Temat oświetlenia stopni wejściowych/schodków w wagonie pasażerskim chodził mi po głowie od dawna. Jak się okazuje, nie tylko mi. Bo jak tylko pojawiła się informacja, że kolega z forum (@Kamilb) dodał taką możliwość do swojego produktu - nie mogłem nie spróbować. Diody z chinlandii zamówiłem już jakiś czas temu za grosze. A kropkę na "i" postawiło @robo wyprzedając kilka wagoników, w tym i taki, którego nie miałem - a który idealnie wpasował się w ten eksperymentu. Płytka od Bee Electronics dotarła wkrótce...
Przed przystąpieniem do instalacji oświetlenia stopni/schodów przy drzwiach, do listwy oświetleniowej DCC dołączono dodatkowe kondensatory na górze listwy oraz przedziałach technicznych (obok toalet). Listwa po tych działaniach jest sprawna. To już sukces.
Na listwie (w wersji rev.B) znajdują się nowe pady po połączenia oświetlenie stopni. Dodatkowe wyjścia to logiczne A oraz B o obciążalności prądowej 2mA każde, GND oraz VCC. W układ trzeba włączyć dodatkowe rezystory o wartościach 4k7 lub 3k3, na wyjściu możemy spodziewać się 5V - a diody zdecydowanie dłużej żyją przy 3V.
Operację montażu diód stopni należy rozpocząć od otwarcia wagonu (a także demontażu płytki, jeśli już była zainstalowana, jak to było u mnie) i rozłożenia go na drobne. Po zdjęciu obudowy, najlepiej usunąć skrajne rzędy siedzień, w obu skrajnych przedziałach - aby umożliwić wyjęcie przewodów “trakcyjnych”.
Podważając szarą płytę podłogową, zwalniając zaczepy trzymając z ramy wagonu (z boku), udaje się oddzielić podłogę (wraz z przedziałami) od ramy z wózkami. Wózki także można odłączyć od ramy na tym etapie.
Przy użyciu wiertła 0,7mm - można wiercić w ściance wnęki stopni. Należy robić to ostrożnie, bowiem ścianka w której wiercimy nie jest częścią ramy, ale jest tam wklejona.
Przewody od diód trzeba wprowadzić do wnetrza wagonu i doprowadzić do listwy. Idealnie nadaje się do tego przestrzeń WC. Aby uniknąć ingerencji w pracę KKSu, trzeba wiercić na samej krawędzi podłogi.
Mechanizm KKS nie będzie (nie powinien być) blokowany przez przewody:
Wklejanie diód (ja wykorzystywałem diody 0402) można przeprowadzić przy użyciu kleju cyjanoakrylowego (Super Glue). Okablowanie należy poprowadzić po ramie, także wklejając je po ułożeniu. Okablowanie diody dalszej (oddalonej od WC) będziemy wprowadzać do wnętrza wagony pojedynczym otworem.
Przyklejenie przwodów rozpocząć dopiero gdy diody “złapią” się wnęki schodów. Do stabilizacji okablowania można użyć modelarskiej taśmy zabezpieczającej.
Jeśli przewody trzymają się już podłogi wagonu, można zamalować je farbą czarną (ja niestety miałem tylko błyszczącą, rama jest matowa). Dioda zamocowana do wnęki może przeświecać na podwozie, należy upewnić się, że całość jest odpowiednio zabezpieczona (i zamalowana). Okablowanie nie będzie widoczne kiedy wagon będzie na torach.
Kiedy wszelkie prześwity są już zabezpieczone (nie widać kabli, ani prześwitów światła z zapalonych diód), można montować wózki do ramy/podwozia.
Kolejny etap pracy to ponowny montaż wnętrza wagonu na ramie. Tu trzeba uwzględnić przeprowadzenie przewodów “trakcyjnych” oraz oświetlenia stopni.
Zaleca się szczególną ostrożność przy składaniu podłogi, aby uniknąć podwinięcia się przewodów (od diód stopni) - mogłby one utrudniać pracę KKSu. Przewody “trakcyjne” należy wprowadzić do przedziału technicznego (wycięciem w ścianie przedziału - pod zdemontowanymi siedzeniami).
Wyprowadzenie przewodów na płytkę dedykowanym okrągłym wycięciem:
Przewody w WC należy zagiąć do wewnątrz by nie wchodziły "w światło" tutejszej diody - unikniemy wtedy przypadkowych “pasków” na mlecznej szybie WC przy włączonym oświetleniu.
Warto rozplanować ułożenie przewodów i ich montaż na płytce, aby nie wchodziły później do “wnętrza” wagonu przy składaniu w całość.
Lutowanie warto rozpocząć od masy (do złącz logicznych A lub B) oraz przygotowania padu VCC pod rezystory (plus). Zdecydowałem się na uformowanie rezystorów w kształty ułatwiające późniejsze dołączenie przewodów.
Wszelkie przewody, ostatecznie można zamocować do płytki na gorący klej.
[dalsza części w kolejnym wpisie]
- 3
- 4
- 1
- Pokaż wszystkie