Przedstawiam zestaw modeli wagonów krytych ČSD serii Hadgs firmy MTB. Producent ten ma w ofercie już od kilku lat wagony kryte 4 osiowe kilku typów w kilku wersjach oznaczenia. Są sprzedawane w zestawach po 2 wagony jednej wersji. Prezentowane miniatury to wagony serii Hadgs produkowane w latach 1974-76 dla ČSD w zakładach w Czeskiej Lipie. Wagony te z racji dodatkowego wyposażenia do przewozu zboża luzem (klapy i wysypy w podłodze) zostały zakwalifikowane jak wagony kryte budowy specjalnej. Bardziej dokładny opis można znaleźć Tutaj . Dalsza produkcja była kontynuowana już bez wysypów w podłodze pod oznaczeniem serii Gags.
Zdjęcie pożyczone ze strony z linku.
Modele wagonów firmy MTB po raz pierwszy spotkałem w roku 2016-tym na Trybunałach i chyba były produkowane wtedy od niedawna. Moje modele mają numery inwentarzowe 82 54 260 1 729-9 i 81 54 260 1 559-4. Trudno mi powiedzieć czy ta wersja wagonów była wykonana z innymi numerami, a producent nie stosuje numerów katalogowych swoich modeli ani też nie podaje na opakowaniu numerów inwentarzowych. Miniatury są wykonane dość ładnie z dużą liczbą detali zamontowanych fabrycznie i jeszcze większą liczbą detali do samodzielnego montażu. Pierwsze wrażenie może być trochę niezachęcające, bo producent nie ustrzegł się kilku niedociągnięć do czego już ta firma zdążyła nas przyzwyczaić. W opakowaniu znajduje się skromna instrukcja obrazkowa z rozmieszczeniem detali do samodzielnego montażu.
Na tym niestety niezbyt wyraźnym zdjęciu po lewej wagon w stanie gołym a po prawej już z zamontowanymi detalami.
Na tych zdjęciach przedstawiłem już zmontowane wagony. Montaż niektórych detali wymaga użycia wiertła do rozwiercenia otworów. Pokrętła do wysypów montowane pod drzwiami trzeba skrócić. Stopnie manewrowego montowałem tylko po stronie czoła z drabiną. Po drugiej stronie pomimo że są na nie otwory to nie ma uchwytów więc ich tam być nie powinno. Ładnie są wykonane pomosty na dachu z blachy fototrawionej. To co budzi moje zastrzeżenia to wózki które mogły być trochę ładniej wykonane (porównanie z wózkami cemenciarki firmy Zerba), drabina czołowa trochę za krótka i nie zgadza się ilość szczebli. Trochę za wysoko wydają się być umieszczone klapy otworów wentylacyjnych (ok. 1 mm niżej byłoby dobrze). I skośne profile w ścianach bocznych powinny się łączyć z profilem pionowym trochę wyżej. Poza tymi błędami modele wyglądają bardzo ładnie i mają bardzo dobre właściwości jazdy. Mechanizm kkk działa bez zarzutu. Dokładnej zgodności wymiarów nie jestem w stanie określić bo nie znam wszystkich wymiarów oryginału. Ale porównanie z trochę podobnym wagonem 401K wypada dobrze. W moich modelach jeszcze wymagają malowania tablice przestawcze hamulca zespolonego i pokrętła hamulca postojowego.
Podsumowując ogólne wrażenie jest dobre ale do jakości modeli Piko Gags-tx jeszcze "trochę" brakuje, a cena podobna. Czy warto kupić, każdy to sam oceni i podejmie decyzję. Mnie do zakupu zachęciła okazyjna cena i potrzeba urozmaicenia kolekcji ČSD.
Zdjęcie pożyczone ze strony z linku.
Modele wagonów firmy MTB po raz pierwszy spotkałem w roku 2016-tym na Trybunałach i chyba były produkowane wtedy od niedawna. Moje modele mają numery inwentarzowe 82 54 260 1 729-9 i 81 54 260 1 559-4. Trudno mi powiedzieć czy ta wersja wagonów była wykonana z innymi numerami, a producent nie stosuje numerów katalogowych swoich modeli ani też nie podaje na opakowaniu numerów inwentarzowych. Miniatury są wykonane dość ładnie z dużą liczbą detali zamontowanych fabrycznie i jeszcze większą liczbą detali do samodzielnego montażu. Pierwsze wrażenie może być trochę niezachęcające, bo producent nie ustrzegł się kilku niedociągnięć do czego już ta firma zdążyła nas przyzwyczaić. W opakowaniu znajduje się skromna instrukcja obrazkowa z rozmieszczeniem detali do samodzielnego montażu.
Na tym niestety niezbyt wyraźnym zdjęciu po lewej wagon w stanie gołym a po prawej już z zamontowanymi detalami.
Na tych zdjęciach przedstawiłem już zmontowane wagony. Montaż niektórych detali wymaga użycia wiertła do rozwiercenia otworów. Pokrętła do wysypów montowane pod drzwiami trzeba skrócić. Stopnie manewrowego montowałem tylko po stronie czoła z drabiną. Po drugiej stronie pomimo że są na nie otwory to nie ma uchwytów więc ich tam być nie powinno. Ładnie są wykonane pomosty na dachu z blachy fototrawionej. To co budzi moje zastrzeżenia to wózki które mogły być trochę ładniej wykonane (porównanie z wózkami cemenciarki firmy Zerba), drabina czołowa trochę za krótka i nie zgadza się ilość szczebli. Trochę za wysoko wydają się być umieszczone klapy otworów wentylacyjnych (ok. 1 mm niżej byłoby dobrze). I skośne profile w ścianach bocznych powinny się łączyć z profilem pionowym trochę wyżej. Poza tymi błędami modele wyglądają bardzo ładnie i mają bardzo dobre właściwości jazdy. Mechanizm kkk działa bez zarzutu. Dokładnej zgodności wymiarów nie jestem w stanie określić bo nie znam wszystkich wymiarów oryginału. Ale porównanie z trochę podobnym wagonem 401K wypada dobrze. W moich modelach jeszcze wymagają malowania tablice przestawcze hamulca zespolonego i pokrętła hamulca postojowego.
Podsumowując ogólne wrażenie jest dobre ale do jakości modeli Piko Gags-tx jeszcze "trochę" brakuje, a cena podobna. Czy warto kupić, każdy to sam oceni i podejmie decyzję. Mnie do zakupu zachęciła okazyjna cena i potrzeba urozmaicenia kolekcji ČSD.