• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modelowanie terenu a zasady FREMO.

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 24 0
#1
Jedną z FREMO zasad jest umieszczenie główki szyny na wysokości 130cm nad podłogą. Czy oznacza to, że FREMO dopuszcza tylko płaskie moduły(moduł w rozumieniu całego układu budowanego przez modelarza/grupę) czy też jest taka opcja by pomiędzy profilami według standardu FREMO znajdującymi się na końcach modułu teren był zróżnicowany pod względem wysokości?
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#2
Między profilami można różnicować profil podłużny toru, z tym że jest do dosyć trudne, bo wymaga sporej dokładności.

Warto poczytać artykuły Leszka Lewińskiego, bo jest tam sporo o projektowaniu układu geometrycznego toru: http://www.pzmk.org.pl/?q=node/59

Gdyby modelować np linię z nachyleniem 27‰ (czyli tyle ile spotyka się na stromej linii Chabówka-Nowy Sącz) to makiecie mamy prawie 2,5cm różnicy wysokości na module o długości 90cm. Do wyokrągleń stosuje się łuki pionowe o bardzo dużym promieniu, w rzeczywistości minimum 2000 m, co daje nam promień 23m na makiecie. Czyli potrzebujemy ponad 60cm na sam załom profilu.
Zatem aby uzyskać wzgórek 5cm, potrzebne będą 3 segmenty 90cm, z tym że potem trzeba zejść z powrotem w dół. Czyli wychodzi 6 segmentowy moduł.

W praktyce to zdarzają się makiety z pokrzywionymi torami które w założeniach miały leżeć prosto i płasko. Modelowanie profilu podłużnego toru jest trudne i wymaga już lepszych narzędzi i pewnego doświadczenia. Bo łatwo można zepsuć kilka metrów makiety, tak że stanie się po prostu nieprzejezdna i będzie wyglądać paskudnie.

Dlatego lepiej jest zostawić tor na płasko i dobrze modelować terenem, aby dać złudzenie linii o górskim czy podgórskim charakterze .
 
OP
OP
Sklejacz

Sklejacz

Aktywny użytkownik
Reakcje
421 24 0
#3
Dziękuję za odpowiedź. Znaczy nie krzyżuje to całkiem moich potencjalnych planów.
Dlatego lepiej jest zostawić tor na płasko i dobrze modelować terenem, aby dać złudzenie linii o górskim czy podgórskim charakterze .
Akurat w tym wypadku nie chodzi o linie górskie, a zwykły zjazd z nasypu. Ale to są plany bardzo teoretyczne. ;) Dziękuję jeszcze raz za rozjaśnienie w temacie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
FREMO 51

Podobne wątki