Wiem że akurat Wikipedia nie jest w tej dziedzinie jak dla mnie przynajmniej wyrocznią , ale :
Europa
Renault 16, samochód, który spopularyzował nadwozie typu hatchback w segmencie samochodów kompaktowych
[16]
W 1961 firma Renault wprowadziła na rynek samochód
Renault 4, mały pojazd, w którym tylne okno znajdowało się w klapie bagażnika, której zawiasy umieszczone były na krawędzi dachu. Przez cały okres produkcji R4 określano jako małe kombi – nawet po tym, jak w latach 70. zaczął funkcjonować termin
hatchback. W 1964 roku należąca do Fiata firma
Autobianchi wprowadziła na rynek model
Primula hatchback. Rok później, w 1965, Renault zaprezentowało model
16, kompaktowy samochód ze składaną tylną kanapą.
Także w 1965 rozpoczęto produkcję
MGB-GT. Nadwozie zostało zaprojektowane przez Pininfarinę, był to pierwszy produkowany seryjnie sportowy samochód z nadwoziem tego typu. W 1972 roku na rynku pojawiły się
Fiat 127 i
Renault 5. Także w latach 70. powstały samochody klasy średniej-wyższej z nadwoziem hatchback takie jak:
Rover SD1,
Renault 30 czy też
Saab 900.
Na przełomie lat 70. i 80. większość producentów samochodów miejskich i kompaktowych miała już w swojej ofercie modele z nadwoziem typu hatchback; w 1978 zadebiutował
Fiat Ritmo/Strada[17] i
FSO Polonez, w 1979
Citroën GSA,
Lancia Delta i
Opel Kadett, rok później –
Ford Escort i
Austin Metro. W 1983 roku wprowadzono na rynek
Fiata Uno, który rok później zdobył tytuł
Europejskiego Samochodu Roku[18].