• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Oświetlenie stopni wejściowych w wagonie Y

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
838 31 1
#1
SmartSelect_20240705_195003_Instagram.jpg

Temat oświetlenia stopni wejściowych/schodków w wagonie pasażerskim chodził mi po głowie od dawna. Jak się okazuje, nie tylko mi. Bo jak tylko pojawiła się informacja, że kolega z forum (@Kamilb) dodał taką możliwość do swojego produktu - nie mogłem nie spróbować. Diody z chinlandii zamówiłem już jakiś czas temu za grosze. A kropkę na "i" postawiło @robo wyprzedając kilka wagoników, w tym i taki, którego nie miałem - a który idealnie wpasował się w ten eksperymentu. Płytka od Bee Electronics dotarła wkrótce...

Przed przystąpieniem do instalacji oświetlenia stopni/schodów przy drzwiach, do listwy oświetleniowej DCC dołączono dodatkowe kondensatory na górze listwy oraz przedziałach technicznych (obok toalet). Listwa po tych działaniach jest sprawna. To już sukces.
00_Wagon_przed_Przeróbkami_20241129_201854.jpg


Na listwie (w wersji rev.B) znajdują się nowe pady po połączenia oświetlenie stopni. Dodatkowe wyjścia to logiczne A oraz B o obciążalności prądowej 2mA każde, GND oraz VCC. W układ trzeba włączyć dodatkowe rezystory o wartościach 4k7 lub 3k3, na wyjściu możemy spodziewać się 5V - a diody zdecydowanie dłużej żyją przy 3V.
01_NowePady_NaListwieDCC_20241129_202207.jpg


Operację montażu diód stopni należy rozpocząć od otwarcia wagonu (a także demontażu płytki, jeśli już była zainstalowana, jak to było u mnie) i rozłożenia go na drobne. Po zdjęciu obudowy, najlepiej usunąć skrajne rzędy siedzień, w obu skrajnych przedziałach - aby umożliwić wyjęcie przewodów “trakcyjnych”.
Screenshot 2024-12-01 at 23.45.38.png


Podważając szarą płytę podłogową, zwalniając zaczepy trzymając z ramy wagonu (z boku), udaje się oddzielić podłogę (wraz z przedziałami) od ramy z wózkami. Wózki także można odłączyć od ramy na tym etapie.
03_DemontaźWnętrza_20241129_203247.jpg


Przy użyciu wiertła 0,7mm - można wiercić w ściance wnęki stopni. Należy robić to ostrożnie, bowiem ścianka w której wiercimy nie jest częścią ramy, ale jest tam wklejona.
04_NawiercanieScianySchodkow_20241129_204204.jpg


Przewody od diód trzeba wprowadzić do wnetrza wagonu i doprowadzić do listwy. Idealnie nadaje się do tego przestrzeń WC. Aby uniknąć ingerencji w pracę KKSu, trzeba wiercić na samej krawędzi podłogi.
Screenshot 2024-12-01 at 23.48.26.png


Mechanizm KKS nie będzie (nie powinien być) blokowany przez przewody:
Screenshot 2024-12-01 at 23.49.27.png


Wklejanie diód (ja wykorzystywałem diody 0402) można przeprowadzić przy użyciu kleju cyjanoakrylowego (Super Glue). Okablowanie należy poprowadzić po ramie, także wklejając je po ułożeniu. Okablowanie diody dalszej (oddalonej od WC) będziemy wprowadzać do wnętrza wagony pojedynczym otworem.
07_MontazDiod_20241129_213150.jpg


Przyklejenie przwodów rozpocząć dopiero gdy diody “złapią” się wnęki schodów. Do stabilizacji okablowania można użyć modelarskiej taśmy zabezpieczającej.
Screenshot 2024-12-01 at 23.51.49.png


Jeśli przewody trzymają się już podłogi wagonu, można zamalować je farbą czarną (ja niestety miałem tylko błyszczącą, rama jest matowa). Dioda zamocowana do wnęki może przeświecać na podwozie, należy upewnić się, że całość jest odpowiednio zabezpieczona (i zamalowana). Okablowanie nie będzie widoczne kiedy wagon będzie na torach.
09_MalowniePrzewodowSpod_20241130_104631.jpg


Kiedy wszelkie prześwity są już zabezpieczone (nie widać kabli, ani prześwitów światła z zapalonych diód), można montować wózki do ramy/podwozia.
10_PonownyMontazWozkow_20241201_125413.jpg


Kolejny etap pracy to ponowny montaż wnętrza wagonu na ramie. Tu trzeba uwzględnić przeprowadzenie przewodów “trakcyjnych” oraz oświetlenia stopni.
Screenshot 2024-12-01 at 23.54.45.png

Zaleca się szczególną ostrożność przy składaniu podłogi, aby uniknąć podwinięcia się przewodów (od diód stopni) - mogłby one utrudniać pracę KKSu. Przewody “trakcyjne” należy wprowadzić do przedziału technicznego (wycięciem w ścianie przedziału - pod zdemontowanymi siedzeniami).

Wyprowadzenie przewodów na płytkę dedykowanym okrągłym wycięciem:
14_WyprowadzeniePrzwodówNaListweDCC_20241201_131251.jpg

Przewody w WC należy zagiąć do wewnątrz by nie wchodziły "w światło" tutejszej diody - unikniemy wtedy przypadkowych “pasków” na mlecznej szybie WC przy włączonym oświetleniu.

Warto rozplanować ułożenie przewodów i ich montaż na płytce, aby nie wchodziły później do “wnętrza” wagonu przy składaniu w całość.
Screenshot 2024-12-01 at 23.57.33.png


Lutowanie warto rozpocząć od masy (do złącz logicznych A lub B) oraz przygotowania padu VCC pod rezystory (plus). Zdecydowałem się na uformowanie rezystorów w kształty ułatwiające późniejsze dołączenie przewodów.

Wszelkie przewody, ostatecznie można zamocować do płytki na gorący klej.
18_MocowaieOkablowanieNaGoraco_20241201_141735.jpg


[dalsza części w kolejnym wpisie]
 
OP
OP
void-tech

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
838 31 1
#2
Podobnie można przymocować rezystory, aby przypadkowo nie urwać padów A, B. Uwaga, na zdjęciu poniżej, masa oraz (+) są podłączone nieprawidłowo. Masa powinna być podłączona do B (lub A) a plus (+) do złącza VCC.
19b_LutowaniePlusadoRezystorow_20241201_142858.jpg


Poza instalacją oświetlenia stopni/schodków, w wagonie zostało zamontowane oświetlenie końca składu (z obu stron wagonu).
Screenshot 2024-12-02 at 00.01.55.png

Powyższa metoda zakłada:
  • montaż diód (x2) z obu stron “lightguide’a” na cyjanoakryl
  • malowanie srebrną farbą, całości, poza końcówkami
  • wyprowadzenie przewodów po dachu (7-9 cm)
  • podłączenie wraz z rezystorem

Do programowania listywy użyto:
CV53 = 135 (dec) [10000111], wraz z CV58 i CV59 do włączenia wszystkich (lub wybranych) przedziałów i części wspólnych
CV230 = 204 (dec) + CV231 = 59 (dec), dla lokomotywy o adresie 3131 (dec)
CV232 = 3 (dec) - V lokomotywy

Listwa od @Kamilb
Wagon od @robo - typowy Y, nr katalogowy 212820

A film z w małą demonstracją tutaj:
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.428 27 1
#3
No bardzo fajnie to rozwiązane i podane.(y) Jednak mam wrażenie, że temperatura diody schodów jest za zimna w stosunku do reszty.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.381 504 30
#5
Bardzo dobra prezentacja i poradnik dla tych, którzy chcieliby takie światła zamontować. Dla porządku mam tylko uwagę, dotyczącą tych określeń:
przedziałach technicznych (obok toalet)
do przedziału technicznego
Otóż w zwykłych wagonach przedziałowych nie było nigdy żadnych "przedziałów technicznych". To pomieszczenia, o których pisze kolega @void-tech to dodatkowe umywalki, w jakie były wyposażone te wagony. W ostatnich seriach produkcyjnych, w ramach powszechnego w PRL upraszczania wszelkich wyrobów, z tych dodatkowych łazienek z samymi umywalkami zrezygnowano, a główne przedziały toaletowe, z WC i umywalką, były większe.

PS. Pod rozwagę poddaję przeniesienie tej relacji do działu "Skala 1:87 (H0) - Tabor".
 
OP
OP
void-tech

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
838 31 1
#6
@melonowy masz rację! Diody od Chińczyka z woreczka "warm white". Nie testowałem i nie patrzałem, brałem jak leciały i montowałem na szybko. Cały ten projekt to raczej sprawdzenie konceptu: czy jest ok, jak jest skomplikowany i czy ma to sens.
@Andrzej Harassek dziękuję za uwagę. Faktycznie coś kojarzę, że tam mogła być kiedyś sama umywalka... A czy później nie było tam jednak jakiejś aparatury?
Co to projektu - myślę, że jak ktoś chciałby dzisiaj cały skład uzbroić w taki bajer - czemu nie. Ja na razie poprzestanę na tym co mam. Droga przetarta. A jak się pojawi promka na listwy... czemu nie. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.381 504 30
#7
tam mogła być kiedyś sama umywalka... A czy później nie było tam jednak jakiejś aparatury?
Umywalka była na pewno, tylko w ostatnich seriach produkcyjnych już tego pomieszczenia nie było, a główna toaleta była po prostu większa. Natomiast nie wiem, czy przy modernizacji starych wagonów tego pomieszczenia nie wykorzystano na np. aparaturę klimatyzacji lub coś innego - ale nie mam wiedzy na ten temat. Ale omawiane modele odwzorowują wagony w oryginalnym kształcie, przed przebudową.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 0
#8
void-tech napisał(a):
Diody od Chińczyka z woreczka "warm white". Nie testowałem i nie patrzałem, brałem jak leciały i montowałem na szybko.
Można przemalować żółtą farbą półprzezroczystą na przykład Tamiya X-24 Clear yellow, tylko że taki słoiczek wystarczyłby pewnie na kilkaset lamp choć z z drugiej strony to koszt mniej niż 10 PLN.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.297 33 7
#9
@melonowy masz rację! Diody od Chińczyka z woreczka "warm white". Nie testowałem i nie patrzałem, brałem jak leciały i montowałem na szybko. Cały ten projekt to raczej sprawdzenie konceptu: czy jest ok, jak jest skomplikowany i czy ma to sens.
@Andrzej Harassek dziękuję za uwagę. Faktycznie coś kojarzę, że tam mogła być kiedyś sama umywalka... A czy później nie było tam jednak jakiejś aparatury?
Co to projektu - myślę, że jak ktoś chciałby dzisiaj cały skład uzbroić w taki bajer - czemu nie. Ja na razie poprzestanę na tym co mam. Droga przetarta. A jak się pojawi promka na listwy... czemu nie. :)
Dobra robota, świetna relacja, instrukcja lepsza niż producenta - info z pierwszej ręki ;)
Przy większych ilościach zawsze ceny promocyjne :)
 
OP
OP
void-tech

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
838 31 1
#10
Zakopane bocznica Ferie zimowe 1994 - kojarzę, że w naszym Wagonie Wczasowym ze Szczecina była właśnie taka ciasna umywalka. W tym multimedialnym Przewozów Regionalnych na pewno jej nie było, a była przestrzeń na rozmaita aparaturę: serwer multimediów, przełącznik sieciowy, może nawet sterownik klimatyzacji. Ja osobiście takim wagonem nigdy nie jechałem.
Można przemalować żółtą farbą półprzezroczystą na przykład Tamiya X-24 Clear yellow,
No ba! W to mi graj! Na pewno. Ale takiej farby w moim skromnym arsenale minipuszek brak. Można też pójść dalej - wydrukować mikro klosze i wkleić je we wnękę... Więcej powiem: TO sprawia zdecydowanie większą przyjemność niż zakup nowej "zabawki".
Przy większych ilościach zawsze ceny promocyjne
Proszę mnie nie kusić, bo ja zaraz siądę do tych "warm white" i zacznę sprawdzać które faktycznie są warm a które tylko white. I czy mi starczy na wszystkie wagony PR-nych.

Panie i Panowie modelarze, zachęcam do robótek - z dala od szaleństwa "Cyber Monday".
 

Podobne wątki