• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Na warsztacie u Marqusa

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
996 63 25
#41
@cyruss o ile pamiętam to 0 było na "nocne" czyli pół mrok... Obstawiam 20% (ile świeciło lamp nie pamiętam) 1/2 to polowa- dobre było aby nie waliło po oczach, no i wspomniane 1 czyli max. Oczy sleply. Aby było ciemno robiło się przełącznik (kwestia wprawy) między 1/2 a 0 w tedy było ciemno jak w... Nom :D
Co do odpalania (mrugania) to się nie wypowiem bo nie wiem. Tak czy siak nie ma co wymagać. Jeśli będzie tak jak @Marqus zapowiada to i tak będzie petarda na maxa.
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#42
Z tym zapalaniem świetlówek, to jest dodatkowa opcja. Również symulacja uszkodzenia.
Nic nie stoi na przeszkodzie zapalanie świateł w barwie zimnej białej w trybie żarówka z wyłączonym rozświetlaniem i wygaszaniem.
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#44
Mam kilka sztuk płytek z Węgier (Tamás Horváth HTech) do wagonów sypialnych mają niebieski LEDy na zmianę z białymi.
Ok. Widziałem filmiki z oświetlonymi w ten sposób wagonami.
Nie wiem jak wygląda płytka, ale z pokazanych wagonów na filmach, dekodery nie mają możliwości załączania poszczególnych przedziałów, tylko w grupach. Ale mogę się mylić.
Taka konstrukcja dekodera na pewno umożliwia sterować dodatkowo niebieskimi LED.
W przypadku mojej listwy, dodanie dodatkowych LED znacznie skomplikowałoby projekt płytki. Zwróć uwagę, że na mojej płytce są wydzielone strefy pod przedziały z literowym opisem umiejscowienia LED pod konkretny wagon. W takiej sytuacji nie ma możliwości zamontowania dwóch lub podwójnej LED. Druga sprawa, to bardziej rozbudowany układ sterowania i dodatkowe zajęte miejsce w pamięci procesora. Im więcej elementów i mocniejszy procesor, tym wyższa cena.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#45
o ile pamiętam to 0 było na "nocne" czyli pół mrok... Obstawiam 20% (ile świeciło lamp nie pamiętam) 1/2 to polowa- dobre było aby nie waliło po oczach, no i wspomniane 1 czyli max.
Jeżeli nie rozwinęła się u mnie peseloza to w kwestii oświetlenia przedziałów rację ma Waldek, 0 to zero znaczy nic i ciemno było jak u murzyna tj. chciałem napisać afroamerykanina pod koszulą, 1/2 zaświecały się małe żaróweczki na końcach opraw i panował półmrok, a 1 to włączone oczorąbnie jasne świetlówki. Oczywiście mam na myśli czasy kiedy w przedziale wisiała pod sufitem jedna oprawa oświetleniowa zawierająca dwie żarówki po chyba 5W i jedną świetlówkę.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.138 119 0
#46
Ja pamiętam że były 2 świetlówki i małe żaróweczki. 1 - włączone 2 świetlówki, 1/2 - włączona 1 świetlówka, 0 - włączone małe żaróweczki. Włącznik nie przewidywał opcji całkowitej ciemności. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#47
Jeżeli nie rozwinęła się u mnie peseloza to w kwestii oświetlenia przedziałów rację ma Waldek, 0 to zero znaczy nic i ciemno było jak u murzyna tj. chciałem napisać afroamerykanina pod koszulą, 1/2 zaświecały się małe żaróweczki na końcach opraw i panował półmrok, a 1 to włączone oczorąbnie jasne świetlówki.
Nie wiem, kto to jest Waldek, ale źle pamięta. Było tak, jak opisał kolega @Arekmiz:
Ja pamiętam że były 2 świetlówki i małe żaróweczki. 1 - włączone 2 świetlówki, 1/2 - włączona 1 świetlówka, 0 - włączone małe żaróweczki. Włącznik nie przewidywał opcji całkowitej ciemności.
Żeby wszystko wyłączyć, trzeba było zrobić tak, jak opisał kolega @Pantograf:
Aby było ciemno robiło się przełącznik (kwestia wprawy) między 1/2 a 0...
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
316 1 0
#48
Waldek to ja. Przypuszczam że było różnie z tym minimalnym oświetleniem. Kiedy jako młody kolejarz jeździłem nocnymi pociągami z Przemyśla do Warszawy po elementy do składania "Jowiszów" (kiedyś Unitra produkowała takie kolorowe telewizory), pamiętam że bez kombinacji przełącznikami robiło się całkowitą ciemność. Ale jaki to był typ wagonu - kto wtedy zwracał na to uwagę... Było to chyba jeszcze przed elektryfikacją linii Przeworsk - Rozwadów.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.138 119 0
#49
Nie, no pewnie, że znając nasze pekape to było 100 różnych opcji. :) Ja pamiętam jakąś wycieczkę wagonem tzw. socjalnym do Zakopanego. Wagon był starego typu, miał harmonie na końcach. A w każdym przedziale były 2 okrągłe klosze z pojedynczymi żarówkami. Nad drzwiami wejściowymi do przedziału były 2 włączniki dźwigienkowe. Jeden zapalał jedną lampę, drugi drugą. Więc były opcje: full (obie żarówy), pół (jedna, do wyboru ta od drzwi lub ta bliżej okna) lub zero (całkowita ciemność). :)

Także jak przejrzymy wszystkie wagony od zarania dziejów, to znajdziemy 100 opcji załączania oświetlenia. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#50
Waldek to ja. Przypuszczam że było różnie z tym minimalnym oświetleniem.
Przepraszam za to "Nie wiem, kto to jest Waldek", ale jak ktoś (tu kolega @stare tory) powołuje się na czyjąś wypowiedź na forum, to dobrze byłoby napisać o kogo chodzi podając używany na forum pseudonim, zwłaszcza, że kolega @cyruss imię podaje tylko małą czcionką w stopce, którą mało kto czyta - oczywiście to nie zarzut w kierunku kolegi Waldemara. A co do sposobu włączania oświetlenia, to był małe niedopowiedzenie z mojej strony: chodziło tylko o wagony typu Y, a nie o starsze typy, w których rzeczywiście bywało różnie. Ale z wagonów przedziałowych świetlówki miały tylko te nowe Y i tylko ich są modele, do których z kolei kolega @Marqus opracował listwy, więc nieświadomie założyłem, że tylko o takich wagonach dyskutujemy. W tej sytuacji chyba nie ma potrzeby przeglądania wszystkich wagonów od zarania dziejów. ;)