• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Modułowy początek ...

Aseru

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Na początek chciałbym się przedstawić, a mianowicie nazywam się Mateusz i mieszkam w znanym wszystkim Wolsztynie. Modelarstwem i koleją interesuję się od dziecka. Zaraził mnie tym mój wuja, który sam posiada makietę w skali tt. Od kilku lat pomagam mu w jego domowym torcie. Mimo młodego wieku (16 lat), pragnę rozpocząć na poważnie swoją przygodę z modelarstwem . Na początek mam zamiar zrobić moduł składający się z 3 segmentów, ale tu jest moje pytanie wg. jakiej normy fremo, PMM (którą bardziej polecacie) ? Ponieważ w przyszłości chciałbym brać udział w imprezach modelarskich np: w Gdańsku. Proszę też o jakieś początkowe porady, mimo że forum czytam już od prawie roku to pewnie i tak jestem laikiem w wielu sprawach.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
924 79 5
#2
To Ci przypadek, że tym razem pierwszym odpowiadającym nie jest kol. dany.;)
Ponieważ też jestem na podobnym etapie budowy kilku modułów, może ciut dalej zaawansowanym, to na sam początek proponuję utworzyć sobie w komputerze folder, np. w word, gdzie będziesz sobie zapisywał każdy, ale dosłownie każdy zakup materiałów do tych modułów. Może to być ciekawe doświadczenie życiowe po pewnym czasie.
Wybór normy to najmniejszy i najmniej istotny problem. Schody zaczynają się z dostępnością profilu, czy to PMM, czy Fremo. Kolega, który był bardzo pomocny przy wycinaniu profili LL, już Nas nie lubi o_O, ale jak po drążysz temat to znajdziesz dojście. Na temat Fremoprofili to może Fremoludzie Ci pomogą.
Następne schody to nogi do modułów: PMM-1100mm, Fremo-1300mm od podłogi do główki szyny, czyli wybór należy do Ciebie. Ja osobiście buduję wg. normy PMM, bo ludzie, których znam, też tak budują.
Dobra rada wujka Zbyszka, to na początek zrób sobie dwie, trzy skrzynki nieznormalizowane, ale o szerokości 500mm i tam ćwicz wszystko, od układania toru, przez kładzenie tłucznia, i aranżację terenu i zieleni wszelakiej.
Jak wyjdzie dobrze, to zawsze możesz to w przyszłości wykorzystać do pozostałych skrzynek. Może będziesz to ciągnął dalej, może Ci przejdzie i będziesz miło spędzał czas z laską, na kebabie ''u Turka''.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#3
Cześć mój imienniku i rówieśniku! :D
Profile musisz wybrać sam, Fremo to profile uniwersalne w całej Europie, natomiast z drugiej strony profile PMM są chyba bardziej popularne w Poznaniu do którego masz niedaleko.
Niezależnie od tego czy być wybrał profile Fremo czy PMM, polecam dodatkowo wywiercić otwory wg obu norm (trzeba pamiętać aby odległość liczyć od główki szyny). Pozwoli Ci to łączyć się zarówno z modułami PMM jak i Fremo pomimo drobnych nieścisłości w wymiarach czoła modułu (y)

Nogi najlepiej 110cm bo takich na imprezach krajowych się używa. Jeśli chciałbyś brać również udział w krajowych i zagranicznych imprezach Fremo możesz sobie zrobić nogi regulowane np takie jak Pado :)tutaj http://forum.modelarstwo.info/threads/jak-zrobić-dobre-nogi-wg-mnie.1738/
 
OP
OP
Aseru

Aseru

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Żeby nie było, że zapał opadł wstawiam tu projekt jaki chciałbym na początku zrealizować.
Założenia.png

Moim początkowym założeniem jest zrobienie posterunku odstępowego. Oczywiście wszystkie trzy segmenty o dł. 90 cm zakończone profilami ..... (i tu pojawia się problem). Pisaliście, że nie ma to znaczenia czy PMM, czy Fremo w imprezach krajowych. Dostęp też jest trudny, ale można je znaleźć http://www.swiatmodeli.eu/pl/p/Profil-czolowy-LL500-dwutorowy/2586 (taki zakup chyba wybiorę). Tory: Roco Line 2,1 mm. Zieleń: to oczywiście w swoim czasie ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#7
W przypadku posterunku odstępowego każdy semafor odstępowy otrzymuje własną nazwę wg kolejności liter alfabetu: dla kierunku nieparzystego (zgodnie ze wzrostem kilometrowania) - A, dla kierunku parzystego (przeciwny do wzrostu kilometrowania) - B.
Oznaczenie alfanumeryczne semaforów dotyczą dużych stacji, gdzie nie da się każdego semafora oznaczyć kolejną literą alfabetu, bo brakuje liter, z tym, że tą samą literą (z dodanym numerem toru, przy którym stoi semafor) oznacza się semafory w grupie torów dla tego samego kierunku jazdy.
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
11 1 0
#8
Profile to polecam jednak Fremo.
Jeżeli chcesz gotowe to w Łkmk popytaj o Nemo.
Wycięte laserem same profile lub skrzynki wykonuje pierwszej klasy.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
Profil raczej fremo a nogi 110. To taka hybryda najczęściej występująca . Nie musisz dokladnie wycinać czoła modułu według standardu bo można uzyskać nasyp fremo nakładając na wierzch skrzynki listwę z mdf o gr 10 mm np jak w module
góra 01.jpg

Lepiej dać cieńsze sklejki a więcej wzmocnień bo będzie lżejszy. Reszte wypełniasz styrodurem. Możesz wtedy zrobić nie tylko górę ale i wydlubać dołek. Kleisz na klej poliuretanowy dodatkowo skręcając wkrętami do drewna.
O ukladaniu toru i szutrowaniu to już doczytasz bo jest co czytać.
Powodzenia
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#10
Fremospotkania również odbywają się w Polsce, zawsze jest przy nich fajna zabawa, a wcale nie tak ciężko zrobić regulowane nogi. Tutaj kolega pado takowe wykonał ;)
http://forum.modelarstwo.info/threads/jak-zrobić-dobre-nogi-wg-mnie.1738/
Nie musisz dokladnie wycinać czoła modułu według standardu bo można uzyskać nasyp fremo nakładając na wierzch skrzynki listwę z mdf o gr 10 mm np jak w module
Jak już się wycina profile laserem, to co za problem zaprojektować je bardzo dokładne? Oszczędzić sobie potem pracy i nieścisłości? Wyrzynarką ciężko jest zrobić profile, a szczególnie te przejściowe.

Reszte wypełniasz styrodurem.
Oj wypełnić można różnie, zależnie od tego jaki teren Twój moduł będzie prezentował. Niektórzy modelarze z powodzeniem modelują tereny górzyste przy pomocy metalowej siatki na której tworzą teren. Dla skomplikowanych form rzeźby terenu bardzo dobrym wyjściem jest pianka montażowa.

Kleisz na klej poliuretanowy dodatkowo skręcając wkrętami do drewna.
Wkręty to łatwy i pewny środek mocowania drewna, dla pewności można też dodać kołki. Polecam również wcześniej nawiercić cienkim wiertłem otwory aby wkręt łatwo i prosto wkręcić w drewno oraz wiertłem grubości główki wkrętu nawiercić otwory tak, aby głęboko schować główkę wkrętu w drewnie. Potem można taki wkręt zaszpachlować i pomalować ładnie boki modułu. (y)
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#11
Oczywiście każdy ma własne patenty i dzięki temu makiety są różne, inaczej było by nudno.

Jak już się wycina profile laserem, to co za problem zaprojektować je bardzo dokładne? Oszczędzić sobie potem pracy i nieścisłości? Wyrzynarką ciężko jest zrobić profile, a szczególnie te przejściowe.
A jak się nie wycina laserem? A w profilach 2 torowych na plaskim jest ciężko tylko wyciąć rowy. Ja robie osobiście jeszcze inaczej. Wycinam prostokątny profil i doklejam 0,5 cm listewkę na krawędzi. Wychodzi dokładnie i bez lasera. Oczywiście z nasypem 1 cm pośrodku. Wszystko piłą tarczową bez wyrzynarki.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 17
Planuję 12
Planuję 11
Planuję 52
Planuję 12

Podobne wątki