• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości 2023 w N

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.305 23 0
#1
Z Nowym Rokiem czas rozpocząć przegląd nowości, tym bardziej, że są już pierwsze zapowiedzi. Jest już dostępny nowy katalog firmy Piko.

Piko-N_42419_99693.jpg


Z nowych form, to będą TRAXX-y oraz kilka typów wagonów IC kolei DB. Pozostałe nowości, to nowe warianty konstrukcyjne bądź kolorystyczne wydanych wcześniej modeli.
Z punktu widzenia miłośnika naszych kolei, to (jak zwykle, niestety) nie będzie niczego ciekawego. Nie ma nawet nadziei na TRAXX-a w polskich barwach, bo to ten wczesny wariant, który u nas nie był eksploatowany. Na upartego interesujący może być jeden model pojazdu trakcyjnego, który jeździł po naszych torach.

40237 Dieseltriebwagen GTW 2/6 der DB AG in Epoche VI

Piko-N_40237.jpg


Spalinowe zespoły trakcyjne Stadlera, w barwach DB, były spotykane na polskich szlakach. M.in. kilka lat temu takie pociągi kursowały z Frankfurtu n./O. do Poznania.

Jest jeszcze ciekawostka, dla miłośników kolei naszych południowych sąsiadów:

40717 Schüttgutwagens Falns SD der Epoche VI

Piko-N_40717.jpg


(Czy składy takich wagonów, przypadkiem, nie pojawiały się także u nas?)
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.045 18 0
#5
No i jest. Katalog Fleischmann na 2023.

Nie, żebym przepowiadał, ale spodziewałem się Eanos-ów PKP Cargo:

1673353439008.png

Mamy zatem chyba pierwszy pełnoprawnie odwzorowany wagon PKP Cargo w skali N. Dotychczas to były przemalowanki.
Jeszcze się odgrażają, że wydadzą zestaw w I kw. 2023 ;) Spodziewam się ceny tożsamej do wydawanych już Eanos-ów, tj. 67,9 euro u producenta.

EDYTA: Zestaw jest już na stronie: KLIK. Cena taka, jak podałem, ale termin wydania to już III kw. 2023 :p

"Mamy" kolejny zestaw startowy z BR80 i polskimi kalkami:

1673353598648.png

Tym razem w zestawie mamy dwie dwuosiowe węglarki, zamiast dwóch dwuosiowych wagonów pasażerskich.

Z nowych form:
Parowozy:
BR01 161
BR01 102

Diesel:
BR211/V100

Żadnego nowego wagonu!

Jak zwykle jestem rozczarowany brakiem jakiejkolwiek polskiej lokomotywy i brakiem wykorzystania innych posiadanych form do produkcji polskich wagonów. Z drugiej strony, pewnie jest jakieś załamanie na rynku, gdzie nastroje konsumenckie są żadne, a i w dobie rosnących w absurdalnym tempie kosztów życiu wydatki na hobby spadają na dalszy plan (jak to ma miejsce np. u mnie). Zatem dla mnie może to i lepiej, że wydają tylko jeden polski zestaw ;)
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.045 18 0
#7
Chyba nie - wózki są niewłaściwe. Już o tym było na forum, chyba przy okazji innych węglarek.
Tylko akurat jeżeli chodzi o wózki, to je najłatwiej podmienić. Gorzej konstrukcją pudła, która w przypadku pozostałych konstrukcji była po prostu najlepiej dobrana na zasadzie podobieństwa. Zresztą do czasu pokazania gotowego modelu póki co musi się zadowolić fotomontażem.

Są już nowości Arnolda w N na 2023. Niestety nie w katalogu, bo tym nie wolno się dzielić ! ;) Tym z kolei katalogiem już wolno się dzielić. PS. Jest identyczny.
PS.2 Katalog wyłącznie Arnolda: KLIK

Na stronie, wszystko tutaj: KLIK

Wg mnie najciekawsze:
1673427628811.png

Mieszkańcy kilku polskich miast z siecią tramwajową (na pewno Szczecin/Poznań) mieli takie u siebie. KLIK

1673427967455.png

Zestaw B (B z okrągłymi ramami okien). Niemcy się cieszą, że w końcu będą mogli pozbyć się starych PIKO;).
KLIK

Wersja z 2xWLAB + B 2 kl
1673428086502.png

KLIK

Godny zainteresowania jest fakt wznowienia serii BR130/Ludmiły w różnych malowaniach. Reszta to "znane i lubiane" formy i zapowiedzi sprzed lat ;)
 
Ostatnio edytowane:

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.045 18 0
#8
TRIX 2023 -katalog: KLIK
Trix w pewnym sensie poszedł po bandzie:

1673951350752.png


Nasze - polskiej konstrukcji Gruszki! 408S: KLIK VI epoka (stan operacyjny na 2022).
I teraz tak: teoretycznie powinna to być rejestracja PL-Cemet (jako że VI epoka), ale jak się mocno powiększy zdjęcie to widać tylko PKP. W sumie w H0 Albert Modell też ma te wagony i są PKP, więc jest szansa na PKP.
Jest też wersja czechosłowacka: KLIK

Jedna rzecz mnie tylko martwi. Zarówno w opisie polskiej jak i czechosłowackiej wersji pojawia się informacja, że wagony są wyposażone w wózki Y 25...

Co prawda 300 euro za 6 sztuk (poszły ceny w górę z 250 za zestaw lata wcześniej) ale biorąc pod uwagę, że to nasza konstrukcja, to cenowo względem samoróbek nawet te 300 euro to nie wygląda źle.

Interesujący powrót BR03 (nasze Pm2) za miliony monet: KLIK
1673948813936.png


EDYTA: Ważną dla niektórych nowością są tory na podkładach betonowych (w końcu ktoś po Peco takie tory w N na dużą skalę robi!). Patrząc na geometrię rozjazdów - raczej zgodne z obecnym systemem.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
ALA

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.305 23 0
#9
Nasze - polskiej konstrukcji Gruszki! 408S:
:eek::eek::eek:

Jak nie pomacam, to nie uwierzę!!!

Jest też wersja czechosłowacka: KLIK
I tu właśnie jest kluczowa kwestia: czy faktycznie zrobią nowe modele dwóch różnych konstrukcyjnie, ale ogólnie podobnych do siebie wagonów, czy też pójdą na łatwiznę i zrobią jeden, i wówczas pytanie, który? Nasz, czy czechosłowacki?

VI epoka (stan operacyjny na 2022).
I teraz tak: teoretycznie powinna to być rejestracja PL-Cemet (jako że VI epoka), ale jak się mocno powiększy zdjęcie to widać tylko PKP.
Bo zdjęcia ewidentnie zostały wykonane kilkanaście lat temu, gdy jeszcze malowano ramy na czarno. Od ponad dziesięciu lat już ramy malowane są na szaro i tak to powinno wyglądać, aby można było mówić o stanie z 2022 roku.
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.045 18 0
#10
:eek::eek::eek:
Jak nie pomacam, to nie uwierzę!!!
Ja też!

I tu właśnie jest kluczowa kwestia: czy faktycznie zrobią nowe modele dwóch różnych konstrukcyjnie, ale ogólnie podobnych do siebie wagonów, czy też pójdą na łatwiznę i zrobią jeden, i wówczas pytanie, który? Nasz, czy czechosłowacki?
Abstrachując nawet od wózków w opisie, to wydaje mi się, że w Trixie ktoś na bank poszedł na łatwiznę i będzie "na dwoje babka wróżyła", co do wersji. Mamy zatem 50% szans na to, która wersja będzie, bo wątpię, by zrobili dwie różne. Choć podobne... Byłbym jednak w szoku, gdyby np. nasze zrobili bez pomostów na górze.

EDYTA: Jest jedna rzecz, która może poniekąd mówić o różnych konstrukcjach. W opisie wersji polskiej jest długość składu 528 mm, natomiast w czechosłowackiej 546 mm.

Bo zdjęcia ewidentnie zostały wykonane kilkanaście lat temu, gdy jeszcze malowano ramy na czarno. Od ponad dziesięciu lat już ramy malowane są na szaro i tak to powinno wyglądać, aby można było mówić o stanie z 2022 roku.
Szukałem tego charakterystycznego oznaczenia "cemet" ze zdjęciem ale bez rejestracji PL-Cemet. Nie mogłem znaleźć. Zatem samo zdjęcie musiało być z przełomu V i VI epoki.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
ALA

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.305 23 0
#11
Abstrachując nawet od wózków w opisie,
Nie ma co abstrachować, bo choć to mało typowe, to są wagony tego typu na takich wózkach (i to nie tylko "ryflaki" 408Sf).

EDYTA: Jest jedna rzecz, która może poniekąd mówić o różnych konstrukcjach. W opisie wersji polskiej jest długość składu 528 mm, natomiast w czechosłowackiej 546 mm.
No to trzymajmy się tego i oczekujmy PIERWSZEGO wielkoseryjnego modelu polskiego taboru w wielkości N!!!
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 54
Tabor 8
Tabor 24
W
Tabor 62
W
Tabor 166

Podobne wątki