• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.777 35 0
Możliwe' nie wiem bo tam nigdy nie byłem za czasów DDR. No to można sobie wyobrazić, że on ciągnie tego sondera na złom i jest elegancko. Erich Honecker ledwo żyje a Egon Krenz pisze kolejna książkę pozując do kolejnej fotografii. Niestety NRD zakończyło się zanim zacząłem kiedyś bywać tu i tam.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.777 35 0
Gdzieś w okolicach lat 198... słyszałem jak kolejarze DR już nazywali owe lokomotywy "Zemstą Ceausescu"...
Jest to możliwe. Kiedyś kiedy nabyłem moją pierwszą BR119 z lokomotywowni Probstella poczytałem jak to miało być. Te nowoczesne spalinowozy miały zastąpić min. BR95 czyli te wielkie tendrzaki. Jednak z biegiem czasu przy defektowaniu BR119 to BR95 znowu musiały prowadzić ruch. To było chyba w okolicach Eisenach. Takie wspomnienia wyczytałem na niemieckich stronach. Tylko z przejściem wieku dziecięcego podobno te maszyny spisywały się coraz lepiej. Jednak moje wnioski opieram tylko na tym co wyczytałem u niemieckich kolegów.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.218 602 30
model spalinowozu BR229
Bo to jest rumuńska produkcja z zakładów FAUR w Bukareszcie dostarczana dla DR do roku 1985 jako BR 119, zwana "U-boot" a potem zmieniona nr BR219 i po gruntownej modernizacji w zakładach Kruppa jako BR229 jeździła na DB jeszcze na początku lat 2000.
Dodam, że przenumerowanie serii 119 na 219 nastąpiło dopiero w roku 1992 i w tym samym roku 20 lokomotyw zostało kompleksowo zmodernizowanych w zakładach Krupp. Zwiększono prędkość maksymalną ze 120 do 140 km/h, a zmodernizowane maszyny otrzymały nową serię 229.
Malatura też już odmienna niż klasyczne barwy ale jeszcze z oznakowaniem DR. Przydział lokomotywownia Berlin Pankov, idealnie pasuje do mojego składu rządowego Sonderzug aus Pankov.
Jest to malowanie już wg wzoru DB, a uwzględniając czas modernizacji i przenumerowania lokomotyw DR wg zasad DB (zmiana serii lokomotyw elektrycznych z 2xx na 1xx, a spalinowych odwrotnie, z 1xx na 2xx), należy uznać, że model odwzorowuje zmodernizowaną lokomotywę w okresie od przebudowy w 1992 roku do połączenia DR z DB, co nastąpiło 1 stycznia 1994 roku.
A czy te lokomotywy w barwach DB ciągnęły ""Sonderzuga z Pankow"?
Biorąc to wszystko pod uwagę faktycznie można mieć wątpliwości, czy lokomotywa ta miała szansę prowadzić rządowy pociąg NRD.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.928 419 7
czy lokomotywa ta miała szansę prowadzić rządowy pociąg NRD.
Chyba i raczej na pewno nie prowadziła. Do obsługi pociągu Ericha Honeckera wyznaczone były lokomotywy BR118, specjalnie "dopieszczone" na powyższą okoliczność. Ponadto miało to też cel propagandowy ponieważ zarówno lokomotywy jak i wagony były "wyrobami" NRD-owskimi. A to w obywatelach miało wzbudzić poczucie wielkości i możliwości państwa. Ponadto jak pamiętam - Regierungszug der DDR stacjonował raczej na Lichtenbergu. Ale to już na zupełnym marginesie...
 

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.470 64 1
Chyba i raczej na pewno nie prowadziła. Do obsługi pociągu Ericha Honeckera wyznaczone były lokomotywy BR118, specjalnie "dopieszczone" na powyższą okoliczność. Ponadto miało to też cel propagandowy ponieważ zarówno lokomotywy jak i wagony były "wyrobami" NRD-owskimi. A to w obywatelach miało wzbudzić poczucie wielkości i możliwości państwa. Ponadto jak pamiętam - Regierungszug der DDR stacjonował raczej na Lichtenbergu. Ale to już na zupełnym marginesie...
Wszystko się zgadza. W sumie to nawet ciekawy temat.
IMG_20250921_115823.jpg

https://www.tillig.com/dateien/Prod...sonenwagensets/368625-Infobroschüre_01808.pdf
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Staatszug_(DDR)
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
534 10 0
Tak, i dwie lokomotywy jak by się jaka zepsuła po drodze, to była rezerwa.
Znając z opini BR 119 a właściwie już 219 to dalej 3/4 stało zdefktowane albo systemem PKP stały jako rezerwuar części zamiennych.
Jedynie ratowano to co musiało obsłużyć linie o małym nacisku osi.
Zmodernizowane 229 za to zaliczyły po zjednoczeniu prowadzenie pociągów kategorii IC zanim zelektryfikowano i zmodernizowano połączenia wschód-zachód zjednoczonych juz Niemiec.
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.928 419 7
Tak, i dwie lokomotywy jak by się jaka zepsuła po drodze, to była rezerwa.
Znając z opini BR 119 a właściwie już 219 to dalej 3/4 stało zdefktowane albo systemem PKP stały jako rezerwuar części zamiennych.
Jedynie ratowano to co musiało obsłużyć linie o małym nacisku osi.
Zmodernizowane 229 za to zaliczyły po zjednoczeniu prowadzenie pociągów kategorii IC zanim zelektryfikowano i zmodernizowano połączenia wschód-zachód zjednoczonych juz Niemiec.
Raczej "magazyn części zamiennych" bo "rezerwuar" to raczej na wodę, inne ciecze lub gazy...
 

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.470 64 1
Tak, i dwie lokomotywy jak by się jaka zepsuła po drodze, to była rezerwa.
Znając z opini BR 119 a właściwie już 219 to dalej 3/4 stało zdefktowane albo systemem PKP stały jako rezerwuar części zamiennych.
Jedynie ratowano to co musiało obsłużyć linie o małym nacisku osi.
Zmodernizowane 229 za to zaliczyły po zjednoczeniu prowadzenie pociągów kategorii IC zanim zelektryfikowano i zmodernizowano połączenia wschód-zachód zjednoczonych juz Niemiec.
BR119 były awaryjne, BR118 (V180) niekoniecznie. Do 25 wagonów jednak potrzebne były dwie w pełni sprawne lokomotywy BR118 (V180).
IMG_20250921_215038.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.218 602 30
Z zacytowanego tekstu (skąd ten cytat?) wynika, że w składzie mogło być więcej wagonów, niż 25: "składający się z łącznie 25 wagonów pasażerskich (nie licząc wagonów uzupełniających) pociąg". Pytanie ile było tych "wagonów uzupełniających" i jakie wagony to były? Ale ja mam duże wątpliwości, czy faktycznie aż tak długie składy jeździły, przy żadnym peronie by się taki skład nie zmieścił. Przypuszczam, że liczba 25 mogła dotyczyć całkowitej liczby wagonów, jakie był do dyspozycji rządu, ale raczej nie jeździły wszystkie na raz. Może ktoś zna więcej szczegółów na ten temat?
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.928 419 7
BR119 były awaryjne, BR118 (V180) niekoniecznie. Do 25 wagonów jednak potrzebne były dwie w pełni sprawne lokomotywy BR118 (V180).
Zobacz załącznik 1142702
Skąd to źródło? 25 wagonów pasażerskich plus "wagony uzupełniające" dawałoby długość pociągu wynoszącą ponad 600 metrów co uniemożliwiałoby wyprawienie go ze stacji Lichtenberg, gdzie skład stacjonował. Ponadto brutto wynosiłoby ponad 1000 ton, któremu nie dałyby rady nawet dwie lokomotywy V180/BR118.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.928 419 7
Z zacytowanego tekstu (skąd ten cytat?) wynika, że w składzie mogło być więcej wagonów, niż 25: "składający się z łącznie 25 wagonów pasażerskich (nie licząc wagonów uzupełniających) pociąg". Pytanie ile było tych "wagonów uzupełniających" i jakie wagony to były? Ale ja mam duże wątpliwości, czy faktycznie aż tak długie składy jeździły, przy żadnym peronie by się taki skład nie zmieścił. Przypuszczam, że liczba 25 mogła dotyczyć całkowitej liczby wagonów, jakie był do dyspozycji rządu, ale raczej nie jeździły wszystkie na raz. Może ktoś zna więcej szczegółów na ten temat?
Pociąg jak i jego przejazd podlegał nadzorowi Ministerstwa Bezpieczeństwa Państwowego czyli STASI, któremu na czas przejazdu pociągu podlegali również członkowie enerdowskiej SOK, skierowani do tego celu. Zdaje się, że obowiązywała bardziej zaostrzona procedura jak w przypadku ówczesnych PONSZ na PKP.
 

Podobne wątki