• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Oświetlenie wagonów i lokomotyw PIKO

Damian1982

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam,
Szanowni,
Mam wagony i lokomotywy Piko. Stoją sobie na makiecie i nie jeżdżą. Moje wagony i lokomotywy świecą wtedy jak nimi jadę. Mam jakiś dekoder analogowy.
Co muszę zrobić, aby moje wagony i lokomotywy były oświetlone podczas postoju ??? Do celowo będą stać w gablocie z kilkoma (może z 8-oma półkami, i każdy zestaw na jednej półce).

Mam informację od pewnego sprzedającego z allegro, że musze mieć sterowanie cyfrowe i dekodery do lokomotyw, a lokomotywy muszą mieć zamontowane gniazda 8-pln pod te dekodery. CZY TO PRAWDA ??? Dekoder to dekoder cyfrowy 56122 Piko za 139 zł, sterowanie cyfrowe Piko Smart Control WLAN za 845 zł.

Przykładowo mam zespół EN57 analog. Co mam zrobić, aby świecił podczas postoju ?

Jestem tu nowy, nie mam doświadczenia jako modelarz więc jest to dla mnie całkiem nowy temat i proszę o wyrozumiałość.

Z góry dziękuje
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.740 62 1
#2
Aby lokomotywa świeciła "na postoju" i nie jechała potrzebujesz do niej dekodera oraz sterowania cyfrowego (dowolnej firmy) dzięki którym to będziesz mieć opcję zaświecenia światła bez poruszania się pojazdu. Każda lokomotywa ma gniazdo na dekoder - producent opisuje jakiego typu tzn. ilu pinowy np. SM42 PIKO ma 8 pinowy dekoder, nowsze konstrukcje mają 22 pinowy. Musisz mieć podłączone sterowanie cyfrowe do torów i jak będziesz mieć w nich zasilanie to przy pomocy pilota włączasz oświetlenie i tyle.
 
OP
OP
D

Damian1982

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Aby lokomotywa świeciła "na postoju" i nie jechała potrzebujesz do niej dekodera oraz sterowania cyfrowego (dowolnej firmy) dzięki którym to będziesz mieć opcję zaświecenia światła bez poruszania się pojazdu. Każda lokomotywa ma gniazdo na dekoder - producent opisuje jakiego typu tzn. ilu pinowy np. SM42 PIKO ma 8 pinowy dekoder, nowsze konstrukcje mają 22 pinowy. Musisz mieć podłączone sterowanie cyfrowe do torów i jak będziesz mieć w nich zasilanie to przy pomocy pilota włączasz oświetlenie i tyle.
Dziękuję. A czy do każdej lokomotywy analogowej zainstaluje
Aby lokomotywa świeciła "na postoju" i nie jechała potrzebujesz do niej dekodera oraz sterowania cyfrowego (dowolnej firmy) dzięki którym to będziesz mieć opcję zaświecenia światła bez poruszania się pojazdu. Każda lokomotywa ma gniazdo na dekoder - producent opisuje jakiego typu tzn. ilu pinowy np. SM42 PIKO ma 8 pinowy dekoder, nowsze konstrukcje mają 22 pinowy. Musisz mieć podłączone sterowanie cyfrowe do torów i jak będziesz mieć w nich zasilanie to przy pomocy pilota włączasz oświetlenie i tyle.
Ok. Dziękuję uprzejmie. A czy na takich torach z Piko i z dekoderem Piko będą mi świecić wagony z Roco ?
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.740 62 1
#4
Dziękuję. A czy do każdej lokomotywy analogowej zainstaluje
Chyba każda nowocześniejsza lokomotywa ma już gniazdo na dekoder. Jak tak to spokojnie można kupić dekoder i wkładać. Wyjątkiem będą stare modele, produkowane jeszcze za ustrojów dawno minionych ;)
Ok. Dziękuję uprzejmie. A czy na takich torach z Piko i z dekoderem Piko będą mi świecić wagony z Roco ?
Jak będziesz mieć podłączone sterowania cyfrowe i prąd na torach to wagony z zamontowanym oświetleniem i odbierakami prądu w wózkach (tak ma fabrycznie ROBO) będą świecić cały czas. Jeżeli nie ma tych dwóch rzeczy to trzeba założyć. Nie wiem jak jest w wagonach roco.
 
Reakcje
26 1 0
#5
To wszystko zależy od tego jakie to są wagony Roco? W nowych mam tak że są przystosowane wózki do instalacji oświetlenia i trzeba tylko zainstalować oświetlenie. W starych zestawach kołowych trzeba sprawdzić czy koła są izolowane aby nie robiły zwarcia.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.669 31 1
#6
Koła jednostronnie izolowane.
Wagony jeśli nie są przystosowane, to można wyciąć blaszki w kształcie pasującym do danych wózków (wagonów).
Tory nie mają znaczenia, byle nie były to tory Marklin!
Tory to tylko doprowadzenie prądu do kół, a z kół dalej przez blaszki odbioru do dekoderów i płytek.
Każdy dekoder ma swój indywidualny adres (przypisany przez Ciebie numer). Dlatego można sterować różnymi rzeczami niezależnie.
W każdej lokomotywie musi być dekoder. W każdym wagonie również musi być dekoder, żeby go włączać i sterować niezależnie, ale...
Można zainstalować jeden dekoder w jednym z wagonów danego składu i na przykład kabelkami i sprzęgami przewodzącymi zamontowanymi w wagonach rozprowadzić prąd do pozostałych wagonów danego składu. Ale...
Są płytki, które nie muszą mieć wcale dekoderów. Mogą nie mieć też żadnych urządzeń sterujących, albo mieć tylko kontaktrony.
Te, które nie mają nic, to jak podłączysz prąd do szyn, to zaświecą, odłączysz prąd, to zgasną.
Te, które mają na płytce zamontowany kontaktron, to przykładasz do dachu magnes w miejscu, gdzie kontaktron jest (pod dachem) i załączasz światło. Następne przyłożenie magnesu w tym miejscu, to gasisz oświetlenie. I tak na przemian.
Sterowanie cyfrowe do takiego wykorzystania, to najtańsze jakieś. Stare Piko, albo Roco LokMaus2 lepiej.
Roco LokMaus2.jpg
TU LINK

Tu chyba najtańsze. TU
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.014 531 30
#7
W starych zestawach kołowych trzeba sprawdzić czy koła są izolowane aby nie robiły zwarcia.
Co takiego? W jakich "starych zestawach kołowych" koła robią zwarcie? Wszystkie wagony przeznaczone do użytku w systemie dwuszynowych, niezależnie od tego, czy stare, czy nowe, mają zestawy kołowe z kołami odizolowanymi od siebie i w żadnym wypadku nie będą robić zwarcia. Zupełnie inną sprawą jest podłączenie do takich zestawów kołowych obwodów oświetlenia tak, żeby nie powstało zwarcie.
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.061 6 2
#8
A ja zadam przewrotnie takie pytanie - skoro ten tabor ma stać głównie na półce to po co mu jakiekolwiek sterowanie cyfrowe? Moim zdaniem wystarczy zrobić tor pod stałym napięciem np. 12V, i - jeżeli tylko modele lokomotyw mają gniazda dekodera to zmostkować te gniazda tak, by wykluczyć obwód silnika i będą mogły spokojnie stać i świecić :)
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.669 31 1
#9
A ja zadam przewrotnie takie pytanie - skoro ten tabor ma stać głównie na półce to po co mu jakiekolwiek sterowanie cyfrowe? Moim zdaniem wystarczy zrobić tor pod stałym napięciem np. 12V, i - jeżeli tylko modele lokomotyw mają gniazda dekodera to zmostkować te gniazda tak, by wykluczyć obwód silnika i będą mogły spokojnie stać i świecić :)
Oczywiście, to jedna z opcji. Nie wiemy dokładnie, co autor pytań ma w planach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.014 531 30
#11
wystarczy zrobić tor pod stałym napięciem np. 12V, i - jeżeli tylko modele lokomotyw mają gniazda dekodera to zmostkować te gniazda tak, by wykluczyć obwód silnika i będą mogły spokojnie stać i świecić
Kolega @Lyntog proponuje dość daleko idącą modyfikację obwodów lokomotyw komuś, kto jak sam przyznał, ma praktycznie zerowe pojęcie na ten temat:
estem tu nowy, nie mam doświadczenia jako modelarz więc jest to dla mnie całkiem nowy temat i proszę o wyrozumiałość.
Byłbym ostrożny z takimi propozycjami. Ale podstawowe pytanie jest takie: czy te modele mają tylko stać na półce i świecić, czy mają również jeździć. Jeżeli mają wyłącznie stać na półce, to faktycznie, nie ma sensu inwestować w sterowanie cyfrowe i dekodery do lokomotyw, a rozważyć modyfikację modeli w sposób opisany przez kolegę @Lyntog - ale do tego trzeba trochę poznać budowę i zasadę działania modeli. Jeżeli natomiast modele mają być normalnie używane do zabawy i jeździć (nieważne, czy na makiecie, czy na torach rozkładanych na podłodze), to lokomotywy należy wyposażyć w dekodery, a do zasilania torów zastosować system sterowania cyfrowego dowolnej firmy. Wszystkie modele różnych producentów, z dekoderami różnych firm, będą działać z każdym standardowym systemem sterowania cyfrowego DCC, może być Piko, Roco, albo inny, byle spełniał standard DCC. Wagony wyposażone w oświetlenie też będą zawsze świeciły z tym, że w najprostszych rozwiązaniach oświetlenie będzie działało zawsze gdy tylko jest włączone zasilanie do toru. Niektóre układy oświetlenia mają kontaktrony, dzięki którym przykładając magnes w określonym miejscu można oświetlenie włączać i wyłączać. Najbardziej zaawansowane systemy oświetlenia wagonów mają dekoder cyfrowy, za pomocą którego można sterować oświetleniem podobnie, jak lokomotywą.

PS. Kolega @Damian1982 właśnie odpowiedział:
Mi zależy tylko na tym , aby stały w gablocie i świeciły . Nic więcej.
więc dyskusja na temat dekoderów i systemów sterowania wydaje się bezprzedmiotowa. W takim wypadku usunąłbym z lokomotyw silniki, a obwody świateł przerobiłbym tak, by zawsze świeciły konkretne, z góry wybrane (bo nie wszystkie) światła. W wagonach też zastosowałbym oświetlenie bez specjalnego sterowania, żeby też stale świeciły - i tyle.
 
Ostatnio edytowane:

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.061 6 2
#13
Kolega @Lyntog proponuje dość daleko idącą modyfikację obwodów lokomotyw komuś, kto jak sam przyznał, ma praktycznie zerowe pojęcie na ten temat:
Ja podrzuciłem pewną koncepcję. Jeżeli ktoś nie umie tego wykonać, to niech to zleci komuś ktoś się zna :)

więc dyskusja na temat dekoderów i systemów sterowania wydaje się bezprzedmiotowa. W takim wypadku usunąłbym z lokomotyw silniki, a obwody świateł przerobiłbym tak, by zawsze świeciły konkretne, z góry wybrane (bo nie wszystkie) światła. W wagonach też zastosowałbym oświetlenie bez specjalnego sterowania, żeby też stale świeciły - i tyle.
Panie Andrzeju, po co usuwać silniki? Dwa mostki w gniazdo dekodera (zamiast zaślepki analogowej), jeden między przewód czarny i niebieski, drugi między biały a czerwony i będzie normalnie oświetlenie czołowe oraz świecić z jednej strony. Wagony z tego co zrozumiałem już oświetlenie mają, więc tu nic nie trzeba modyfikować.

EDIT: No dobra, z EN57 trzeba by jeszcze dodać mostek do wyjść AUX odpowiedzialnych za oświetlenie wnętrza oraz za światła tylne, bo tam jest już gniazdo Plux22, a nie proste 8 PIN.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.776 38 3
#14
Skoro masz modele lokomotyw sterowanych analogowo, to aby stały one na torze w gablocie i "świeciły", niezbędne będzie unieruchomienie silnika.

W bardzo starych modelach robiło się to poprzez odcięcie jednego (lub dwóch, jeśli wolisz) przewodów od silnika lokomotywy. Wtedy, rzecz jasna, jazda taką lokomotywą po torze będzie niemożliwa. Coś za coś.

Ale przecież masz modele współczesne, wyposażone w gniazdo dekodera (kiedyś ośmiopinowe, dziś już tych pinów jest więcej). Wówczas wystarczy w to gniazdo wstawić odpowiednią płytkę, ale jeśli jej nie masz, to wystarczy cieniutkimi przewodami zewrzeć odpowiednie kontakty gniazda płytki, co spowoduje, że przy włączonym zasilaniu szyn lokomotywa nie ruszy: nie będzie podawane napięcie na silnik, ale będzie zasilana część elektroniki odpowiadająca za świecenie.
 
Reakcje
26 1 0
#15
Co takiego? W jakich "starych zestawach kołowych" koła robią zwarcie? Wszystkie wagony przeznaczone do użytku w systemie dwuszynowych, niezależnie od tego, czy stare, czy nowe, mają zestawy kołowe z kołami odizolowanymi od siebie i w żadnym wypadku nie będą robić zwarcia. Zupełnie inną sprawą jest podłączenie do takich zestawów kołowych obwodów oświetlenia tak, żeby nie powstało zwarcie.
Z tego co pamiętam zestawy Marklina nie są izolowane. To miałem na myśli jeśli coś poknociłem to przepraszam. Faktycznie pozostałe zestawy kołowe są izolowane.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.859 32 2
#17
Panie Andrzeju, po co usuwać silniki? Dwa mostki w gniazdo dekodera (zamiast zaślepki analogowej), jeden między przewód czarny i niebieski, drugi między biały a czerwony i będzie normalnie oświetlenie czołowe oraz świecić z jednej strony. Wagony z tego co zrozumiałem już oświetlenie mają, więc tu nic nie trzeba modyfikować.

EDIT: No dobra, z EN57 trzeba by jeszcze dodać mostek do wyjść AUX odpowiedzialnych za oświetlenie wnętrza oraz za światła tylne, bo tam jest już gniazdo Plux22, a nie proste 8 PIN.
Jeżeli mostki to jeszcze trzeba dać rezystory, więc łatwiej będzie usunąć połaczenia silnika ze zworki w wersji analogowej.
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.061 6 2
#18
Jeżeli mostki to jeszcze trzeba dać rezystory, więc łatwiej będzie usunąć połaczenia silnika ze zworki w wersji analogowej.
Jak to? Przecież w większości lokomotyw rezystory od LED-ów są na płycie głównej w modelu, nie w zaślepce? Np. w modelach ROCO z gniazdem 8 PIN w zaślepce nie ma w ogóle nie ma żadnych elementów poza blaszkami mostkującymi wyjścia.

A jeżeli w jakimś modelu trzeba dać dodatkowy rezystor, to właśnie z niego można wykonać szybko taki mostek :)
 
OP
OP
D

Damian1982

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
Witam,
Panowie,
Dziękuję za fachowe porady. Wasza wiedza i umiejętności na pewno przyniosłyby oczekiwany efekt, pewnie niezależnie od wybranego sposobu modernizacji.
Ale chyba jest to zbyt skomplikowane dla mnie.

Widząc jakie jest to skomplikowane, pewnie kupię coś niepasującego i źle wykonam. Może któryś z Panów by mi przerobił moje zestawy ? Cena nie gra roli. Mają elegancko wyglądać i długo świecić - nie tak, abym coś musiał za miesiąc poprawiać. Ja zapłacę za transporty, za wykonanie i solidnie zapakuję. Obecnie mam kilka zestawów, to co w załączniku. Docelowo będą stać w gablocie, każdy na osobnej półce. Wagony i lokomotywy mają świecić, nie jeździć. W lokomotywach nie musi być pełnego oświetlenia ale zależy mi na oświetleniu wnętrz wagonów i przednich świateł lokomotyw. Mail do mnie to: skate1982@tlen.pl.
 

Załączniki