieszczenia zdjec bebechów
jezli spojzysz zobaczysz moj post oraz kolegi o oswietleniu pikolców

Dobrze sproawdza sie uklad oparty na BD 139 i zenerze 2,7 V
 
OP
OP
K

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#6
diód prostowniczych w ogóle chyba nie ma,przynajmniej ja ich nie widzę.ta żarówka która nie świeci się podczas jazdy jest sprawna.obydwie żarówki są wpięte do odbieraków prądu i tylko jedna działa.Lukaszdiy postaram się umieścić zdjęcie.Lokomotywa to Br 218 PIKO
 

Załączniki

LUKASZdiy

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#7
Krzychu uklad do sterowaania lokiem jest dziecinnie prosty do najprostrzego wystarcza dwaie diody prostownicze dwie zarówki 12 V i jazda

jak by co napisz na gg jestem na biezonco ze sie tak wyraze
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
314 1 0
#8
Jeśli w tym co na fotkach świeci tylko jedna żarówka to ta co nie świeci sprawna nie jest (na 200%). Powinny świecić obie, niezależnie od kierunku jazdy.
Kup dwie diody - wprawdzie wystarczyłyby małej mocy, np 1N4148 ale lepiej mocniejsze - np 1N4001. W dobrym sklepie po 3 grosze sztuka.
Podłącz szeregowo z jedną żarówką jedną diodę i sprawdź czy świeci przy właściwym kierunku jazdy. Jeśli nie - zamień miejscami końcówki diody (jedna z nich jest oznaczona paskiem na obudowie).
Szeregowo - to znaczy że przecinasz przewód do zarówki i w miejsce przecięcia włączasz diodę.
Drugą żarówkę podłącz też przez diodę - ale włączoną odwrotnie.
I powinno działać.
Aha - i na początku wymień spaloną / uszkodzoną żarówkę.
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#9
Cyruss ma rację. Jeśli chodzi o czerwone oświetlenie, to BR218 ma już światłowody, wystarczy dołożyć 2 żarówki, mogą być białe. Żerówkę do oświetlenia czerwonego łączysz z tą od białego z drugiego końca loka. Dzisiaj dokładałem czerwone światła w analogowej BR130.

drlukasz- nie jestem pewien, ale jak podłączałem LokPilot V3.0 ESU do BR44 (bez gniazda dekodera) to zdaje mi się, że biały+niebieski -przód, żółty+niebieski -tył.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 10
Elektryka 14
Elektryka 8
Elektryka 10
Elektryka 13

Podobne wątki