• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Oświetlenie lokomotyw

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
55 0 0
#1
Witam potrzebuję podpowiedzi co do oświetlenia lokomotyw czy środkowy reflektor np. w nohab m61 lub 499E powinien zawsze świecić z przednimi 2 reflektorami ? Jak to jest w prawdziwych lokomotywach? Bo zastanawiam się czy podłączać 3 reflektory razem, czy ten środkowy pod dodatkowe wyjście dekodera i włączać sobie kiedy mi się podoba tylko wtedy tracę możliwość wykorzystania tych wyjść np do oświetlenia kabiny w środku.
No i druga sprawa czy parowozy np. BR 92 i BR 23 powinny też mieć oświetlenie zmienne czyli biał czerwone w zależności od kierunku jazdy ?
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#2
O ile na pytanie odnośnie nohaba nie udzielę odpowiedzi to wydaje mi się że widziałem w sieci fotkę BR23 z czerwonym światłem z tyłu.
Na tylnych lampach było założone czerwone szkło (może dokładany czerwony filtr).
Ale lepiej niech to potwierdzą specjaliści zanim się narobisz.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.744 56 5
#4
Z mojej wiedzy parowozy na DR i BD nie miały oświetlenia czerwonego coś na wzór PKP. Co do Nohabów to mogę przypuszczać ze dolne były podstawowym oświetleniem (pozycyjnym) ,a górny reflektor można było osobno załączyć.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.427 512 30
#5
Z mojej wiedzy parowozy na DR i BD nie miały oświetlenia czerwonego coś na wzór PKP.
Ale, jak napisał kolega Wojtek, w nocy przy jeździe luzem, zakładano filtry czerwone (być może tylko na jedną latarnię). Jeśli więc chodzi o parowozy, to zgadzam się z kolegą Wojtkiem. Ale ja bym w ogóle nie robił czerwonych świateł, chyba, że można je osobno włączać i wyłączać. Przy ciągnięciu składu (a to jest większość przypadków), czerwone z tyłu nie powinny się świecić. We wszystkich lokomotywach, również spalinowych i elektrycznych, w oryginałach każde światło można włączać i wyłączać niezależnie (także lewe i prawe dolne), a ich stosowanie zależy od przepisów na danej kolei. Trzeba się na coś zdecydować i sprawę uprościć, przyjmując np. że zawsze przy jeździe pociągowej świecą się wszystkie trzy światła. A uwaga dotycząca czerwonych ma zastosowanie także dla lokomotyw elektrycznych i spalinowych.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#6
Zdjęcia dalej znaleźć nie mogę ale na tej stronce http://www.s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=8835
Znalazłem taki o to wpis:
"einen automatischen Lichtwechsel mit Sicherheit nicht.

Üblicherweise waren die Loklaternen aber per roter Blende umstellbar, mit Drehblende (und Griff von außen dafür) oder externer Scheibe, die vor die Klarglasscheibe geklemmt werden konnte.
Der Griff ist bei den Laternen der Märklin-24er nicht nachgebildet.

Da die 24 keine Wendezugsteuerung hatte, dürften sich die Einsätze mit rot abgeblendetem Licht aber in Grenzen gehalten haben, vielleicht als Schublok oder Lz bei Nacht?

Aber rotes Spitzensignal dort, wo die Wagen angehangen sind? Wohl nicht..."

Na tyle na ile zrozumiałem to automatycznego oświetlenia nie bylo. Zakładano czerwony filtr.
Reszty nich verstehen.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.427 512 30
#7
Pytanie brzmiało, czy w rzeczywistości stosowano automatyczną zmianę świateł białe/czerwone, czy też w modelu Märklina jest to wymysł producenta modelu. Odpowiedź jest taka, jak napisał kolega Wojtek: z pewnością nie. Ale takie rozwiązanie jest powszechne u producentów modeli i jest to chyba naturalne. Dalej odpowiadający pisze, jak to było w oryginale: przesłony czy filtry itp. o czym też pisał kolega Wojtek. Natomiast automatyczna zmiana ma wadę, że z tyłu zawsze świeci się czerwone, także gdy doczepione są wagony, co jest niezgodne z rzeczywistością. Zwraca na to uwagę osoba odpowiadająca na niemieckim forum i pisałem o tym ja w poprzednim poście.
 

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#8
Dzięki Andrzeju za przetłumaczenie tekstu.
Czyli kolego Marcinie jak widać specjaliści się odezwą tylko trzeba dać im trochę czasu;)
Wracając do modelu trzeba by dać dekoder który po zaprogramowaniu dałby możliwość włączania/wyłączania czerwonych i białych swiateł
 

Podobne wątki