• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Mszana Dolna

Transwersalny

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
#1
Mszana Dolna w skali 1:87

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Zapraszam do obserwowania, jak powstaje makieta, jednej z, moim zdaniem, najpiękniejszych stacji kolejowych w Polsce. Zachęcam do komentowania i liczę na waszą pomoc, ponieważ wiem, że w trakcie budowy pojawią się pytania, na które nie będę w stanie odpowiedzieć samodzielnie :). Mam nadzieję, że będziecie czerpać przyjemność, podczas oglądania postępów z budowy ;), a ona sama dojdzie do skutku i za kilka lat będziemy mogli cieszyć się, tak piękną stacją w skali 1:87 :giggle:.

A więc zaczynajmy!



1.Moja historia z modelarstwem i naszym Forum:

Moja historia z modelarstwem rozpoczęła się w 2016/17 roku (nie pamiętam dokładnie), gdy to zainteresowało mnie rolnictwo, a raczej maszyny i ciągniki rolnicze z okresu PRL. Tak zbudowałem kilka ”modeli”, jeśli można tak to w ogóle nazwać. W kolekcji znalazły się modele popularnych pojazdów, takich jak Ursus C360 w skali 1:25 od wydawnictwa Answer oraz zestaw Revell RV67820 - Porsche Junior 108. W wakacje 2019 roku, gdy to będąc właśnie w Mszanie Dolnej (przypadek?), oglądając film o Ursusie C360, YouTube „zaproponował mi materiał” PMM H0 TV pt. ”Zieleń niska - metodą elektro-trawo-sadzenia”:
Po obejrzeniu Pana Leszka Lewińskiego stwierdziłem, że ja też będę budował makiety, i tak się zaczęło… .

Na Forum jestem od 2020 roku (stare konto), jednak odkryłem je chyba na samym początku, w 2019r.. Tle o mnie, teraz zaczynamy na serio :p.

2.Linia Kolejowa nr 104, czyli tzw. „Galicjanka”:

Dane podstawowe:

Zacznijmy od początku. Galicyjską Kolej Transwersalną wybudowano w latach 1882 – 1884, w celach militarnych, jako alternatywę dla linii Kraków – Lwów, jest to ciąg: Čadca (obecnie Słowacja) – Zwardoń – Żywiec – Sucha Beskidzka – Chabówka – Nowy Sącz – Stróże – Gorlice Zagórzany (z odnogą do Gorlic) – Jasło – Zagórz – Stryj (obecnie Ukraina) – Stanisławów – Husiatyn, łącznie to około 577 km, co w dwa lata budowy wydaje się niewykonalne do dziś. LK104 otwarto 16 grudnia 1884r., kiedy to pierwszy pociąg przebył trasę Żywiec – Nowy Sącz, i właśnie dziś mija 140 lat od otwarcia linii. Liczy ona 76km długości, przebiega przez piękny Beskid Wyspowy, zachwycając pięknymi widokami południowej Małopolski.
Z pięknymi widokami za okien pociągów wiąże się trudny profil linii, dręczący kolejarzy, nawet 27% spadkami i wzniesieniami. Najwyższym punktem, na linii jest przystanek w Skrzydlnej, ok. 605m.n.p.m, który uchodzi za jeden z najwyższych przystanków kolejowych w Polsce. Najniższym zaś jest stacja w Marcinkowicach (tj. ok. 274m.n.p.m.). W związku z górskim terenem należało wykonać wiele imponujących robót ziemnych, a przebieg linii musiał omijać liczne wzniesienia. Chcąc wyeliminować takowe, trzeba było uwzględnić ostre łuki (wjazd i wyjazd ze Stacji w Mszanie Dolnej, łuki przed Kasiną Wielką, od strony Mszany, kawałek szlaku pomiędzy Dobrą k. Limanowej, a Tymbarkiem, szlak Limanowa – Chomranice, w tym najbardziej spektakularne łuki przed stacjami w Pisarzowej i Męcinie, i na koniec wyjazd ze stacji w Marcinkowicach. Jeśli chodzi o wykaz stacji, przystanków i bocznic, to prezentuje się on następująco:

0.00km -> st. Chabówka

1.94km -> p.o. Rabka-Zdrój

5.59km -> st. Rabka Zaryte

8.00km -> p.o. Raba Niżna

13.38km -> p.o. Mszana Dolna Marki

14.95km -> st. Mszana Dolna

14.95km -> bst. Mszana Dolna (nieistniejąca bocznica do przetwórni ryb i tartaku)

23.39km -> st. Kasina Wielka

25.96km -> p.o. Skrzydlna

30.84km -> st. Dobra koło Limanowej

37.12km -> st. Tymbark

38.10km -> bsz. PPPS Tymbark

40.07km -> p.o. Piekiełko

43.10km -> bsz. Łososina Górna Tartak

43.20km -> p.o. Łososina Górna

44.26km -> bsz. Limanowa Sowliny CPN (Dawniej Rafineria ropy naftowej w Sowlinach)

47.01km -> st. Limanowa

52.45km -> st. Pisarzowa

56.37km -> p.o. Męcina Podgórze

59.48km -> st. Męcina

61.97km -> p.o. Chomranice

64,38km -> p.o. Klęczany

64,45km -> bsz. KSS Klęczany (największa bocznica na LK104, obsługiwała ona Kopalnie Surowców Skalnych w Klęczanach)

67,39km -> st. Marcinkowice

72,90km -> p.o. Nowy Sącz Chełmiec

74,39km -> p.o. Nowy Sącz Miasto

76,26km -> bsz. Nowy Sącz - skład opału

76,65km -> st. Nowy Sącz

Rys historyczny:

  • O pierwszych latach eksploatacji linii, nie mogę zbyt dużo napisać, ponieważ nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, a dostępnych informacji z tego okresu jest stosunkowo mało, postaram się jednak stworzyć jak najbardziej kompletną prezentację, opierając się na dostępnych materiałach. Przed budową kolei, większość terenów, z późniejszego przebiegu LK104, była bardzo uboga, najczęściej były to wioski, składające się z kilku gospodarstw rolnych. Po budowie linii, w latach 1882 – 1884, Galicyjskie wioski, w związku, z „otworzeniem okna na świat”, rozpoczęły okres rozwoju. Ze względu na to, że stacje budowane były zazwyczaj, oddalone od centrum miejscowości, te zaczęły rozrastać się w stronę kolei, szczególnie widać to na przykładzie Mszany, Kasiny i Dobrej. Zaczął pojawiać się przemysł, który w te górskie rejony, ściągał wiele osób. Po kilku latach otworzyły się wielkie zakłady, takie jak: Fabryka konserw rybnych C. Warhanek w Mszanie Dolnej, Rafineria ropy naftowej w Sowlinach, czy Limanowski browar, które ściągnęły pracowników, którzy z kolei potrzebowali miejsca zamieszkania. Podsumowując, tendencję rozwojową regionu, zawdzięczamy Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, bez której region zapewne nie wyglądałby tak samo, jak teraz :).
104437446_2914440041987844_4086027668271169755_n.jpg

„Fotografia pochodzi z lat 30-tych, prawdopodobnie 1932 rok i przedstawia dwie lokomotywy Tw12 jadące od stacji Tymbark w kierunku Limanowa.” Fot. Bogumił Bubula (https://www.facebook.com/photo/?fbid=2914440031987845&set=a.786170401481496&locale=ro_RO)

  • W okresie II W.Ś. Niemcy, na potrzeby długich pociągów wojskowych, przedłużają i powiększają układy torowe wszystkich stacji na „Sto-czwórce”, dzięki czemu otrzymujemy bardzo charakterystyczne układy torowe i ciekawe w swej budowie nastawnie. W 1945r. wycofujący się z Niemcy, wysadzili wiele obiektów na „Galicjance”, były to m.in.: Budynki dworców w Pisarzowej, Limanowej, Tymbarku, Rabce Zaryte, Chabówce, wieże wodne w Limanowej, Dobrej i Mszanie, wiadukt Kolejowy w Dobrej i wszystkie mosty znajdujące się na linii.
420074215_701074718836373_6269999984586505654_n.jpg

Rok 1945, wysadzony budynek dworca i wieża wodna, stacja Limanowa. Fot. Grzegorz Joniec (https://www.facebook.com/photo?fbid=701074728836372&set=pcb.701074912169687)

  • Lata 60., 70. i 80., to okres, z istnienia „Galicjanki”, który cechował się największym zainteresowaniem tą linią, zarówno od strony pasażerskiej, jak i towarowej. To era Ty2/TKt48/OKz32, prowadzących 4-5 x 120A, ekspres „Tatry” powadzony lokomotywami SP45, ST44 i ST43 z różnorodnymi pociągami towarowymi. To również czas, gdy prężnie działy „sto-czwórkowe” bocznice takie, jak KSS w Klęczanach, rafineria w Limanowej, tartak w Łososinie Górnej i Mszanie Dolnej, bocznica do PPPS Tymbark. W 1986r. zelektryfikowano odcinek Nowy Sącz – Marcinkowice.
271870892_4574701019295063_3843612934682408022_n.jpg

„Zdjęcie z pisma Świat Kolei 11/2011 z artykułu pt. Lokomotywy serii ST43 w Nowym Sączu.”, jak pisze portal „Stacja Męcina”, poświęcony LK104. (https://www.facebook.com/photo/?fbid=4574701052628393&set=a.786170401481496)

  • Lata 1992 – 1995, to wg mnie najpiękniejsze lata, z funkcjonowania „Galicjanki”: powolne wycofywanie z ruchu planowego parowozów, piękne ozdobione SP42 i 4 x 120A, SM42 w brązowych barwach, z zdawkami, częsty widok TowOsów, torowiska nieco pozarastane trawą, Galicyjskie dworce, chowające się w cieniu wiekowych już drzew, duży ruch podróżnych, wciąż wykonywane przeładunki, na placach ładunkowych, to wszystko czyniło „Galicjankę” wyjątkową. W maju 1993r. do eksploatacji, zostaje oddany zelektryfikowany odcinek Chabówka – Rabka Zdrój, dla pociągów regionalnych (Kraków – Zakopane). 11.06.1993r. zostaje otwarty Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce, (o którym ostatnio głośno), który przyczynia się do powrotu parowozów na linię, jako atrakcja turystyczna. Wyjątkowy charakter ruchu kolejowego przyczynia się także do popularności fotografowania „Galicjanki”, dzięki czemu powstało wiele pięknych i historycznych fotografii.
353849342_581538314127136_7610242722784108393_n.jpg

Rok 1994, moja ulubiona SP42-013, z pociągiem 6628 relacji Nowy Sącz - Chabówka na mojej drugiej ulubionej stacji, Pisarzowa :giggle:. Fot. Oktawian Duda (https://www.facebook.com/photo/?fbid=581538324127135&set=a.501524828795152)

  • Okres 1996 – 2009, to okres „zieloności”, wszystkie SM42 i SP42, wraz z wszystkimi bonanzami zostają pomalowane w typowe zielone barwy. Już tylko nieliczni korzystają z połączeń kolejowych. W 2002r. do służby na LK104, zostaje wprowadzony szynobus SA104-001 (z tym ”104”, to przypadek :niepewny:?), który obsługuje większość kursów, a na dodatek, z powodu osuwiska kursuje tylko na odcinku Nowy Sącz – Limanowa :rolleyes:. Ostatnimi zleceniodawcami transportu towarowego są KSS w Klęczanach i skład węgla w Limanowej. W roku 2004 regularny ruch pasażerski, wyparty przez transport drogowy, na starej Galicjance, zostaje zamknięty, na zawsze. Natomiast ”regularny” ruch towarowy udaje się utrzymać aż do 2009 roku.
411651883_997b9ac281_o.jpg

SA104-001, zakończył bieg na stacji Limanowa, w tle SP42. Niedługo po tym ruch pasażerski zostaje zamknięty. Fot. Zortac (http://www.nsmk.pl/forum/archive/index.php?thread-2741-4.html)

  • W 2010r. do „Galicjanki”, uśmiecha się los, w związku z podmyciem torowiska, na LK96 (odcinek Nowy Sącz – Tarnów), na linię wracają najważniejsze zdawki i podsyły do Nowosądeckiego Newagu, które z Krakowa, kierowały się do Chabówki, a następnie do Nowego Sącza. Kilka przykładowych zdjęć:
- https://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=30526&mode=search

- https://www.wrphoto.eu/search.php?search_keywords="SM42-770"

- https://www.wrphoto.eu/search.php?search_keywords="SM42-761"

- https://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=26764&mode=search

  • Lata 2015 i 2016, to niepewny czas, dla LK104. W 2015r. PKP PLK poinformowało, że stan linii, jest krytyczny i musi ona zostać natychmiast wyremontowana, a ze względu na brak środków, linia zostanie zamknięta. Po licznym sprzeciwie, ze strony miłośników kolei, w pierwszej połowie 2016r. odbywa się remont i w drugiej połowie tego roku na szlak wyjeżdża słynny pociąg „Transwersalny”, z wówczas jedynym czynnym kociołkiem, SP42-260.

  • 2017 – 2023r. to ostatnie lata eksploatacji linii 104, w 2017r. w Limanowej, podczas prac budowlanych, naruszono nasyp, co spowodowało osunięcie się torowiska i zamknięcie linii na dwa lata. W latach 2019 – 2022, w wakacyjne soboty i niedziele, „Transwersalny” przemierzał Beskid Wyspowy, początkowo z SP42-260, potem SM42-1006, następnie SM42-742 i w końcu SM42-1031. Oprócz pociągu „Transwersalnego” (Chabówka – Nowy Sącz), Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce, od 2019r., organizował wakacyjne przejazdy, parowozem Ty42-107, na trasie Chabówka - Kasina Wielka.
IMG_4249.jpg

SM42-1031, z ostatnim „Transwersalnym”, w historii „starej Galicjanki”. Fot. Mateusz Sułkowski, 28.08.2022r.

Turystyka Kolejowa – TurKol, 22.10.2022r., organizuje ostatni pociąg pasażerski na „starej Galicjance:(.

IMG_4470.jpg

SU42-536, z ostatnim pociągiem pasażerskim na „starej Galicjance”. Fot. Tomasz Sułkowski, 22.10.2022r.

DSC04114.jpg

Plasser & Theurer, Grupy ZUE, zmierza na remontowaną w tym czasie LK99, przedzierając się przez Limanowski gąszcz stacyjny. Był to ostatni pociąg, który przejechał starą linię 104 :(. Fot. Mateusz Sułkowski, 31.05.2023r.

  • 2023 – 16.04.2024r., to czas planów, rozbiórek i budów. „Stara Galicjanka”, na ten moment, została już tylko na odcinku Mszana Dolna – Limanowa, a i na ten odcinek ogłaszane będą już niedługo przetargi związane z projektem „Podłęże - Piekiełko”. Wszystko za sprawą, od dawna, (bo, według znanych mi informacji, połowy lat 80., a morze nawet wcześniej), planowaną Trasą „Podłęże - Piekiełko”, która niesie ze sobą modernizację większości LK104. Nie bez powodu, od pewnego momentu zacząłem, podkreślać termin „Stara Galicjanka”, stara linia, wg planów, prezentuje następujące losy:
    • Nowy Sącz – Męcina -> Linia będzie biec śladem dawnej sto-czwórki.
      Męcina – Limanowa -> Szlak będzie przechodzić, nowym śladem, w tunelu, omijając Pisarzową i zmieniając ulokowanie stacji w Męcinie, pojawi się również przystanek w Mordarce.

      Limanowa – Tymbark -> Nowy przebieg uwzględnia tunel, na odcinku Piekiełko – Tymbark.

      Tymbark – Mszana Dolna / Kasina Wielka -> Tu pojawia się pytanie, ten odcinek „Galicjanki”, ma zostać zachowany, na potrzeby Skansenu w Chabówce, ponieważ linia odejdzie od starego fragmentu, daleko, na północ. Owe pytanie, czy fragment ten faktycznie zostanie zachowany, jak będzie prezentowany, jego stan techniczny i czy będzie utrzymywany, w związku z aktualną sytuacją PKP Cargo, a co za tym idzie Skansenu w Chabówce.

      Mszana Dolna – Chabówka -> ”Modernizacja”, dawnej linii.
Czy termin ”Modernizacja LK104”, używany przez wiele osób, w tym przypadku ma w ogóle jakiekolwiek prawo bytu? Moim zdaniem zdecydowanie nie. Zatem jakie stwierdzenie ma owe prawo, hmm…, Niszczenie XIX w. zabytków? Dewastacja historycznej techniki kolejowej? Niszczenie niesamowitego XIX w. dzieła?, jako wielkiemu miłośnikowi „Galicjanki”, na usta, ciśnie mi się wiele słów :mad:. Wiem, że idzie nowe, potrzebna jest nowa, szybsza linia do Zakopanego, szybkie i komfortowe połączenie Nowego Sącza, z Krakowem, wiem także, że do rozwoju regionu niepotrzebna jest przysłowiowa Sterta zardzewiałych szyn i starych podkładów, po których jeździ jakaś „ciufa””, ale przykładem braku odpowiedniego podejścia, ze strony władz, był odcinek, ze starej stacji w Męcinie do Mordarki. Nie był on uwzględniony, w planie „Podłęże - Piekiełko” i mógł być zachowany, jako pewna atrakcja turystyczna, w postaci drezyn rowerowych, a przypomnę, że ten odcinek „Galicjanki”, jest szczególnie ”zaopatrzony” w niesamowite widoki. Na 1000%, jak nie więcej, była by to wielka atrakcja turystyczna, a na dodatek zabytkowa, no i przede wszystkim z, stosunkowo małym nakładem finansowym, ponieważ stan linii, na tym odcinku, wcale nie był taki zły. Pojawił się drugi, popularny pomysł na wykorzystanie starej linii, ścieżka rowerowa…:rolleyes:, choć sam jestem miłośnikiem tego typu rekreacji, zdecydowanie nie chciałem, aby inwestycja ta doszła, do skutku. Stowarzyszenie Kolejowe „Galicjanka”, „Stacja Męcina” i wiele innych osób, rozpoczęły nagłaśnianie pomysłu na stworzenie tej wyjątkowej atrakcji, w postaci drezyn, wiele osób podpisało petycję, o zachowanie tego malowniczego szlaku… Niestety, nic z tego nie wyszło, nie powiodła się chęć wprowadzenia drezyn, temat ścieżki rowerowej zaginą w odmętach, a szlak rozebrano… . I tak oto do historii przeszedł kolejny kawałek historii polskiego kolejnictwa :(. Nie ma ani ścieżki, ani drezyn…, bez komentarza :mad:. Niektórzy powiedzą, no tak, ale jest jeszcze, odcinek Tymbark – Kasina Wielka, no to prawda, ale skąd mamy pewność, że zostanie on utrzymany, w związku z sytuacją Skansenu i PKP Cargo? Dodam, że szlak Męcina – Mordarka, został rozebrany w połowie 2024r..

No, cóż nie jest to wątek, do użalania się nad postępowaniem, dotyczącym Linii 104. I mnie również, być morze, trochę poniosło… :) . Tak kończy się 140 letnia historia „starej Galicjanki”, szlaki poprowadzone śladem dawnej linii, nie będą miały już tego niesamowitego klimatu, co dawna „Galicjanka”, a pociągi „prujące” do 160km/h, nie będą miały tego samego klimatu co Ty2, czy później oliwkowa SP42 z „bonanzami”, jadącymi do 50km/h. Sam nie wiem, czy mam cieszyć się, z tego, że kolej po 20 latach, powróci w Beskid Wyspowy, czy użalać się nad losem „Galicjanki”, ale ta linia miała naprawdę niepowtarzalny klimat, który już nigdy, nie powróci…, no cóż, coś się kończy, coś się zaczyna…

Przejdźmy do samej Mszany.


(https://www.facebook.com/stacjamecina/videos/1144183063455665/ <- obowiązkowo obejrzeć, nic z tego nie wyszło:
(https://trojka.polskieradio.pl/artykul/3430907,dawnych-kolei-czar-reportaz-moniki-chrobak-martwe-tory <- polecam posłuchać, w wolnej chwili ;))
(https://podleze-piekielko.pl <- mapy i aktualne zdjęcia, z projektu „Podłęże – Piekiełko”)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Transwersalny

Transwersalny

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
#2
3.Mszana Dolna:

Dane podstawowe:

Stacja Mszana Dolna powstała wraz z budową linii LK104 i leży na jej ok.15km. Otwarcie stacji nastąpiło 16 grudnia 1884r. (równo 140 lat temu), gdy to pierwszy skład przejechał trasę Żywiec – Nowy Sącz. Posiada ona piękny Galicyjski dworzec, budynek ładowni i budynek toalet, do marca 2024r. nastawnie Ma1 i budynek przekźnikowni. Na stacji znajdowała się również nastawnia Ma2 i prawdopodobnie budynek drogowców, które istniały jeszcze w 2011r., nie znam dokładnej daty wyburzenia :(. Stacja posiadała pięć torów, dwa główne zasadnicze (nr 1,3), jeden główny dodatkowy (nr 5), jeden tor boczny (nr 2) i jeden tor boczny, ładunkowy (nr 4). Dodatkowo od toru nr 5, poprowadzona była bocznica do pobliskiego tartaku (trudno określić, kiedy została zdemontowana). W latach 2000. tor nr 5, zmienił funkcję, z dodatkowego, na boczny, a co z tym idzie, semafor D, został zlikwidowany, a w jego miejsce została zamontowana wykolejnica.

Pierwotnie stacja wyposażona była w semafory kształtowe, jednak, w latach 70./80., semafory wjazdowe i tarcze ostrzegawcze, wymieniono na świetlne.

Semafor A – semafor wjazdowy, od strony Chabówki – świetlny,

Semafory B, C – semafory wyjazdowe, w stronę Chabówki – kształtowe,

Semafory D, E, F – semafory wyjazdowe, od strony Nowego Sącza – kształtowe,

Semafor H – semafor wjazdowy, od strony Nowego Sącza – świetlny,

Pomiędzy torami 2 – 1 i 1 – 3, znajdowały się górki, nasypane z mieszanki ziemi i żwiru, które funkcjonowały, jako główne perony. Pomiędzy budynkiem stacyjnym, a torem nr 2, znajduje się peron z płyt chodnikowych, z którego nie korzystano, ze względu na to, że tor 2., to tor boczny, na który podstawiano wagony, do załadunku/rozładunku, a na dodatek, przed budynkiem dworca na tym torze zazwyczaj stała drezyna DS-Ż-10-04 - 3847.

Pomiędzy torem 2., a 4. istnieje wybrukowany plac ładunkowy i rampa ładunkowa, wraz z XIX w. magazynem. Prace przeładunkowe, prowadzone były do ok. 2000r..

W pobliżu nastawni Ma1 znajdował się niewielki wiadukt, a mniej więcej w „połowie” stacji (w miejscu jej przedłużenia), znajduje się przejazd, kolejowo – drogowy, na ul. Ogrodowej.

(Duża rozbieżność, jest/było, w moim opisie, spowodowane jest modernizacją linii, stan na 16.12.2024r.)
Plan.png

Plan schematyczny stacji Mszana Dolna.

Rys historyczny:
  • W pierwszym okresie eksploatacji (do 1939r.) Mszana widnieje na planach, jako duża, sześciotorowa stacja, wraz z lokomotywownią, obrotnicą i wierzą wodną, stacja miała wówczas długość 435m. Lokomotywownia pełniła funkcję stacjonowania i utrzymywania parowozów, potrzebnych do popychu na odcinku Mszana Dolna – Kasina Wielka – Dobra k. Limanowej i z powrotem. Podobną funkcję pełniła Lokomotywownia w Dobrej. Obrotnica funkcjonowała podobno do 1930r.. Wierzę wodną wysadzono w 1945r..
404895844_666054525675514_4930693918689981784_n.jpg

W centralnym punkcie fotografii, budynek stacyjny. Nad pojedynczym wagonem, budynek toalet, po lewej stronie budynek magazynu. Za budynkami stacyjnymi, budynki mieszkalne, dla kolejarzy. Budynek po przeciwnej stronie dworca, to nieistniejąca XIX w. wieża wodna. Rok 1934. (https://www.facebook.com/photo/?fbid=666054529008847&set=pcb.666057499008550&locale=ar_AR)

Bez nazwy.png

Mszana Dolna na planie z 1884r. (https://polona.pl/item-view/d3434034-afb8-4bde-b8c7-35ec04558034?page=2)

  • Odchudzony i wydłużony, układ torowy stacji, tor nr 4, przylegający do placu ładunkowego, bocznica prowadząca do pobliskiego tartaku i fabryki konserw rybnych, nastawnie Ma1 i Ma2, wciąż istniejące żurawie wodne, to wszystko obraz Mszańskiej stacji, z lat 70.

  • Ostatnia dekada XX w. to, najpiękniejszy okres, z funkcjonowania stacji. Oliwkowe SP42, z różnokolorowymi bonanzami, wciąż liczne epizody parowozów, SM42, z krótkimi zdawkami, a to wszystko w otoczeniu XIX w. budynków, semaforów kształtowych, prac przeładunkowych, na torach bocznych, zachwaszczonego torowiska i wiekowych drzew. Piękne czasy :love:.
316948359_816093219431638_3349541583232534155_n.jpg

OKz32-2 stoi przed pięknym dworcem w Mszanie. Fot. Odbitka, z kolekcji prywatnej „Mszana Dolna na starych fotografiach”- (https://www.facebook.com/photo/?fbid=816093232764970&set=a.724495055258122&locale=ms_MY)

  • Druga dekada XX w., to liczne pociągi retro, utrzymujące Mszanę, w sezonowym ruchu.
15731171486bbc0d77f1bebdd90231666850c710aa-1493.jpg

Ty42-107, wjeżdża na stację, ze składem retro. Skład miną semafory wyjazdowe B i C, a także nastawanie Ma1. W tle góra Szczebel. Fot. FAREN – Tomasz Matusiak (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=1456&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=187745)

  • Rok 2024, demontaż torowiska, wyburzenie nastawni Ma1 i budynku przekaźnikowni, a także rozbiórka wszystkich wiaduktów i mostów w okolicy, to wszystko, w związku, z projektem „Podłęże – Piekiełko”
    <- przelot nad stacją
DSC06638.jpg

Torowisko, ściągnięte, ze szlaku Mszana Dolna – Rabka Zaryte, przeznaczone do demontażu, na placu ładunkowym. Nie posiadam, na ten moment, aktualnego zdjęcia. Fot. Mateusz Sułkowski, 10.01.2024r.
Główne obiekty stacyjne:

Dworzec jest typowym, dla wielu Galicyjskich stacji. Tylko na LK104 takowe znajdują/znajdowały się w m.in. w Marcinkowicach, Limanowej, Tymbarku, Dobrej k. Limanowej i Rabce Zaryte. Jest to dwupiętrowy budynek, na planie prostokąta, z symetrycznym układem okien i drzwi. Posiada naczółkowy dach, pokryty blachą. Budynek, jako ostatni na LK104, posiada oryginalne XIX w. kominy. Na pierwszym piętrze budynku znajdowały się mieszkania dla kolejarzy, na parterze zaś, pomieszczenia służbowe, od lewej: zawiadowca stacji, ? (pomieszczenie o nieznanej mi funkcji), poczekalnia, dyżurny ruchu (w tym nastawnia dysponująca „Ma”). Bryłę budynku zdobią liczne elementy dekoracyjne, nad drzwiami i oknami. Od strony podjazdu znajduje się ryzalit, w którym znajdują się główne wejścia do budynku. Więcej o budynku stacyjnym, już podczas jego budowy modelu :D.

IMG_4040.jpg

Na moim zdjęciu jeszcze, nieco oszpecony, ale aktualnie czyściutki i odmalowany :cool:. Fot. Mateusz Sułkowski, 25.05.2022r.

Bez nazwy.jpg

Widok od strony podjazdu. Wiem, że kiepskie zdjęcie, muszę jeszcze raz wybrać się do Mszany i obfotografować ładniej i dokładniej ;). Fot. Mateusz Sułkowski, 10.04.2022r.
Nastawnia Ma1 - To pierwszy budynek, który został zmierzony, obfotografowany i odtworzony przeze mnie w modelu, dlatego darze go szczególnym sentymentem. Nastawnia Ma1 została wybudowana prawdopodobnie, w czasach, kiedy przedłużono stację do ok. 730m. Jest to budynek, na planie prostokąta, o czterospadowym dachu, pokrytym papą, z podpiwniczeniem. Do budynku od strony południowej (z tyłu) przylegają pomieszczenie socjalne i przekaźnikownia. Podobna nastawnia znajdowała się (prawdopodobnie) na stacji w Kasinie Wielkiej, jednak nie dotrwała ona do XXI w.. O tym budynku i jego kopii już w niedługo :D. Niestety nastawnie, wraz, z pobliskim wiaduktem, wyburzono w dniach 20 i 21 marca 2024r :(.
DSC06556.jpg

Fotografia wykonana podczas rozbiórki szlaku Mszana Dolna - Rabka Zaryte. Najprawdopodobniej to ostatnie zdjęcie nastawni, dwa miesiące później została wyburzona :(. Fot. Mateusz Sułkowski, 10.01.2024r.

Nastawnia Ma2 – Budynek na planie prostokąta, o jednospadowym dachu, pokrytym papą. Identyczny budynek znajdował się w Rabce Zaryte, była to nastawnia RZ1.
13848905409bbe4796220f91692f0dcd7a5734f6f6-146.jpg

„Nastawnia wykonawcza MA2 pochłaniana przez przyrodę. Wjazd od strony Nowego Sącza.” Fot. Tomasz Wciślik (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=1456&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=99151)
Budynek magazynu stacyjnego - wybudowany na rampie ładunkowej, budynek na planie prostokąta, po obu stronach (od torów i od placu) po trzy wielkie drzwi do przewozu towarów z wagonów do magazynu i ostatecznie na samochody, lub na odwrót. Oprócz drzwi bocznych, drzwi czołowe od strony zachodniej. Budynek w 80% to konstrukcja drewniana, w 20% jest to typowy mur pruski. Gdzieś, w okresie 2001r. - 2007r. do budynku i na plac ładunkowy, „sprowadziła” się lokalna firma budowlana, utrzymując budynek, w miarę dobrym stanie, firma opuściła teren na początku 2023r.
DSC04654.jpg

DSC04005.jpg

Magazyn w czerwcu i kwietniu 2023r. Po opuszczeniu budynku, przez lokalną firmę, widać, że został on obity, z jednej strony, blachą trapezową. Fot. Mateusz Sułkowski.
Budynki toalet i przekaźnikowni - Wraz z budową stacji, wybudowano, pomiędzy budynkiem stacyjnym a magazynem dworcowym, mały budynek toalet, pełniący również funkcję schowka. W latach powojennych dobudowano identyczny budynek w odległości 6m i oba połączono bardzo ciekawym (i z pewnością trudnym do odtworzenia :rolleyes:) rodzajem ażurowego murku z cegieł. Powojenny budynek, który pełnił funkcję przekaźnikowni, nie miał tyle pięknych detali, co ten oryginalny, co zadecydowało z pewnością o jego losie. Z racji zaprzestania ich eksploatacji, oba budyni popadły w ruinę. Budynek przekaźnikowni został zburzony wiosną 2024r.
DSC03894.jpg

Budynek z 1884r., z lewej, a jego kopia, z prawej. Fot. Mateusz Sułkowski, 12.03.2023r.
Dziękuję, że w ten wyjątkowy dzień, dla wszystkich miłośników „Galicjanki”, poświęciliście, choć chwilę dla tej pięknej i niepowtarzalnej linii :giggle:. Zachęcam, aby w ten wyjątkowy dzień poczytać więcej, o tej niezwykłej linii i jej historii ;).

Na dziś, to tyle ;). Na razie tylko skala 1:1, ale już niedługo, o założeniach i samej makiecie, a później realizacja :D.



PS. Gdyby ktoś posiadał, jakiekolwiek, plany/wymiary/zdjęcia do 2015r., budynków znajdujących się na stacji w Mszanie, z wdzięcznością, przyjmę każdą ilość :), proszę o informację na PW.



Pozdrawiam, Mateusz.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Transwersalny

Transwersalny

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
#3
4.Historia makiety:

Jak już pisałem, koleją i modelarstwem kolejowym interesuję się od ok. 2019 roku. W tym czasie było kilka planów na makietę. Wykonałem parę dioram, a także "tort", który rozmontowałem w tym roku. Z racji tego, że mieszkam w pobliżu linii 104, którą jeździłem fotografować, w 2022 r. postanowiłem odwzorować jedną ze stacji zlokalizowanej na niej, a że często bywałem w Mszanie Dolnej, padło właśnie na nią :D.

Pierwsza skrzynka pozostawiała wiele do życzenia. Nie byłem z niej zadowolony i rozmontowałem ją. Postanowiłem zbudować wszystko od nowa, odzwierciedlając w 100% realną Mszanę.

Pół roku temu kupiłem cieńszą płytę (12mm) i zacząłem korzystać z Geportalu, na którym, za pomocą odczytu m n.p.m. wykonałem skrzynki MD1, MD2 i MD3. O ich budowie następnym razem ;).

Bez nazwy2.jpg

Jedyne, w miarę dobre, zachowane zdjęcie pierwszej Mszany, nie będę go komentował :(.
5.Założenia budowy makiety:
  1. Przede wszystkim, ma ona obejmować całość stacji, od rozjazdu nr 1 (+ 40m szlaku, na którym znajduje się wiadukt) do rozjazdu nr 8, czyli ok. 770m, (tj. ok. 885cm w skali),
  2. Teren ma być odwzorowany z Geportalu, na podstawie wysokości n.p.m.,
  3. Wszystkie budynki mają być zgodnie z oryginałem, również budynki mieszkalne pomiędzy ulicą, a torowiskiem (co może sprawić niemały kłopot),
  4. Ma odwzorowywać czerwiec 1993/1994/1995 roku (jeszcze nie zdecydowałem). W tym czasie istniały jeszcze wszystkie budynki na stacji, działały obie nastawnie. Wokół stacji rosły piękne drzewa nadające przyjemny klimat temu miejscu. Na placu ładunkowym wciąż odbywał się przeładunek węgla z węglarek Es, Eaos, itp., a także towarów z Gbs i Gags-t. Ciągle wykorzystywane były tor nr 5 i semafor D. O taborze pisałem już wcześniej :giggle:. Oprócz tego pięknie pomalowany budynek stacyjny :love:.
Na gop.jpg

Przewidywany wygląd makiety
Plan.png

I jeszcze raz schematyczny plan stacji

6.Aktualny wygląd makiety, nad czym pracuję:

Na ten moment skończona jest stolarka skrzynek MD1, MD2 i MD3. Teren skończony jest na skrzynce MD1 i połowie MD2. Ponadto na MD1 położony jest próbny chodnik, który trzeba rozebrać/przebudować :confused:. Jeśli chodzi o obiekty, to kończę wiadukt, zostały do wykonania barierki z kątowników 1x1mm, imitacja szalunku i waloryzacja. Na ukończeniu jest również nastawnia Ma1, w której zostało: wykonanie stolarki, oświetlenia, dachu, komina, rynien i barierek, dokończenie ławy dźwigniowej, mebli, a na koniec składanie i waloryzacja. Na skrzynce MD1 została wykonana podbudowa pod drogę, która będzie wykonana wg. poradnika BGM (http://www.bgm.bielsko.pl/warsztat/droga-gminna/#more-1832).

Zdjęcia skrzynek:

IMG_3631.JPG

Skrzynka MD1
IMG_3616.JPG

Skrzynka MD2
IMG_3623.JPG

Skrzynka MD3

7.Pomyłki i błędy:
  • Największym błędem, jaki popełniłem do tej pory, było złe wytyczenie skrzynek MD2 i MD3. W pasie zieleni pomiędzy drogą, a chodnikiem, rosły drzewa, które wycięto gdzieś po 2000 roku. Początkowo wytyczając boki skrzynek, nie wziąłem pod uwagę drzew i wytyczyłem skrzynkę MD2, jako prostokątną, a skrzynkę MD3, jako skrzynkę z ukosem, aby na skrzynce MD4 zmieściły się budynki mieszkalne. Kilka tygodni temu poprawiłem obie skrzynki, przedłużając profile łączące je ze sobą i dociąłem na nowo feralne boki:
Bez tytułu.jpg

Obrazowe przedstawienie sytuacji, na podstawie Geoportalu.
  • Ponadto wykonałem zbyt wysokie usytuowanie ”dna” skrzynki MD3, które może (nie musi :D) sprawić kłopot przy budowie terenu.
  • Chodnik na skrzynce MD1 - układając płytki nie zachowałem ich przesunięcia, co zaważyłem dopiero pod koniec pracy…:oops:. Po zdarciu dwóch rzędów płytek, zalanych cyjanoakrylem (polecam na ćwiczenie cierpliwości :sick:), przykleiłem nowe, przesunięte o połowę. Niestety po pomalowaniu niektóre wyglądają niechlujnie, a chodnik przypomina ten z ostatniego zdjęcia poprzedniego posta ;) - do poprawy.
Uwaga lista błędów może się powiększać :p!
Na dziś tyle, następnym razem skrzynki i teren :).
Pozdrawiam, Mateusz.
 

JakubR

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
606 1 0
#4
Trzymam kciuki, bo temat ciekawy. Lecz mam gigantyczne wątpliwości co do zastosowanych płyt osb na profile czołowe. Przed rozpoczęciem "zaawansowanych" prac polecam przeczytać wątek Kapitana Nemo o skrzynkach - lepiej teraz coś polepszyć niż później żałować (mam na myśli ewentualną wichrowatość i utrzymanie kątów skrzynki).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.853 525 30
#5
Projekt bardzo ambitny, ale sądząc z tempa prezentowanych prac, ma szansę na pełną realizację. Jednak mam kilka drobnych uwag. Przyznam, że nie bardzo rozumiem stwierdzenie:
zacząłem korzystać z Geportalu, na którym, za pomocą odczytu m n.p.m. wykonałem skrzynki MD1, MD2 i MD3
Czy kolega @Transwersalny "wykonał skrzynki na Geoportalu, za pomocą odczytu m n.p.m."? Jak to należy rozumieć?
ma ona [makieta] obejmować całość stacji, od rozjazdu nr 1 (+ 40m szlaku, na którym znajduje się wiadukt) do rozjazdu nr 8
Przypomnę tylko, że zgodnie z terminologią kolejową, granicami stacji są miejsca ustawienia semaforów wjazdowych. Makieta odwzorowująca stację powinna, moim zdaniem, obejmować semafory wjazdowe. Koledzy, budujący makiety modułowe, nie raz wykonują dodatkowo do tego krótkie moduły z tarczami ostrzegawczymi, które na wystawach można wpiąć w szlak w pewnej odległości od semaforów wjazdowych.
 
OP
OP
Transwersalny

Transwersalny

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
#6
Trzymam kciuki, bo temat ciekawy. Lecz mam gigantyczne wątpliwości co do zastosowanych płyt osb na profile czołowe. Przed rozpoczęciem "zaawansowanych" prac polecam przeczytać wątek Kapitana Nemo o skrzynkach - lepiej teraz coś polepszyć niż później żałować (mam na myśli ewentualną wichrowatość i utrzymanie kątów skrzynki).
Dziękuję, za konstruktywną uwagę, wykorzystałem płyty OSB-4, która jest kompromisem pomiędzy wytrzymałością, odpornością na wodę, a ceną. Z chęcią przeczytam zaproponowany przez Pana wątek :).
Projekt bardzo ambitny, ale sądząc z tempa prezentowanych prac, ma szansę na pełną realizację. Jednak mam kilka drobnych uwag. Przyznam, że nie bardzo rozumiem stwierdzenie:

Czy kolega @Transwersalny "wykonał skrzynki na Geoportalu, za pomocą odczytu m n.p.m."? Jak to należy rozumieć?
Przepraszam, skrót myślowy, dla odpowiedniego zrozumienia powinno być tak :):

[…] i zacząłem korzystać z Geportalu, za pomocą którego, odczytałem w odpowiednich punktach m n.p.m., a na podstawie ustalonych danych wykonałem topografię terenu na skrzynkach MD1, MD2 i MD3.

Niestety nie mogę już edytować prawidłowego postu :(. Dokładniej będzie to wytłumaczone następnym razem, gdy opiszę samą budowę skrzynek i formowanie terenu ;).
Przypomnę tylko, że zgodnie z terminologią kolejową, granicami stacji są miejsca ustawienia semaforów wjazdowych. Makieta odwzorowująca stację powinna, moim zdaniem, obejmować semafory wjazdowe. Koledzy, budujący makiety modułowe, nie raz wykonują dodatkowo do tego krótkie moduły z tarczami ostrzegawczymi, które na wystawach można wpiąć w szlak w pewnej odległości od semaforów wjazdowych.
Oczywiście, jednak na razie nie pisałem o tym, ze względu na dość początkowy etap budowy. Również wzorem innych modelarzy zamierzam wykonać małe skrzyneczki, zawierające tarcze ostrzegawcze. Z powodu chęci utrzymania jak największego realizmu, dość dużą odległość i duże zagęszczenie obiektów inżynieryjnych (mostów i wiaduktów), takie same skrzyneczki zostaną zbudowane dla semaforów wjazdowych. Wykonane zostaną także skrzynki przejściowe, z profili mszańskich, na te w odpowiednich normach. Jednak zrobię to dopiero, gdy wszystkie skrzynki pokazane na planie powyżej, zostaną skończone, a do tego droga wcale nie bliska ;).
 

kolighyt

Nowy użytkownik
Reakcje
33 0 0
#9
Podziwiam:) Ja w temacie LK104 planuje budowe dioramy stacji w Tymbarku AD1990. Na razie mam budynek dworca i toalet narysowane w 3d i rozrysowane części do budowy modeli kartonowych. Budynek toalet jest chyba w Tymbarku taki sam jak w Mszanie, wiec jakbyś potrzebował to mogę podesłać pliki do wydruku. Taka próbka:
rysunek poglądowy.pdf
ściany.pdf
Jeśli chodzi o dworzec w Mszanie to model https://www.faller.de/miniaturwelten/rund-um-die-bahn/bahnhoefe/18109/bahnhof-st.-georg
odpowiada bryle typowego dworca na linii GT. Tylko fasadę trzeba na nowo "otynkować", bo na linii 104 była inna. Mam też w planach stację Tymbark w stanie przed WW2 i sie zastanawiam czy projektować dworzec od zera czy właśnie przerobić St Georg.
 
OP
OP
Transwersalny

Transwersalny

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
#10
Podziwiam:) Ja w temacie LK104 planuje budowe dioramy stacji w Tymbarku AD1990. Na razie mam budynek dworca i toalet narysowane w 3d i rozrysowane części do budowy modeli kartonowych. Budynek toalet jest chyba w Tymbarku taki sam jak w Mszanie, wiec jakbyś potrzebował to mogę podesłać pliki do wydruku. Taka próbka:
rysunek poglądowy.pdf
ściany.pdf
Cieszę się, że ktoś poza mną odtwarza tak wyjątkową linię :D.
Kibicuję Pańskiemu Tymbarkowi, zwłaszcza z 1990r., piękne czasy :love:.

Co do budynku toalet to z tego, co wiem, jest on ciut inny niż w Mszanie, musiałbym pomierzyć.
Jeśli chodzi o dworzec w Mszanie to model https://www.faller.de/miniaturwelten/rund-um-die-bahn/bahnhoefe/18109/bahnhof-st.-georg
odpowiada bryle typowego dworca na linii GT.
Ze względu na to, że chciałbym zachować jak największy realizm, budynek dworca planuję wykonać drukiem 3D lub wyciąć laserowo, skłaniam się do tej drugiej opcji.
Mam też w planach stację Tymbark w stanie przed WW2 i sie zastanawiam czy projektować dworzec od zera czy właśnie przerobić St Georg.
Wykonanie budynku dworcowego zależy od tego, jaki poziom realizmu chce Pan otrzymać. Najlepiej byłoby sporządzić dokumentację pomiarową i fotograficzną na miejscu, choć w tym wypadku to raczej nie możliwe :p. Oprócz modelu proponowanego przez Pana, w sieci znalazłem jeszcze jedną ofertę: https://www.vlackybekr.cz/vlackybek...128-mm-barvena-stavebnice-Laser-Cut-d6094.htm.
Kiedyś przeglądając nasze forum, znalazłem w jakimś wątku link do innego czeskiego sklepu/manufaktury, która w ofercie miała wiele Galicyjskich dworców wycinanych laserowo.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 47

Podobne wątki