• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nastawnia-rodzaje

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#1
Szanowni koledzy. Bardzo mi się podobają nastawnie typu jak na poniższych zdjęciach-zdjęcia 1 i 2. Interesuje mnie, czy tego typu nastawnie (dość charakterystycznej konstrukcji) były budowane na określonych liniach, okresie czy może w określonym przeznaczeniu ? Bo różnią się znacząco od innych charakterystycznych nastawni jak te ze zdjęć 3 i 4.


1. http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Plik:Legnica_Wschod2.JPG
2. http://fotopolska.eu/386785,foto.html


3. http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Plik:Warszawa_Antoninow1.JPG
4. https://www.google.pl/imgres?imgurl...hWNOSwKHapXASI4rAIQMwgJKAcwBw&iact=mrc&uact=8
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#2
Konstrukcja nastawni jest zdeterminowana przez typ urządzeń SRK (sterowania ruchem kolejowym) jaki obsługuje.

Nastawnie nr 3 i 4 to nastawnie dostosowane do elektrycznych urządzeń przekaźnikowych. Na parterze znajduje się przekaźnikownia, czyli pomieszczenie gdzie znajdują się podzespoły układów elektrycznych (głownie przekaźniki) do sterowania zwrotnicami i sygnalizacją zgodnie z ustawieniami na pulpicie nastawczym w nastawni na ostatnim piętrze. Podobnie nastawnia nr 1. Produkcję urządzeń przekaźnikowych rozpoczęto po II Wojnie Światowej, natomiast w latach 60, 70, 80 i 90 (później wchodziły komputery) wprowadzano je licznie przy budowie nowych linii, (nowe budynki min. wg projektu jak na zdjęciu 3 i 4) oraz przy modernizacji starszych linii (adaptacja starszych budynków lub budowana nowych)

Natomiast nastawnia nr 2 to konstrukcja dostosowana do mechanicznych urządzeń scentralizowanych, gdzie na parterze, w tzw. komorze naprężaczy znajdowały się naprężacze wewnętrzne. Bezpośrednio nad tymi urządzeniami piętro wyżej w nastawni znajdowała się min. ława dźwigniowa, gdzie dyżurny ruchu przy użyciu siły nastawia rozjazdy i sygnały na semaforach. Pod koniec lat 70 zaprzestano ich budowy, ale do dziś z powodzeniem zachowały się na wielu stacjach.

W takiej nastawni możliwa jest wymiana urządzeń z mechanicznych na przekaźnikowe lub komputerowe bez ingerencji w wygląd zewenętrzy nastawni. Tak jak to miało miejsce np. w nastawni stacji Czudec, czy Strzyżów nad Wisłokiem, gdzie budynek nastawni jest tej samej konstrukcji co ten nr 2.
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Czudec
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Strzyżów_nad_Wisłokiem

Wiedzę na temat urządzeń sterowania ruchem kolejowym można czerpać stąd:
http://www.transportszynowy.pl/usrk.php
http://www.bsk.isdr.pl/usrk.php
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki