Proszę speców o pomoc w wyjaśnieniu kilku kwestii związanych z oświetleniem i ogrzewaniem wagonów w I epoce:
- czy gaz do oświetlania wagonów z reguły znajdował się w zbiornikach pod ramą wagonów? Jeśli nie, to gdzie był przechowywany?
- Jaki konkretnie gaz najczęściej wykorzystywano wówczas i jaki mógł być kolor jego spalania (żółtawy czy pomarańczowy, a może żółto-niebieski)?
- Czy w wagonach unosił się jakiś specyficzny zapach wynikający ze spalania gazu?
- Jak bardzo taki system oświetlenia był podatny na usterki i pożary?
- Czy gaz znajdował się pod dużym ciśnieniem (jakim konkretnie)?
- Czy gaz rozprzestrzeniano po wagonach lutowanymi rurkami metalowymi czy inaczej?
- Czy do ogrzewania niezależnych wagonów wykorzystywano "kozy" czy inne sposoby? Kiedy pojawiło się masowo stosowane ogrzewanie parowe wagonów?
- Czy stosowano niezależne lampy naftowe do oświetlenia wagonów? Czy nieprzyjemny zapach wynikający ze spalania nafty unosił się wewnątrz wagonów?
- Kiedy ostatecznie zniknęło na kolei w Europie oświetlenie gazowe wagonów?
- czy gaz do oświetlania wagonów z reguły znajdował się w zbiornikach pod ramą wagonów? Jeśli nie, to gdzie był przechowywany?
- Jaki konkretnie gaz najczęściej wykorzystywano wówczas i jaki mógł być kolor jego spalania (żółtawy czy pomarańczowy, a może żółto-niebieski)?
- Czy w wagonach unosił się jakiś specyficzny zapach wynikający ze spalania gazu?
- Jak bardzo taki system oświetlenia był podatny na usterki i pożary?
- Czy gaz znajdował się pod dużym ciśnieniem (jakim konkretnie)?
- Czy gaz rozprzestrzeniano po wagonach lutowanymi rurkami metalowymi czy inaczej?
- Czy do ogrzewania niezależnych wagonów wykorzystywano "kozy" czy inne sposoby? Kiedy pojawiło się masowo stosowane ogrzewanie parowe wagonów?
- Czy stosowano niezależne lampy naftowe do oświetlenia wagonów? Czy nieprzyjemny zapach wynikający ze spalania nafty unosił się wewnątrz wagonów?
- Kiedy ostatecznie zniknęło na kolei w Europie oświetlenie gazowe wagonów?