• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny MTB - modele lokomotyw serii SM40/SM41

baktrian

Aktywny użytkownik
Reakcje
175 3 0
#61
Barierki trzeba było pomalować pod kolor nadwozia ,wyglądały by lepiej i nie rzucało by się ich przeskalowanie. Ale muszę przyznać ,że model wygląda coraz lepiej ,co mnie cieszy.
Racja, ale złapałem "najbliższą" Tamiyę" w spray-u. Trzeba będzie dobrać kolor, ale najpewniej zupełnie nowe barierki; trawione lub lutowane. Chciałem tylko zamaskować, te białe kloce...:)
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
477 2 1
#64
Czy ktoś może próbował już rozpoznać połączenia elektryczne na płytce?
Chodzi mi o to, czy poza wyjściami światła przód/tył są może gdzieś wyprowadzone pola lutownicze dla wyjść AUX1 i AUX2 (takie wyjścia są dostępne w gnieździe NEXT18). Takie wyjścia przydałyby się do świateł manewrowych lub czerwonych.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
477 2 1
#70
No i sam już nic nie wiem, przelutowałem 1 led z przodu w miejsce gdzie teoretycznie powinno być wyjście AUX1, po załączeniu wyjścia AUX1 led nie świeci, natomiast gaśnie drugi led podłączony pod wyjście światła przód. Programowo nie mam żadnej zależności pomiędzy tymi wyjściami.
 

SP47-001

Aktywny użytkownik
Reakcje
250 12 4
#71
Witajcie, w 1991 roku lokomotywy stacjonujące w lokomotywowni Stargard Szczeciński tak wyglądały jak na poniższych zdjęciach. Co ciekawe to wszystkie lokomotywy serii SM40 nie mały tablic ze znakiem serii i było to malowane farbą. Tablice tylko były z napisem PKP i numerem inwentarzowym takie same jak na lokomotywach serii SM41. I było tak od momentu zmiany z serii Lwe58 na SM40.
Zobacz załącznik 960715 Zobacz załącznik 960716 Zobacz załącznik 960717
Cenne zdjęcia i uwagi. Co nie zmienia faktu, że czcionka jest nadal zła na modelu, co bardzo razi (no może tylko mnie, ale to już zboczenie zawodowe). Czcionka o nazwie Arial, którą zastosowało MTB - idąc tym samym po najmniejszej linii oporu - owszem istniała (od 1990 r.), ale na pewno nie stosowano jej na polskim taborze w ówczesnych czasach.

A wracając do napisu "SM-40" to ciekawe jak powielany błąd w dokumentacji prowadzi do błędnego oznaczenia taboru, spotykam się z tym nie pierwszy raz. Pytanie skąd się to bierze, może ze skojarzeń z oznaczeniami militarnymi - np. czołgów T-34? Drugim często popełnianym błędem jest pisanie ze spacją, np. "SM 40", zamiast "SM40".

Zgadzam się z kolegą Andrzejem:
Reasumując: dla mnie model, choć wygląda w sumie nieźle, nie jest warty swojej ceny, biorąc pod uwagę, że aby mieć pełnowartościowy model musiałbym zainwestować kolejne kilkaset złotych, bo sam nie byłbym w stanie zamontować reflektorów. Pomijam już fakt błędnych oznaczeń i tego, że dostarczone z modelem reflektory też należałoby zastąpić lepszymi, nawet, jeżeli miałyby być bez czerwonych świateł (fabrycznie dołączone są reflektory z wyłącznie białymi światłami).
Cena co najmniej dwukrotnie przesadzona, a nie pokusili się za nią chociaż o prostokątne kawałki plastiku pod napis na budkę maszynisty "PKP" oraz numer inwentarzowy...

Także ja swoją ofertę kalkomanii z poprawnymi oznaczeniami na całą lokomotywę podtrzymuję. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.828 616 30
#74
Nie mam tego modelu i może mało kumaty jestem w tych sprawach, ale z opisu wyjść dekodera rozumiem, że czerwone światła są fabrycznie podłączone do AUX1 (pin 3 dekodera) i AUX2 (pin 12), a nie do głównych wyjść świateł. Natomiast nie bardzo rozumiem (zakładany) sposób mapowania: na schemacie pokazane jest, że F0f (forward - w przód) włącza światła białe z przodu (pin 17: F0f/white front) razem z czerwonymi też z przodu (pin 12: AUX2-F0f/red front). F0r (rear - w tył) włącza światła czerwone z tyłu (pin 3 AUX1-F0r/red rear), ale nie widzę włączenia świateł białych (nie znalazłem F0r/white). Coś chyba jest pokręcone w tej instrukcji.
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
364 0 0
#75
Umieszczony w instrukcji rysunek PCB jest poprawny. Nie przewidziano tam podłączenia świateł czerwonych.
Nie sugerujcie się znajdującym się powyżej schematem podłączenia dekodera dźwiękowego ze złączem NEXT18, bo nie ma on większego związku z tym co znajdziecie na płytce. Płytka wykorzystuje tylko część połączeń i rozważania odnośnie innych wyjść podłączonych do pinów tego złącza nie mają tu zbytnio sensu.
Lutowanie do pinów złącza NEXT18 jest raczej dla większości nie wykonalne. Jeśli, ktoś będzie chciał rozszerzyć możliwości sterowania oświetleniem, powinien pomyśleć o wymianie zamontowanych w modelu płytek lub montażu na pająka...
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
477 2 1
#76
Umieszczony w instrukcji rysunek PCB jest poprawny. Nie przewidziano tam podłączenia świateł czerwonych.
Też tak na początku myślałem, tylko autor filmiku z linku powyżej pokazuje podłączenie po jednym ze świateł właśnie do wyjść AUX1 i AUX2, i to u niego działa na oryginalnej płytce z gniazdem Next18.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
477 2 1
#78
Jak się okazuje fabryczna płytka wcale nie jest taka prosta, ponadto są na niej niestety pewne zależności między wyjściami dekodera, co uniemożliwia ich swobodne mapowanie.
Żeby nie było wątpliwości przód lokomotywy to przedział silnikowy, tył to kabina.
Na płytce w modelu znajdują się pola lutownicze z wyjściami AUX1, AUX2 i dwa AUX3.
Na początek sprawa prosta, te dwa AUX3 to oświetlenie kabiny (po dwa pola po bokach od spodu płytki w kabinie), można wlutować ledy dołączone do modelu, pasują. Co prawda AUX3 w standardzie NEXT18 to wyjście logiczne, ale sterujemy nim normalnie mapując dowolny przycisk do załączania tego wyjścia.
Ciekawie robi się z AUX1 (dwa pola z przodu na środku) i AUX2 (dwa pola blisko środka od spodu płytki w kabinie).
Wyjścia te działają odwrotnie, tzn. nie załączają żadnego światła (podłączone do nich światła załączają się z przyciskiem F0), tylko wyłączają już świecące: AUX1 wyłącza światła przód, AUX2 wyłącza światła tył. Te wyłączenia nie wynikają niestety z ustawień dekodera, tylko z połączeń na samej płytce. Żeby było ciekawiej, to podłączenie do nich świateł czerwonych powoduje błędne działanie świateł, tzn. światła czerwone świecą się razem z białymi w kierunku jazdy. Można podłączyć światła czerwone odwrotnie (tylne do pól z przodu, przednie do pól z tyłu), wtedy mamy możliwość jazdy z załączonymi właściwymi światłami białe/czerwone, bądź tylko same czerwone, nie ma możliwości jazdy z samymi białymi.
Co ciekawe, jeżeli zrezygnujemy ze świateł czerwonych, a pola AUX1 i AUX2 wykorzystamy do świateł manewrowych, to wszystko będzie działać, a załączenie świateł manewrowych spowoduje automatyczne wyłączenie świateł białych, bez żadnych dodatkowych ustawień w dekoderze.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.337 34 1
#79
hm, a dałoby radę wykorzystać podwozie do budowy SM30 ?
Raczej nie ponieważ wymiary (te zasadnicze) w obu lokomotywach były jednak różne. I wydaje mi się że w modelu wyglądało by to niezbyt dobrze.
Dla przypomnienia rozstaw osi w wózkach SM40/41 to 2200 mm a w SM/SP30 to 1900 mm
Rozstaw czopów wózków w SM40/41 to 5500 mm a w SM/SP30 to 4600 mm
Rozstaw pomiędzy osiami skrajnymi w SM40/41 to 7700 mm a w SM/SP30 to 6400 mm
Tak więc chcąc wykorzystać napęd z modelu MTB należało by niestety przebudować całe podwozie pod model SM30 :(

Jeszcze inna kwestia odnośnie tego modelu. Jak już tutaj stwierdzili koledzy model jest bazą pod ewentualne ulepszenia względem tego co zaproponował nam producent. Wspomniano też o kalkach dla tego modelu. Postanowiłem narysować projekt takiej kalki. Moje założenie było takie aby model przedstawiał stan po opuszczeniu bram fabryki w Budapeszcie. Zatem w projekcie są tablice z cechą PKP oraz numerem. Nie ma oznaczenia serii, bo jak to już udowodnił nam kol. @Rysiek w pierwszych egzemplarzach było ono wykonane farbą. Natomiast w projekcie są tablice fabryczne zarówno na drzwi przedziału maszynowego ( na tej tablicy jest rok produkcji i nr. fabryczny lokomotywy ozn. SM40-10) oraz tablice na czołownice lokomotywy jakie występowały w pierwszych dziesięciu egzemplarzach dostarczonych na PKP.

kalka SM40 2.jpg


Na chwilę obecną czekam na potwierdzenie czy takie oznaczenia pasują do modelu wydanego przez firmę MTB ponieważ ja modelu nie posiadam muszę posiłkować się opinią kolegi Roberta @baktrian odnośnie poprawności wykonania projektu.
Sprawa ewentualnych poprawek oraz uzupełnienia projektu jest otwarta ;)

Pozdrawiam Świątecznie
 

Podobne wątki