Między profilami można różnicować profil podłużny toru, z tym że jest do dosyć trudne, bo wymaga sporej dokładności.
Warto poczytać artykuły Leszka Lewińskiego, bo jest tam sporo o projektowaniu układu geometrycznego toru:
http://www.pzmk.org.pl/?q=node/59
Gdyby modelować np linię z nachyleniem 27‰ (czyli tyle ile spotyka się na stromej linii Chabówka-Nowy Sącz) to makiecie mamy prawie 2,5cm różnicy wysokości na module o długości 90cm. Do wyokrągleń stosuje się łuki pionowe o bardzo dużym promieniu, w rzeczywistości minimum 2000 m, co daje nam promień 23m na makiecie. Czyli potrzebujemy ponad 60cm na sam załom profilu.
Zatem aby uzyskać wzgórek 5cm, potrzebne będą 3 segmenty 90cm, z tym że potem trzeba zejść z powrotem w dół. Czyli wychodzi 6 segmentowy moduł.
W praktyce to zdarzają się makiety z pokrzywionymi torami które w założeniach miały leżeć prosto i płasko. Modelowanie profilu podłużnego toru jest trudne i wymaga już lepszych narzędzi i pewnego doświadczenia. Bo łatwo można zepsuć kilka metrów makiety, tak że stanie się po prostu nieprzejezdna i będzie wyglądać paskudnie.
Dlatego lepiej jest zostawić tor na płasko i dobrze modelować terenem, aby dać złudzenie linii o górskim czy podgórskim charakterze .