• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Modele parowozów PKP dostępne w 2020 r.

Reakcje
82 0 0
#1
Dzień dobry,

Po długim czasie poszukiwań, zapytam wprost: jakie modele parowozów pkp w skali h0 są dostępne na rynku na rynku w 2020? Sam znalazłem jedynie ty2 od Roco. Myślałem nad przeróbką i pewnie się zdecyduję, ale chciałbym wiedzieć co gotowego można kupić.
 

HMG

Aktywny użytkownik
club 0
Reakcje
758 12 1
#2
Odpowiem krótko - od producentów "wielkoseryjnych" żadne.

Pod koniec roku ma być dostępny Ty2 Roco oraz TKp30 Tillig. Co do tego ostatniego to jestem bardzo ostrożny - ukazanie się modelu było już kilka razy przekładane na później, do tego wcale nie musi to być polski parowóz. Znając dotychczasowe podejście Tilliga do polskiego taboru, istnieje ryzyko, że będzie to "przemalowanka" skierowana do bardzo tolerancyjnego klienta.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.862 525 30
#3
jakie modele parowozów pkp w skali h0 są dostępne na rynku na rynku w 2020? Sam znalazłem jedynie ty2 od Roco
Prosiłem kolegę @Makaronpun w innym wątku, żeby zechciał używać wielkich liter w nazwach i oznaczeniach lokomotyw, ale widzę, że kolega jest głuchy na moje prośby. Ponawiam więc tę prośbę: piszemy "modele parowozów PKP w skali H0", a nie pkp w h0 i Ty2, a nie ty2. I proszę nie tłumaczyć się, że pisze kolega na telefonie, bo to żaden argument, a tylko oznaka lenistwa.
 

maciekk

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.424 10 0
#4
Prosiłem kolegę @Makaronpun w innym wątku, żeby zechciał używać wielkich liter w nazwach i oznaczeniach lokomotyw, ale widzę, że kolega jest głuchy na moje prośby. Ponawiam więc tę prośbę: piszemy "modele parowozów PKP w skali H0", a nie pkp w h0 i Ty2, a nie ty2. I proszę nie tłumaczyć się, że pisze kolega na telefonie, bo to żaden argument, a tylko oznaka lenistwa.
To możecie podać sobie ręce, ponieważ ciebie również wiele osób prosiło żeby nie robić z tego forum, forum polonistycznego a ty dalej realizujesz swoją misje... Wydajesz się kulturalną osobą ale niestety to twoje wytykanie każdego błędu jest mało eleganckie. Czasami wydaje mi się, że chcesz tylko sobie nabijać ilość postów na licznik. Prosił bym ciebie o więcej merytorycznych, wartościowych postów ( np jak ten o gablocie którą zbudowałeś) a mniej tych czepialskich bo to źle o tobie świadczy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.862 525 30
#5
Przykro mi, ale nie mogę obiecać "poprawy". Na każdym forum, nie tylko "polonistycznym", jak i w każdej innej sytuacji, gdy coś piszemy, należy używać języka polskiego, a nie "esemesowego". Mamy też, jak widzę, różne zdanie o tym, co jest, a co nie jest eleganckie. A co do tego, co o kim jak świadczy, to niepoprawne używanie języka ojczystego też nie świadczy o piszącym najlepiej.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.050 114 11
#7
A może najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby kolega, któremu zostala zwrocona uwaga ustosunkował sie do wpisu @Andrzej Harassek zanim z tego watku sie zrobi kolejna jatka. Moze kolega napisze: Sorry, i dziękuję za zwrócenie uwagi.

I bedzie po temacie

Osobiście nie rozumiem czemu to taka drażliwa sprawa...:niepewny:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.862 525 30
#8
Zgadzam się, że należy natychmiast przerwać tę dyskusję, a w razie potrzeby usunąć zbędne wpisy. Odpowiedź kolegi, któremu zwróciłem uwagę, nie jest tu konieczna, wystarczy, by w przyszłości poprawnie pisał.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.680 443 99
#9
(...) oraz Tkp30 Tillig. Co do tego ostatniego to jestem bardzo ostrożny - ukazanie się modelu było już kilka razy przekładane na później, do tego wcale nie musi to być polski parowóz. Znając dotychczasowe podejście Tilliga do polskiego taboru, istnieje ryzyko, że będzie to "przemalowanka" skierowana do bardzo tolerancyjnego klienta.
A ten Tkp30 to w ogóle był polski parowóz? (i jakoś szczególnie różnił się od wersji niemieckiej)? Piszę o wersji niemieckiej gdyż znalazłem fotki z niemieckimi tabliczkami opisanymi jako seria 92 (BR92)... nie wiem dokładnie - sprostujcie mnie - ale czy to nie były przejęte poniemieckie maszyny (jak BR52 na Ty2 albo BR86 na Tkt3)?
Jak donosi wikipedia polski wątek w historii tej serii opiewał w raptem dwie maszyny po roku 1945... (Do serii TKp30 zaliczono 2 lokomotywy pochodzące m.in. z nacjonalizowanych kolei lokalnej Rawicz-Kobylin i później trafiły do przemysłu, gdzie były eksploatowane do lat 70)...

72012-72013.jpg

źródło zdjęcia: https://amcwroclaw.pl/produkt/tillig-72013/

...a jeśli chodzi o inne "polskie" parowozy planowane do produkcji, to nie wiem czy akurat w 2020..... ale czy nie należy też oczekiwać Oko1 od PIKO na bazie BR78, którą świeżo PIKO wprowadziło do swojej oferty.
Na profilu Facebook PIKO POLSKA były już wątki z zajawkami słownymi ze strony przedstawiciela PIKO na Polskę dotyczącymi ewentualnej konwersji wielkoseryjnej tej lokomotywy na lata 70-te chyba (DRACULA na allegro wystawił Oko1 Fleischmanna :gwizd: )....
Gdyby PIKO wydało Oko1 w oznaczeniach na końcówkę eksploatacji na sieci PKP (druga połowa lat 70-tych, to - podejrzewam - nie jako jedyny może i bym się skusił).
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.680 443 99
#10
Odnośnie mojego poprzedniego wpisu....
Zdaje się że Oko1 skreślono ze stanu PKP w 1975 r. Więc na "drugą połowę" lat 70-tych raczej szans nie ma :)
 

HMG

Aktywny użytkownik
club 0
Reakcje
758 12 1
#11
Pisząc o TKp30 opierałem się na informacjach z książki "Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej" autortwa Bogdana Pokropińskiego. Były to 2 parowozy typu ELNA 6 zbudowane na podstawie niemieckiej dokumentacji, zamówione w Fabloku przez Zarząd Polskiego Przedsiębiorstwa Kolejowego w Rawiczu. Po wojnie parowozy zostały na terenie Niemiec, natomiast w Polsce pozostały dwa parowozy ELNA produkcji niemieckiej, które z PKP trafiły do przemysłu. Zostały skasowane na początku lat siedemdziesiątych. W książce jest zdjęcie parowozu produckji Fabloku, który w szczegółach różni się od prototypu pokazywanego przez Tillig. Moim zdaniem, pomimo zapowiedzi producenta, że będzie to parowóz z epoki II (czyli produkcji polskiej) otrzymamy parowóz z epoki III, czyli niemiecki. A jak będzie w rzeczywistości, to zobaczymy.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.045 275 41
#13
Moim zdaniem, pomimo zapowiedzi producenta, że będzie to parowóz z epoki II (czyli produkcji polskiej) otrzymamy parowóz z epoki III, czyli niemiecki.
I moim zdaniem będzie tak jak napisał HMG !

(DRACULA na allegro wystawił Oko1 Fleischmanna :gwizd: )....
Tak , zrezygnowałem z OKo1 na rzecz bardzej zaawansowanej technologicznie BR78 DB Sound + boczniaki Brawy DB w III ep.
Sprzedaż nie jest wynikiem nawet kalkulacji na skonwerterowną OKo1 Piko .
Uważam że wchodzenie Piko w produkcję polskich parowozów drzwiami z napisem OKo1 byłoby absolutnym błędem !
To powinien być polski parowóz , Ol49 albo Pt47 ...
 
Ostatnio edytowane:

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
925 79 5
#14
Czy parowozy ELNA 6, które trafiły na PKP po II w.ś. nie były oznaczone TKp100? Wiadomo coś więcej o tych parowozach? Skąd pochodziły-koleje prywatne, przemysł?
 

HMG

Aktywny użytkownik
club 0
Reakcje
758 12 1
#15
Wiadomo, co stało się z parowozami produkcji Fabloku:

348/1930 -> (PKP) TKp30-1 -> (1939, DRG) 92 2601 -> skasowany: 13.12.1951
349/1930 -> (PKP) TKp30-2 -> (1939, DRG) 92 2602 -> skasowany: 13.12.1951

Źródło: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.html

Natomiast jedynym znanym mi źródłem, wspominającym o przejęciu po wojnie parowozów produkcji niemieckiej jest przywołana publikacja Bogdana Pokropińskiego, gdzie oczywiście nie ma żadnych bliższych informacji na ten temat poza tym, co już napisałem.

I na koniec przydługie tłumaczenie mojego wynurzenia dotyczącego epok modelarskich na język polski:

W swoich zapowiedziach Tillig wskazuje, że parowóz TKp30 będzie oznakowany w epoce II, czyli ma to być parowóz przedwojenny, produkcji Fabloku. Jako TKp30-1 i TKp30-2 parowozy te służyły na PKP do roku 1939, potem zostały przejęte przez Niemców. Natomiast na dostępnych zdjęciach i grafikach pokazujących prototyp modelu widać, że jest to praktycznie przemalowanka (co prawda z drobnymi zmianami wyposażenia) parowozu ELNA 6 produkcji niemieckiej. A to oznacza, że model mógłby przedstawiać parowóz przejęty przez PKP po wojnie (zakładając, że takie parowozy rzeczywiście znalazły się na stanie PKP), czyli należący już do III epoki modelarskiej. Tak więc jeżeli połączymy informacje udostępnione przez producenta, wychodzi na to, że będzie to model przedstawiający (domniemany, ja nigdy nie trafiłem na żadne zdjęcie tych parowozów powojennych) parowóz, który realnie mógł występować na PKP tylko po 1945 roku (czyli III epoka modelarska), oznakowany jako parowóz przedwojenny (czyli II epoka modelarska). Lepiej wyjaśnić tego nie potrafię.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.680 443 99
#16
...wychodzi na to, że będzie to model przedstawiający (domniemany, ja nigdy nie trafiłem na żadne zdjęcie tych parowozów powojennych) parowóz, który realnie mógł występować na PKP tylko po 1945 roku (czyli III epoka modelarska), oznakowany jako parowóz przedwojenny (czyli II epoka modelarska). Lepiej wyjaśnić tego nie potrafię.
Nawet jeśli to - z tego co piszesz - chyba nie będzie wielkim problemem "przeznakowanie" go.... by pasował do wyglądu (oznaczenia) dla danego okresu (po 1945). Jednak słaba dokumentacja (ja też w necie nie znalazłem fotek tych konstrukcji używanych po 1945 roku na PKP) sprawi, że to może być z lekka pisząc twórczość na oko. Strasznie niszowa konstrukcja - raptem 2 sztuki (+ ekstra cena) - nie wróży moim zdaniem sukcesu sprzedażowego.
Tak , zrezygnowałem z OKo1 na rzecz bardziej zaawansowanej technologicznie BR78 DB Sound + boczniaki Brawy DB w III ep.
Sprzedaż nie jest wynikiem nawet kalkulacji na skonwerterowną OKo1 Piko .
Uważam że wchodzenie Piko w produkcję polskich parowozów drzwiami z napisem OKo1 byłoby absolutnym błędem !
To powinien być polski parowóz , Ol49 albo Pt47 ...
Moje pisanie o ewentualności produkcji Oko1 przez PIKO na podstawie BR78 wynikało tylko i wyłącznie z zapytań przedstawiciela PIKO POLSKA do użytkowników profilu na facebook'u na ten temat. Tak sobie pomyślałem, że może jest w tym coś, że wystawiasz swoje Oko1 :) Dzięki za sprostowanie.
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.400 137 19
#17
Czy możecie wreszcie nauczyć się pisać serie parowozów bez błędów?
Przyłączam się do apelu!
Zdaje się że Oko1 skreślono ze stanu PKP w 1975 r.
Przy okazji również zwracam uwagę, że zapis Oko1 jest błędny. Poprawny zapis serii to OKo1, gdyż parowozy, którym przydzielono to oznaczenie serii są parowozami beztendrowymi, czyli tzw. tendrzakami, a dla takich parowozów przewidziano jako drugą literę dużą literę K. Warto przy tej okazji wspomnieć, że parowóz tej serii będący jednym z eksponatów, które można obejrzeć w Stacji Muzeum (dawnym Muzeum Kolejnictwa) jest błędnie oznaczony i również posiada w oznaczeniu serii małą literę k zamiast dużej litery K właściwej tendrzakom.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.680 443 99
#18
Przyłączam się do apelu!
Przy okazji również zwracam uwagę, że zapis Oko1 jest błędny. Poprawny zapis serii to OKo1, gdyż parowozy, którym przydzielono to oznaczenie serii są parowozami beztendrowymi, czyli tzw. tendrzakami, a dla takich parowozów przewidziano jako drugą literę dużą literę K. Warto przy tej okazji wspomnieć, że parowóz tej serii będący jednym z eksponatów, które można obejrzeć w Stacji Muzeum (dawnym Muzeum Kolejnictwa) jest błędnie oznaczony i również posiada w oznaczeniu serii małą literę k zamiast dużej litery K właściwej tendrzakom.
Dzięki za merytoryczne info. Fakt..... na tabliczce lokomotywy jest tak:

Oko.jpg


Foto: http://www.polskieparowozy.pl/parowozy/oko1-3-gw1.jpg

Tymczasem w opisach na stronie "wciąż pod parą", z której pochodzi ta fotka jest już OKo1...

OKo1.jpg


Czyżby tabliczka na lokomotywie w Stacji Muzeum nie była oryginalna? Jeśli tak, to znaczy się że robił ją ktoś, kto do końca nie wiedział jak ma być....
Sorry za OT...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.862 525 30
#19
Czyżby tabliczka na lokomotywie w Stacji Muzeum nie była oryginalna?
Może tak, a może jest oryginalna (pytanie, co pod tym rozumiemy?) z błędem. Pomylić mógł się zarówno ktoś wykonujący dawno temu tabliczkę dla parowozu, jak i ktoś, kto robił tabliczkę dla celów muzealnych (bo oryginalna zaginęła).
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#20
Takie błędy na tabliczkach czasem się zdarzały... Widziałem na zdjęciu tabliczkę: Tkt3, a na własne oczy..... TKT48.
 

Podobne wątki