• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele z GPM: polskie wąskotorowe lokomotywy przemysłowe Gls30 i Wls50

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#1
Ostatnio bawiłem się w budowę GLs30. Od niedawna firma GPM oferuje w skali 1:87 modele do składania w technice druku 3D dwóch typowo polskich lokomotyw wąskotorowych, używanych na kolejkach przemysłowych: Wls50 (wbrew opisowi nie jest to Wls40, gdyż posiada obudowy na filtry typowe dla maszyn wyposażonych w mocniejszy silnik S324) i Gls30. To wspaniała niespodzianka dla modelarzy tworzących koleje wąskotorowe w H0. Na początku wziąłem się za model Gls30, który jest prostszy. W zasadzie sukces w wykonaniu tego modelu polega na dobrym oczyszczeniu (co jest bardzo proste i przyjemne, choć wymaga uwagi) i pomalowaniu. Składanie jest banalnie proste. Efekty widoczne są na zdjęciach, choć jeszcze muszę trochę całość dopieścić. Model jest wyskalowany prawidłowo, co sprawdzałem z dokumentacją od lokomotywy Gls30. Nie da się ukryć, że przedstawia pojazd jaki ma odwzorowywać. Jest dużo lepszy od wcześniejszej próby odzwierciedlenia tej lokomotywy przez innego wytwórcę, gdzie model był mocno zniekształcony, do tego niewłaściwie nazwany (Wls30). Posiada wszystkie atrybuty, jaki posiadała Gls30, odróżniające je od wcześniejszych Gls20 i Gls25. Merytorycznie nie ma się do czego przyczepić (no, może poza brakiem zaznaczenia w kabinie maszynisty klapy do skrzyni z akumulatorami, sama skrzynia jest za to w pełni odwzorowana) i jest to dla mnie radość przeogromna, gdyż od dawna marzyłem o miniaturze typowo polskiej kolei cegielnianej. Jedynym mankamentem moim zdaniem jest przygotowanie miniatury na tor H0e, czyli odpowiadający w realu prześwitowi 750mm. Nie jest to co prawda błąd merytoryczny, bo oficjalnie Gls30 była przystosowana do jazdy na prześwit toru 750mm. Większość tych pojazdów była jednak wykokorzystywana na torach o prześwicie 600mm czyli na torach w skali H0f. W przypadku tego modelu nie jest to jednak aż taka tragedia, gdyż dołożone do modelu zestawy kołowe można stosunkowo prosto zwęzić i po prostu przykleić do ramy. Nie będą się one obracać, ale uzyskujemy wówczas model na kolej przemysłową 600mm. Ja tak zrobiłem ze swoim egzemplarzem, gdyż posiadam na modułach trochę torowiska H0f, a powstają kolejne skrzynki z torem 600mm.
Gorzej wygląda sytuacja z drugim modelem oferowanym przez GPM, mianowicie lokomotywą Wls50. Sam model jest moim zdaniem bardzo fajnie odzwierciedlony i ma duży potencjał. Jednak podobnie jak Gls30, został wykonany do torowiska H0e, czyli na prześwit 750mm. To już jest niestety błąd merytoryczny, gdyż na prześwit 750mm budowano pojazdy typu 2Wls40/2Wls50, których budowa znacząco się różni. Znany jest co prawda jeden przypadek przeróbki lokomotywy Wls50 na tor 750mm, a pojazd ten istnieje do dziś i stoi w muzeum Wielkiego Pieca w Starachowicach. Jednak posiada on zupełnie inne sprzęgi, więc aby go odwzorować trzeba większej ingerencji w model. W tym przypadku przebudowa modelu na tor H0f jest także dużo bardziej kłopotliwa, o ile w ogóle możliwa. Trzeba by zwęzić ramę, a w zasadzie wykonać ją od nowa. Ponieważ bardzo chętnie widziałbym na swoich modułach pojazdy Wls50 w skali H0f, mam głęboką nadzieję, że producent miniatur wykona także opcję z prześwitem typowym dla toru 600mm. Niewielkim nakładem można by dać szansę modelarzom na wykonanie praktycznie 100% realnego modelu. Trzymam kciuki za kontynuowanie serii, poprzez wydanie lokomotyw 2Wls40/2Wls50 oraz Wls75 dla skali H0e raz Ls600 w skali H0f (wówczas byłoby to w 100% prawidłowe). Osobiście bardzo się cieszę, że ktoś podjął próbę wydania serii wąskotorowych lokomotyw przemysłowych i za to należą się naprawdę duże brawa i uznanie.
Chętni mogą kupić model na stronie producenta: https://www.gpm.pl/

121777237_1777318562424255_7131085265662968137_o.jpg 121740542_1777318522424259_8515075600171517450_o.jpg 121801548_1777318549090923_6482440459885918027_o.jpg
Zdjęcia Gls30. Muszę jeszcze wstawić szyby i trochę dopieścić model. Model zaprezentowano na torach od Z, już po przeróbce na H0f. Na ostatnim zdjęciu w tle fotografia z Cegielni Siedliska koło Ełku, gdzie miałem przyjemność złapać Gls30 podczas eksploatacji. Ta na fotce była już trochę przerobiona.

20201018_133005.jpg 20201018_133019.jpg 20201018_132952.jpg
Model Wls50 po pomalowaniu podkładem (buda) i pomalowaniu podkładem i farbą (dół). Niestety, przebudowa jej na skalę H0f, czyli tor 600mm, jest w zasadzie niemożliwa - trzeba by odlać nową ramę. Mam nadzieję, że GPM kiedyś wypuści także taką wersję. Można za to pokusić się o zbudowanie wersji przebudowanej na tor normalnotorowy. Zdjęcia takiej maszyny z Tychów wypłynęły stosunkowo niedawno w internecie, niestety była to jeszcze prawilna Wls40, należałoby więc w modelu spiłować nadstawkę na filtry silnika.

MMTy_F_2328_6-008.jpg
źródło: https://muzeum.tychy.pl/wirtualne/zygmunt-kubski/
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.762 301 15
#2
Bardzo przyjemne lokomotywki, pierwsze co bym zrobił to podmienił grubaśne uchwyty na rzecz bardziej filigranowych. Drugie - pokusiłbym się o zamontowanie napędu.
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#4
jak to wygląda z miejscem w środku , da się jakiś silniczek zamontować? Model pierwsza klasa gratuluję
Jeśli chodzi o miejsce na silnik to trzeba by trochę pogmerać. W środku w poprzek komory silnika jest wzmocnienie, które trzeba by wyciąć, żeby próbować coś tam wsadzić. Ja na razie próby motoryzacji Gls30 zakończyłem na porównaniu z napędami H0f Buscha. One nie pasują, ze względu na rozstaw osi. Trzeba coś swojego kombinować. Jeśli chodzi o Wls50 sprawa jest trudniejsza ze względu na napęd wiązarowy oryginału, choć zapewne nie jest to zupełnie nie możliwe.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.488 45 1
#5
Z dużą przyjemnością oglądałem modelik Gls30 i muszę potwierdzić opinię Michała, że ma potencjał. Troszkę zabiegów i może stanowić fajną bazę na "prawdziwy" model. W moim przypadku ograniczyłem się do zmontowania i pomalowania, ale była to wersja "przedprodukcyjna".
Dużym plusem jest dosyć szczegółowe wnętrze kabinki, z imitacją górnej części silnika z mocowaniem do podłogi, wszelkimi dźwigniami i filigranowym fotelem.
20201019_124144.jpg
20201019_124213.jpg
 
OP
OP
Mafia

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#6
Z dużą przyjemnością oglądałem modelik Gls30 i muszę potwierdzić opinię Michała, że ma potencjał. Troszkę zabiegów i może stanowić fajną bazę na "prawdziwy" model. (...)
Świetnie Ci wyszła Piotrze. Ja zamówiłem sobie jeszcze dwie, chcę sobie zrobić jedną taką jak widziałem w Cegielni Szlachta (szara buda, czarne podwozie) oraz w Cegielni Komprachcice/druga maszyna w Cegielni Siedliska, czyli wiśniowa buda i czarne podwozie. Kusi też wersja bez dachu (taka była m.in w Cegielni Budzów), ale na razie się chyba nie odważę na krojenie tego pudła ;). W każdym razie przy odrobinie własnej inwencji można narobić wiele wersji. Część Gls30 była lekko modyfikowana w czasie eksploatacji: zdejmowano dachy, zaślepiano boczne okno żeby chronić się przed słońcem, budowano nowe dachy sposobem chałupniczym, zmieniano klapę osłony silnika z przodu. Ehh, gdyby mieć czas, można tego natłuc :D. GPM też może poszaleć, robiąc np Gls20 i Gls 25, ewentualnie Gls30 bez dachu. Mając już większość roboty za sobą wystarczy tu ograniczyć się do kilku niewielkich zmian w modelu. Niewielkim nakładem można mieć kilka odmian, co już dla modelarza , który chciałby to przerobić, nie będzie już takie proste. Pytanie czy jest na to rynek, czy też modelarzom wystarczy tylko jedna odmiana.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
4.111 416 99
#7
Z dużą przyjemnością oglądałem modelik Gls30 i muszę potwierdzić opinię Michała, że ma potencjał. Troszkę zabiegów i może stanowić fajną bazę na "prawdziwy" model. W moim przypadku ograniczyłem się do zmontowania i pomalowania, ale była to wersja "przedprodukcyjna".
Dużym plusem jest dosyć szczegółowe wnętrze kabinki, z imitacją górnej części silnika z mocowaniem do podłogi, wszelkimi dźwigniami i filigranowym fotelem.
Zobacz załącznik 762536 Zobacz załącznik 762537
Super wyszła.
GLS30 jest też tam (GPM) w ofercie w innych skalach.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#10
Niestety, przebudowa jej na skalę H0f, czyli tor 600mm, jest w zasadzie niemożliwa - trzeba by odlać nową ramę.
Mógłbyś dać foty samej ramy, tzn. jak to wygląda w zestawie? Tak szczerze pisząc, to chciałem ją kupić i przerobić na 600mm.... :(
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki