Andrzej Harassek napisał(a):
i to nie od wczoraj, pochylenie nasypu nie powinno być ostrzejsze niż 1:1,5
Gdzieś mam zdjęcia nasypów kolejowych na których widać wyraźnie ich nachylenie sporo większe od przepisowego,..
Przepis dot. wymogu stosowania nachylenia 1:1,5 dla skarp nasypów jest przepisem nowożytnym, tj. powstałym nie wcześniej, jak po odzyskaniu niepodległości. Generalnie nachylenie 1:1,5 wzięło się z kąta usypu najczęściej stosowanego w Polsce do tego celu budulca, czyli piaszczystej ziemi.
Ale wcześniej - co zaborca, to inne przepisy. W Prusach, z tego co się kiedyś doszukałem, było szereg wyjątków. W przypadku ziemi gliniastej lub kamienistej dopuszczano znacznie większe nachylenia, nawet 1:1. Skwapliwie z tego korzystano w ramach oszczędności np. przy budowie linii lokalnych.
Sporo tych nasypów po dawnych "nebenbahnen" istnieje do dziś, szczególnie w rejonach przedgórza sudeckiego - budowane z gruzu skalnego nie ulegały takiej degradacji jak inne.
Dlatego ja sam, będąc urodzonym na Dolnym Śląsku, przez długi czas myslałem, że prawidłowym nachyleniem nasypów jest 1:1.
