Montowanie dekodera w PIKO BR38
Za zgodą autora: Jörg Gesper
Oryginał: Część 1 i Część 2
Tłumaczył: kwb3rdu (pomoc: gbbsoft)
Kopia: http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.ph ... aved_msg=y
Do moich rarytasów ze starych czasów należy lokomotywa parowa Br 38 oraz pięć wagonów. Jest to jeden z ostatnich pakietów startowych, który został wyprodukowany w NRD.
Jakość tej lokomotywy nie jest najgorsza a warunki jezdne jak na te czasy są też w miarę dobre.
Lokomotywa posiada złącze NEM z czego można wywnioskować, że te lokomotywy były eksportowane na zachód. Praca silnika nie należy do najcichszych, ale dla lokomotyw z tego czasu to było normalne .
Szkoda mi było pozbyć się tej lokomotywy, dlatego wiec postanowiłem ją przebudować.
Dodać chciałbym tylko, że opisane jest moje doświadczenie z montowania dekodera i chce zwrócić uwagę, że nie biorę żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia podczas przebudowy lokomotywy czy dekodera.
W lokomotywie został zabudowany dekoder Zimo MX 61R jeden z ostatnich jakie posiadam.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3960
Demontaż tendra:
Jako pierwsze rozebrałem tender co daje sie zrobić bezproblemowo przez podważenie jednej ze ścian tendra.
Po otwarciu tendra okazało się, że w nim nie ma miejsca na dekoder, a wiec pozostał mi tylko kocioł do zabudowy. Dodać należy, że lokomotywa połączona jest z tendrem za pomocą specjalnego przewodzącego prąd złącza. Po zabudowie dekodera w kotle musza być przeciągnięte kable doprowadzające prąd do oświetlenia lokomotywy i tendra lub odwrotnie co nie pozwoli w przyszłości na odczepienie tendra od lokomotywy.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3961
Demontaż kotła:
W celu zdjęcia kotła z ramy należy z tyłu na wysokości zderzaków odgiąć dwa zaczepy, ramę odchylić lekko do góry i wysunać do przodu.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3962
Demontaż kotła:
Jeżeli ktoś posiada mały dekoder to może go zabudować miedzy cylindrami, jednak z powodu, że ta lokomotywa będzie pobierała od 900mA do 1 A prądu, będzie trudno o taki mały dekoder. W tym celu można użyć dekoder w skali N, ale nie wiem czy taki dekoder wytrzyma taki prąd, po za tym nie mam takiego dekodera.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3963
Demontaż kabiny maszynisty:
Teraz musi zostać zdjęta buda maszynisty po to, aby mieć dojście do kotła. Do tego celu służą dwa zaczepy pod budą maszynisty. Następnie należy budkę trochę do siebie lekko przygiąć i podciągnąć do góry.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3964
W tym momencie pozostaną w rękach pozostałe części, które byly lekko przyklejone.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3965
Demontaż klapy przedniej kotła:
Następnie należy zdjąć właz pokrywy kotła.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3966
Demontaż oświetlenia:
Następnie należy wyjąć oświetlenie:
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3967
Wyjęcie balastu:
Teraz można swobodnie wysunąć balast z tylu kotła.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3968
Dopasowanie dekodera:
Na kolejnym zdjęciu widać, że dekoder zmieści się bezproblemowo w kotle.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3969
Mocowanie dekodera:
W tym wypadku przykleiłem dekoder dwustronną taśmą klejąca.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3970
Mocowanie przewodów:
Luźne przewody zostały przyklejone taśma klejącą
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3971
Prowadzenie kabli:
W dolnej części kotła wywierciłem dwa otwory wiertlem 2,5mm w celu przeprowadzenia kabli.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3972
Prowadzenie kabli w przedniej czyści tędra:
Podobnie należy uczynić w przodzie tendra poniżej sprzegów.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3973
Prowadzenie kabli przez przód tendra:
W przedniej części ramy tendra obok kontaktów użyłem 2,9mm wiertła ponieważ w tym miejscu będą przeprowadzone dwa przewody mniej.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3974
Na przodzie budki maszynisty należy wyciąć lub wyfrezować np. przy pomocy Dremla, rowki, aby w nich przeprowadzić przewody dekodera...
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3975
Montaż dekodera:
Teraz można balast wraz z dekoderem wsunąć do kotła. Przedtem należy kable poukładać dzięki czemu można uzyskać trochę miejsca na tylnej ścianie kotła i uniknie sie plątaniny kabli. Następnie należy kable przeprowadzić przez otwory w dolnej części ramy.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3976
Montaż budki maszynisty:
Następnie należy z powrotem zamontować budę, co od spodu wygląda tak.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3977
Podpięcie oświetlenia:
Następnie należy przylutować przewody do lamp.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3978
Podpięcie zbieraczy.
Kolejną czynnością jest przylutowanie kabli do zbieraczy prądu. Tu należy zwrócić uwagę na trudność jaka może wystąpić. Plastik topi się w stosunkowo niskiej temperaturze, natomiast mosiądz nie daje sie łatwo lutować. W tym przypadku należy przewody z mosiądzu ocynować, odczekać chwilę aż się schłodzą i dopiero wtedy przylutować. Koniecznie należy zwrócić uwagę na polaryzacje co zaoszczędzi ponownego demontażu całości.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3979
Izolacja zbieraczy prądu:
Lampy, które poprzednio pobierały prąd ze zbieraczy, teraz będą pobierały prąd prosto z dekodera. Aby wykluczyć jakiekolwiek zwarcia należy zbieracze prądu zaizolować używając do tego celu kawałków odpowiedniego papieru. Teraz można ponownie założyć kocioł.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3980
Zdjęcie tendra:
Teraz przejdziemy do tendra. Tender tego typu posiada, tak jak we wszystkich modelach analogowych, dławiki jak i kondensator. Na zdjęciu uwidocznione są kontakty służce do zasilania silnika. Teraz bez lutowania można silnik podnieść co jest moim zdaniem bardzo dobre rozwiązanie. Oraz należy także wylutować kondensator i dławiki.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3981
Kontakty silnika:
Kontakty silnika należy lekko odgiąć, ale uwaga: nie za dużo, bo może to doprowadzić do zwarcia przez dotknięcie balastu!
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3982
Odcięcie dopływu prądu do żarówek:
Teraz należy przeciąć dość gruby i twardy płaskownik doprowadzający prąd do żarówki. Używając frezu i wiertarka Dremmel na wskutek tarcia powstaje dość wysoka temperatura, więc także w tym przypadku należy uważać. Niestety innej metody na przecięcie tego płaskownika nie znalazłem.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3983
Podpięcie silnika i świateł:
Następnie należy do silnika jak i lampy przylutować przewody dekodera zgodnie z dołączoną instrukcją dekodera. Przy lutowania należy jak poprzednio zachować ostrożność z powodu wysokiej temperatury.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3984
Programowanie adresu
... teraz pozostało mi tylko przydzielić odpowiedni adres dekoderowi... moja lokomotywa ma adres 38.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3985
Jazda próbna
Po założeniu balastu na tender można podjąć się jazdy próbnej.
Najpóźniej teraz można się przekonać, czy nie doszło do zwarcia po założeniu balastu.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3986
Założenie pozostałych części lokomotywy:
Teraz można swobodnie założyć pozostałe elementy lokomotywy jak i dodatkowe elementy (np.: drabinki itp.), które zostało zdjęte w trakcie prac. Teraz też można wykonać jazdę próbną (pełną parą)
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3987
Konkluzja
Kto nie chce sie pozbyć ostatnich produktów z DDR to ma szanse je ponownie przywrócić do życia, tym bardziej że w pracy analogowej nie stwarzają większych problemów. Ta lokomotywa nie jest najcichsza i prędkość tez nie najlepsza, ale to można przy pomocy CVs troszeczkę poprawić. Lokomotywy tego typu nie należały do najszybszych.
Cieszy się serce modelarza, kiedy widzi jak taka lokomotywa jeździ.
Siła tej lokomotywy przynajmniej na poziomych odcinkach jest zadowalająca, ale zbyt długich składów nie zalecam.
Z mojego punktu widzenia posiadam następną jedzącą lokomotywę na mojej makiecie, która w tej chwili kręci kolejną godzinę swoje koła.
PS.
Ktoś pytał czy zamiast papieru do izolacji silnika w tendrze można zastosować plastik - tak ale nie za gruby bo nie będzie pasował co jest logiczne.
Za zgodą autora: Jörg Gesper
Oryginał: Część 1 i Część 2
Tłumaczył: kwb3rdu (pomoc: gbbsoft)
Kopia: http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.ph ... aved_msg=y
Do moich rarytasów ze starych czasów należy lokomotywa parowa Br 38 oraz pięć wagonów. Jest to jeden z ostatnich pakietów startowych, który został wyprodukowany w NRD.
Jakość tej lokomotywy nie jest najgorsza a warunki jezdne jak na te czasy są też w miarę dobre.
Lokomotywa posiada złącze NEM z czego można wywnioskować, że te lokomotywy były eksportowane na zachód. Praca silnika nie należy do najcichszych, ale dla lokomotyw z tego czasu to było normalne .
Szkoda mi było pozbyć się tej lokomotywy, dlatego wiec postanowiłem ją przebudować.
Dodać chciałbym tylko, że opisane jest moje doświadczenie z montowania dekodera i chce zwrócić uwagę, że nie biorę żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia podczas przebudowy lokomotywy czy dekodera.
W lokomotywie został zabudowany dekoder Zimo MX 61R jeden z ostatnich jakie posiadam.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3960
Demontaż tendra:
Jako pierwsze rozebrałem tender co daje sie zrobić bezproblemowo przez podważenie jednej ze ścian tendra.
Po otwarciu tendra okazało się, że w nim nie ma miejsca na dekoder, a wiec pozostał mi tylko kocioł do zabudowy. Dodać należy, że lokomotywa połączona jest z tendrem za pomocą specjalnego przewodzącego prąd złącza. Po zabudowie dekodera w kotle musza być przeciągnięte kable doprowadzające prąd do oświetlenia lokomotywy i tendra lub odwrotnie co nie pozwoli w przyszłości na odczepienie tendra od lokomotywy.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3961
Demontaż kotła:
W celu zdjęcia kotła z ramy należy z tyłu na wysokości zderzaków odgiąć dwa zaczepy, ramę odchylić lekko do góry i wysunać do przodu.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3962
Demontaż kotła:
Jeżeli ktoś posiada mały dekoder to może go zabudować miedzy cylindrami, jednak z powodu, że ta lokomotywa będzie pobierała od 900mA do 1 A prądu, będzie trudno o taki mały dekoder. W tym celu można użyć dekoder w skali N, ale nie wiem czy taki dekoder wytrzyma taki prąd, po za tym nie mam takiego dekodera.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3963
Demontaż kabiny maszynisty:
Teraz musi zostać zdjęta buda maszynisty po to, aby mieć dojście do kotła. Do tego celu służą dwa zaczepy pod budą maszynisty. Następnie należy budkę trochę do siebie lekko przygiąć i podciągnąć do góry.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3964
W tym momencie pozostaną w rękach pozostałe części, które byly lekko przyklejone.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3965
Demontaż klapy przedniej kotła:
Następnie należy zdjąć właz pokrywy kotła.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3966
Demontaż oświetlenia:
Następnie należy wyjąć oświetlenie:
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3967
Wyjęcie balastu:
Teraz można swobodnie wysunąć balast z tylu kotła.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3968
Dopasowanie dekodera:
Na kolejnym zdjęciu widać, że dekoder zmieści się bezproblemowo w kotle.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3969
Mocowanie dekodera:
W tym wypadku przykleiłem dekoder dwustronną taśmą klejąca.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3970
Mocowanie przewodów:
Luźne przewody zostały przyklejone taśma klejącą
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3971
Prowadzenie kabli:
W dolnej części kotła wywierciłem dwa otwory wiertlem 2,5mm w celu przeprowadzenia kabli.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3972
Prowadzenie kabli w przedniej czyści tędra:
Podobnie należy uczynić w przodzie tendra poniżej sprzegów.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3973
Prowadzenie kabli przez przód tendra:
W przedniej części ramy tendra obok kontaktów użyłem 2,9mm wiertła ponieważ w tym miejscu będą przeprowadzone dwa przewody mniej.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3974
Na przodzie budki maszynisty należy wyciąć lub wyfrezować np. przy pomocy Dremla, rowki, aby w nich przeprowadzić przewody dekodera...
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3975
Montaż dekodera:
Teraz można balast wraz z dekoderem wsunąć do kotła. Przedtem należy kable poukładać dzięki czemu można uzyskać trochę miejsca na tylnej ścianie kotła i uniknie sie plątaniny kabli. Następnie należy kable przeprowadzić przez otwory w dolnej części ramy.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3976
Montaż budki maszynisty:
Następnie należy z powrotem zamontować budę, co od spodu wygląda tak.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3977
Podpięcie oświetlenia:
Następnie należy przylutować przewody do lamp.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3978
Podpięcie zbieraczy.
Kolejną czynnością jest przylutowanie kabli do zbieraczy prądu. Tu należy zwrócić uwagę na trudność jaka może wystąpić. Plastik topi się w stosunkowo niskiej temperaturze, natomiast mosiądz nie daje sie łatwo lutować. W tym przypadku należy przewody z mosiądzu ocynować, odczekać chwilę aż się schłodzą i dopiero wtedy przylutować. Koniecznie należy zwrócić uwagę na polaryzacje co zaoszczędzi ponownego demontażu całości.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3979
Izolacja zbieraczy prądu:
Lampy, które poprzednio pobierały prąd ze zbieraczy, teraz będą pobierały prąd prosto z dekodera. Aby wykluczyć jakiekolwiek zwarcia należy zbieracze prądu zaizolować używając do tego celu kawałków odpowiedniego papieru. Teraz można ponownie założyć kocioł.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3980
Zdjęcie tendra:
Teraz przejdziemy do tendra. Tender tego typu posiada, tak jak we wszystkich modelach analogowych, dławiki jak i kondensator. Na zdjęciu uwidocznione są kontakty służce do zasilania silnika. Teraz bez lutowania można silnik podnieść co jest moim zdaniem bardzo dobre rozwiązanie. Oraz należy także wylutować kondensator i dławiki.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3981
Kontakty silnika:
Kontakty silnika należy lekko odgiąć, ale uwaga: nie za dużo, bo może to doprowadzić do zwarcia przez dotknięcie balastu!
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3982
Odcięcie dopływu prądu do żarówek:
Teraz należy przeciąć dość gruby i twardy płaskownik doprowadzający prąd do żarówki. Używając frezu i wiertarka Dremmel na wskutek tarcia powstaje dość wysoka temperatura, więc także w tym przypadku należy uważać. Niestety innej metody na przecięcie tego płaskownika nie znalazłem.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3983
Podpięcie silnika i świateł:
Następnie należy do silnika jak i lampy przylutować przewody dekodera zgodnie z dołączoną instrukcją dekodera. Przy lutowania należy jak poprzednio zachować ostrożność z powodu wysokiej temperatury.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3984
Programowanie adresu
... teraz pozostało mi tylko przydzielić odpowiedni adres dekoderowi... moja lokomotywa ma adres 38.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3985
Jazda próbna
Po założeniu balastu na tender można podjąć się jazdy próbnej.
Najpóźniej teraz można się przekonać, czy nie doszło do zwarcia po założeniu balastu.
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3986
Założenie pozostałych części lokomotywy:
Teraz można swobodnie założyć pozostałe elementy lokomotywy jak i dodatkowe elementy (np.: drabinki itp.), które zostało zdjęte w trakcie prac. Teraz też można wykonać jazdę próbną (pełną parą)
http://wiki.gbbkolejka.pl/show_image.php?id=3987
Konkluzja
Kto nie chce sie pozbyć ostatnich produktów z DDR to ma szanse je ponownie przywrócić do życia, tym bardziej że w pracy analogowej nie stwarzają większych problemów. Ta lokomotywa nie jest najcichsza i prędkość tez nie najlepsza, ale to można przy pomocy CVs troszeczkę poprawić. Lokomotywy tego typu nie należały do najszybszych.
Cieszy się serce modelarza, kiedy widzi jak taka lokomotywa jeździ.
Siła tej lokomotywy przynajmniej na poziomych odcinkach jest zadowalająca, ale zbyt długich składów nie zalecam.
Z mojego punktu widzenia posiadam następną jedzącą lokomotywę na mojej makiecie, która w tej chwili kręci kolejną godzinę swoje koła.
PS.
Ktoś pytał czy zamiast papieru do izolacji silnika w tendrze można zastosować plastik - tak ale nie za gruby bo nie będzie pasował co jest logiczne.