• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy SM40/41

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#82
Te małe lampy były montowane fabrycznie w pierwszych latach produkcji dla PKP.
Podobnie, jak małe reflektory w ST43 z pierwszych dostaw (odwzorowane w modelu ST43-20). I w jednym, i w drugim wypadku typowe "wiadra" (czy "garnki") PKP montowano już w trakcie eksploatacji, przy okazji napraw.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.667 67 5
#83
Pierwszy raz spotykam się z tym modelem lokomotywy.
Gdzie mogę znaleźć wartościowe merytorycznie informacje na temat tej lokomotywy?
Chodzi mi głównie o to, gdzie i do czego była używana.
To są dla mnie kryteria znaczące przy ewentualnych zakupach taborowych.
Dziękuję z góry.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#84
Pierwszy raz spotykam się z tym modelem lokomotywy.
Czy chodzi o model lokomotywy, czy o prawdziwą lokomotywę (a właściwie dwie serie: SM40 i SM41)? Jeżeli o prawdziwe maszyny, to warto poszukać, zaczynając od wpisania w Google hasła "SM40" i "SM41". Lokomotywy tych serii, bardzo do siebie podobne, były zasadniczo przeznaczone do prac manewrowych, ale prowadziły też lekkie pociągi pasażerskie i towarowe. A ciekawym i niecodziennym zastosowaniem było prowadzenie przez dwie SM41 pociągów pasażerskich (w tym ekspresu "Tatry") między Krakowem Płaszowem a Zakopanem przed elektryfikacją "zakopianki". Trochę było też na naszym forum w dziale "Koleje w Polsce" (można wpisać w wyszukiwarkę hasło "SM41").
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.337 34 1
#86
Ogólnie rzecz biorąc:
Lokomotywa manewrowa z założenia- z możliwością prowadzenia pociągów towarowych i pasażerskich jednak bez możliwości grzania pociągu.
Pierwsza seria na PKP to SM40 w ilości 10 szt.
Druga seria na PKP to SM41 w ilości 263 szt.
Dość znaczna ilość tych lokomotyw trafiła również do przemysłu ( zamówiona po za PKP) dokładnego stanu nie znam niestety.
Lokomotywy takie służyły w przemysłowych oznaczeniach. Dużo tych lokomotyw było na śląskich hutach, i bocznicach fabrycznych.
EDIT
O przeznaczeniu lokomotyw wyżej już napisał Andrzej ;)

Przypomniałem sobie. Najwięcej tych przemysłowych lokomotyw było w Hucie Lenina w Krakowie (31 szt.) z oznaczeniami S100 do S131.
Gdzieś czytałem, że do przemysłu trafiło ok.100 tych lokomotyw. Niektóre z nich miały oznaczenia fabryczne DVM2 i numer inwentarzowy właściciela.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#89
jeśli chodzi o pociągi osobowe, to najczęściej ciągnęła 2 ryflaki
Tylko że prawie wszystkie zdjęcia SM41 z ryflakami na tej stronie to zdjęcia z ostatnich 20-30 lat, pociągów specjalnych dla hobbystów, a nie rozkładowych. Zdjęcie kolegi @Generał z Kościerzyny, gdzie widać SM41 z wagonem przedziałowym i ryflakiem (oba polskiej budowy powojennej), to raczej wyjątkowa sytuacja, możliwa tylko w lecie. Już tu pisałem, że SM40 i SM41 mogły z ryflakami jeździć tylko latem, bo lokomotywy nie miały ogrzewania składu. W normalnej eksploatacji, wbrew temu, co napisał wyżej jeden z kolegów, te lokomotywy zwykle jeździły z wagonami doczepnymi Ganz, które miały własne ogrzewanie, niezależne od lokomotywy. Wagony te były zasadniczo przewidziane do wagonów SN52, które też nie miały urządzeń do ogrzewania składu. Kiedyś na forum już pokazałem poniższe zdjęcie, ale nie mogę tego teraz znaleźć. Linia Kwidzyn - Malbork, a konkretnie odcinek między Ryjewem a Sztumem, rok 1984.

012.jpg
 
OP
OP
KoVaL

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.298 64 5
#95
Należy rozumieć prawdziwą maszynę ,nie model i jeszcze jedno zdjęcie tej lokomotywy opisane na rok 2011 ? Oraz zdjęcie z Poznania numeru 06 z 1961 i tu seria wygląda na coś pomiędzy tabliczką ,a szablonem. Źródło to samo.
SM40-10 Wr.2011.jpg
SM40-06 P-ń1961.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Roberto0

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 0 0
#96
Taką fotkę znalazłem na FB. Strona węgierska o lokomotywach ,fotki z różnych krajów ,w tym z Polski. Fotka z 1988 (Wrocław) przedstawia oryginał SM40-10 i co ciekawe ma komplet tabliczek. https://www.facebook.com/profile.php?id=100064738093212
To niestety źle opisane zdjęcie. Zdjęcie przedstawia SM40-10 ale w stanie pomnikowym i na pewno wykonano je w Stargardzie Szczecińskim, a nie we Wrocławiu. Foto datowane bliżej roku 2000 i po wycofaniu lokomotywy z eksploatacji. Dla porównania ten sam pomnik
https://wrphoto.eu/details.php?image_id=40789
 
OP
OP
KoVaL

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.298 64 5
#97
Zastanawia mnie ,skąd te tabliczki z serią lokomotywy pod koniec eksploatacji - pomnikowe. Było ich tylko 10 szt. i pierwotnie oznaczonych jako Lwe58 , czyli 20 kpl. tabliczek + może jeden ,dwa na zapas, mogło się nie opłacać robić formy to rozumiem , a później ktoś dorobił kilka egzemplarzy na pomnik?
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
3.119 38 1
#98
to zdjęcie SM40-10 to zrobiłem na stacji Wrocław Kuźniki podczas transportu tej lokomotywy do skansenu w Pyskowicach, w normalnej eksploatacji SM40 nie miały tabliczek z serią, tabliczki dostały po zakończeniu eksploatacji tylko te dwie maszyny 01 i 10 jak trafiły do skansenów na eksponaty !!!
 

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 1 0
Nie wiem, czy komuś się przyda, w razie czego proszę usunąć post ;) Kilka dni temu pojawił się archiwalny materiał z udziałem - prawdopodobnie - SM40. Nawet dźwięk trochę słychać ;) Przejazdy w minutach: 1:13 oraz 1:27 :)
 

Podobne wątki