• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nasypy, mury oporowe, wiadukty itp

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Witam wszystkich

Chciałbym zasięgnąć informacji na temat warunków powstawania nasypów kolejowych( ich wymiary i nachylenie); murów oporowych dzielących stację/szlak od drogi lub miasta (np. jak na załączonym foto1) oraz kolejowych wiaduktów betonowych (foto2).
 

Załączniki

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#3
Rozumiem, że kolega Gała nie jest z wykształcenia budowlańcem i kolejarzem?
Dlatego odesłanie go do zbioru norm i innego zbioru mądrych rzeczy wiele nie rozwiąże.

Tak w skrócie - bo kolega poruszył bardzo obszerny temat :
- nasypy kolejowe - pochylenie 1:1,5 ( 1 w pionie, 1,5 w poziomie - czyli jeśli nasyp ma 1 m wysokości, to ma 1,5 metra szerokości
ten temat też załatwia
viewtopic.php?f=43&t=10480&p=145434&hilit=podtorze#p145434
- mury oporowe - generalnie można na makiecie zrobić dowolny mur oporowy - bo i tak elementy konstrukcyjne muru oporowego odpowiedzialne za jego stabilność są niewidoczne
- wiadukty kolejowe - nie ma wiaduktów znormalizowanych - każdy był projektowany na konkretne warunki

Może więcej szczegółów - to wtedy można coś podpowiedzieć.
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#4
Kształcę się do zawodu technik pojazdów samochodowych więc z budownictwem nie mam jakiejkolwiek styczności.

Właściwie to szukam informacji pod konkretny projekt makiety(załącznik) gdzie stacja jest na wyższym poziomie niż drogi ( jak na FOTO1 w pierwszym poście). Czarną grubą linią oznaczyłem mur oporowy. Od stacji odchodzą dwa tory na bocznice, które przecinają drogę. Brązowymi liniami oznaczyłem nasypy kolejowe. Napisałem również różnicę poziomów. Teraz chciałbym się dowiedzieć czy taka różnica poziomów wystarczy? Jak wygląda konstrukcja mosty idącego po skosie?
 

Załączniki

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#5
1. Mur oporowy - jak pisałem - jak go "zbudujesz" - to praktycznie będzie dobrze, bo elementy konstrukcyjne są niewidoczne.
2. Nasypy - rysunek podtorza - tam też widać proporcje wysokości do długości.
3. Różnica 62,5 mm - to 5,4 m. Skrajnia drogowa to 4,7 do 4,9 m. Zakładając nawet 4,7 m, to pozostaje 0,7 m na konstrukcję wiaduktu - to za mało.
Przy tak krótkim wiadukcie na konstrukcje wiaduktu proponowałbym 1,2 m
Ze skrajnią 4,7 m - daje około 6 m , czyli 69 mm.
Problem można rozwiązać obniżając drogę o te 7 mm.
4. Konstrukcja wiaduktu - może być konstrukcja w kształcie prostopadłościanu, a przyczółki pod kątem do drogi - trochę nierealne, bo ten kąt byłby duży. Lepsze rozwiązanie wiadukt w kształcie ( widok z góry ) rombu- jak na foto2.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
357 2 0
#6
Jakbym mógł coś ze swojej strony napisać. :D
speedylelek ma rację że na most to za mała wysokość, która oza tym nie musi być stała. Pod wiaduktami może sie obniżać a za lokomotywnią może mieć np.: poziom równy z torami. Zbyt dużo regularności drogi, drogi są nieco w górę i w dół nawet w miastach. Miejscami gdzie się będzie dało możesz mur oporowy zastąpić nasypem tylko pamiętaj o proporcjach 1:1,5

Fajna stacyjka sie szykuje, jak tam bocznice? ;)
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
357 2 0
#7
Oczywiście konstrukcja mostu może być jak na obrazkach, Zależnie od konstrukcji potrzebna jest różna wysokość
 

Załączniki

  • 13,5 KB Wyświetleń: 754
  • 29,7 KB Wyświetleń: 750
P

Paweł Piotr

Gość
#8
A ja mam pytanie. Jeśli z kierunku A (z lewej strony stacji) i z kierunku B (z prawej strony stacji) do stacji zmierzają pociągi pasażerskie, mające rozkładowy postój na stacji, to jak one się w tej stacji skrzyżują?
Pociąg z kierunku A jedzie dalej na kierunek B. Pociąg z kierunku B jedzie dalej na kierunek A.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.034 577 30
#10
O to też. Zgadzam się z kolegą Pawłem Piotrem, że układ torowy tej stacji jest nieco dziwny i mało rzeczywisty. Z górnych torów szlakowych (zarówno z lewej, jak i z prawej strony stacji, nie da się wjechać na żaden tor przy peronie. Z prawej strony (kierunek B) można wjechać tylko na jeden tor z peronem i jest to też jedyny tor, na który może wjechać pociąg z kierunku A, jeżeli ma dalej jechać w kierunku B. Pytanie podstawowe: czy wszystkie tory dochodzące ze stacji (2 z lewej i 3 z prawej) są torami szlakowymi, czy może któryś z nich to bocznica przemysłowa? I czy z lewej strony to ma być linia dwutorowa, czy dwie jednotorowe?

Poza tym w lokomotywowni brakuje torów do obrządzania parowozów. Skoro jest duża obrotnica, to powinny być tory do nawęglania, kanał oczystkowy itp. Jeden tor dojazdowy do obrotnicy i wachlarz dookoła to za mało.
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#11
Z tego wszystkiego nie napisałem że w planach ma to być stacja końcowa a wjazd na nią ma się odbywać przez rozjazd najdalej wysunięty w prawa stronę. To w zupełności zmienia sytuacje. Reszta torów biegnie do bocznic.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
Gała napisał(a):
Z tego wszystkiego nie napisałem że ...
Tak to wygląda, jak się czegoś nie dopowie albo nie dorysuje, a tyle razy proszę, by rysunki były jednoznaczne, z opisem torów, tak stacyjnych jak i szczególnie tych wychodzących najczęściej "donikąd", by było wiadomo, gdzie jest szlak, gdzie bocznice, nie mówiąc już o stosowaniu odpowiednich graficznych symboli na planach i schematach... Wszystkie swoje rysunki robię dla Was nie po to, by się Wam przypodobać, ale po to, byście się z nich czegoś nauczyli, jak się rysuje i opisuje - przede wszystkim...
 
OP
OP
Gała

Gała

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#13
Jak na ten czas chciałem uzyskać odpowiedz na zadane wcześniej pytania. Odnośnie układu torów to jest odłożone na późniejszy czas by go dopracować i skonsultować